Dator går otroligt långsamt - vad bör göras?

Permalänk
Medlem

Dator går otroligt långsamt - vad bör göras?

Hej!

Min dator har varit trasig och avstängd i lite över 2 år. Nu har jag bytt moderkort och RAM-minnen (eller än så länge sitter bara ett minne i, inte fått resten att fungera än) och äntligen är datorn igång.

Här är uppsättningen:
ASUS P8H67-M
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
2x2GB + 2x2GB RAM 2DDR3 XMS3 9-9-9-24 1.65V ver2.3
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Cooler Master Hyper 212 Plus 1
Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB
XFX Core Edition 550W
Windows 7

Men det går otroligt, otroligt långsamt. Alltifrån att bara starta upp datorn till att surfa på internet. Mycket skit som ska rensas och avinstalleras, det vet jag. Men vad mer kan jag göra för att få burken att gå snabbare?

Permalänk
Medlem

Skaffa en SSD och installera om OS.

Permalänk

Rekommenderas en totalt ominstallation. Kan även vara så att din datorn i dagläget uppdaterar filer osv i bakgrunden iom att det varit avstängt under så lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Skaffa en SSD och installera om OS.

Har tänkt att göra det så småningom, men finns det någon mer "quick fix" jag kan göra omgående?

Och btw, mitt OS var installerat redan när jag köpte datorn, så jag har inga skivor, säkerhetsnycklar eller liknande. Vet inte ens om det är installerat på lagligt vis från första början. Går det att få över mitt OS på en SSD utan att jag behöver köpa ett nytt OS?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Har tänkt att göra det så småningom, men finns det någon mer "quick fix" jag kan göra omgående?

Och btw, mitt OS var installerat redan när jag köpte datorn, så jag har inga skivor, säkerhetsnycklar eller liknande. Vet inte ens om det är installerat på lagligt vis från första början. Går det att få över mitt OS på en SSD utan att jag behöver köpa ett nytt OS?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och nej. Det går men kan vara jobbigt och enklast bästa är att installera om. Produktnyckel kan du få ut ur din installation, går att kolla cd-key/licens i Windows. Installationsmedia går att ladda ner från Microsoft och skriva till usb sticka. Sök på media creation tool.

Köper du säg 250gb ssd så måste du först se till att dina sparade filer är mindre än din ssd. Efter det får du krympa din partion på din hårddisk till en storlek mindre än din ssd, när det är gjort kan du clona från din hdd till ssd och slutligen expandera filsystemet så hela disken används.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

ominstallera först, en ssd ska verkligen inte behövas om disken o allt annat funkar ok, men windows kan må bra ominstallera fresh igen så blir det nog bra.

Permalänk
Medlem

Fan jag är rätt grön på det här alltså. Kan jag ominstallera datorn utan att förlora OS?

Skickades från m.sweclockers.com