Permalänk
Medlem

Ny dator för CS:GO

Hej!

Jag är en okunnig person gällande datorer och behöver därför din hjälp.

Jag planerar att köpa en ny dator som kommer enkom användas till att spela CS:GO på. Jag spelar i dagsläget på en laptop som förvisso är väldigt bra men kommer att behöva inhandla mig en stationär.

Jag vill spendera mellan 8 000-10 000 kr på datorn/komponenterna och jag har inget gammalt som jag kan använda (chassi eller motsvarande).

Tack på förhand!

EDIT: Av ren nyfikenhet, hur pass bra är http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-... jämfört med att köpa komponenterna separat?

Tillägg
Permalänk

Den datorn kommer garanterat rulla cs go utan problem. Det är svårt att säga vad den kan jämföras med om man bygger själv då vi inte vet alla komponenter. Sitter det ett 3000 kr nätagg i den? Troligtvis inte men utan alla specs skulle man kunna bygga en motsvarande dator i prestanda för allt ifrån 4000 kr om man pressar ända upp till 100k om man tycker det är kul med galna custom waterloops och 10000 tb lagring men normalt sätt skulle man kunna bygga en liknande dator kvalitetsmässigt och prestandamässigt för max 7000 kr då lenovo snålar sönder på moderkort, nätagg m.m. och lägger bara pengar på just cpu och grafik eftersom det är det ända folk bryr sig om även om det bara är en liten del av det hela.

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem

@unknown12: Okej, tack för informationen. Vad skulle det bli för paket om jag köper komponenterna separat och bygger ihop datorn?

Permalänk

@Lolhs: Om du vill ha färdigbyggt hade jag tittat på den här:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=X0Y82EA...

Permalänk
Medlem

@johan1000: Tack för svar. Behöver inte vara färdigbygge då jag kan be en bekant att bygga ihop den. Om någon kan göra ett paket hade det varit toppen. Inkl. windows och allt annat som krävs. Skärm har jag redan.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10242941/

400kr över budget.
Om du vill ha överclockningsbart system så uppdaterar jag det.
Kan bli ont om plats med 256GB, men eftersom du säger att du bara spelar på datorn så borde det inte vara några alls problem.

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@Legit Lax: Tack för svar. Snyggt, det ser väldigt bra ut. Med detta spelar jag CS:GO utan problem? Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolhs:

@Legit Lax: Tack för svar. Snyggt, det ser väldigt bra ut. Med detta spelar jag CS:GO utan problem? Tack för hjälpen!

Absolut. Systemet klarar nya tuffa titlar i 1080p utan problem, så CS:GO driver det utan några som helst problem i högsta settings.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@Legit Lax:
Nu tog du Nano S igen

@Lolhs:
Moderkortet är för stort för chassit.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1000:

@Lolhs: Om du vill ha färdigbyggt hade jag tittat på den här:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=X0Y82EA...

Wow, den var verkligen prisvärd!
1070 prestanda och en 6600K!

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Legit Lax:
Nu tog du Nano S igen

@Lolhs:
Moderkortet är för stort för chassit.

FAN HAHAHAH

uppdaterad lista. Herregud, mig alltså.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10243022/

Hoppas jag var till hjälp *suck*
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ürkel:

Wow, den var verkligen prisvärd!
1070 prestanda och en 6600K!

Skrivet av Legit Lax:

Haha tack! Blir nog den som Legit Lax snickrade ihop, för det är bättre antar jag då man behöver bygga ihop den själv = mer värde för pengarna? Tror jag klickar hem den nu faktiskt!

Permalänk

Hoppas du inte köpt datorn än!
https://www.kinguin.net/category/19429/windows-10-professiona...

Windows 10 pro för 300 kr. Enkelt sätt att spara mycket pengar på

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk

Hade tagit Windows 10 Oem ändå, vet aldrig om det håller i längden eller on det är lagligt eftersom kinguin inte själva vet vart dom kommer ifrån eftersom dem inte funkar som säljare utan en handelsplats.
Men du väljer själv.
Många köper dessa nycklar utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hoppas jag får åka snålskjuts på tråden då jag befinner mig i liknande situation (ska köpa dator till min grabb som spelar cs)
Bra tips ovan för mig som siktar på en maskin runt 10 KSEK (endast dator). Om man kikar på beg-marknaden: vad tror ni om denna config? Ok för cs?

Intel Core i5-6600K - 4 trådar / 3,5GHz (3,9 Ghz Turbo) / 6MB / Socket 1151
ASUS GeForce GTX 970 4GB TURBO (TURBO-GTX970-OC-4GD5)
Corsair Vengeance LPX 8GB (2x4GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK8GX4M2A2666C16
Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB (MZ-75E500B/EU)
ASUS Z170-E - ATX / Z170
Cryorig H7 CPU Kylare
EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA 650 G2 650W
Fractal Design Define S - Svart
DVD/BD: Har ej plats för DVD läsare
WiFi: Ingår ej
Windows 10 Home 64-bit DVD Swedish OEM

Permalänk
Skrivet av fredsan:

hoppas jag får åka snålskjuts på tråden då jag befinner mig i liknande situation (ska köpa dator till min grabb som spelar cs)
Bra tips ovan för mig som siktar på en maskin runt 10 KSEK (endast dator). Om man kikar på beg-marknaden: vad tror ni om denna config? Ok för cs?

Intel Core i5-6600K - 4 trådar / 3,5GHz (3,9 Ghz Turbo) / 6MB / Socket 1151
ASUS GeForce GTX 970 4GB TURBO (TURBO-GTX970-OC-4GD5)
Corsair Vengeance LPX 8GB (2x4GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK8GX4M2A2666C16
Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB (MZ-75E500B/EU)
ASUS Z170-E - ATX / Z170
Cryorig H7 CPU Kylare
EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA 650 G2 650W
Fractal Design Define S - Svart
DVD/BD: Har ej plats för DVD läsare
WiFi: Ingår ej
Windows 10 Home 64-bit DVD Swedish OEM

Cs:go är främst CPU krävande, tycker setupen ser schysst ut. Är personligen inte så mycket för att köpa begagnat i bulk pga slitage m.m. Klickade själv hem http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=X0Y82EA... häromdan för att spela CS på, likadan processor som i den du refererade till. Tycker HP datorn är prisvärd och du får helt nya grejer, har en rabattkod till dig om du är intresserad så du kommer ner i priset 8990kr. Att plocka ihop en egen dator på iNet eller webbhallen är riktigt roligt och grymt att kunna handplocka själv, vissa leverantörer tenderar att spara in på grejer som okunniga inte lägger märke till (nätagg, ssd m.m). Kommer eventuellt behöva köpa ett nätagg och en ssd senare men med tanke på att jag i nuläget bara spelar Cs tillfredställer den mina behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonalunds:

Cs:go är främst CPU krävande, tycker setupen ser schysst ut. Är personligen inte så mycket för att köpa begagnat i bulk pga slitage m.m. Klickade själv hem http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=X0Y82EA... häromdan för att spela CS på, likadan processor som i den du refererade till. Tycker HP datorn är prisvärd och du får helt nya grejer, har en rabattkod till dig om du är intresserad så du kommer ner i priset 8990kr. Att plocka ihop en egen dator på iNet eller webbhallen är riktigt roligt och grymt att kunna handplocka själv, vissa leverantörer tenderar att spara in på grejer som okunniga inte lägger märke till (nätagg, ssd m.m). Kommer eventuellt behöva köpa ett nätagg och en ssd senare men med tanke på att jag i nuläget bara spelar Cs tillfredställer den mina behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Snålskjutsar lite på snålskjutsen, tror du den datorn även klarar av att streama CS:GO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeBron:

Snålskjutsar lite på snålskjutsen, tror du den datorn även klarar av att streama CS:GO?

vad innebär det att streama CS GO? Är det när man spelar via Steam eller? Som sagt - kan nada om detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonalunds:

Cs:go är främst CPU krävande, tycker setupen ser schysst ut. Är personligen inte så mycket för att köpa begagnat i bulk pga slitage m.m. Klickade själv hem http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=X0Y82EA... häromdan för att spela CS på, likadan processor som i den du refererade till. Tycker HP datorn är prisvärd och du får helt nya grejer, har en rabattkod till dig om du är intresserad så du kommer ner i priset 8990kr. Att plocka ihop en egen dator på iNet eller webbhallen är riktigt roligt och grymt att kunna handplocka själv, vissa leverantörer tenderar att spara in på grejer som okunniga inte lägger märke till (nätagg, ssd m.m). Kommer eventuellt behöva köpa ett nätagg och en ssd senare men med tanke på att jag i nuläget bara spelar Cs tillfredställer den mina behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kikat lite på den HP:n och tycker den ser färck ut. Om du tycker att den är bra så tar jag mer än gärna en kod av dig. Hur lång tid tog frakten?
Tack för svaret!

Permalänk

Köp Hp datorn. Få i lager. Redan sugen på den trots att jag nyligen byggde ihop en dator som sparade ca 1500 kr mot pris idag. Får otroligt mycket för pengarna.

Permalänk
Skrivet av LeBron:

Snålskjutsar lite på snålskjutsen, tror du den datorn även klarar av att streama CS:GO?

Ja, det kommer gå att streama med den. Har streamat CS i 720p 30/60fps med min i5 4670k (var ett år sen doe) på twitch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander939393:

Köp Hp datorn. Få i lager. Redan sugen på den trots att jag nyligen byggde ihop en dator som sparade ca 1500 kr mot pris idag. Får otroligt mycket för pengarna.

Klickade hem den där HP:n. Hoppas grabben blir glad och nöjd.
Tack så mycket för hjälpen, alla!

Permalänk

@fredsan: Två arbetsdagar tar frakten, 1000kr rabatt med koden: OMENC, ber om ursäkt för sent svar!

Permalänk
Avstängd

Tycker många överdriver så förbannat med cs datorer och man behöver inte i5 or av K modell med Z moderkort utan kan komma unden betydligt billigare som en 4560 för 600kr som presterar identiskt med i3 6100an

och är så jävla mycket skitsnack om vad man behöver för cs och många vill ha en enkel spel dator överspenderar ganska rejält och är inget fel på en i5 men man kan få ungefär samma fps för 600kr i stället för 2500kr och kan fortfarande spela alla spel som är ute idag så är ett bra alternativ som pentium 4560

skulle man kombinera för budget och cs kan man köra 4560 och 460/1050 då kostar kanske cpu moderkort och grafikort mellan 2200-2400kr tillsammans = samma som en i5 cpu men har fortfarande bra fps i CS

I dom flesta spel i övrigt så är skillnaden väldigt liten mellan en i5 och 4560 och man kan fortfarande köra moderna titlar och kanske tappar en handfull fps mot en i5 och kan vara värt att överväga andra alternativ om man vill komma lite billigare undan och funkar så länge man inte går över 1060/480 då blir dom mer av en flaskhals så för 1070 eller + hade jag tagit i5 men för grafikkort under är 4560 löjligt prisvärt alternativ med väldigt bra ipc

i3 6100 och 4560 presterar identiskt men i3 6100 video är enklare att hitta

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@lord_vasagos: Går även lira CS:Go med integrerad grafik. Har inte uppgraderat till ett grafikkort än, spelar mestadels l4d2 och CS, det rullar på helt ok.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander939393:

@lord_vasagos: Går även lira CS:Go med integrerad grafik. Har inte uppgraderat till ett grafikkort än, spelar mestadels l4d2 och CS, det rullar på helt ok.

Man kan faktiskt komma ganska långt på rätt många integrerade men vill man har bra hög fps lär man oftast ner på 720p low settings nivån men integrerade idag är inte så hemska som man tror och där har 6100an lite + mot 4560 och dom flesta intel bör klara det samma amd apus som 7670k eller liknande

Av nyfikenhet måste jag fråga vad du kör med och fps och min vision av integrerade som inte är klenaste gpu delarna på bör kunna ha 60-100fps kanske mer även dom med lite klenare grafik i 720p low eller så bör klara det ok och eftersom jag har 6100 såg jag test på den i bf4 tror den orkade dra över 30fps även där med integrerade så kliver man ner lite är dom rätt stark ändå men 1080p med lite bättre fps så bör man ha externt grafikkort ...i.a.f i dom flesta spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-gr6-r007r-i5-5200u-...

Vad säger ni om denna?
Kanske klarar csgo om man vill ha något billigt.

Permalänk

@lord_vasagos: Kör med följande setup:

Ligger runt 60 fps i 1080p i båda spelen. Flyter på helt ok, inväntar Vega eller nya nvidia innan jag uppgradera. Har inte användning av externt grafikkort i dagens läge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander939393:

@lord_vasagos: Kör med följande setup:
http://i.imgur.com/NjgsAGn.png

Ligger runt 60 fps i 1080p i båda spelen. Flyter på helt ok, inväntar Vega eller nya nvidia innan jag uppgradera. Har inte användning av externt grafikkort i dagens läge.

Är lite i samma sits jag med där jag skulle kunna spela på integrerade

men räknar man lite grovt ligger din integrerade gpu på "höftar lite" 10% mer prestanda än grafikdelen i min i3 om jag minns rätt och 1080p med 60fps och man räknar lite grovt brukar skala ganska väl om man räknar runt dubbla prestandan i 720p så även en i3 av äldre modell bör kunna hålla 100fps + i 720p och din skulle e.v kunna klara 120hz skärm i 720p om man jagar max fps och är rätt imponerande om man tänker på det så

Och är bra info då många spelar Cs och rekommendationen brukar låta köp skitdyr dator med värsta cpu med bästa ipc när man kan få ganska bra spel upplevelse på en trimmad brödrost och med en budget dator nå 144fps+ för att maxxa en värre skärm till någon som inte bryr sig om det är 60fps eller 120fps som kan komma undan väldigt billigt och inte ens behöva köpa grafikkort

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Jonalunds:
Gissa om sonen blev besviken när vi idag fick reda på att de inte kommer leverera den där datorn, trots att de tog betalt för den. Utgått ur sortimentet var beskedet. Istället föreslår de att vi ska köpa den här men det verkar ju vara en sämre burk för samma pris?