Nackdelar o-aktiverat windows?

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg på den tiden när Windows XP var det hetaste, en kollega lipade om hur buggigt det var, min kommentar "testat att köra en icke pirat version ? - mitt exemplar av XP fungerar kanon efter att jag köpte en egen licens".

Han hade inte mer att komma med, faktum är att jag märkte skillnad efter att jag skaffade en legit licens som uppdaterades och inte var crackad..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

OEM-nycklar är väl knutet till hårdvaran. Då funkar det väl inte att hämta en sådan nyckel från en dator som inte längre används för att använda på annan dator? Har inte testat men tycker det låter konstigt.

Jag har testat och aldrig haft problem. Ibland behövs det däremot aktivering via telefon. Sedan Windows 8.1 Update 1 har jag aldrig haft några problem med OEM-nycklar. Med Windows 10 Anniversary Update och senare, så fungerar det att aktivera med nycklar från Windows 7.

Dvs det går fortfarande att uppgradera gratis hela vägen till Windows 10.

Informationen kring hur aktivering och hantering av licenser fungerar i Windows 10 är minst sagt bristfällig. Däremot bara "fungerar det" i Windows 10 numera. Ser inte att OEM skulle hanteras annorlunda mot Retail-licenser längre. Det gjordes enbart innan Windows 8.1 Update 1 vad jag vet.

Har inte heller knutit några licenser mot mitt Windows-konto, utan kör enbart lokala konton för mina datorer.

Permalänk
Medlem

Microsoft brukar vara snälla. Redan på XP-tiden när dom var striktare än dom är nu, hade jag en OEM-licens, och när jag köpte en helt ny dator och försökte använda koden med den nya hårdvaran, fungerade den inte, vilket är som det skall. När jag ringde Microsoft-numret som dök upp så sade teknikern bara "Äsch" och aktiverade koden trots att det egentligen inte skulle gå till så.

Permalänk
Skrivet av Legit Lax:

Bestämde mig för ett tag sedan att införskaffa en licensnyckel från Kinguin. 400 KR totalt inklusive tax och buyer protection. Fungerar utmärkt. Var rätt less på vattenstämpeln och jag saknade de svart/gråa fönsterramar. http://i.imgur.com/7wYKOtD.png
Skaffa *olaglig* nyckel mycket hellre än att betala Microsoft för att de ska spionera, om du känner att du någonsin behöver.

Mvh!

Snyggt, vart fixar man det där?

EDIT: Nvm hittade

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

I företagsvärlden kan man bli stämd om man ej har licenserade produkter, att programvaran utan modifikation fungerar men licenserna överskrivs spelar ingen roll.

Snarare så får man väl en rätt hög straffavgift om man inte har giltiga licenser vid en licensrevision vilket man förbinder sig att gå med på om man använder volymlicenser. Betalar man inte avgifterna så kan det förstås sluta i en stämning, men i alla fall här i Sverige så finns det ju andra sätt att trycka på någon att betala dess fakturor.

Citat:

Men jag skulle påstå att man som konsument i sverige, så har Microsoft av väldigt många anledningar svårt att göra något åt ej licenserade program och även om de gjorde det så hade de ej lätt att rättsligt vinna det. Dessutom har Microsoft lite av sig själv att skylla när de ej på konsumentprodukterna gör mer för att hindra. På mjukvaror till professionellt bruk så kan spärrar leda till personskada och de bör mer vara försiktig med dessa.

De lär aldrig använda rättsliga åtgärder mot ogiltiga licensnycklar hos privatpersoner men de kan ju utöva andra påtryckningar som att stänga av viss funktionalitet eller så.

Citat:

Angående aldrig betala mer än 1000kr för en produktnyckel, ja tänk om de alla kostade det. Jag själv vill ha en cadprogramvara för privat bruk och jag frågade tillverkaren vad den skulle kosta, de var väldigt tillmötesgående och kunde fixa en åt mig för 30 000kr. Sedan kommer det en ny version varje år och en uppgradering får jag endast för 10 000kr.

Det är förstås sura pengar men behöver du programvaran och vill göra rätt för dig så är det ju inte så mycket att göra åt.

Citat:

...dualboat...

Är det någon ny benämning på en katamaran?

Permalänk
Medlem

Om man är student på en högskola/universitet som är ansluten till Microsoft (Dreamspark hette det innan) så kan man få gratis licenser för Windows 7/10 (även MS-DOS 6.22...) möjligtvis också 8.1 samt Windows Server 2012 och 2016. Windows 10 heter Education och innehåller godbitar från både Pro och Ultimate. Sitter själv på en sådan licens sedan många år. Är ej OEM.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Om man är student på en högskola/universitet som är ansluten till Microsoft (Dreamspark hette det innan) så kan man få gratis licenser för Windows 7/10 (även MS-DOS 6.22...) möjligtvis också 8.1 samt Windows Server 2012 och 2016. Windows 10 heter Education och innehåller godbitar från både Pro och Ultimate. Sitter själv på en sådan licens sedan många år. Är ej OEM.

Det beror på ens skolas avtal med MS vilka, och hur många, licenser man får. Senast jag pluggade så tror jag att jag fick runt 10 Pro-Windowslicenser, utbildningen var ett samprojekt mellan Chalmers och GU så jag fick åtkomst till båda skolornas Dreamspark men utbudet skilde sig åt en del. På CTH fick man bara engelska licenser men några fler, på GU fick man både svenska och engelska. Och språk har ju ingen betydelse längre då licenserna gäller oavsett vilket språk man faktiskt installerar, och det går dessutom att byta i efterhand, så det var ju trevligt.

Angående Education så är det en variant av Enterprise med funktionalitet för central administration och vissa saker avstängda som default. Det finns också en Pro Education variant, som är en variant av Pro snarare än Enterprise. För en hemanvändare så är det ingen direkt skillnad mellan dem. Och Ultimate finns inte längre.

https://technet.microsoft.com/en-us/edu/windows/windows-editi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror på ens skolas avtal med MS vilka, och hur många, licenser man får. Senast jag pluggade så tror jag att jag fick runt 10 Pro-Windowslicenser, utbildningen var ett samprojekt mellan Chalmers och GU så jag fick åtkomst till båda skolornas Dreamspark men utbudet skilde sig åt en del. På CTH fick man bara engelska licenser men några fler, på GU fick man både svenska och engelska. Och språk har ju ingen betydelse längre då licenserna gäller oavsett vilket språk man faktiskt installerar, och det går dessutom att byta i efterhand, så det var ju trevligt.

Angående Education så är det en variant av Enterprise med funktionalitet för central administration och vissa saker avstängda som default. Det finns också en Pro Education variant, som är en variant av Pro snarare än Enterprise. För en hemanvändare så är det ingen direkt skillnad mellan dem. Och Ultimate finns inte längre.

https://technet.microsoft.com/en-us/edu/windows/windows-editi...

Tack för den rätta informationen, missuppfattade nog det lite då angående Education.

Umeå universitet och Blekinge Tekniska högskola har liknande utbud, med Windows-versionerna på både svenska och engelska, 32- och 64-bitars.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

tippar att de gjort detta för att locka freeloaders att uppgradera till win 10 som troligen i framtiden kommer bli AD finansierat när tillräckligt många kör på freeloading så det lönar sig att spamma med reklam för "kunder" som vill ha det gratis.

har för mig jag läst för länge sedan något om ads i windows 10.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Folk köper datortillbehör och utrustning för flera tusen kronor som efter ett tag är utdaterat.Men vill inte lägga ut 1000kr + för sitt Windows 10 hahaha jaja alla har väl sin orsak att vara dumsnål

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Folk köper datortillbehör och utrustning för flera tusen kronor som efter ett tag är utdaterat.Men vill inte lägga ut 1000kr + för sitt Windows 10 hahaha jaja alla har väl sin orsak att vara dumsnål

Gratis är alltid gött. Nå jag själv har laglig licens då den lär hålla hur länge som helst.

Skrivet av saturday_sun:

Om man är student på en högskola/universitet som är ansluten till Microsoft (Dreamspark hette det innan) så kan man få gratis licenser för Windows 7/10 (även MS-DOS 6.22...) möjligtvis också 8.1 samt Windows Server 2012 och 2016. Windows 10 heter Education och innehåller godbitar från både Pro och Ultimate. Sitter själv på en sådan licens sedan många år. Är ej OEM.

Skrivet av saturday_sun:

Om man är student på en högskola/universitet som är ansluten till Microsoft (Dreamspark hette det innan) så kan man få gratis licenser för Windows 7/10 (även MS-DOS 6.22...) möjligtvis också 8.1 samt Windows Server 2012 och 2016. Windows 10 heter Education och innehåller godbitar från både Pro och Ultimate. Sitter själv på en sådan licens sedan många år. Är ej OEM.

Allt fler programtillverkare gör detta och det är superbra. Fast vi som inte går i skolan får det tufft att akaffa bra mjukvara för hemmet. Visst vi har ofta mer stålar men bara Windows server datacenter går utan cals på 50 000kr.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saturday_sun:

Om man är student på en högskola/universitet som är ansluten till Microsoft (Dreamspark hette det innan) så kan man få gratis licenser för Windows 7/10 (även MS-DOS 6.22...) möjligtvis också 8.1 samt Windows Server 2012 och 2016. Windows 10 heter Education och innehåller godbitar från både Pro och Ultimate. Sitter själv på en sådan licens sedan många år. Är ej OEM.

Skrivet av saturday_sun:

Tack för den rätta informationen, missuppfattade nog det lite då angående Education.

Umeå universitet och Blekinge Tekniska högskola har liknande utbud, med Windows-versionerna på både svenska och engelska, 32- och 64-bitars.

De som har Mecenatkort kan använda Pellesoft för att få tillgång till MS Imagine om inte skolan har avtal om det (det kostar 250kr/år) http://www.pellesoft.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Tack för den rätta informationen, missuppfattade nog det lite då angående Education.

Umeå universitet och Blekinge Tekniska högskola har liknande utbud, med Windows-versionerna på både svenska och engelska, 32- och 64-bitars.

Jo precis. 32-/64-bits och engelsk/svensk så har man fyra licenser att använda för sin svenska 64-bits eller vad man nu vill ha.

Skrivet av anon159643:

Gratis är alltid gött. Nå jag själv har laglig licens då den lär hålla hur länge som helst.

Allt fler programtillverkare gör detta och det är superbra. Fast vi som inte går i skolan får det tufft att akaffa bra mjukvara för hemmet. Visst vi har ofta mer stålar men bara Windows server datacenter går utan cals på 50 000kr.

Behöver du Server Datacenter hemma? Enda skillnaden mot Standard är ju hur många VMs man kan köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De som har Mecenatkort kan använda Pellesoft för att få tillgång till MS Imagine om inte skolan har avtal om det (det kostar 250kr/år) http://www.pellesoft.se/

Gott mos!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. 32-/64-bits och engelsk/svensk så har man fyra licenser att använda för sin svenska 64-bits eller vad man nu vill ha.
Behöver du Server Datacenter hemma? Enda skillnaden mot Standard är ju hur många VMs man kan köra.

Farsan fick en 32-bitars licens av mig. Han behöver ändå inte så mycket RAM... XD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Farsan fick en 32-bitars licens av mig. Han behöver ändå inte så mycket RAM... XD

Nej, fast ni hade förstås lika gärna kunnat installera 64-bits med samma nyckel/licens. Det var typ det som var min poäng, licenserna gäller oberoende av språk eller processorarkitektur.

Permalänk
Medlem

@snajk:

Ok! Bra att veta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Eller hur, och varför betala i kassan bara för att slippa knyckla ned godiset i kalsongerna? Nej, butikerna får allt erbjuda lite bättre valuta för pengarna om de vill att jag ska betala för mig.

Väldigt konstig jämförelse. Han stjäl ingen produkt, dessutom har MS medvetet gjort så att du kan använda OSet i princip fullt ut ändå. I tidigare Windows så var det mycket värre om man inte aktiverade efter 30 dagar. Uppenbarligen ett sätt för att få ännu fler att använda W10.

Permalänk
Medlem

Alltid köpt mina nycklar via Kinguin OEM nycklar för 200-300kr lagliga förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Kommer ihåg på den tiden när Windows XP var det hetaste, en kollega lipade om hur buggigt det var, min kommentar "testat att köra en icke pirat version ? - mitt exemplar av XP fungerar kanon efter att jag köpte en egen licens".

Han hade inte mer att komma med, faktum är att jag märkte skillnad efter att jag skaffade en legit licens som uppdaterades och inte var crackad..

Aldrig varit någon skillnad mellan piratkopia och licensierad version.

Vet man inte vad man pysslar med däremot så kan man råka ut för all sorts problem.