Mass Effect: Andromeda

Permalänk
Moderator
Testpilot

Någon annan som märkt en markant prestandaförbättring med senaste drivrutinerna för Nvidia; 381.65?

Var tvungen att köra på medium tidigare för att hålla 60FPS @ 3440x1440 men nu funkar det fint med Ultra. Motion Blur, Chromatic och Film Grain avstängt.

Eller är det bara jag som drömmer?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Någon annan som märkt en markant prestandaförbättring med senaste drivrutinerna för Nvidia; 381.65?

Var tvungen att köra på medium tidigare för att hålla 60FPS @ 3440x1440 men nu funkar det fint med Ultra. Motion Blur, Chromatic och Film Grain avstängt.

Eller är det bara jag som drömmer?

Känns ju lite otroligt. Mitt 1080 klarar ej av att hålla 60fps i 2560x1440 på Ultra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ronz:

Känns ju lite otroligt. Mitt 1080 klarar ej av att hålla 60fps i 2560x1440 på Ultra.

Nej jag undrar om det är bara för att jag är på Voeld? Är den planeten mer lättdriven kanske?

Har du 381.65 installerat?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nej jag undrar om det är bara för att jag är på Voeld? Är den planeten mer lättdriven kanske?

Har du 381.65 installerat?

Japp.
Jo Voeld är mycket mer lättdrivet. Jag åkte faktiskt dit för första gången igår och där rullar det på mycket bättre!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ronz:

Japp.
Jo Voeld är mycket mer lättdrivet. Jag åkte faktiskt dit för första gången igår och där rullar det på mycket bättre!

Fan också.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag tycker att jag har fått betydligt sämre flyt på framförallt ombord på Tempest. Det varierar vilt mellan 30 och 75 fps med inställningar high till ultra. Till och med ljudet hackar ibland.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av cyprus:

Jag tycker att jag har fått betydligt sämre flyt på framförallt ombord på Tempest. Det varierar vilt mellan 30 och 75 fps med inställningar high till ultra. Till och med ljudet hackar ibland.

R9 290x är väl iofs inte riktigt så det ska klara Ultra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

R9 290x är väl iofs inte riktigt så det ska klara Ultra.

Nej det vet jag, men just på Tempest får jag osedvanligt ojämna och låga fps. Så kändes det inte innan patchen, kanske någon inställning som ändrats.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Nej det vet jag, men just på Tempest får jag osedvanligt ojämna och låga fps. Så kändes det inte innan patchen, kanske någon inställning som ändrats.

Det har lagts till effekter som tidigare inte varit aktiva eller ens tillagda ombord på tempest, sedan har alla karaktärer fått bättre ögon med tillhörande ljuseffekter osv.
Vänta bara tills du kommer till "sista" biten av andromeda, i det området snackar vi fps som verkligen inte är stabila ombord på tempest.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Någon som inte har bytt drivrutin och har fått bättre flyt efter uppdateringen?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Någon som inte har bytt drivrutin och har fått bättre flyt efter uppdateringen?

Slängde i dagens drivare från nvidia och nu funkar g-sync bra utan extra framtime fel i ME:A, fick tidigare köra extern fps limiter för att slippa ping pong frametime. Nu är den stadig även med g-sync och icke limiterad fps. Ser man att frametime varierar extremt kraftigt kan det vara värt att testa fps limit med RTSS, det gör generellt underverk på flytet i spel där frametime stabilitet är ett problem.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det har lagts till effekter som tidigare inte varit aktiva eller ens tillagda ombord på tempest, sedan har alla karaktärer fått bättre ögon med tillhörande ljuseffekter osv.
Vänta bara tills du kommer till "sista" biten av andromeda, i det området snackar vi fps som verkligen inte är stabila ombord på tempest.

Vilka effekter har de lagt till egentligen, grafiken gör ju inte så att ögonen ploppar ut direkt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Vilka effekter har de lagt till egentligen, grafiken gör ju inte så att ögonen ploppar ut direkt.

Rökeffekter, heat haze, bättre DoF, mer post process effekter fler shaders. Det är en ganska stor förändring men i små saker som kan vara ganska svårt att se när man väl kutar runt och pangar, man bör dock kunna se det ganska bra när man går runt lugnt och sansat i "utforskarläge". Sen kan du se en hel del jämförelsevideos där dom kollar ansikten mellan 1.04 och 1.05 där det skett en ganska radikal förändring i hur ögon renderas, nu har dom helt plötsligt ett djup genom ljuseffekter och skuggor som tidigare inte fanns.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Rökeffekter, heat haze, bättre DoF, mer post process effekter fler shaders. Det är en ganska stor förändring men i små saker som kan vara ganska svårt att se när man väl kutar runt och pangar, man bör dock kunna se det ganska bra när man går runt lugnt och sansat i "utforskarläge". Sen kan du se en hel del jämförelsevideos där dom kollar ansikten mellan 1.04 och 1.05 där det skett en ganska radikal förändring i hur ögon renderas, nu har dom helt plötsligt ett djup genom ljuseffekter och skuggor som tidigare inte fanns.

Jo just ansikten och ögonen har ju förbättrats en hel del. Det spekuleras att de hade outsourcat till rumänien och att det där gick fel med bland annat ansikten. Rumänska ansikten är ju lite trötta.

http://img.timeinc.net/time/photoessays/2008/royalty/michael_...

Min 290x får väl se sig slagen och invänta vad Vega har att komma med, annars blir det både skärmbyte och övergång till de gröna. Det blir dyrt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Hummmm, där man placerar första

hammaren på Eos

Dold text

dyker dessa upp om man skannar, de existerar inte (går rakt igenom där de dyker upp) förrns man tar fram skannern, men de är fysiska objekt, jag står på en här:

Buggar eller... mysterium?

Permalänk

KÖPPPP DEEETT NUUU, nej men skämt å sido så är det ganska värt det.

Permalänk
Inaktiv

Klarade av storyn nu i eftermiddag. 95% avklarad, inte helt säker på vad som är kvar men förmodligen en massa tasks som jag inte orkat klara av. Känns som att det finns mer att berätta men ändå riktigt nöjd med spelet så här långt. 8 eller 9 av 10.

Blivit sugen på att spela igenom ME-trilogin igen också, specifikt 2an och 3an. Får se när jag får en lucka att klämma in dessa, har en ganska brutal backlog med spel att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Klarade av storyn nu i eftermiddag. 95% avklarad, inte helt säker på vad som är kvar men förmodligen en massa tasks som jag inte orkat klara av. Känns som att det finns mer att berätta men ändå riktigt nöjd med spelet så här långt. 8 eller 9 av 10.

Blivit sugen på att spela igenom ME-trilogin igen också, specifikt 2an och 3an. Får se när jag får en lucka att klämma in dessa, har en ganska brutal backlog med spel att spela.

Heh jag känner att jag börjar närma mig slutet nu men försöker undvika main quest så mycket som möjligt. Vilken level var du på när du blev klar?

Funderade också på att spela igenom 1-3 men jag tror inte det skulle bli någon behaglig upplevelse med tanke på hur mycket bättre gameplay Andromeda har än tidigare spel.

Planerar istället en ny runda Andromeda fast på insane och någon helt annan build. Började på Hardcore men det var ju alldeles för lätt och det går väl inte att ändra svårighetsgrad om man vill ha achievement.
Men först multiplayer tills det kommer en DLC

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storage Jar:

Heh jag känner att jag börjar närma mig slutet nu men försöker undvika main quest så mycket som möjligt. Vilken level var du på när du blev klar?

Funderade också på att spela igenom 1-3 men jag tror inte det skulle bli någon behaglig upplevelse med tanke på hur mycket bättre gameplay Andromeda har än tidigare spel.

Planerar istället en ny runda Andromeda fast på insane och någon helt annan build. Började på Hardcore men det var ju alldeles för lätt och det går väl inte att ändra svårighetsgrad om man vill ha achievement.
Men först multiplayer tills det kommer en DLC

Jag var lvl 59 eller 60 vid den tidpunkten.

Själv minns jag inte så mycket av själva gameplayet i 2an och 3an, mer storyn och allt sådant. Blir nog att sätta igång på semestern så vid den tidpunkten har nog gameplayet från Andromeda hunnit släppa och det blir lättare att återvända till de äldre spelen.

Även jag är rätt sugen på en till genomspelning, och då kändes det när jag började med spelet som att en enda genomspelning lär bli mer än tillräckligt. Men det kommer nog få vänta tills mer story-DLC släppts iallafall.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon5930:

Jag var lvl 59 eller 60 vid den tidpunkten.

Själv minns jag inte så mycket av själva gameplayet i 2an och 3an, mer storyn och allt sådant. Blir nog att sätta igång på semestern så vid den tidpunkten har nog gameplayet från Andromeda hunnit släppa och det blir lättare att återvända till de äldre spelen.

Även jag är rätt sugen på en till genomspelning, och då kändes det när jag började med spelet som att en enda genomspelning lär bli mer än tillräckligt. Men det kommer nog få vänta tills mer story-DLC släppts iallafall.

Jag undrar hur mycket DLC de tänkt lägga till egentligen... Om lvl 60 är runt det normala för vad man når efter att man gjort det mesta som finns i spelet idag, och så finns det utrustning man behöver vara lvl 80 för att kunna använda, då måste det komma mängder med nytt innehåll för att det ska finnas någon mening med den utrustningen...

Ska bli intressant om det mest blir mjölkning, eller om de faktiskt får ut bra extrainnehåll.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

så finns det utrustning man behöver vara lvl 80 för att kunna använda, då måste det komma mängder med nytt innehåll för att det ska finnas någon mening med den utrustningen...

Det är egentligen samma utrustning bara med bättre värden, du kan forska i advanced, Rank 6 - 10 och även hitta/köpa Rank X(10) vapen mods vid level 80. Min teori är att spelet nog har en mindre level skalning.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av VexedRelic:

Det är egentligen samma utrustning bara med bättre värden, du kan forska i advanced, Rank 6 - 10 och även hitta/köpa Rank X(10) vapen mods vid level 80. Min teori är att spelet nog har en mindre level skalning.

Jo, jag vet, det var inte riktigt det jag undrade över, utan snarare hur man kommer dit.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

utan snarare hur man kommer dit.

Spelet har NewGame+ så antar att du kan starta om med din level, vapen, osv.

Annars så kan du alltid exp grinda med +%XP utrustning, såg någon youtube video där du kan grinda 30k EXP per timme på EOS, där du får typ 500xp per kett camp.

Men vad gäller just skill points så behöver du nog inte mer än vad du har vid level 60, det blir då mer att bara slänga in skills så du ökar passiva värden på t.ex vapen och combat training.

Men visst, det kommer säkert DLC.

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Om du vill se nav points ute i spelvärlden så tryck på "Q", kräver dock att du satt uppdrag som aktivt i loggen.

Jo använder den men den säger ju inget om avståndet.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundensaren:

Jo använder den men den säger ju inget om avståndet.

Jo?
Testa att ändra "mission tracker" under settings/gameplay till always show och se ifall det ändrar nåt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Nu är jag i slutfasen av Kadara, då kraschar spelet, och jag kan starta spelet men när jag ska ladda in så fryser det. Wooo..hoo

Visa signatur

Intel i7 6700k - Gigabyte geforce 1080 8gb gaming G1 - Asus z170 pro gaming - Samsung 750 EVO - Corsair DDR4 16gb - Asus 27" swift 1440p G-sync.

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Om du ska spela 2 och 3 rekar jag att du kikar lite på moddsen på nexus. Finns väldigt fina modds där nu med bättre texturer och man kan ändra fov så att det blir lite större också. Se också till att du har all DLC till båda spelen, det gör stor skillnad. Två av mina favvospel måste jag nog säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Hummmm, där man placerar första

hammaren på Eos

Dold text

dyker dessa upp om man skannar, de existerar inte (går rakt igenom där de dyker upp) förrns man tar fram skannern, men de är fysiska objekt, jag står på en här:

http://i.imgur.com/90jbBeN.png
http://i.imgur.com/oeyoZDz.png

Buggar eller... mysterium?

Har hittat sådana på andra ställen med. Roliga är att du kan stå på dom om du tittar på dom med skannern som du nämnde. Trodde dom var ett del av nåt pussel men inte hittat något som bevisar det.

Permalänk
Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundensaren:

Bilden funkar inte?

Fungerar för mig?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006