KÖPRÅD. Tror jag behöver en ny processorkylare.

Permalänk

KÖPRÅD. Tror jag behöver en ny processorkylare.

Hej. Jag började få väldigt låg fps i spel och min dator började lagga rent generellt så jag kollade mina temperaturer och hade väldigt hög temperatur på min CPU. Provade att byta kylpasta men det hjälpte inte så antar att det är fel på kylaren. Jag har en intel vattenkylare. Har inte exakta modellen i huvudet men kan kolla upp det om det behövs.

Om det är felet som jag tror det är, vad ska jag då köpa för att byta ut så att jag får bra temperatur och min dator kan börja bete sig normalt igen?

Tack på förhand.

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem

Beror på vilken budget du har.
Cryorig H7 ligger på 400 pix och är riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Tänkte inte ens på det eftersom det är så billigt. Men typ Max 500.

Tror inte den passar min socket dock?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk

@Tom_Bombadill:
CPU Vcore verkar dock ligga på nästan 1.4V ?
i 3.5Ghz

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tom_Bombadill:

Hej. Jag började få väldigt låg fps i spel och min dator började lagga rent generellt så jag kollade mina temperaturer och hade väldigt hög temperatur på min CPU. Provade att byta kylpasta men det hjälpte inte så antar att det är fel på kylaren. Jag har en intel vattenkylare. Har inte exakta modellen i huvudet men kan kolla upp det om det behövs.

Om det är felet som jag tror det är, vad ska jag då köpa för att byta ut så att jag får bra temperatur och min dator kan börja bete sig normalt igen?

Tack på förhand.

https://i.imgur.com/EtTOcSk.png

90c utan att cpu:n är i load, jag skulle gissa att din cpu kylare är trasig.

Jag skulle nog satsa på en noctua nh-d15, så du slipper problem med trasiga pumpar osv.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Kolla spänningen först tycker jag. Som sagt, 1,4 Volt är rejält mycket i stock.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

90c utan att cpu:n är i load, jag skulle gissa att din cpu kylare är trasig.

Jag skulle nog satsa på en noctua nh-d15, så du slipper problem med trasiga pumpar osv.

Hans budget va ju 500.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Hans budget va ju 500.

ah det såg jag inte.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Kan summera tråden lite med att alla kylare är bättre än en trasig AIO
Men kolla över inställningarna ! som nämnts är 1.4v på en standard klockad 3930k på tok för högt !
Den borde ligga på runt 1.1-1-2 vid max turbo (3.8GHz).

Standard rekommenderad budget kylare är som vanligt:
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#specs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan summera tråden lite med att alla kylare är bättre än en trasig AIO
Men kolla över inställningarna ! som nämnts är 1.4v på en standard klockad 3930k på tok för högt !
Den borde ligga på runt 1.1-1-2 vid max turbo (3.8GHz).

Standard rekommenderad budget kylare är som vanligt:
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#specs

Otroligt bra budgetkylare, har stoppat Purerock i flera datorer,
Men med tanke på en budget på 500:- och lite saftigare processor skulle man eventuellt kunna föreslå storebror ShadowRock
https://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2#sp...

Mycket kylare för pengarna i min värld.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Älskar fan Sweclockers! Tror jag går och köper en ny kylare och sänker clocken då!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk

Okej så sänkte vcore nu. Tempen gick ner ordentligt direkt. Förstår inte hur jag lyckats klocka den... hursomhaver mina fläktar går rätt mycket upp och ner nu, varvar upp och ner liksom. Är det dåligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom_Bombadill:

Okej så sänkte vcore nu. Tempen gick ner ordentligt direkt. Förstår inte hur jag lyckats klocka den... hursomhaver mina fläktar går rätt mycket upp och ner nu, varvar upp och ner liksom. Är det dåligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan fortfarande vara så att processorkylaren är trasig. Vad ligger temperaturen på nu i både idle och i spel?

Visa signatur
Permalänk

Åh herre. Inget går vägen. Sänkte vcore. Fick temperaturer runt 55. Sedan hängde sig min dator. Startade om och sänkte igen. Då var temperaturerna fortfarande höga.

Har så dålig koll på överklockning. Vad vill jag att saker ska vara inställda på?

http://imgur.com/wIa7BrR

http://imgur.com/99D0ugT

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk

Nu fick jag BSOD

CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tom_Bombadill:

Nu fick jag BSOD

CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT

Skickades från m.sweclockers.com

Sätt default i bios.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Typ 60 grader medan jag surfar men den går upp till 79 när jag kör gta v på höga inställningar. Dock inget lagg, men bör nog skaffa ny kylare antagligen. Har vattenkylning nu, det är inte så att man ska byta nån vätska eller så?

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom_Bombadill:

Typ 60 grader medan jag surfar men den går upp till 79 när jag kör gta v på höga inställningar. Dock inget lagg, men bör nog skaffa ny kylare antagligen. Har vattenkylning nu, det är inte så att man ska byta nån vätska eller så?

Antar att du har en sån här ?:

Isåfall nej.
I teorin så kan du dränera den och fylla på ny vätska.
Men med stor sannolikhet så har både CPU block och kylare kladdat igen över tiden.

Det är den stora svagheten med alla vattenkylare.
Du har små små flänsar i vattnet som oftast är gjorda i koppar.
Och med tiden så antingen kladdar dom igen eller så äts dom upp av kavitation och/eller galvaniska krafter.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Antar att du har en sån här ?:

http://www.legitreviews.com/images/reviews/1784/intel_rts2011lc_035.jpg

Isåfall nej.
I teorin så kan du dränera den och fylla på ny vätska.
Men med stor sannolikhet så har både CPU block och kylare kladdat igen över tiden.

Det är den stora svagheten med alla vattenkylare.
Du har små små flänsar i vattnet som oftast är gjorda i koppar.
Och med tiden så antingen kladdar dom igen eller så äts dom upp av kavitation och/eller galvaniska krafter.

Exakt. Köper en ny. Den som rekommenderades ovan! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk

Okej!

Så jag köpte kylaren. Passade inte, hehe. Har ett asus rog rampage IV. Det är rätt socket och så men den fick liksom inte fysiskt plats riktigt. Krockade med RAM-minnet.

Så packade ihop den igen.

Kom på att min gamla kylare antagligen är rätt dammig. Skruvade upp kylaren, och gjorde rent en jävla massa damm mellan fläkt och kylare. Det kombinerat med att ha sänkt VCORE till 1.2 verkar ha gjort susen. Ligger på 46.5 C nu under load. kör GTA V på högsta i 60 fps och det har inte gått över 52 grader.

Så summa summarum är väl att jag är puckad, och att ni är hjälpsamma. Det där med vcore hade jag aldrig listat ut.

Tack. (Nu ropar jag hej fast jag kanske inte borde.)

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB