Wikileaks avslöjar CIA:s avlyssningsmetoder för Android, IOS och Samsung Smart TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

@Ozzed är systemets förkämpe nummer ett men låtsas samtidigt vara redpilled som fan med sitt Facebook-hat

Systemet är bra. Var skulle vi annars köpa sprit? Nämen allvarligt, vad då "systemet"?

Skrivet av klk:

Du menar att ryssarna inte får kritik, ett tag hade dagens industri en artikel om dagen om hur hemsk putin är. Ryssland är inte större än två större länder inom EU, deras inflytande är klart begränsat. Enda problemet är att de bl.a. sitter på mycket olja och hindrar gulfstaterna från total kontroll

Visa gärna när de fick kritik av Wikileaks? Eller menar du att Wikileaks skall vara någon slags "balans" och kritisera sådant som inte får kritik i mainstream-media? I så fall sorterar de ju under samma kategori som Fria tider, Fox News, avpixlat, Breitbart News osv osv, det vill säga papperskorgen, i mitt tycke.

Nu ska jag till systemet, som jag är förkömpe för, och köpa mig en öl.

Ha det gott

// Ozzed "Systemets förkämpe nummer ett"

haha!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

återigen, det handlar inte om vem som har olja utan det handlar om kontroll. Det är gulfstaterna som har kontroll men andra länder får lov att vara med. Ingen vill sälja till lägre pris än vad man kan. Inget land kan priskonkurrera med Saudiarabien och det finns en anledning till att inflytelserika politiker åker dit och pussar kungarna.

Har du undrat hur man kan tillåta en kartell inom olja men om företag på andra markerna ingår i kartell så åker de på dryga böter

Det finns så mycket olja att det räcker och blir över

Mhmmm.....

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inte riktigt. Ökad tull slår snabbt tillbaka på den egna marknaden eftersom det faktiskt finns material man inte kan producera själv. Produkter man inte kan producera själv samt produkter man inte har infrastruktur för. Dessutom kan inte Trump skapa en "ny" marknad genom att föra sin protektionistiska politik utan det kommer att slå mot den egna marknaden. Skillnaden mellan Trump och EU är att EU inte har någon tull för EU medlemmar samt att tullen inte skiljer så markant mellan varor från USA och varor från Asien.

Återigen, du tror kanske inte på mitt tankesätt men det betyder inte att du har rätt(eller jag för den delen). Man tullar ju såklart olika på olika produkter/varor, det borde du vetat. Trump ska inte skapa ny marknad bara destabilisera den som är, den egna marknaden ska lida annars får människor göra det. En Iphone ska kosta 20lök, vill man inte betala det ska man nog inte sitta o säga att Trump är en dålig människa för det han stödjer.
Tullen skiljer extremt på produkter från USA jämfört med Asien, kolla ex stål o dylikt. vi tullar för att våra företag ska överleva, Trump (går ut öppet) tullar för att företag ska sluta utnyttja billig arbetskraft och ist låta amerikanare få de jobben(självklart blir det dyrare).
Tror vi kan släppa detta nu dock

Skrivet av Ozzed:

De grävde inte fram saker om Trump i valrörelsen, bara om clinton. Trump gillar Putin och ryssland, Clinton gör det inte.. Wikileaks gräver inte fram saker om Putinregimen. Du får ursäkta men de gör inte ett jättebra jobb att bevisa att jag har fel.

I min värld är man mer värd om man kan bevisa att man har rätt...
"Bevisa att du inte har mördat någon!"
Logikens segrare..

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Systemet är bra. Var skulle vi annars köpa sprit? Nämen allvarligt, vad då "systemet"?

Visa gärna när de fick kritik av Wikileaks? Eller menar du att Wikileaks skall vara någon slags "balans" och kritisera sådant som inte får kritik i mainstream-media? I så fall sorterar de ju under samma kategori som Fria tider, Fox News, avpixlat, Breitbart News osv osv, det vill säga papperskorgen, i mitt tycke.

Har de kritiserat Japan eller Tyskland? Det finns bara ett land som är ute i världen och härjar, andra länder i samma klass som ryssarna har knappast något inflytande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Systemet är bra. Var skulle vi annars köpa sprit? Nämen allvarligt, vad då "systemet"?

Visa gärna när de fick kritik av Wikileaks? Eller menar du att Wikileaks skall vara någon slags "balans" och kritisera sådant som inte får kritik i mainstream-media? I så fall sorterar de ju under samma kategori som Fria tider, Fox News, avpixlat, Breitbart News osv osv, det vill säga papperskorgen, i mitt tycke.

Nu ska jag till systemet, som jag är förkömpe för, och köpa mig en öl.

Ha det gott

// Ozzed "Systemets förkämpe nummer ett"

haha!

Du har fortfarande inte bemött det faktum att de publicerade en lista på alla medlemmar i det nationalistiska partiet BNP. Hur stämmer det överens med din tes om att wikileaks är högerextrema? De publicerade ju även läckt material om krigsbrott USA gjort under den tidigare högerregeringen. Det är ungefär som att koppla ihop aftonbladet med SD för att de publicerar en artikel eller krönika som SD delar åsikt kring.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Inaktiv

Detta läste man ju om för 3-4 är sedan. http://newsvoice.se/2014/11/06/samsungs-smart-tv-spelar-in-pr...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Problemet är ju just att Wikileaks inte är en neutral budbärare utan en prorysk högerextrem propagandamaskin.

Har du något bevis för det här eller läste du det i ETC? Aftonbladet?

Skrivet av Ozzed:

De grävde inte fram saker om Trump i valrörelsen, bara om clinton.

Nu kanske det inte fanns något hemskt att gräva fram om Trump, som det gjorde med Clinton? Vad vet du om det?

Clinton har hela livet försörjt sig på statens pengar och hon har även gett bort statens pengar. Det upprör folk/skattebetalare/väljare. Skulle det ha varit din våta dröm om Wikileaks hade hitta oegentligheter i Trumps affärer? Sry men det har andra redan gjort sedan decennier tillbaka.

Om Trump, i egenskap av privat företagare, lyckats lura sin motståndare på pengar för en bra deal, så upprör det inte väljarna. Tvärtom så var det just det som gjorde att han blev vald.

Det värsta som Trumps motståndare kunde hitta på honom var att han pratade med någon i en buss om att ta någon på fittan för tolv år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag säger är att Wikileaks agerat på ett sätt som hjälpt Trump till makten, och det tycker jag är fel då jag ogillar extremhögern. Om sedan de säger är "sant" eller inte skiter jag fullständigt i. Jag tillhör verkligen inte den skaran människor som tycker att "sanningen" trumfar allt utan man får passa sig helt enkelt.

Säger väldigt mycket om dig detta. Sanningen är inte viktig när den inte stödjer din sak. Inte för att det är något nytt i och för sig men att du t.o.m erkänner det offentligt har jag inte sett förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Så det blir bara ännu värre, alltså. Din flickvän - om hon är förbannad på dig - kan då anmäla dig för våldtäkt och påsta att hon sade nej. Och det är då det enda beviset. Helt sinnesrubbat.

Som i idag då. I de flesta länder. Samtyckeslag kommer inte ändra att ord kan stå mot ord. Lugna dig.

PS. sluta vara en självradikaliserad internet-konspirationskille som inte gillar "mainstream-media" och "PK-eliten". Det är nämligen patetiskt DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ser inget konstigt i det. De själva säger ju att De är visselblåsare men de beter sig mer som de agerar på uppdrag av någon, enligt en agenda. Och när det nu förhåller sig så så har jag inte förtroende för organisationen då de inte är neutrala utan väldigt selektiva i sitt "sanningssägande".

Visst kan man ha uppfattningen att "all sanning är bra sanning", det kan man absolut ha, men jag tycker att man bör beakta hur den förpackas, och vad som är avsikten bakom.

allt är fake news med dina principer, du vill ha allt på guldfat nertryckt mer i halsen på dig, och eftersom det inte är verkligheten blir allting ogiltigt. Det heter inte wikijournalism utan LEAKS, vet du vad leaks innebär? beggars cant be choosers. Det är ditt egna ansvar att läsa igenom information och jämnföra det med vad du har tillgängligt och komma fram till en slutsats, det är sunt att vara neutral med bristande fakta men rent av absurt att basera åsikter på ren spekulering. Den här ''for the greater good'' mentaliteten lägger inte dig på den goda sidan, inse ironin. Tack för mig

TL:DR He will not divide us reeeeeee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Säger väldigt mycket om dig detta. Sanningen är inte viktig när den inte stödjer din sak. Inte för att det är något nytt i och för sig men att du t.o.m erkänner det offentligt har jag inte sett förut.

Det var ju inte alls det jag sa, men det spelar nog ingen roll för jag tror inte ett enda inlägg jag bemött har varit baserat på vad jag faktiskt sa. Att sedan kritisera mig för att inte okritiskt hylla Wikileaks när de ensidigt bara gräver fram saker om människor och organisationer, det tycker jag är skrattretande så det står härliga till

Jag har en röst i valet, precis som du.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

allt är fake news med dina principer, du vill ha allt på guldfat nertryckt mer i halsen på dig, och eftersom det inte är verkligheten blir allting ogiltigt. Det heter inte wikijournalism utan LEAKS, vet du vad leaks innebär? beggars cant be choosers. Det är ditt egna ansvar att läsa igenom information och jämnföra det med vad du har tillgängligt och komma fram till en slutsats, det är sunt att vara neutral med bristande fakta men rent av absurt att basera åsikter på ren spekulering. Den här ''for the greater good'' mentaliteten lägger inte dig på den goda sidan, inse ironin. Tack för mig

TL:DR He will not divide us reeeeeee

Jag förstår inte vad ditt inlägg har med saken att göra. Håller du liksom med mig eller vad är det frågan om?

Jag har inte "bett" om några läckor heller för den delen, och även om Wikileaks inte är Journalister så är det ju knappast "rådata" de "läcker" utan de friserar och putsar så det ska passa deras syften. Håller man med om syftet så är det väl en bra metod men jag gillar inte deras agenda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var ju inte alls det jag sa, men det spelar nog ingen roll för jag tror inte ett enda inlägg jag bemött har varit baserat på vad jag faktiskt sa. Att sedan kritisera mig för att inte okritiskt hylla Wikileaks när de ensidigt bara gräver fram saker om människor och organisationer, det tycker jag är skrattretande så det står härliga till

Jag har en röst i valet, precis som du.

Jodå

Citat:

Om sedan de säger är "sant" eller inte skiter jag fullständigt i. Jag tillhör verkligen inte den skaran människor som tycker att "sanningen" trumfar allt utan man får passa sig helt enkelt.

Bara för att Wikileaks enligt dig för en agenda som du är emot så är det ointressant om de uppgifter dom tillbringar är sant eller ej. Sanning är sanning oavsett var den kommer ifrån.

Jag kritiserar inte alls dig för att du inte hyllar Wikileaks, snacka om att vrida på orden rejält. Jag kritiserar att du inte bryr dig om ifall dom har rätt om någonting bara för att du tycker att dom är partiska.

Sedan så är det faktiskt inte alls så att dom skulle vara några extremister som dansar efter högerns pipa, vilket flera redan motbevisat dig i tråden. Givetvis kan dom ha en agenda och vara partiska precis som alla andra, det gör inte sanningen mindre betydelsefull.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det har jag inte sagt, men de väljer ju noga vad de läcker och om vem, så att det ska passa deras proryska högerextrema agenda.

Skrivet av Ozzed:

De grävde inte fram saker om Trump i valrörelsen, bara om clinton. Trump gillar Putin och ryssland, Clinton gör det inte.. Wikileaks gräver inte fram saker om Putinregimen. Du får ursäkta men de gör inte ett jättebra jobb att bevisa att jag har fel.

Inte som en del av er diskussion, utan mest av nyfikenhet, då dina inlägg hittills inte förklarar eller inkluderar källhänvisningar:

- påstår du att personer nära Putin driver Wikileaks, eller ansluter argumentet till Bush Jr. berömda "You're either with us, or against us"?

- hur "allsmäktigt" anser du Wikileaks vara eftersom du förväntar att de ska utöka sitt arbete till att omfatta hela världen ifrån att som nu inrikta sig på den relativt homogena Brittisk-Amerikanska sfären (att enkom komplettera med sporadisk information om Ryssland tillför inte särskilt mycket)?

Om det låter kritiskt skrivet är det oavsiktligt. Lämna gärna politiska åsikter därhän i ditt svar, då jag inte är intresserad av ställningstaganden i sådana frågor, utan endast har ett nutidshistoriskt intresse.

---

(passus)

Om du är intresserad av Ryssland är du närmast tvingad att lära dig ryska, då det är svårt att hitta bra källor på engelska och svenska. Det är bara att pejla in några av de frispråkiga ryska radiokanalerna och haka på ett 24/7/365-flöde av grävande oberoende journalistik, djupgående analyser och ett och annat roligt inslag däremellan.

På engelska kan du dock börja med några av referensverken om Rysk historia fram till revolutionen 1917. Därefter blir det dock svårare då effekterna av propagandakriget som pågått sedan WW2 gör det svårt, samt att Ryssland hamnade under Sovjetiskt styre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jodå

Bara för att Wikileaks enligt dig för en agenda som du är emot så är det ointressant om de uppgifter dom tillbringar är sant eller ej. Sanning är sanning oavsett var den kommer ifrån.

Jag kritiserar inte alls dig för att du inte hyllar Wikileaks, snacka om att vrida på orden rejält. Jag kritiserar att du inte bryr dig om ifall dom har rätt om någonting bara för att du tycker att dom är partiska.

Sedan så är det faktiskt inte alls så att dom skulle vara några extremister som dansar efter högerns pipa, vilket flera redan motbevisat dig i tråden. Givetvis kan dom ha en agenda och vara partiska precis som alla andra, det gör inte sanningen mindre betydelsefull.

Det är inte läckorna som blir problematiska i sig, men urvalet utav dem. Men visst, jag kan ha fel. Om det nu är så att de granskar makten genom insamlande av läckor så bör det ju synas snart eftersom det nu är Trump som är president och republikanerna som har majoritet i kongressen.

Skrivet av KimTjik:

Inte som en del av er diskussion, utan mest av nyfikenhet, då dina inlägg hittills inte förklarar eller inkluderar källhänvisningar:

- påstår du att personer nära Putin driver Wikileaks, eller ansluter argumentet till Bush Jr. berömda "You're either with us, or against us"?

- hur "allsmäktigt" anser du Wikileaks vara eftersom du förväntar att de ska utöka sitt arbete till att omfatta hela världen ifrån att som nu inrikta sig på den relativt homogena Brittisk-Amerikanska sfären (att enkom komplettera med sporadisk information om Ryssland tillför inte särskilt mycket)?

Om det låter kritiskt skrivet är det oavsiktligt. Lämna gärna politiska åsikter därhän i ditt svar, då jag inte är intresserad av ställningstaganden i sådana frågor, utan endast har ett nutidshistoriskt intresse.

---

(passus)

Om du är intresserad av Ryssland är du närmast tvingad att lära dig ryska, då det är svårt att hitta bra källor på engelska och svenska. Det är bara att pejla in några av de frispråkiga ryska radiokanalerna och haka på ett 24/7/365-flöde av grävande oberoende journalistik, djupgående analyser och ett och annat roligt inslag däremellan.

På engelska kan du dock börja med några av referensverken om Rysk historia fram till revolutionen 1917. Därefter blir det dock svårare då effekterna av propagandakriget som pågått sedan WW2 gör det svårt, samt att Ryssland hamnade under Sovjetiskt styre.

Nej, jag tror inte att Ryssland är direkt inblandade i Wikileaks, men deras selektiva urval av sanningar pekar på att de gjort sig till nyttiga idioter för Putin-administrationen.

En annan sak, som finns källor på (kolla deras facebook, twitter med mera), är att de efterfrågat specifika dokument. typ "Är det någon som sitter på de här dokumenten så belönar vi dig med si och så mycket pengar om du ger dem till oss. Det talar ju för att de vill uppnå ett visst syfte med sina läckor, och inte enbart är intresserade av att belysa oegentligheter generellt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Detta ska även ha varit känt av Samsung under en längre tid, någonting det även antyds om i användaravtalet (eng. terms of service) för sina smarta modeller. Däri framgår att TV:n kan samla in bakgrundskonversationer och skicka dessa till tredjepart"

Det där är så stört, har det stått i deras EULA hela tiden? Helt sjukt med dessa, där företag kan smyga in vad skit som helst i så fall. Fuck "tredjepart"!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@Ozzed: och hur vet du att datan är vinklad?

Permalänk
Medlem

Jag antar att de dumt att ha smart tv då?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

En annan sak, som finns källor på (kolla deras facebook, twitter med mera), är att de efterfrågat specifika dokument. typ "Är det någon som sitter på de här dokumenten så belönar vi dig med si och så mycket pengar om du ger dem till oss. Det talar ju för att de vill uppnå ett visst syfte med sina läckor, och inte enbart är intresserade av att belysa oegentligheter generellt.

Tror du inte att en person som känner sig lurad av sin egen regering och dess allierade riktar sin attack, och delvis hämnd, mot just den regeringen och dess allierade? Rent mänskligt är det logiskt.

Det är inte heller ologiskt utifrån den maktbalans som råder, då det aldrig tidigare i historien funnits en sådan dominant militärmakt som USA. Aviseringar om en ändrad Amerikansk militär policy i Sydostasien kan förändra läget, men i detta läge kontrollerar USA alla haven, något som inte ens det Brittiska väldet mäktade med. USA:s försvarsbudget är >10 ggr större än Rysslands, och Ryssland ligger lite knappt före Storbritannien (2:a och 3:a är Kina och Saudiarabien, där den sistnämnda i mycket står för USA:s militära operationer i mellanöstern). Om vi endast räknar de hängivnaste (USA, Saudiarabien, Storbritannien, Australien och Israel) i jämförelse med Ryssland handlar det om en militär balans om 12 mot 1.

Om vi haft tillgång till pengaflödet inom underrättelsetjänsterna kan vi säkerligen där se en liknande maktbalans. Allt detta är tillsammans sammanlänkat till bekräftelserna om utbredd avlyssning.

Utifrån det perspektiv grundfigurerna bakom Wikileaks har, är det knappast särskilt förvånande att de inriktar sitt arbete mot "sina egna" och mot den klart dominerande maktaktören.

Permalänk
Medlem

Jag tror Ozzed är mer med i matchen än många andra, det hela hänger ihop med källkritik som är högaktuellt i dagens samhälle när man stenhårt satsar på att barn redan i grundskolan ska tänka mer källkritiskt. Vad jag menar är att om du har en källa till information som är extrem åt något håll kommer den vara vinklad och ha ett syfte, alltså följa en agenda.
Själv är jag för exremhögern och extremvänstern, båda extremerna i informationssyfte. Jag vill ha en motsvarighet till wikileaks som är för vänsterns sida, men jag tror inte det är möjligt då vänstern många gånger förespråka censur av olika slag på olika ting.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Jag tror Apple redan patchat. Android får väl en patch om 6 månader som går ut till de ynka % av användarna som kör senaste uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Som i idag då. I de flesta länder. Samtyckeslag kommer inte ändra att ord kan stå mot ord. Lugna dig.

PS. sluta vara en självradikaliserad internet-konspirationskille som inte gillar "mainstream-media" och "PK-eliten". Det är nämligen patetiskt DS.

Jaa... när argumenten tryter tar vansinnet vid, eller vad är det de säger om inlägg som dina? Tråkigt språkbruk, men vad annat är att vänta?

PS. Gud vad gulligt!!!!!! DS.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jioop:

Jag tror Ozzed är mer med i matchen än många andra, det hela hänger ihop med källkritik som är högaktuellt i dagens samhälle när man stenhårt satsar på att barn redan i grundskolan ska tänka mer källkritiskt. Vad jag menar är att om du har en källa till information som är extrem åt något håll kommer den vara vinklad och ha ett syfte, alltså följa en agenda.
Själv är jag för extremhögern och extremvänstern, båda extremerna i informationssyfte. Jag vill ha en motsvarighet till wikileaks som är för vänsterns sida, men jag tror inte det är möjligt då vänstern många gånger förespråka censur av olika slag på olika ting.

Eftersom du skriver så, så får det mig att tro att du, tillsammans med Ozzed, också är en av dom som tror att Wikileaks vore någon form av högerextremister*. Man är inte nazist/högerextremist för att man t.ex. offentliggör CIA eller Clintons skumraskaffärer. Även om den informationen skulle gynna deras motståndare.

Mainstream-(vänster)media har ju gått bananas hur länge som helst nu med att påstå att Ryssland ligger bakom typ allting i hela världen. Brexit, Trump, Franska och svenska valen som kommer, o.s.v. Detta utan ett enda konkret bevis.

När Trump sedan hävdar att Trump Tower har avlyssnats så säger media omedelbart att det inte stämmer, utan ett enda bevis. Det gör dom även fast ingen ur Obamas team/administration ens har förnekat att det förekommit avlyssning i Trump tower. Det saknas på något vis inte övervakning i informationssyfte från vänstern och dess media. Däremot saknar dom källor till sin s.k. "information"/propaganda, något som politiskt oberoende Wikileaks däremot har.

Om nu Wikileaks vore "högerextremister" så hade dom väl stängt ner "förintelsen" för länge sedan, eller vad tror du? SIX MILLION JEWS 1915-1938

*(Off-topic) Vad högerextremism betyder har jag aldrig förstått. Är det samma sak som nazism? Vill man betala "jättelite" skatt, eller tycker man om privatiseringar och kapitalism jättemycket? I så fall är det ju tvärtemot "nazism".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Tror du inte att en person som känner sig lurad av sin egen regering och dess allierade riktar sin attack, och delvis hämnd, mot just den regeringen och dess allierade? Rent mänskligt är det logiskt.

Det är inte heller ologiskt utifrån den maktbalans som råder, då det aldrig tidigare i historien funnits en sådan dominant militärmakt som USA. Aviseringar om en ändrad Amerikansk militär policy i Sydostasien kan förändra läget, men i detta läge kontrollerar USA alla haven, något som inte ens det Brittiska väldet mäktade med. USA:s försvarsbudget är >10 ggr större än Rysslands, och Ryssland ligger lite knappt före Storbritannien (2:a och 3:a är Kina och Saudiarabien, där den sistnämnda i mycket står för USA:s militära operationer i mellanöstern). Om vi endast räknar de hängivnaste (USA, Saudiarabien, Storbritannien, Australien och Israel) i jämförelse med Ryssland handlar det om en militär balans om 12 mot 1.

Om vi haft tillgång till pengaflödet inom underrättelsetjänsterna kan vi säkerligen där se en liknande maktbalans. Allt detta är tillsammans sammanlänkat till bekräftelserna om utbredd avlyssning.

Utifrån det perspektiv grundfigurerna bakom Wikileaks har, är det knappast särskilt förvånande att de inriktar sitt arbete mot "sina egna" och mot den klart dominerande maktaktören.

Så, Wikileaks drivs av hat och hämd, alltså. Vad i det du just skrev är tänkt att visa att de är opartista?

Om man är "med på tåget" och har samma hatobjekt som Wikileaks är det väl klart att man gillar det de gör, men om man inte är det så har jag svårt att se hur detta skulle övertyga en att de går att lita på som opartisk förmedlare av ofärgade sanningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Vägledare
Skrivet av Severin87:

Helt sjukt att dom kan göra precis vad dom vill, bryta mot lagar och internationella lagar och komma undan med det men skulle jag deklarera lite fel eller nåt ne då jävlar åker jag dit

Det är ju detta som Snowden sagt hela tiden men dom jag har berättat det för ja då blev jag kallad för konspirationsteoretiker och att det är en massa hittepå haha

Är väl alltid så med konspirationsteorier. Majoriteten är rädda för att deras verklighet ska rubbas. Om inte annat kan man ställa sig skeptiskt till saker och ting och inte alltid svälja den trygga teorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Jag tror Ozzed är mer med i matchen än många andra, det hela hänger ihop med källkritik som är högaktuellt i dagens samhälle när man stenhårt satsar på att barn redan i grundskolan ska tänka mer källkritiskt. Vad jag menar är att om du har en källa till information som är extrem åt något håll kommer den vara vinklad och ha ett syfte, alltså följa en agenda.
Själv är jag för exremhögern och extremvänstern, båda extremerna i informationssyfte. Jag vill ha en motsvarighet till wikileaks som är för vänsterns sida, men jag tror inte det är möjligt då vänstern många gånger förespråka censur av olika slag på olika ting.

Jag är varken vänster eller höger. Jag gjorde "political compass" och hamnade nästan prick i mitten, med någon pixel åt "left liberal"-hållet, så jag skulle säga att jag är svårtiolkad politiskt.

Men du har ju helt klart fattat det jag är ute efter. Wikileaks läcker inte "vind för våg" utan de har en agenda, ett syfte, med sina läckor. I valet ville de bilda opinion mot Clinton.

Jag gillar varken Trump eller Clinton, jag höll som sagt på Sanders, men det är ingen hemlighet att jag tycker Clinton hade varit bättre, även om båda är skit.

För att itterera det jag redan sagt, med andra ord. Wikileaks är selektiva med mot vilka de riktar sina läckor, alltså är de inte opartiska, och går enligt mig inte att lita på. Det finns ingen motsvarande organisation som läcker grejer om extremhögern. Visst, i Sverige så har vi Expo, som jag tycker gör ett bra jobb, men det finns inget sådant internationellt som får lika stor spridning som Wikileaks.

Folk av "alt-facts" generationen är alltså bara intresserade av sanningar som skadar den politiska mitten och vänstern, och då är det inte "sanning" man är ute efter, utan bekräftelse på sin egen nationalistiska högerextrema invandringsfientliga antifeministiska världsbild.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Denna tråden bjuder på så mycket gott!

Inget ont som inte för något gott med sig. Utan detta spionage och Wikileaks att avslöja hade vi aldrig fått sådan trevlig läsning.

Jag tackar alla medverkande parter!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

@Ozzed: Du tycker att vänsterextrema Expo gör "ett bra jobb".
Du tycker att Wikileaks gör ett dåligt jobb pga att dom är selektiva.
Är du på riktigt? Eller är du bara här för att trolla?

Folk av "left-propaganda"-generationen är alltså bara intresserade av lögner som skadar den demokratiska politiska mitten och högern. Och då är det inte sanning man är ute efter, utan bekräftelse på sin egen kommunistiska globalistiska ras-segregerande antifeministiska islamska världsbild.

Permalänk
Medlem

Vår värld bara förvärras, förvärras och förvärras....

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk