Wikileaks avslöjar CIA:s avlyssningsmetoder för Android, IOS och Samsung Smart TV

Permalänk

Wikileaks = Rysk desinformations "myndighet"

Det är ju allmänt känt att Wikileaks agerar som en rysk desinformations front... Ja detta är antagligen sant men det är högst uppenbart att Ryssland och Kina gör exakt samma sak (andra länder också såklart).. Det jag vill säga är att pålitligheten för Wikileaks är egentligen noll.

Att sprida sådan information från den sidan är som att sitta på ett ryskt kontor och säga hej till Putin varje morgon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Så, Wikileaks drivs av hat och hämd, alltså. Vad i det du just skrev är tänkt att visa att de är opartista?

Om man är "med på tåget" och har samma hatobjekt som Wikileaks är det väl klart att man gillar det de gör, men om man inte är det så har jag svårt att se hur detta skulle övertyga en att de går att lita på som opartisk förmedlare av ofärgade sanningar.

Jag har på inget sätt försökt visa att de är opartiska. Du är inte heller opartisk, så allt du och vi andra skriver ska ses på samma sätt. Inlägget handlade om att deras agenda är förståelig. Utöver det är det upp till var och en att välja om man vill läsa och bearbeta den information som Wikileaks vidarebefordrar.

I övrigt är jag inte intresserad av att driva någon diskussion för diskussionens skull. Du har uppenbarligen gett ditt svar på frågorna jag ställde och jag har utifrån kända faktauppgifter tillfört en infallsvinkel på saken. Därmed är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag har på inget sätt försökt visa att de är opartiska. Du är inte heller opartisk, så allt du och vi andra skriver ska ses på samma sätt. Inlägget handlade om att deras agenda är förståelig. Utöver det är det upp till var och en att välja om man vill läsa och bearbeta den information som Wikileaks vidarebefordrar.

I övrigt är jag inte intresserad av att driva någon diskussion för diskussionens skull. Du har uppenbarligen gett ditt svar på frågorna jag ställde och jag har utifrån kända faktauppgifter tillfört en infallsvinkel på saken. Därmed är jag nöjd.

Det är ju det jag också har sagt. I tråden har jag kritiserat synsättet att Wikileaks skulle vara saningssägare som man bör svälja okritiskt. De har ett syfte med det de sprider och det skall man vara medveten om, sen får man göra vad man vill med den informationen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonteee_l:

Wikileaks = Rysk desinformations "myndighet"

Någon källa på det, tack.

Skrivet av jonteee_l:

Det är ju allmänt känt att Wikileaks agerar som en rysk desinformations front... Ja detta är antagligen sant men det är högst uppenbart att Ryssland och Kina gör exakt samma sak (andra länder också såklart)..

Allmänt känt hos vem? Dina kompisar? Inte känt hos någon jag känner iaf.

Skrivet av jonteee_l:

Det jag vill säga är att pålitligheten för Wikileaks är egentligen noll.

Din högst personliga åsikt, som du inte ens delgivit oss vari dom teorierna grundar sig i.

Skrivet av jonteee_l:

Att sprida sådan information från den sidan är som att sitta på ett ryskt kontor och säga hej till Putin varje morgon.

Vilken information syftar du på? Är det information om hur CIA arbetar du tänker på? Av vilken anledning hjälper Wikileaks just Ryssland genom att göra så? Världens resterande ca 200 länder, tjänar inte dom något på det här? Eller är det bara Ryssland? Kanske bara vissa som bor i Ryssland? Är det Rysslands politiker, stora företagsledare, städerskor eller fiskare som tjänar på det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonteee_l:

Det är ju allmänt känt att Wikileaks agerar som en rysk desinformations front...

Om man inte ljuger så är det inte desinformation

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det är ju det jag också har sagt. I tråden har jag kritiserat synsättet att Wikileaks skulle vara sanningssägare som man bör svälja okritiskt. De har ett syfte med det de sprider och det skall man vara medveten om, sen får man göra vad man vill med den informationen.

Ge oss ett exempel där Wikileaks publicerat något som visat sig vara osant. Någonting. Vadsomhelst. Någonsin. Tack.

Förklara för oss vilket syfte dom har.

Du svarade heller inte på frågan i inlägg #16708361

Skrivet av Ozzed:

Problemet är ju just att Wikileaks inte är en neutral budbärare utan en prorysk högerextrem propagandamaskin.

Har du något bevis för det här eller läste du det i ETC? Aftonbladet?

Önskar källhänvisning till svaren på allt ovanstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men du har ju helt klart fattat det jag är ute efter. Wikileaks läcker inte "vind för våg" utan de har en agenda, ett syfte, med sina läckor. I valet ville de bilda opinion mot Clinton.

Denna tråden handlar om att CIA spionerar på allt och alla, tycker du det är ok? Håller inte med om att de ville bilda opinion mot clinton utan det handlade i första hand om DNC, hur de korrumperade hela valprocessen och även clinton foundation (Pay to play). Samt en del andra snaskigheter, exempelvis att Obama tillsatt personer till sitt kabinett som kom direkt från Citigroup, kanske inte så förvånande då att Citigroup fick det största bidrag något företag någonsin fått från skattebetalare. En del kallar det stöld.

Permalänk
Skrivet av anon224490:

När Trump sedan hävdar att Trump Tower har avlyssnats så säger media omedelbart att det inte stämmer, utan ett enda bevis. Det gör dom även fast ingen ur Obamas team/administration ens har förnekat att det förekommit avlyssning i Trump tower.

Varför ljuger du? I princip det första som skedde efter Trumps clown-tweet om detta var att en talesperson ur "Obamas team/adminstration" dementerade och förnekade. En av många källor på detta.
Ligger dessutom inte bevisbördan på den skicklige president Trump som slungar ut en så extrem anklagelse?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Ligger dessutom inte bevisbördan på den skicklige president Trump som slungar ut en så extrem anklagelse?

Det märkliga är att de inte lärt sig Trump's teknik. Säkerligen är det någon annan som tänkt ut det för varje sådant här uttalande från trump så vinner han mer och mer i förtroende och han gör samma sak varje gång. Han säger något men säger bara lite granna, något han vet kommer att komma. Sedan blir det massor av upprörda kommenterar där folk säger både det ena och det andra. Efter ett tag kommer sedan beviset. Det finns ju ett ordspråk som heter "skrattar bäst som skrattar sist"

Jag tror inte det är någon slump att trump tweetade ut att han varit avlyssnad några dagar innan wikileaks släpper vault 7.

En annan briljant sak de gjorde var inreseförbudet eller försök till att få till stånd inreseförbud. Det har inget med att han faktiskt skulle vilja ha det utan det handlar helt om att han vill vaccinera USA från terrordåd eller något annat skumt från gulfstaterna. Han vet givetvis vilka som finansierar terror och vad de vill. Men nu kan de inte för då får Trump rätt. Skulle de ske något terrordåd i USA nu från exempelvis ISIS så vet jag en som kommer massor av argument, det tänker inte gulfstaterna ge honom.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vad go' du är. Har man inga argument får man komma med personangepp, så är det

Du kan alltså helt rakryggat och ärligt säga att du tycker att Trump inte är högerextrem, fast du vet att Steve Bannon är hans chefsstrateg? Om ja så har vi totalt olika världsbild.

Steve Bannon, som tycker att vita är bättre än andra, är alltså inte högerextrem? Utan det är en helt icke-extrem åsikt att tycka att den vita rasen är bäst av alla?

jag hade planerat att göra ett väldigt lång sakligt inlägg men just nu är klockan strax 01,00 så jag orkar helt enkelt inte.
men för att möta din rent idiotiska logik med samma logik så står du alltså bakom pedofili, våldtäkt, massmord.mm?
eller har du missat allt Clinton sysslat med? Det du talar är en medarbetare till personen jag talar om det är inte ens Trump som sagt det. Förstår du hur fel du tänker?
Det du säger just nu är, om någon du umgås med gör något efterblivet står du för samma efterblivna sak!

Permalänk
Skrivet av anon224490:

Någon källa på det, tack.

Allmänt känt hos vem? Dina kompisar? Inte känt hos någon jag känner iaf.

Din högst personliga åsikt, som du inte ens delgivit oss vari dom teorierna grundar sig i.

Vilken information syftar du på? Är det information om hur CIA arbetar du tänker på? Av vilken anledning hjälper Wikileaks just Ryssland genom att göra så? Världens resterande ca 200 länder, tjänar inte dom något på det här? Eller är det bara Ryssland? Kanske bara vissa som bor i Ryssland? Är det Rysslands politiker, stora företagsledare, städerskor eller fiskare som tjänar på det här?

Följde du inte USA-valet eller? Ryska agenter hackade och skickade massvis med amerikanska e-postmeddelanden till wikileaks som de senare postade. De har dessutom lovat att läcka saker om Ryssland ett flertal gånger sen aldrig gjort det. Och nej detta är allmänt känt inom MSB samt svenska militären vilket är bara en liten del av de som faktiskt vet om detta. Dina vänner verkar inte vara så informerade låter det som, kanske borde skaffa ett smartare umgänge? Du verkar spela på ryssens håll här eller så har du bott i en grotta de senaste åren.

Samt hur tror du att Wikileaks fick reda på en sådan här operation med nästan 9000 dokument? Sannolikt från Moskva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonteee_l:

Följde du inte USA-valet eller? Ryska agenter hackade och skickade massvis med amerikanska e-postmeddelanden till wikileaks som de senare postade. De har dessutom lovat att läcka saker om Ryssland ett flertal gånger sen aldrig gjort det. Och nej detta är allmänt känt inom MSB samt svenska militären vilket är bara en liten del av de som faktiskt vet om detta. Dina vänner verkar inte vara så informerade låter det som, kanske borde skaffa ett smartare umgänge? Du verkar spela på ryssens håll här eller så har du bott i en grotta de senaste åren.

Samt hur tror du att Wikileaks fick reda på en sådan här operation med nästan 9000 dokument? Sannolikt från Moskva.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är det desinformations son du skev tidigare. när dom läcker riktig information?
Tycker det är en konstig logik att istället för att välkomna informationen börjar man hata på den som lämnade informationen bara för den visar negativa saker om den man stödjer. Personligen tycker jag det är skit bra att så mycket information som möjligt kommer ut så alla kan bilda sig en egen uppfattning. När det gäller det amerikanska valet tror jag absoluta det var det bästa av två dåliga alternativ som vann. Särskilt för att minska risken för en väpnat konflikt mellan usa och Ryssland.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friamannen:

Varför ljuger du? I princip det första som skedde efter Trumps clown-tweet om detta var att en talesperson ur "Obamas team/adminstration" dementerade och förnekade. En av många källor på detta.
Ligger dessutom inte bevisbördan på den skicklige president Trump som slungar ut en så extrem anklagelse?

Varför påstår du att jag ljuger, när det är du som ljuger? Jag skrev "När Trump sedan hävdar att Trump Tower har avlyssnats så säger media omedelbart att det inte stämmer, utan ett enda bevis. Det gör dom även fast ingen ur Obamas team/administration ens har förnekat att det förekommit avlyssning i Trump tower.". Vart ljuger jag någonstans?

Har du ens läst artikeln som du själv har delat? Jag kan citera åt dig, så slipper du läsa hela: "The statement did not address the possibility that a wiretap of the Trump campaign could have been ordered by Justice Department officials.". Uttalandet förnekar endast att Obama/Vita huset ska ha beordrat det. Det är två helt skilda saker.

20 januari 2017: Intercepted Russian Communications Part of Inquiry Into Trump Associates
"The F.B.I. is leading the investigations, aided by the National Security Agency, the C.I.A. and the Treasury Department’s financial crimes unit. The investigators have accelerated their efforts in recent weeks but have found no conclusive evidence of wrongdoing, the officials said. One official said intelligence reports based on some of the wiretapped communications had been provided to the White House." Länk. (FBI sorterar under Justice Department).

NY Times förstasida samma dag

Med tanke på att det är fakta att "Trump Associates" har avslyssnats, förklara gärna för oss på vilket sätt som du anser att Trumps anklagelse om att Trump Tower skulle ha avlyssnats är att anse som "extrem".

Skrivet av jonteee_l:

Följde du inte USA-valet eller? Ryska agenter hackade och skickade massvis med amerikanska e-postmeddelanden till wikileaks som de senare postade.

Källa på det, tack.

Skrivet av jonteee_l:

De har dessutom lovat att läcka saker om Ryssland ett flertal gånger sen aldrig gjort det.

Källa på det, tack.

Skrivet av jonteee_l:

Och nej detta är allmänt känt inom MSB samt svenska militären vilket är bara en liten del av de som faktiskt vet om detta. Dina vänner verkar inte vara så informerade låter det som, kanske borde skaffa ett smartare umgänge? Du verkar spela på ryssens håll här eller så har du bott i en grotta de senaste åren.

Att du använder begreppet "allmänt känt" betyder inte att det är sant, snarare tvärtom. Du har ingen fakta som ligger till grund för ditt påhitt.

Skrivet av jonteee_l:

Samt hur tror du att Wikileaks fick reda på en sådan här operation med nästan 9000 dokument? Sannolikt från Moskva.

Jaha, så det är din personliga gissning. Ok.

Permalänk
Medlem

@klk:

Vänta lite nu, du kommer med ett påstående som säger att alla krig som utspelats under 1900talet var så kallade oljekrig.
Jag ifrågasätter det påståendet, med exempels på 3 stora krig och bett dig förklara hur dessa 3 är oljekrig.
Du kommenterar WW2 som att det skulle vara sovjets krig för att försvara sin olja. Vilket är befängt.

Sen byter du ämne helt plötsligt och börjar prata om bilar. Detta utan att du har kunnat klargöra ditt första påstående.
Så, kan du inte upplysa mer om ditt första påstående så åberopar jag "shenanigan"

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av nätverksmupp:

jag hade planerat att göra ett väldigt lång sakligt inlägg men just nu är klockan strax 01,00 så jag orkar helt enkelt inte.
men för att möta din rent idiotiska logik med samma logik så står du alltså bakom pedofili, våldtäkt, massmord.mm?
eller har du missat allt Clinton sysslat med? Det du talar är en medarbetare till personen jag talar om det är inte ens Trump som sagt det. Förstår du hur fel du tänker?
Det du säger just nu är, om någon du umgås med gör något efterblivet står du för samma efterblivna sak!

Nu handlar det ju inte om att "göra" något efterblivet utan att ha åsikter som är extrema. Jag umgås inte med nationalister, Nazister, misogynister osv osv, så jag lever som jag lär "tyvärr" för din del.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

Och det kommer aldrig att ändras för att om de accepterar sanningen brister deras bubbla och förändrar hela deras syn på livet.

Det är betydligt enklare att leva i en bubbla där konspirationsteorier är just bara teorier.
Att leva i verkligheten är något de flesta inte kan/vill hantera.

Tänkte på din kommentar och där är lite logik i den faktiskt.

Det som fick mig att komma in i tanken var filmen Matrix.
Fanns citat och delar i denna där maskinerna typ säger att man miste hela "skördar med människor" då de inte accepterade att vara lyckliga och ha det bra. De definierade verkligheten som detta "helvete de levde i". Huruvida detta är sant eller ej, vet jag inte, och tror tyvärr aldrig vi får reda på, men det får mig att tänka på nästa del.

Senare i filmen så pratar man om varför man inte släpper alla dessa människor fria, och svaret är att de inte är redo. De är så beroende av att leva i denna fantasivärld, att de är villiga att göra allt för att försvara det. Något som också blir en stor del av seriens händelser.

Så visst är det så att folk vill ignorera allt från konspirationsteorier, att det inte finns någon global väderförändring, till vad som skulle ske utan religion. De måste leva i någon form av "bubbla" med sin tro att allt är väl, annars så klarar de inte av det. Och just att de måste försvara det även när man gång på gång visar motsatsen, är precis som galenskapen i Matrix

Är bara att acceptera att vissa inte vågar se något utanför sin bubbla av frid och tro...

Permalänk
Skrivet av anon224490:

Har du ens läst artikeln som du själv har delat? Jag kan citera åt dig, så slipper du läsa hela: "The statement did not address the possibility that a wiretap of the Trump campaign could have been ordered by Justice Department officials.". Uttalandet förnekar endast att Obama/Vita huset ska ha beordrat det. Det är två helt skilda saker.

Med tanke på att det är fakta att "Trump Associates" har avslyssnats, förklara gärna för oss på vilket sätt som du anser att Trumps anklagelse om att Trump Tower skulle ha avlyssnats är att anse som "extrem".

Har du ens läst tweeten som vi pratar om? Med tanke på att det är fakta att Trump anklagar specifikt Obama för att ha wiretappat hans telefoner. Får du inte ont i huvudet av din hjärngymnastik?

Jag kan citera åt dig, så slipper du läsa hela:
How low has President Obama gone to tapp my phones during the very sacred election process. This is Nixon/Watergate. Bad (or sick) guy!

Inte alls extremt att tweeta att förre presidenten installerat wiretaps, jämföra det Watergate och sedan skriva att han är en sjuk snubbe, jag håller med

Skrivet av jonteee_l:

Följde du inte USA-valet eller? Ryska agenter hackade och skickade massvis med amerikanska e-postmeddelanden till wikileaks som de senare postade. De har dessutom lovat att läcka saker om Ryssland ett flertal gånger sen aldrig gjort det. Och nej detta är allmänt känt inom MSB samt svenska militären vilket är bara en liten del av de som faktiskt vet om detta. Dina vänner verkar inte vara så informerade låter det som, kanske borde skaffa ett smartare umgänge? Du verkar spela på ryssens håll här eller så har du bott i en grotta de senaste åren.

Samt hur tror du att Wikileaks fick reda på en sådan här operation med nästan 9000 dokument? Sannolikt från Moskva.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ingen idé. Av någon anledning så verkar de flesta här tycka det är helt oviktigt att ställa sig frågan:
"Vad kan de som publicerar detta ha för avsikt med publiceringen? I vilket håll vill dem styra opinionen och vilka har att tjäna på det?".
Det är så fruktansvärt naivt, men såklart mycket lättare att glatt svälja i sig allt som resonerar med ens världsbild och förbehållslöst hylla läckorna som denna tidens hjältar, enbart här för att rädda oss. Man förstår ju varför stater ägnar sig åt propaganda på nätet.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friamannen:

Det är så fruktansvärt naivt, men såklart mycket lättare att glatt svälja i sig allt som resonerar med ens världsbild och förbehållslöst hylla läckorna som denna tidens hjältar, enbart här för att rädda oss. Man förstår ju varför stater ägnar sig åt propaganda på nätet.

Det är väl visserligen den bild som de "drabbade" av läckorna vill förmedla (det blir ett visst cirkelargument mellan första och andra meningen, för om allt sväljs som blåde visselblåsare och stater matar en med, har nyhetsflödet neutraliserat sig självt). Generellt är det oerhört svårt att lyckas som visselblåsare. Riskerna är stora. Sannolikheten att visselblåsarens liv ödeläggs är avsevärt högre än att sakfrågan får gehör och processas på ett rättssäkert sätt.

Det är inget argument för att "förbehållslöst... svälja i sig allt". Däremot understryker det hur utsatta enskilda individer är. Om just den här rapporten är viktig är en annan fråga, då den endast bekräftar det som de ej naiva redan insett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Inte som en del av er diskussion, utan mest av nyfikenhet, då dina inlägg hittills inte förklarar eller inkluderar källhänvisningar:

- påstår du att personer nära Putin driver Wikileaks, eller ansluter argumentet till Bush Jr. berömda "You're either with us, or against us"?

- hur "allsmäktigt" anser du Wikileaks vara eftersom du förväntar att de ska utöka sitt arbete till att omfatta hela världen ifrån att som nu inrikta sig på den relativt homogena Brittisk-Amerikanska sfären (att enkom komplettera med sporadisk information om Ryssland tillför inte särskilt mycket)?

Om det låter kritiskt skrivet är det oavsiktligt. Lämna gärna politiska åsikter därhän i ditt svar, då jag inte är intresserad av ställningstaganden i sådana frågor, utan endast har ett nutidshistoriskt intresse.

---

(passus)

Om du är intresserad av Ryssland är du närmast tvingad att lära dig ryska, då det är svårt att hitta bra källor på engelska och svenska. Det är bara att pejla in några av de frispråkiga ryska radiokanalerna och haka på ett 24/7/365-flöde av grävande oberoende journalistik, djupgående analyser och ett och annat roligt inslag däremellan.

På engelska kan du dock börja med några av referensverken om Rysk historia fram till revolutionen 1917. Därefter blir det dock svårare då effekterna av propagandakriget som pågått sedan WW2 gör det svårt, samt att Ryssland hamnade under Sovjetiskt styre.

Det är fortfarande inte ett argument för att inte granska Putins administration även om det inte heller bevisar att Wikileak är "Pro-rysk". Det jag tror är att helt enkelt många är så avtrubbade när det kommer till Ryssland att Wikileak inte får den uppmärksamhet man vill ha. Därför rapporteras det lite därifrån.

Skrivet av jioop:

Jag tror Ozzed är mer med i matchen än många andra, det hela hänger ihop med källkritik som är högaktuellt i dagens samhälle när man stenhårt satsar på att barn redan i grundskolan ska tänka mer källkritiskt. Vad jag menar är att om du har en källa till information som är extrem åt något håll kommer den vara vinklad och ha ett syfte, alltså följa en agenda.
Själv är jag för exremhögern och extremvänstern, båda extremerna i informationssyfte. Jag vill ha en motsvarighet till wikileaks som är för vänsterns sida, men jag tror inte det är möjligt då vänstern många gånger förespråka censur av olika slag på olika ting.

Håller med om att barn borde lära sig källkritik tidigt i skolan däremot håller jag inte med dig om att två extremistiska källor ger en bild av verkligheten. Faktum är att du får två fraktioner av verkligheten som sällan går att passa ihop... oftast för att dessa brukar lida av konfirmationsbias. Bättre att ta två höger och två vänsterinriktade tidningar/reportage/dokumentärer etc. och jämföra dessa två.

Skrivet av anon224490:

Eftersom du skriver så, så får det mig att tro att du, tillsammans med Ozzed, också är en av dom som tror att Wikileaks vore någon form av högerextremister*. Man är inte nazist/högerextremist för att man t.ex. offentliggör CIA eller Clintons skumraskaffärer. Även om den informationen skulle gynna deras motståndare.

Mainstream-(vänster)media har ju gått bananas hur länge som helst nu med att påstå att Ryssland ligger bakom typ allting i hela världen. Brexit, Trump, Franska och svenska valen som kommer, o.s.v. Detta utan ett enda konkret bevis.

När Trump sedan hävdar att Trump Tower har avlyssnats så säger media omedelbart att det inte stämmer, utan ett enda bevis. Det gör dom även fast ingen ur Obamas team/administration ens har förnekat att det förekommit avlyssning i Trump tower. Det saknas på något vis inte övervakning i informationssyfte från vänstern och dess media. Däremot saknar dom källor till sin s.k. "information"/propaganda, något som politiskt oberoende Wikileaks däremot har.

Om nu Wikileaks vore "högerextremister" så hade dom väl stängt ner "förintelsen" för länge sedan, eller vad tror du? SIX MILLION JEWS 1915-1938

*(Off-topic) Vad högerextremism betyder har jag aldrig förstått. Är det samma sak som nazism? Vill man betala "jättelite" skatt, eller tycker man om privatiseringar och kapitalism jättemycket? I så fall är det ju tvärtemot "nazism".

Det är ganska komiskt ändå att du gör exakt samma sak. Skillnaden är att du skyller på media (som du även påstår är vänster). Sedan så använder du icke vetenskapliga argument. Trump kommer med påståendet och därför ska han bevisa det.. Det ska inte ske tvärtom eftersom man inte bevisa att något inte existerar. Sedan hur du använder förintelsen inom citattecken är ganska skrämmande.

Högerextremism är ett samlingsbegrepp för extremister som gillar att hänga på högerkanten. Inom dessa så räknas Islamism, Högerkristna, Nazister, Nynazister och diverse rasistiska grupperingar som förespråkar extremism. I Sverige har högerextremismen artat sig i vikt-makt miljö i form av NMR och NU.

Med det sagt så anser jag inte Wikileaks är högerextremister även om de arbetar ibland i något som kan kallas för extremistiska tillvägagångssätt. Wikileaks står utanför det politiska spektrumet eftersom man snarare är uppmärksamhetssökande än ideologiskt övertygade.

Skrivet av Miikks:

Är väl alltid så med konspirationsteorier. Majoriteten är rädda för att deras verklighet ska rubbas. Om inte annat kan man ställa sig skeptiskt till saker och ting och inte alltid svälja den trygga teorin.

Liknande saker kan man dock säga om konspirationsteoretiker. De är så övertygade om att verkligheten är falsk att de blir blinda för den verklighet som är sann i sina (minst sagt) ovetenskapliga försök att hitta "den sanna bilden".

Skrivet av anon224490:

@Ozzed: Du tycker att vänsterextrema Expo gör "ett bra jobb".
Du tycker att Wikileaks gör ett dåligt jobb pga att dom är selektiva.
Är du på riktigt? Eller är du bara här för att trolla?

Folk av "left-propaganda"-generationen är alltså bara intresserade av lögner som skadar den demokratiska politiska mitten och högern. Och då är det inte sanning man är ute efter, utan bekräftelse på sin egen kommunistiska globalistiska ras-segregerande antifeministiska islamska världsbild.

Nu gör du det igen. Du förutsätter att "left" betyder kommunism och kommunism betyder "Globalistisk ras-segregerad" och "Antifeministisk islamsk världsbild". Kom igen nu? Det argumentet brukar komma från högerextremister och NMR. Till att börja med så finns det inget som kallas ras inom mänskligheten. För det andra så försöker inte "kommunister" segregerad någon alls. Inte medvetet iallafall så du kan ju skippa dina halmgubbar och se till att leva som du lär iallafall.

Och innan du börjar kalla mig för "Kommunist" så ska du vara medveten om att mina egna åsikter ligger åt höger. Inte vänster..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

@Tumnus (och andra med samma argument):

Är alla granskande organisationer per definition tvingade att försöka granska allt som går att granska? Om du väljer att granska något förlorar du då också din fria vilja att välja vad du bör granska? Utifrån sådana kriterier fallerar majoriteten av organiserad granskande verksamhet.

Om ni nu är så jätteintresserade, och det enligt er uppenbarligen är så enkelt, starta då upp en ny organisation som samlar in och gräver fram allt om alla. Utifrån att jag inte har några sympatier för Assange som person, eller är nämnvärt intresserad av Wikileaks, är jag ändå mer förundrad över detta "hobbytyckande" om vad andra bör göra som man själv inte gör.

Vad är det som är så svårt? Hoppas ni på någon mirakulös utpost för 100% sanning, något som fråntar er allt ansvar att självständigt behöva tänka och bearbeta information?

---

Tillägg: om ni är intresserade av Rysslands system för övervakning av Internet och telefoni söker ni efter SORM. Det är inget i sig hemligt och det finns mycket information om hur det används.

Permalänk

Källor

@anon224490: Det är synd att folk som du ska vara så naiva, istället för att skriva "källa på det, tack" du låter som en typical vänster. Istället kanske du borde prova på att googla?

Wikileaks lovar att läcka rysk information:
http://cornucopia.cornubot.se/2016/10/var-ar-wikileaks-utlova...

Ryska agenter hackar och delar med sig av amerikanska email:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-sa-lackte-ryssland-till-...

http://www.nbcnews.com/news/us-news/top-russians-celebrated-w...

https://www.theguardian.com/us-news/2016/dec/14/dnc-hillary-c...

http://www.bbc.com/news/world-us-canada-38528329

https://www.nytimes.com/2016/12/09/us/obama-russia-election-h...

Sen hade Assange dessutom en tv show på RT (Russia Today) vilket är den största desinformationskanalen som är helt styrd av ryska staten, värre än Fox News.

Och som du också verkar diskutera om att CIA, NSA osv kan ha avlyssnat Trump så är väl det en stor möjlighet. Eftersom han har varit misstänkt för att samarbeta med Ryssland i en lång tid. Är väl bara bra att de gjort det, borde göras på fler offentliga personer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

@Tumnus (och andra med samma argument):

Är alla granskande organisationer per definition tvingade att försöka granska allt som går att granska? Om du väljer att granska något förlorar du då också din fria vilja att välja vad du bör granska? Utifrån sådana kriterier fallerar majoriteten av organiserad granskande verksamhet.

Om ni nu är så jätteintresserade, och det enligt er uppenbarligen är så enkelt, starta då upp en ny organisation som samlar in och gräver fram allt om alla. Utifrån att jag inte har några sympatier för Assange som person, eller är nämnvärt intresserad av Wikileaks, är jag ändå mer förundrad över detta "hobbytyckande" om vad andra bör göra som man själv inte gör.

Vad är det som är så svårt? Hoppas ni på någon mirakulös utpost för 100% sanning, något som fråntar er allt ansvar att självständigt behöva tänka och bearbeta information?

---

Tillägg: om ni är intresserade av Rysslands system för övervakning av Internet och telefoni söker ni efter SORM. Det är inget i sig hemligt och det finns mycket information om hur det används.

Nu är det väl så att argumentationsfel inte hör hemma här. Man ska inte behöva göra saker bättre eller kunna göra det bättre för att upplysa och kritisera. Och nej? Jag har inte yttrat mig om Wikileaks sanningshalt eller deras avslöjanden i sig utan jag har bara fört fram min spekulation om varför Wikileaks inte avslöjar lika ofta från Ryssland.. Ditt försök att förklara det har ganska stora brister. Sedan hobbytyckande? Är det inte vad du själv håller på med också? Tycker det är lite barnsligt att man inte ska få tycka som man vill på detta forum utan att man ska bli kallad "hobbytyckare". Detta är ett forum.. Inte någon nyhetsstudio. Att folk säger sina åsikter är en "tyvärr" en produkt av detta. Sedan är det även komiskt att du sitter och menar att man ska sitta och självständigt tänka för att du själv sedan ska försöka skjuta ned en för att man självständigt tänker. Det om något är sten i glashus.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Service Menu Code For Samsung TV:

There are many codes available for accessing service menu in various Samsung TV models. You can try following codes one by one until you get access to service menu:
First power off your TV using the remote, then press following buttons quickly on the remote:
Mute + 1 + 8 + 2 + Power
Display/Info + Menu + Mute + Power
Display/Info + P.STD + Mute + Power
P.STD + Help + Sleep + Power
P.STD + Menu + Sleep + Power
Sleep + P.STD + Mute + Power
You can press Channel Up/Down buttons to navigate between available options. To change their values, press Volume Up/Down buttons.

Försiktiga när ni leker i den här menyn men du kan döda micen där, om jag mins rätt.

It must be noted that the hack, codenamed Weeping Angel (a Doctor Who reference, by the way) applies only to Samsung televisions from 2012 and 2013 that feature outdated firmware versions 1111, 1112, and 1116. The exploit almost certainly impacts relatively few people, and there may be an easy way to tell if you’ve been hacked—Fake Off mode, as outlined in the 2014 document, leaves a blue LED on the back of the set illuminated.

Permalänk
Hedersmedlem

@Tumnus:

"Hobbytyckande" var valt i förhållande till att vi alla här, inklusive mig, inte driver en liknande/konkurrerande verksamhet. Vi har därför åsikter om vad andra gör och inte gör, inte därför att vi empiriskt vet vad vi talar om. Om jag skriver här kan jag väl logiskt sett inte hävda att vi inte får tycka?

Du svarade på ett inlägg riktat till en som förespråkat en viss argumentationslinje. Om du svarar på det inlägget får jag anta att du följer samma argumentationslinje. Ifall inte, ja var då tydlig med det. Därför avvaktar eller undviker jag att besvara vissa delar av ditt inlägg, då det riskerar att trassla ihop diskussionen än mer.

Det enda jag ställt frågor om, vilka är tydligt uttryckta i inledningen på mitt inlägg ovan, är varför en granskare inte tillåts ha en fri vilja. Visst finns det utrymme för förbättringar, något jag inte ens kommenterar, men förbättringar innebär i sig inte heller att man inte är fri att välja sitt arbetsfält.

Enligt logiken om varför Assange inte lägger ner arbete på andra stater, inklusive Ryssland, ska vi på samma sätt börja diskreditera Aleksej Navalnyj och hans agenda, och ifrågasätta ifall hans arbete tjänar USA:s eller någon annan stats intressen? Om ja, då håller ni åtminstone en konsekvent linje.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

@Tumnus:

"Hobbytyckande" var valt i förhållande till att vi alla här, inklusive mig, inte driver en liknande/konkurrerande verksamhet. Vi har därför åsikter om vad andra gör och inte gör, inte därför att vi empiriskt vet vad vi talar om. Om jag skriver här kan jag väl logiskt sett inte hävda att vi inte får tycka?

Du svarade på ett inlägg riktat till en som förespråkat en viss argumentationslinje. Om du svarar på det inlägget får jag anta att du följer samma argumentationslinje. Ifall inte, ja var då tydlig med det. Därför avvaktar eller undviker jag att besvara vissa delar av ditt inlägg, då det riskerar att trassla ihop diskussionen än mer.

Det enda jag ställt frågor om, vilka är tydligt uttryckta i inledningen på mitt inlägg ovan, är varför en granskare inte tillåts ha en fri vilja. Visst finns det utrymme för förbättringar, något jag inte ens kommenterar, men förbättringar innebär i sig inte heller att man inte är fri att välja sitt arbetsfält.

Enligt logiken om varför Assange inte lägger ner arbete på andra stater, inklusive Ryssland, ska vi på samma sätt börja diskreditera Aleksej Navalnyj och hans agenda, och ifrågasätta ifall hans arbete tjänar USA:s eller någon annan stats intressen? Om ja, då håller ni åtminstone en konsekvent linje.

En granskare har självfallet rätten till en fri vilja. Det handlar inte om det utan det handlar om det faktum att vissa val som Wikileak gjort gör att man blir lite skeptisk till deras agenda. Hade de bara velat informera folk om saker och ting som "annars är dolt" så hade man nog försökt vara så konsekvent som möjligt men nu är man inte det.. Assange jobbar antagligen inte själv heller utan han är wikileaks ansikte utåt men bakom sig har en drös med människor som jobbar för att rota fram informationen. Skillnaden mellan Aleksej Navalnyj och Assange är att Aleksej snarare fokuserar på Ryssland enbart medan Assange snarare blandar Amerikanska "avslöjanden" med t.ex. Tyska och andra länder. Det handlar om en inskränkning man gjort medvetet och därför kan även kritik riktas mot detta. Därav mitt inlägg.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

@Tumnus:

Och det är det enda jag ville komma fram till, då ett flertal inlägg fick det att framstå som att Wikileaks är förpliktade till något de i nuläget inte gör. Några inlägg har dessutom utan källhänvisningar insinuerat att de aktivt skulle agera utifrån en främmande makts agenda.

Huruvida de är konsekventa eller inte är är en annan fråga och något - jag upprepar - jag inte kommenterat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friamannen:

Har du ens läst tweeten som vi pratar om? Med tanke på att det är fakta att Trump anklagar specifikt Obama för att ha wiretappat hans telefoner. Får du inte ont i huvudet av din hjärngymnastik?

Jag kan citera åt dig, så slipper du läsa hela:
How low has President Obama gone to tapp my phones during the very sacred election process. This is Nixon/Watergate. Bad (or sick) guy!

Inte alls extremt att tweeta att förre presidenten installerat wiretaps, jämföra det Watergate och sedan skriva att han är en sjuk snubbe, jag håller med

Om Obama specifikt har beordrat avlyssning på Trump vet vi ju inte, eller vet du det? Det är något vi nog aldrig kommer att få veta, det går troligen varken att bevisa eller motbevisa. Det räcker däremot gott och väl för Trump att sätta bollen i rullning. Precis som med valfusks-utspel m.m. Han vet exakt hur han ska styra media. Allt fokus från Jeff Sessions anklagelser försvann nu på ett par minuter. Om du tycker att det är "extremt" att Trump påstår att Obama beordrat avlyssningen av honom, när det kanske är någon annan som har beordrat det, så vet jag inte om du har hört något Trump säga genom tiderna?

Du kanske har glömt det så har han även sagt att Obama kan ha varit född i Kenya? Att Hillary skulle sättas i fängelse? Att vissa mexikanare är våldtäktsmän? Många som dig tyckte att det var "extremt" också. Vi andra vet att det är för att skapa rubriker. Med facit i hand så vet vi att det Trumps taktik gjort att han lyckades ta över jobbet. Nu har han börjat kampanja för 2020.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon224490:

Om Obama specifikt har beordrat avlyssning på Trump vet vi ju inte, eller vet du det? Det är något vi nog aldrig kommer att få veta, det går troligen varken att bevisa eller motbevisa. Det räcker däremot gott och väl för Trump att sätta bollen i rullning. Precis som med valfusks-utspel m.m. Han vet exakt hur han ska styra media. Allt fokus från Jeff Sessions anklagelser försvann nu på ett par minuter. Om du tycker att det är "extremt" att Trump påstår att Obama beordrat avlyssningen av honom, när det kanske är någon annan som har beordrat det, så vet jag inte om du har hört något Trump säga genom tiderna?

Du kanske har glömt det så har han även sagt att Obama kan ha varit född i Kenya? Att Hillary skulle sättas i fängelse? Att vissa mexikanare är våldtäktsmän? Många som dig tyckte att det var "extremt" också. Vi andra vet att det är för att skapa rubriker. Med facit i hand så vet vi att det Trumps taktik gjort att han lyckades ta över jobbet. Nu har han börjat kampanja för 2020.

Trump lämnar inte mycket att tolka egentligen. Enligt honom själv var det Obama som givit ordern.
https://www.bloomberg.com/view/articles/2017-03-06/trump-s-wi...

Även om Trump skulle veta hur man styr media (detta är inte säkert) så säger det mer om de väljare som valt honom än om honom själv.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Det är ganska komiskt ändå att du gör exakt samma sak. Skillnaden är att du skyller på media (som du även påstår är vänster). Sedan så använder du icke vetenskapliga argument. Trump kommer med påståendet och därför ska han bevisa det.

När har jag gjort det?

Trump behöver aldrig bevisa någonting. Det har han aldrig gjort och kommer aldrig behöva att göra, Trump jobbar inte så. När han säger något så blir det alltid motpartens uppgift att bevisa honom fel.

Här är ett exempel:
Donald Trump - Obama Birth Certificate - Greatest Scam
President Obama Provides His Birth Certificate to the Press

Skrivet av Tumnus:

Nu gör du det igen. Du förutsätter att "left" betyder kommunism och kommunism betyder "Globalistisk ras-segregerad" och "Antifeministisk islamsk världsbild". Kom igen nu? Det argumentet brukar komma från högerextremister och NMR. Till att börja med så finns det inget som kallas ras inom mänskligheten.

Jag kanske var otydlig eller om du missade, men jag använde bara samma fåniga argumentationsteknik som @Ozzed gjorde i inlägget som jag citerade. #16708974. @Ozzed har f.ö. inte svarat på mina frågor i #16709204 ännu. Men det beror väl bara på att han sprider propaganda utan någon som helst substans här.

Människoraser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon224490:

När har jag gjort det?

Trump behöver aldrig bevisa någonting. Det har han aldrig gjort och kommer aldrig behöva att göra, Trump jobbar inte så. När han säger något så blir det alltid motpartens uppgift att bevisa honom fel.

Här är ett exempel:
Donald Trump - Obama Birth Certificate - Greatest Scam
President Obama Provides His Birth Certificate to the Press

Jag kanske var otydlig eller om du missade, men jag använde bara samma fåniga argumentationsteknik som @Ozzed gjorde i inlägget som jag citerade. #16708974. @Ozzed har f.ö. inte svarat på mina frågor i #16709204 ännu. Men det beror väl bara på att han sprider propaganda utan någon som helst substans här.

Människoraser

Faktum är att "raser" inte existerar inom människoarten eftersom det kan skilja mer genetiskt mellan dig och din granne än mellan dig och en man från Chile t.ex.

Sedan menade du att media behöver bevis för att säga att något inte stämmer.. vilket inte går att göra. Man kan inte bevisa att något inte är något.

"När Trump sedan hävdar att Trump Tower har avlyssnats så säger media omedelbart att det inte stämmer, utan ett enda bevis."

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds