Dell lanserar UP3218K – 31,5-tumsskärm med 8K-upplösning

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Nu är du ute och seglar.

"För femton år sedan hade den typiska PC-användaren en 17" CRT som körde 1280x1024 (i fel aspect ratio) - kör man "nästan samma upplösning" idag tycker du?"

Det var detta jag svarade på. Och ja, för mig är upplösningen mycket snarlik även om du väljer din "typiska PC användare" som exempel (1.3 vs. 2mpixlar). Det är klart att min skärm kanske var mer i proffs segmentet, men även om man då får jämföra mot dagens 2560x1440 (3.68mpixel) paneler så är det knappast något imponerande steg från 1.92mpixel.

Dock är det 1920x1080 som är standard ännu. Det finns dubbelt så många 1920x1080 skärmar på prisjakt än det finns 2560x1440 skärmar. För att inte tala om laptops där upplösningen relativt ofta fortfarande ligger på ofattbara 1366x768 eller något liknande.

Ditt upplägg är lite tramsigt. Om du vill jämföra USB så är det väl snarare farten man får gå på. Och den har väl gått upp från ett par megabit till 10gbit, ganska markant prestanda skillnad om jag får säga det så. För att inte tala om grafikkorten, där geforce serien har varvat serierna 1 till 9 flera gånger sedan dess.

För mig är en knapp dubbling inte samma sak som "nästan samma upplösning". Med ditt sätt att se det skulle du alltså kunna växla från din nuvarande 1080p-skärm ned till en 17" CRT och känna att du har nästan samma upplösning? Jag vågar mig på att vara lite skeptisk till att du skulle tycka det.

Men sluta jämföra med dina 1.92 Megapixel! Det var inte en normalupplösning för femton år sedan. Folk satt med både 14" och 15" fortfarande då. Och 1440p är inte entusiastupplösning idag - då sitter man med en 4K-skärm eller möjligtvis en 21:9 på 3440x1440.

Klart det var tramsigt med USB-portarna - det var ju hela idén för att illustrera hur tramsigt det blir att applicera utvecklingen på en sak på en annan. Kan du verkligen inte förstå varför det inte görs 110 Megapixel-skärmar? Vad tänker du dig göra med en skärm där 4K är på tok för lite då? För 4K är ju sjukt mycket sämre utveckling från 1280x1024 än vad din i7 blivit kontra en P4 och det var ju tydligen referensen för utveckling enligt dig.

Inse att 4K-skärmar inte är standard idag för att genomsnittsanvändaren inte behöver det. 1080p räcker för att surfa webben och icke-entusiast-grafikkort orkar putta runt pixlarna om man vill spela lite.

Visa signatur