Hur bygger jag mitt hemmanätverk bäst/enklast?

Permalänk
Medlem

har inte hunnit läsa allt som skrivits. kolla in AP från x claim.
https://www.xclaimwireless.com/ dom görs av Ruckus (men kostar hälften) som är enligt tester bäst eller i toppen.
den har en rätt bra cloud baserad molnkontroller, lätt att konfigurera med kanalplanering osv, om du ska sätta en AP på varje våning måste du ha controller för roaming.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

@ronnylov: Ja det är ju den mest uppenbara lösningen, som jag/vi/(mest frugan) vill undvika, på grund av fula kabelkanaler. Men absolut, en sådan lösning är jag inte främmande för. Och det blir antagligen så om jag inte tar mig igenom de gamla tv-antenn rören.

Idag på morgonen vad de här från installationsfirman och installerade fibern i huset. Så fort de åkt pluggade jag in laptopen och tecknade 250/100 via Bahnhof. Efter att ha väntat en stund hoppade det igång.
Fick direkt ut 280/150-ish när jag kopplat in min gamla Netgear 3700 router som får tjänstgöra tills dess att jag köper mig en ordentlig variant. Kopplade sedan in UniFi APn som sprider härliga radiovågor i hela huset. på 2,4Ghz maxar alla enheter ut standarden mer eller mindre beroende på mottagningen. Nere i källaren länkar den upp datorn på -65dbm och tn TX rate på 81Mbps. Dock är APn fortfarande i fel del av huset, med en bättre placering kommer vi se bättre siffror där.

Min dator har jag lyckats ansluta till 5Ghz genom att skapa ett separat SSID för detta och avaktiverat 2,4Ghz bandet på den. Windows rapporterar en länkhastighet på 585Mbit/s och controllerappen visar 650Mbit/s. Det roliga är dock vad speedtest.net visar. Kört ett dussin tester mot SpaceDump i stockholm och ligger där på 252/115, vilket känns HELT OK! att komma upp i med wifi

Skönt att wifi funkar!

Håller själv på dra nätverkskablar i huset och allt eftersom jobbet framskrider blir lösningarna mer kreativa.

När det gäller trappan kanske man kan borra igenom ett trappsteg och sedan dra kabeln under trappan. Man kanske kan gömma kabeln bakom ledstången? Eller om det är gipsvägg intill trappan så finns chansen att väggen är ihålig så man kan dra kabeln vertikalt ner inuti väggen. Det kanske finns befintliga golv eller taklister man kan gömma kabeln bakom? Det kanske finns någon ventilationskanal man kan utnyttja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Härligt att höra!

Det är ganska fantastiskt med Unifi. I alla trådar där folk har problem med wifi, så är det jättevanligt att man blir rekommenderade Unifi, och resultatet är alltid det samma, allt funkar helt perfekt. Tyvärr är detta inte så ofta fallet när man köper en billig router/ap i närmaste lada.

Nä det är man inte bortskämd med sedan innan. Vet inte hur många D-link och Netgear routrar man avverkat genom åren, oftast har man bytt på grund av dåligt wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av accel1:

har inte hunnit läsa allt som skrivits. kolla in AP från x claim.
https://www.xclaimwireless.com/ dom görs av Ruckus (men kostar hälften) som är enligt tester bäst eller i toppen.
den har en rätt bra cloud baserad molnkontroller, lätt att konfigurera med kanalplanering osv, om du ska sätta en AP på varje våning måste du ha controller för roaming.

Dessa har jag aldrig hört talas om faktiskt. Har dock redan köpt en Unifi.
Tittar man på första sidan i länken så verkar det som att jag skulle behövt lägga minst 600kr mer för att få likvärdig prestanda som den AP jag köpte har.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

wifi

@Zero Cool:
Först vill jag säga att funkar det bra så funkar det bra man ska inte kasta pengar på nått som inte behövs. Unifi AP är det inget fel på i den prisklassen.
Xclaim är Ruckus wireless lågprismärke.
När man pratar om wifi är det ofta rätt ointressant det som står på pappret(inte helt ointressant såklart) det handlar om upplevelsen.
Ofta står det fantasi saker på APn-specs som 1300mbit wifi vilket är ganska vilseledande. En vanlig AP har oftast 2-3mimo (antenner) en mimo har 443mbit max hastighet i medvind och i vakuum=) ofta är resultatet helt annat när man väl använder wifi och mäter med en klient.

Sen har det med Noise i luften att göra dvs andra nätverk i närheten som stör ditt wifi alla nät tävlar om bästa teckningen. Då kan det vara smart att ladda ner Appen Wifi Analyser(gratis för Android) och kolla vart just ditt ligger i kanal och hz. Lägg dig sedan på en annan frekvens. Jag som bor i ett hyreshus med typ 10 synliga nät har lagt mig på 20hz på 5ghz bandet för ingen annan ligger där. det är stabilare men jag kommer inte upp i lika bra hastighet som om jag skulle ligga på 20-80hz då rör sig den mellan dessa frekvenser och kommer någon gång per kväll krocka med ett annat nät och upplevelsen av min surfning kommer bli sämre.

Xclaim är tillverkade av ruckus och har en patenterad teknik som kallas Beamflex det innebär att det är en speciell antenn som både omni strålar (rundstrålande) och en teknik som pikar ut mot klienten och följer användaren. lite som skillnaden mellan att tända en glödlampa som skickar ljus och alla håll. medans beamflex är en glödlampa en reflektorer.

Många andra märken säger att dom har samma sak men det är inte riktigt så, då det är patenterat. Dom försöker skapa samma teknik med 2-4 antenner. riktigt beamflex har som en krans runt omni-antennen med mindre antenner som polariseras efter behov dvs riktning.
själva poängen är att få bättre täckning.

Jag kommer förmodligen bli tillrättavisad av någon som kan detta bättre, vilket är helt OK.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10