Wikileaks avslöjar CIA:s avlyssningsmetoder för Android, IOS och Samsung Smart TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

CIA jobbar inte för USA och det är inte USA (folket) som styr USA utan deep state. Deep state är egentligen "big oil" som för närvarande är gulfstaterna. De har mest makt då världens länder fortfarande är beroende av olja och vinsterna är på grund av kartellbildning extrema
[b]]Alla krig sedan 1900 har varit oljekrig[/b

How Big Oil Conquered the World

Tips till de som inte tror att olja bestämmer är att räkna lite på hur mycket olja de säljer, vad det kostar att plocka upp den och hur stora vinsterna är. Man baxnar. Pengarna från vinsterna används bl.a. för att köpa politiskt inflytande.

ALLA???? Kan nämna en hel del som bevisligen inte var Oljekrig...
Ett axplock... WW2, Vietnam, Korea... bara ett par av de "stora" krigen under 1900-talet, som inte hade något med olja att göra.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Varför tror du det finns opinion för att samtyckeslagen anses behövas?

För att det är många som inte har sex eller dålig sex Och sedan är det massor föräldrar med döttrar som är överbeskyddande och då tappar man logiken (har också en dotter, men vill ha realistiska lagar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decoman2:

Hvis man går og ser på youtube RSA conference 2017 cryptographers panel, så hører man fra den ene der, som virker oppriktig interessert i å ivareta sikkerhet for alle, at hele internett burde lages om på nytt. Formodentlig, i den mening at man sånn sett går bort fra det som i dag ser ut til å være et "shitshow" av bugs, og triste saker, hvor noe så enkelt som HTTPS og TLS kryptering undergraves av systemet med digitale sertifikat.

I en norsk nettavis nylig, som etter overskriften får en til å tro at nettavisa mener at HTTPS/TLS er en god ting, så ender journalisten med å unngå å engang nevne problemet med bruk og misbruk av digitale sertifikat (som muliggjør 100% overvåkning av traffikk av hva jeg har skjønt), men likevel gjør vedkommende et poeng av at HTTPS/TLS ikke er 100% sikkert, da man kan se hvilken nettside man besøker, og argumenterer også at man ikke kan se innholdet. Det er som om politiet, og de hemmelige tjenestene og alt av alfabetorganisasjoner som bedriver overvåkning bestilte artikkelen, bare for å påpeke at man kan ikke se innholdet i slik kryptering. Pinlig journalistikk. Militære har i media et tilfelle påpekt at de ikke er interessert i alminnelige menneskers aktivitet på internett, noe som jeg anser som en meningsløs påstand, når f.eks USA synes å skulle samler på alt de kan, og bare ta seg til rette. Masselagring av data er og blir masseovervåkning, uansett om noen ikke ønsker å se på dataene.

Påminner mig om Lenovos certifikat fiasko, där man lämnade en väg rakt in i OSet som vem som helst kunde använda. Det blir ett himla liv när de gör sånt, men folk verkar glömma bort hur otroligt enkelt det var att faktiskt göra.

Och jag vet en av våra laptops fick virusinfektion för något år sedan, och där hade MS certifikatet ersatts av ett fejkat. Så bakdörrar mm hade full tillgång till vf de än ville. Efter viruset var borta så fick man trycka "UAC varning" på alla MS program, allt från Notepad till Powerpoint... Vi fick installera om hela maskinen för att få rätta på den.

Att folk inte inser hur skrämmande lätt det är att kapa en hemsida, certifikat eller liknande och sen komma åt allt de vill är lite skrämmande. Har en del äldre bekanta som litar på något bara det står "Microsoft" på den rutan, oavsett om det är ett virus eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

ALLA???? Kan nämna en hel del som bevisligen inte var Oljekrig...
Ett axplock... WW2, Vietnam, Korea... bara ett par av de "stora" krigen under 1900-talet, som inte hade något med olja att göra.

De är oljekrig ja, WW2 går inte ens att missa och det var ryssarna man var ute efter precis som man är ute efter dem idag med. De två största på olja är ryssland och saudiarabien. Man har aldrig lyckats komma åt ryssarnas olja och få globalt monopol

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Jag är inte en domedagsprofet, så jag ser att detta kommer att vända. Som alla andra trender i denna värld, så kommer denna trend av total övervakning att mötas med motstånd och försvinna.

Som exempel kan vi se att dagens ungdomar använder officiella och öppna sociala medier som FB, Instragram etc mindre och mindre, och har börjat vända sig mer till krypterade, mindre lokala sociala medier som Snapchat, Kik, Periskope etc. Jag kommer ihåg diskussionen för några år sedan, då man oroade sig för att i framtiden kommer ingen att ha ett privat liv mer, utan allt kommer vara officiellt. Ändå har tonåringarna idag mer och mer valt att säga nej tack till det.

På samma sätt kommer framtidens generationer säga nej tack till övervakning. Fler och fler kommer att använda sig av krypterade och icke-avlyssnade mjuk- och hårdvara. I mina ögon behövs detta, vi måste gå genom en period där denna nya teknik och nya världsbild utnyttjas av the big bad wolves. De har fått en ny leksak, och måste få leka med den. Sedan kommer den stora massan följa och införa regleringar och lagar emot detta.

Det var ju princip likadant när industrialiseringen kom, i början fanns det inga som helst regleringar på hur företagen fick styras, hur de anställda fick behandlas, etc. etc. etc. Detta kom med tiden i takt med att folket vaknade upp och sade ifrån. I Sverige har vi haft tur då vi har haft politiker under den tiden som har själva varit del av befolkningen och dess rörelse. Detta har nu ändrats då elitpolitikerna idag, i både (S) och (M), inte är en del av folket mer, utan en del av eliten och de representerar företagen snarare än folket (vilket syns i deras politik). Detta kommer leda till eventuella förseningar i utvecklingen, men folket kommer förr eller senare att se till att allt detta blir en del av historien

Ja men om vi tävlar mot kvantdatorer som knäcker all kryptering på nolltid känns det ganska hopplöst.. Behövs nya typer av kryptering.. Som är immuna mot kvant datorer som nsa använder.

Nya generationer kommer värdesätta internet mer, och digitala livet allt viktigare.. Hoppas även intresset för övervakning..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

De är oljekrig ja, WW2 går inte ens att missa och det var ryssarna man var ute efter precis som man är ute efter dem idag med. De två största på olja är ryssland och saudiarabien. Man har aldrig lyckats komma åt ryssarnas olja och få globalt monopol

Haha. Nu sitter du bara och spekulerar. Sovjet hade inga som helst planer på olja. Faktum var att de redan hade enorma mängder själva. Utan man var ute efter att skapa sig en zon mellan Väst och Öst. Att påstå att WW2 berodde på olja går ju emot all form av modern historiskt kunnande. De enda som var ute efter olja var Tyskarna men de invaderade inte Ryssland pga. dessa källor (För då hade de stannat i Ukraina) utan WW2 berodde på en rad orsaker varav Nationalism och Pan-germanism var två t.ex. Mindervärdeskomplex en annan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

De är oljekrig ja, WW2 går inte ens att missa och det var ryssarna man var ute efter precis som man är ute efter dem idag med. De två största på olja är ryssland och saudiarabien. Man har aldrig lyckats komma åt ryssarnas olja och få globalt monopol

Vänta lite, jag säger 3 exempel. Och du tar upp ett. och på ett felaktigt sätt med... Då får gärna komma med input hur de andra är "oljekrig"
Sovjet blev indraget i kriget tack vare "Barbarossa", Hitler hade inte agendan att ta över Sovjet för dess olja, utan för att han ville utplåna slaverna var ett förorenat folk, samt även utplåna bolsjevismen. Vilket det finns fakta på.

Hur Hitlers krig blev ett Oljekrig är för att det finns konspirationssökare som äter allt med hull och hår.
Faktiskt ganska komiskt att läsa

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Haha. Nu sitter du bara och spekulerar. Sovjet hade inga som helst planer på olja.

Gör jag verkligen inte, räkna på det själv får du se. Vet du hur lång tid Saudiarabien behöver pumpa olja för att köpa världens 10 största företag till 100%. Kan man räkna är det lätt och förstå vilka som bestämmer

Skrivet av Tumnus:

Faktum var att de redan hade enorma mängder själva.

Men det handlar inte om att ha eller inte ha olja, det man krigar om är kontroll. Monopol. När USA krigat i Mellanöstern så slår man ut konkurrenter och tillsätter ett styre man kan kontrollera. Det finns massor av olja i världen, men om marknaden skulle fungera. De som har olja konkurrerade om att sälja till andra. Då minskar vinsten drastiskt och olja slutar vara en maktbärare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DraLetterZ:

Man kanske är som mest osynlig om man smälter in i mängen; endast bruka mainstream-tjänster som Facebook och Skype på sätt som de flesta skulle. Är de som strävar efter anonymitet egentligen de som sticker ut och blir avlyssnade? (Shower thoughts)

Troligtvis är det så att man går mer under radarn in plain sight sen tror jag inte CIA/NSA bryr sig om vad du handlar på ica eller håller register på dina tarmrörelser eller kompisar utan skiter i vanliga människor men är skrämmande hur allt kan kontrolleras, övervakas och utnyttjas och tittar man på kalla kriget hur mycket information man fick fram och ser hur långt tekniken gått är det inte konstigt en del blir paranoid när en micro eller tvättmaskin idag har några tusen gånger mer beräknings kraft än datorn i apollo 11 som användes vid månlandningen

Nu känner jag mig inte jagad eller är paranoid men tycker det ska vara en mänsklig rättighet att få vara anonym och är farligt scenario när tekniken kan användas för total kontroll och kan användas för både gott och ont men underrättelsetjänster har inte något bra record att tänka på människor så gillar inte scenariot och drar man tekniken långt finns det inget sätt att skydda sig helt på och är inte bara cia/nsa utan många underrättelsetjänster som ryssland kina o.s.v och enormt potential att användas för dåliga saker och ska man försöka få ihop alla variabler av dåligt så leder det nog till att man blir lite halv galen

men är kanske som manson säger “Sanity is a small box; insanity is everything.”

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Gör jag verkligen inte, räkna på det själv får du se. Vet du hur lång tid Saudiarabien behöver pumpa olja för att köpa världens 10 största företag till 100%. Kan man räkna är det lätt och förstå vilka som bestämmer

Men det handlar inte om att ha eller inte ha olja, det man krigar om är kontroll. Monopol. När USA krigat i Mellanöstern så slår man ut konkurrenter och tillsätter ett styre man kan kontrollera. Det finns massor av olja i världen, men om marknaden skulle fungera. De som har olja konkurrerade om att sälja till andra. Då minskar vinsten drastiskt och olja slutar vara en maktbärare

Problemet är att det inte stämmer på långa vägar. Andra världskriget handlade aldrig om olja. Vad det handlade t.ex. Nazityskland kan du läsa om i Mein Kampf.. Inte en gång nämner Hitler Olja.. utan det handlar om nationalistiska och ideologiska orsaker. Ryssarna ville ha en buffetzon samtidigt som Storbritannien och Frankrike inte ville ha ett nytt världskrig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet är att det inte stämmer på långa vägar. Andra världskriget handlade aldrig om olja. Vad det handlade t.ex. Nazityskland kan du läsa om i Mein Kampf.. Inte en gång nämner Hitler Olja.. utan det handlar om nationalistiska och ideologiska orsaker. Ryssarna ville ha en buffetzon samtidigt som Storbritannien och Frankrike inte ville ha ett nytt världskrig.

Då glömmer du att vinnaren får skriva historien.
Länder krigar inte utan anledning, så svårt är det inte att räkna ut

Hitler var en stolle som manipulerades/tvingades till krig. Och han finansierades av olja och en del andra som var med i samma gäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Vänta lite, jag säger 3 exempel. Och du tar upp ett. och på ett felaktigt sätt med... Då får gärna komma med input hur de andra är "oljekrig"

Ja och det finns en viktig anledning till det. Man behöver förstå incitamenten. När man förstår det så kan man gräva vidare och förstå logiken för det kan vara flera steg i kedjan.

Jag kan ta ett annat exempel. Vi har under de senaste 70 åren byggt städer för bilar och senaste 30 åren har globaliseringen varit påtaglig. Då kan man undra varför eftersom media mm skriver hur mycket bättre vi fått det men folk tycks vara missnöjda.
Att vi kör bilar är mycket viktig för oljeindustrin, att vi transporterar varor runt halva jordklotet istället för att köpa tillverkade i samma stad är också viktigt för oljeindustrin. Det ökar värdet på deras vara då man måste ha bränsle för transporter.

"Kommunism" har alltid varit ett mycket stort problem för där har rika på olja svårt att ta över. Så fort man öppnar upp med demokrati blir landet mycket mer känsligt för ekonomisk manipulation. Med det säger jag inte att kommunism är att föredra men "demokratier" har en del fallgropar, tyvärr kan politiker lockas med ekonomiska sockerskålar och media går att köpa upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som jag skrivit i så gott som varenda inlägg nu. Om man har en agenda med sitt sanningssägande, vilket Wikileaks helt uppenbart har, så är jag inte intresserad. Om Wikileaks vill ha fötroende ifrån mig som en neutral källa, som de påstår sig vara, så får de börja gräva upp saker om alla, från alla håll. Men nu gör de inte så utan de har en högerextrem, ryssvänlig agenda och då är jag inte intresserad. Det är inte svårare än så. Jag vill helt enkelt inte veta. Jag sväljer det blå pillret och somnar om

, för att tala så att alternativa-fakta generationen förstår vad jag menar,.

Det är ingen skydlighet att hänga på konspirationsteorier.

Ja sanningen kan göra ont lättast att ta det blå pillret och inte bry sig, lite svårt ta dig på allvar när du inte ens lägger ner någon tid på att undersöka mera, Wikileaks har avslöjat mycket skit som annars inte skulle kommit ut tex krigsbrotten i irak.

Don't shoot the messenger!

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Då glömmer du att vinnaren får skriva historien.
Länder krigar inte utan anledning, så svårt är det inte att räkna ut

Hitler var en stolle som manipulerades/tvingades till krig. Och han finansierades av olja och en del andra som var med i samma gäng

Det där argumentet håller inte eftersom Tysklands orsak till kriget står i Mein Kampf. Och nej han finansierades inte av olja utan av stål. Ditt försök att rycka efter halmstrån är inte direkt produktivt. Faktum är att majoriteten av krigen på 1900-talet har varit ideologiska. Av dessa så är det mest det första Gulfkriget som kan benämnas som ett "oljekrig". Resten var ideologiska så som Korea och Vietnamkrigen, Första och andra världskriget. Något som dessutom talar emot ditt påstående var att varken USA, Ryssland eller Storbritannien gjorde anspråk på Oljeländer alls. Att Hitler skulle ha manipulerats eller tvingats till krig är inte sant. Ingen tvingade honom eller manipulerade honom till krig. Faktum är att han förespråkat krig sedan 1924 då han skrev Mein Kampf i och med sin Lebensraum-politik. Samma politik som skulle forma hela den tyska krigsplanen i öst.

Skrivet av klk:

Ja och det finns en viktig anledning till det. Man behöver förstå incitamenten. När man förstår det så kan man gräva vidare och förstå logiken för det kan vara flera steg i kedjan.

Jag kan ta ett annat exempel. Vi har under de senaste 70 åren byggt städer för bilar och senaste 30 åren har globaliseringen varit påtaglig. Då kan man undra varför eftersom media mm skriver hur mycket bättre vi fått det men folk tycks vara missnöjda.
Att vi kör bilar är mycket viktig för oljeindustrin, att vi transporterar varor runt halva jordklotet istället för att köpa tillverkade i samma stad är också viktigt för oljeindustrin. Det ökar värdet på deras vara då man måste ha bränsle för transporter.

"Kommunism" har alltid varit ett mycket stort problem för där har rika på olja svårt att ta över. Så fort man öppnar upp med demokrati blir landet mycket mer känsligt för ekonomisk manipulation. Med det säger jag inte att kommunism är att föredra men "demokratier" har en del fallgropar, tyvärr kan politiker lockas med ekonomiska sockerskålar och media går att köpa upp

Det där är inget bevis för något annat än att olja är eftertraktat.. vilket inte vad diskussionen handlade om.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Ja sanningen kan göra ont lättast att ta det blå pillret och inte bry sig, lite svårt ta dig på allvar när du inte ens lägger ner någon tid på att undersöka mera, Wikileaks har avslöjat mycket skit som annars inte skulle kommit ut tex krigsbrotten i irak.

Don't shoot the messenger!

Problemet är ju just att Wikileaks inte är en neutral budbärare utan en prorysk högerextrem propagandamaskin. Sen att de säger vissa "sanningar" blir noll och inget värt då de är selektiva till att bara säga "sanningar" som missgynnar deras motståndare.

Det är så jag ser på saken och det är jag stolt över.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det där argumentet håller inte eftersom Tysklands orsak till krig står i Mein Kampf. Och nej han finansierades inte av olja utan av stål. Ditt försök att rycka efter halmstrån är inte direkt produktivt.

Du tror Hitler var ett ekonomiskt geni? Varför gör inga andra länder som han, Tyskarna var helt nerkörda ekonomiskt. Hyperinflation och pengar dög inte ens att torka sig med. Ändå lyckades Hitler vända Tyskland till en stormakt världen fruktade på mindre än tio år. Den prestationen är inte och leka med om han inte hade en hjälpande hand.

Det finns ett annat land som också är extremt viktigt för olja och som gått under radarn en hel del år men som i nutid åkt på samma ekonomiska skjuts. Titta på Turkiets tillväxtsiffror mellan 2001 och 2008 och fundera på var pengarna kommer ifrån

Man använde tyskarna för att komma åt ryssland, det lyckades inte men de var riktigt nära. Det var ryssarna som vann över Hitler men de fick betala ett mycket högt pris i form av gigantiskt många dödade. Det är bara Hollywood som säger att det var amerikanarna som vann

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är ju just att Wikileaks inte är en neutral budbärare utan en prorysk högerextrem propagandamaskin. Sen att de säger vissa "sanningar" blir noll och inget värt då de är selektiva till att bara säga "sanningar" som missgynnar deras motståndare.

Har de ljugit menar du? När då

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har de ljugit menar du? När då

Det har jag inte sagt, men de väljer ju noga vad de läcker och om vem, så att det ska passa deras proryska högerextrema agenda. Man behöver inte ljuga för att ge en ensidig bild av saker och ting.

Det jag däremot HAR sagt och står fast vid utan att rubbas en nanometer är att de inte är neutrala. De har en agenda, och spelar snälla lamm och det köper folk, fast de har en agenda med det de gör, de är inga neutrala välgörare, det tycker jag och det står jag för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

@yroll: nej alltså jag menade inte att man scannar telefonerna efter buggar. Man lämnar dom utanför och hämtar dom efter mötet.

Skrivet av Tumnus:

Problemet är att det där är inte sant. Faktum är att så fort ingen stoppar Trump (med stoppar så menar jag att någon håller honom i tyglarna) så kommer det fram en hel del skit ur den munnen. Att han skulle vara snäll mot minoriteter är bara felaktigt. Importtullarna är inte heller införda för människor utanför USAs skull så att ge honom cred för något som inte var hans intention bevisar bara hur långt många måste sträcka sig för att hitta något positivt. Däremot så betyder inte ökade importtullar att folk i Afrika/Asien får det bättre. Det enda som händer är att de vänder sig till en ny marknad.

Har aldrig sagt att han är snäll mot minoriteter, men han hjälper dem indirekt.
Jag sträcker mig inte till några längder, jag ogillar Trump starkt men han är absolut inte sämre än Clinton.
Jag ser mig själv som en typ av kommunist och har därför svårt för såna som Trump som tjänar enorma pengar på andras bekostnad (vilket gäller alla presidentkandidater i förra valet).
cred ges till det som är bra, oavsett vad det var menat att bli.
En ny inhemsk marknad gör att de kan förbättra sig själva och inte jobbar efter våra villkor = bättre. Tror du inte lika så visst, men kom inte o säg att det är fel. Dessutom kanske man inte ska klaga så mycket på Trumps tullar när EU friskt drar till med importtullar från Kina/Asien.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är ju just att Wikileaks inte är en neutral budbärare utan en prorysk högerextrem propagandamaskin. Sen att de säger vissa "sanningar" blir noll och inget värt då de är selektiva till att bara säga "sanningar" som missgynnar deras motståndare.

Det är så jag ser på saken och det är jag stolt över.

Problemet är att du tror att det är en prorysk propagandamaskin*

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Har alltid undrat varför min Samsung-TV inte alltid går igång när trycker på On knappen på fjärrkontrollen. Det betyder alltså att avlyssning pågår

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yroll:

Har aldrig sagt att han är snäll mot minoriteter, men han hjälper dem indirekt.
Jag sträcker mig inte till några längder, jag ogillar Trump starkt men han är absolut inte sämre än Clinton.
Jag ser mig själv som en typ av kommunist och har därför svårt för såna som Trump som tjänar enorma pengar på andras bekostnad (vilket gäller alla presidentkandidater i förra valet).
cred ges till det som är bra, oavsett vad det var menat att bli.
En ny inhemsk marknad gör att de kan förbättra sig själva och inte jobbar efter våra villkor = bättre. Tror du inte lika så visst, men kom inte o säg att det är fel. Dessutom kanske man inte ska klaga så mycket på Trumps tullar när EU friskt drar till med importtullar från Kina/Asien.

Inte riktigt. Ökad tull slår snabbt tillbaka på den egna marknaden eftersom det faktiskt finns material man inte kan producera själv. Produkter man inte kan producera själv samt produkter man inte har infrastruktur för. Dessutom kan inte Trump skapa en "ny" marknad genom att föra sin protektionistiska politik utan det kommer att slå mot den egna marknaden. Skillnaden mellan Trump och EU är att EU inte har någon tull för EU medlemmar samt att tullen inte skiljer så markant mellan varor från USA och varor från Asien.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Problemet är att du tror att det är en prorysk propagandamaskin*

De grävde inte fram saker om Trump i valrörelsen, bara om clinton. Trump gillar Putin och ryssland, Clinton gör det inte.. Wikileaks gräver inte fram saker om Putinregimen. Du får ursäkta men de gör inte ett jättebra jobb att bevisa att jag har fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det där är inget bevis för något annat än att olja är eftertraktat.. vilket inte vad diskussionen handlade om.

Olja är bara eftertraktad om man kan få monopol, annars blir det som vilken annan råvara som helst. Ibland blir det vinst, ibland förlust

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Du tror Hitler var ett ekonomiskt geni? Varför gör inga andra länder som han, Tyskarna var helt nerkörda ekonomiskt. Hyperinflation och pengar dög inte ens att torka sig med. Ändå lyckades Hitler vända Tyskland till en stormakt världen fruktade på mindre än tio år. Den prestationen är inte och leka med om han inte hade en hjälpande hand.

Det finns ett annat land som också är extremt viktigt för olja och som gått under radarn en hel del år men som i nutid åkt på samma ekonomiska skjuts. Titta på Turkiets tillväxtsiffror mellan 2001 och 2008 och fundera på var pengarna kommer ifrån

Man använde tyskarna för att komma åt ryssland, det lyckades inte men de var riktigt nära. Det var ryssarna som vann över Hitler men de fick betala ett mycket högt pris i form av gigantiskt många dödade. Det är bara Hollywood som säger att det var amerikanarna som vann

Faktum var att Hitler och hans regim vände på ekonomin genom att ta enorma lån. Samma lån som antagligen skulle skjuta tillbaka Tyskland i samma sits efter kriget men då chansade Hitler på att man skulle kunna skriva av lånen. Att Ryssarna vann kriget är det inget tvekan om. Däremot så hade kriget varat betydligt längre om inte Amerikanerna och Britterna landstigit på Sicilien samt vid Normandie. Var Turkiet kom in kan man ju fråga sig. Faktum är att Ryssland inte brydde sig om Turkiet vid konferenserna vid Potznan och Jalta.

Skrivet av klk:

Olja är bara eftertraktad om man kan få monopol, annars blir det som vilken annan råvara som helst. Ibland blir det vinst, ibland förlust

Fel. Oljan är eftertraktad så länge den har det värde den har. Ingen har någonsin haft monopol på oljan ändå har den format hela 70-talet och framåt till den grad att man börjar prata om en tredje industriell revolution.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Ja men om vi tävlar mot kvantdatorer som knäcker all kryptering på nolltid känns det ganska hopplöst.. Behövs nya typer av kryptering.. Som är immuna mot kvant datorer som nsa använder.

Nya generationer kommer värdesätta internet mer, och digitala livet allt viktigare.. Hoppas även intresset för övervakning..

Skickades från m.sweclockers.com

Är personligen inte så orolig för det. Varje gång någon har crackat något, har ett starkare skydd kommit in. Det är hur ekorrhjulet snurrar

Ja precis, värderingen för det fria internet, privata digitala livet och behovet av ingen insyn kommer att öka, i vilket det kommer att sakta men säkert bli mer lagar och regleringar runt detta. NSA, CIA etc. har sin "wild west" period nu där de får löpa amok

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det har jag inte sagt, men de väljer ju noga vad de läcker och om vem, så att det ska passa deras proryska högerextrema agenda. Man behöver inte ljuga för att ge en ensidig bild av saker och ting.

Det jag däremot HAR sagt och står fast vid utan att rubbas en nanometer är att de inte är neutrala. De har en agenda, och spelar snälla lamm och det köper folk, fast de har en agenda med det de gör, de är inga neutrala välgörare, det tycker jag och det står jag för.

Du menar att ryssarna inte får kritik, ett tag hade dagens industri en artikel om dagen om hur hemsk putin är. Ryssland är inte större än två större länder inom EU, deras inflytande är klart begränsat. Enda problemet är att de bl.a. sitter på mycket olja och hindrar gulfstaterna från total kontroll

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Du menar att ryssarna inte får kritik, ett tag hade dagens industri en artikel om dagen om hur hemsk putin är. Ryssland är inte större än två större länder inom EU, deras inflytande är klart begränsat. Enda problemet är att de bl.a. sitter på mycket olja och hindrar gulfstaterna från total kontroll

Du glömde Norge lägligt nog. Bland de tio största oljeaktörerna så hittar man fyra länder som inte ligger i mellanöstern.

http://cornucopia.cornubot.se/2014/04/varldens-20-storsta-olj...

Den största oljeexportören i världen 2015 låg var Venezuela.

http://www.di.se/artiklar/2015/7/22/landerna-med-storst-oljer...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

stod ju i en artikel att appa som signal, telegram osv var dom som rykte först, så inte alls säkert tydligen

Felaktigt. Denna "hack" ger sig inte direkt på program utan anfaller operativsystem. Signal och Telegram kan vara hur säkra som helst, men det hjälper inte om Android eller Windows är infekterat med spionvara som läser vad du skriver på tangentbordet eller vad för bild som skickas till din skärm.

För övrigt är det tal om mer riktad övervakning; inte mass övervakning i NSA stil. Är du en måltavla för CIA har du nog mer problem än att någon läser dina chattkonversationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du glömde Norge lägligt nog. Bland de tio största oljeaktörerna så hittar man fyra länder som inte ligger i mellanöstern.

http://cornucopia.cornubot.se/2014/04/varldens-20-storsta-olj...

Den största oljeexportören i världen 2015 låg var Venezuela.

http://www.di.se/artiklar/2015/7/22/landerna-med-storst-oljer...

återigen, det handlar inte om vem som har olja utan det handlar om kontroll. Det är gulfstaterna som har kontroll men andra länder får lov att vara med. Ingen vill sälja till lägre pris än vad man kan. Inget land kan priskonkurrera med Saudiarabien och det finns en anledning till att inflytelserika politiker åker dit och pussar kungarna.

Har du undrat hur man kan tillåta en kartell inom olja men om företag på andra markerna ingår i kartell så åker de på dryga böter

Det finns så mycket olja att det räcker och blir över