Bilköp: Är Dacia Duster ett bra köp?

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att testa duster nångång i livet just nu åker jag bmw och dacia verkar väldigt prisvärd dock är den säkert en tråkig bil. Toyota är ju annars väldigt driftsäkra,

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Toyota är kass på komfort men hållbarheten är de duktiga på och inredningen brukar vara rätt okej byggd.
"hela tiden " är kanske en överdrift men klart det finns bilmodeller som besöker verkstaden betydligt oftare än andra, och där vill man ju inte vara i onödan.

Allt beror ju på hur man prioriterar, det är ju inget fel i att ha en skitbil heller om man bara vill ta sig från A till B och inte bryr sig om komfort. Jag har haft bilar jag klassar som skitbilar och kört många andra trots att många nog inte skulle tycka de var skitbilar. Det har inget med märket att göra heller egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Köp aldrig en bil som inte fått 5 stjärnor i euroncap!

http://www.euroncap.com/sv/results/dacia/duster/10968

En bil som fick 5 stjärnor för fem år sedan i EuroNCAP får 3 stjärnor i dagens EuroNCAP. Det innebär inte att bilen har fått sämre krockskydd under dessa år, utan det handlar om att EuroNCAP har ändrat sina krav och testmetoder. Tre till fyra stjärnor i EuroNCAP är absolut inte dåligt, men för att få fem stjärnor behöver man elektroniska finesser som farthållare och liknande..

Nu tror inte jag att jag skadas mindre när jag krockar mot ett träd om jag har farthållaren inkopplad jämfört med om jag har den urkopplad, men i EuroNCAP så har man det tankesättet numer - och det tycker jag är tragiskt. Jag tycker EuroNCAP var bra ända tills man började rangordna elektroniska finesser... Snart blir nästa steg att bilen måste ha automatisk två-zons klimatanläggning för att få fem stjärnor, och så ska förarstolen ha inbyggd massage. Annars blir det inga 5 stjärnor i EuroNCAP.

Tyvärr uppmuntras detta feltänk av journalister som kommer med "flopp i EuroNCAP", "misslyckas i krocktest", "livsfarlig bil" om en bil får tre eller fyra stjärnor. Och då anser jag att journalister inte bara har missförstått EuroNCAP utan även sitt journalistiska uppdrag.
EuroNCAP har inte bara två betyg utan 5 betyg, men i journalisternas värld så har EuroNCAP bara två betyg - 5 stjärnor eller en livsfarlig bil. Det är erbarmligt dåligt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Inte för att jag är ett fan av franska bilar, men i detta fall undrar jag om ni hade tyckt annorlunda om den hade heta Renault Duster istället för Dacia Duster?

Jag vet inte varför den inte säljs under Renault i Sverige som den gör i vissa andra delar av världen. Men hade det påverkat hur ni ser på bilen i fråga, med annat namn på tillverkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nu tror inte jag att jag skadas mindre när jag krockar mot ett träd om jag har farthållaren inkopplad jämfört med om jag har den urkopplad, men i EuroNCAP så har man det tankesättet numer - och det tycker jag är tragiskt. Jag tycker EuroNCAP var bra ända tills man började rangordna elektroniska finesser... Snart blir nästa steg att bilen måste ha automatisk två-zons klimatanläggning för att få fem stjärnor, och så ska förarstolen ha inbyggd massage. Annars blir det inga 5 stjärnor i EuroNCAP.

Det är kanske lite väl hårt, alla som sysslar med trafiksäkerhet vet att fart dödar. Blir man som fotgängare påkörd är det direkt avgörande hur fort bilen kör för hur stor chans du har att överleva, därav sänkta hastigheter i städerna på senare år. Likadant ger bruket av fartkameror en minskning av dödsolyckor i statistiken, även om vi bilister hellre tycker att snuten är för lat för att mäta oss med laser. EuroNCAP belönar inte bara farthållare utan system som varnar vid för hög hastighet via GPS:en eller genom att läsa av hastighetsskyltar. Så om du frontar ett träd i 80km/h istället för 110 på landsväg för att du har farthållaren inställd på tillåten hastighet eller blir varnad av bilen, så är chansen stor att olyckan får en helt annan utgång.

Jag kan hålla med om att elektroniska finesser kan vara svåra att jämföra, jag antar att EuroNCAP inte testar varenda variabel i t ex Volvo's City Safety mot andra tillverkare för att kunna sätta betyg, men det är helt klart de finesserna som kommer vara avgörande för säkra fordon i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Det är kanske lite väl hårt, alla som sysslar med trafiksäkerhet vet att fart dödar. Blir man som fotgängare påkörd är det direkt avgörande hur fort bilen kör för hur stor chans du har att överleva, därav sänkta hastigheter i städerna på senare år. Likadant ger bruket av fartkameror en minskning av dödsolyckor i statistiken, även om vi bilister hellre tycker att snuten är för lat för att mäta oss med laser. EuroNCAP belönar inte bara farthållare utan system som varnar vid för hög hastighet via GPS:en eller genom att läsa av hastighetsskyltar. Så om du frontar ett träd i 80km/h istället för 110 på landsväg för att du har farthållaren inställd på tillåten hastighet eller blir varnad av bilen, så är chansen stor att olyckan får en helt annan utgång.

Jag kan hålla med om att elektroniska finesser kan vara svåra att jämföra, jag antar att EuroNCAP inte testar varenda variabel i t ex Volvo's City Safety mot andra tillverkare för att kunna sätta betyg, men det är helt klart de finesserna som kommer vara avgörande för säkra fordon i framtiden.

Framförallt kan ju elektroniken göra att även om man körde 110 km/h i timmen så kan autobroms/adaptiv farthållare med mera slagit in mycket tidigare än man själv gör det. Själv varit med om att adaptiva farthållaren i kombination med autobroms slagit till på autobahn där kraftig regn försämrade sikten brutal mycket. Även om man då körde lugnt så såg man inte att det helt plötsligt tog stopp i en berömd kö, där hjälpte elektroniken mig att inte köra in i bilen framför. Personen längst till höger om mig krockade nästan men fick styra in i vägrenen som tur var fanns på det här stället.

Framförallt vid viltolyckor kan elektronik hjälpa mycket för att undvika kollision. Senaste åren har ju de nya säkerhetssystemet handlat just om att undvika olyckor eller bromsa ned bilen till lägre hastighet innan kollision än att förbättra krocksäkerhet i en given hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Det är kanske lite väl hårt, alla som sysslar med trafiksäkerhet vet att fart dödar. Blir man som fotgängare påkörd är det direkt avgörande hur fort bilen kör för hur stor chans du har att överleva, därav sänkta hastigheter i städerna på senare år. Likadant ger bruket av fartkameror en minskning av dödsolyckor i statistiken, även om vi bilister hellre tycker att snuten är för lat för att mäta oss med laser. EuroNCAP belönar inte bara farthållare utan system som varnar vid för hög hastighet via GPS:en eller genom att läsa av hastighetsskyltar. Så om du frontar ett träd i 80km/h istället för 110 på landsväg för att du har farthållaren inställd på tillåten hastighet eller blir varnad av bilen, så är chansen stor att olyckan får en helt annan utgång.

Jag kan hålla med om att elektroniska finesser kan vara svåra att jämföra, jag antar att EuroNCAP inte testar varenda variabel i t ex Volvo's City Safety mot andra tillverkare för att kunna sätta betyg, men det är helt klart de finesserna som kommer vara avgörande för säkra fordon i framtiden.

Risken är dessvärre stor att folk litar på att det står "auto" som i t ex autobroms och börjar SMS:a mer. "Ja, bilen bromsar ju själv ändå". Så den dagen olyckan är framme så fungerar inte det elektroniska bling-blinget (det har ju en tendens att sluta fungera efter några år) och barnvagnen på vägen blir påkörd och en dödsolycka som inte hade behövt ske om inte det där "auto" funnits har inträffat.

Nej, Euro Ncap skall bara testa krocksäkerhet vid en krock. Inget annat.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Risken är dessvärre stor att folk litar på att det står "auto" som i t ex autobroms och börjar SMS:a mer. "Ja, bilen bromsar ju själv ändå".

Tur att man ändå åker dit för vårdslöshet då Nä, jag förstår vad du menar och håller helt med, människor vänjer sig snabbt till nya förhållanden och tappar därför lätt riskbedömning. Men i det långa perspektivet är det bättre att eliminera människan som en faktor över huvud taget, det är först då som vi kan prata nollvision på riktigt.

Permalänk
Avstängd

Blev nyfiken och gick in och tittade på hemsidan, finns ju ingen motor man vill ha, runt 100hk på alla, rör den ens på sig, 0-100 på 1h ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Blev nyfiken och gick in och tittade på hemsidan, finns ju ingen motor man vill ha, runt 100hk på alla, rör den ens på sig, 0-100 på 1h ?

Det anges ju under specifikationer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Det anges ju under specifikationer.

ser ut som glädjesiffror

Permalänk
Medlem

Verkar som att dacia duster automat är på ingång?

http://www.dacia.se/automat-edc-dubbelkopplingslada/

om jag inte har fattat helt fel.

är bilen Hel automat men man kan välja att växla den om man så vill? utan koppling vill säga?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Verkar som att dacia duster automat är på ingång?

http://www.dacia.se/automat-edc-dubbelkopplingslada/

om jag inte har fattat helt fel.

är bilen Hel automat men man kan välja att växla den om man så vill? utan koppling vill säga?

Ja du verkar ha fattat rätt, typ tip-tronic växling, antingen för du växelspaken framåt och bakåt för att växla eller så är det typ paddlar bakom ratten. Där det första alternativet är mer troligt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit:

ok antagligen blir det typ som deras EASY-R på sandero antar jag då.

vilket då går att välja mellan automat eller växla den helt utan koppling.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

@Litenskit:

ok antagligen blir det typ som deras EASY-R på sandero antar jag då.

vilket då går att välja mellan automat eller växla den helt utan koppling.

Ja det går att välja mellan automat eller manuell med den.

Men när det gäller skillnaden mellan EDC och Easy-R. Duster har en dubbelkopplingslåda ("EDC") men bara till diesel medans Easy-R (till Sandero och Logan) är en AMT som är en robotiserad manuell låda. Skillnaden är stor mellan dem men EDC:n i Dustern är helt garanterat mer påkostad och mer som en traditionell automat.

I Logan med Easy-R så trycker man hela växelspaken till vänster och sedan framåt och bakåt för att växla.

Kör man i manuellt läge har man även en indikator som säger till när den tycker man borde växla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Själv har jag bara kört Lodgy, men har åkt med i en Logan med. Tycker man får rätt mycket bil för pengarna.

Själva hållbarheten vet jag inte mycket om. Det är Renault fast utan elektroniken. Vilket borde vara bra för ägaren.

Vi äger en Peugeot 307. Den är värdelös med elektroniken och går sönder mer än vår toyota, som typ aldrig strular, men skulle den ha lika lite utrustningsom toyotan vore den ok.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Läste att Dustern kommer med en automatlåda , nu börjar det likna nått
Men varför bara till framhjulsdrift? Sen läste jag att deras automatlåda skulle va riktigt bra , den växla mjuk och skönt.
När Dustern kommer med automat och fyrhjulsdrift är den ett givet köp , sen tycker jag att det är synd att ratten bara går att justera upp och ner.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Läste att Dustern kommer med en automatlåda , nu börjar det likna nått
Men varför bara till framhjulsdrift? Sen läste jag att deras automatlåda skulle va riktigt bra , den växla mjuk och skönt.
När Dustern kommer med automat och fyrhjulsdrift är den ett givet köp , sen tycker jag att det är synd att ratten bara går att justera upp och ner.

Även om det är en billig bil är jag rätt säker på att du kan vrida ratten både åt höger och vänster.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

En bil som fick 5 stjärnor för fem år sedan i EuroNCAP får 3 stjärnor i dagens EuroNCAP. Det innebär inte att bilen har fått sämre krockskydd under dessa år, utan det handlar om att EuroNCAP har ändrat sina krav och testmetoder. Tre till fyra stjärnor i EuroNCAP är absolut inte dåligt, men för att få fem stjärnor behöver man elektroniska finesser som farthållare och liknande..

Nu tror inte jag att jag skadas mindre när jag krockar mot ett träd om jag har farthållaren inkopplad jämfört med om jag har den urkopplad, men i EuroNCAP så har man det tankesättet numer - och det tycker jag är tragiskt. Jag tycker EuroNCAP var bra ända tills man började rangordna elektroniska finesser... Snart blir nästa steg att bilen måste ha automatisk två-zons klimatanläggning för att få fem stjärnor, och så ska förarstolen ha inbyggd massage. Annars blir det inga 5 stjärnor i EuroNCAP.

Tyvärr uppmuntras detta feltänk av journalister som kommer med "flopp i EuroNCAP", "misslyckas i krocktest", "livsfarlig bil" om en bil får tre eller fyra stjärnor. Och då anser jag att journalister inte bara har missförstått EuroNCAP utan även sitt journalistiska uppdrag.
EuroNCAP har inte bara två betyg utan 5 betyg, men i journalisternas värld så har EuroNCAP bara två betyg - 5 stjärnor eller en livsfarlig bil. Det är erbarmligt dåligt.

.

Skrivet av SweMerlin:

Risken är dessvärre stor att folk litar på att det står "auto" som i t ex autobroms och börjar SMS:a mer. "Ja, bilen bromsar ju själv ändå". Så den dagen olyckan är framme så fungerar inte det elektroniska bling-blinget (det har ju en tendens att sluta fungera efter några år) och barnvagnen på vägen blir påkörd och en dödsolycka som inte hade behövt ske om inte det där "auto" funnits har inträffat.

Nej, Euro Ncap skall bara testa krocksäkerhet vid en krock. Inget annat.

.

Ursäkta om jag svarar på något gammalt inlägg, men hur kan de elektroniska hjälpmedlen vara oväsentliga för att bedöma en bils säkerhet? En bil som hindrar dig från att oavsiktligt lämna körfältet, köra in i bilen framför, köra på fotgängaren vid ett övergångsställe eller klippa en cyklist vid en högersväng är väl oerhört viktigt för säkerheten? EuroNCAP bedömer alltså en bils säkerhet, inte bara hur den klarar sig vid en kollision med ett träd. Du får gärna förklara varför trädkollisionen är det enda som är intressant?

Permalänk
Medlem

Undrar om dustern kommer dyka upp i 4x4 + bensin?

Jag vet när Sandero stepway automat kom ut så året efter så kom den med diesel.
kanske tar samma tid här ev får man hoppas

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Undrar om dustern kommer dyka upp i 4x4 + bensin?

Jag vet när Sandero stepway automat kom ut så året efter så kom den med diesel.
kanske tar samma tid här ev får man hoppas

Finns redan 1.2 Tce med 4x4
Men fyrhjulsdrift och automat kan vi nog glömma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ursäkta om jag svarar på något gammalt inlägg, men hur kan de elektroniska hjälpmedlen vara oväsentliga för att bedöma en bils säkerhet? En bil som hindrar dig från att oavsiktligt lämna körfältet, köra in i bilen framför, köra på fotgängaren vid ett övergångsställe eller klippa en cyklist vid en högersväng är väl oerhört viktigt för säkerheten? EuroNCAP bedömer alltså en bils säkerhet, inte bara hur den klarar sig vid en kollision med ett träd. Du får gärna förklara varför trädkollisionen är det enda som är intressant?

Du är ursäktad. Jo, för när jag kollar på ett krockprov så vill jag att stjärnorna skall återspegla hur väl en bil klarar en krock, inte huruvida det finns elektroniskt bling-bling som kanske och i bästa fall kan få krocken att inte hända. Elektroniskt bling-bling slutar att fungera efter några år, som du säkert vet. Sedan kan ju NCAP bedöma det elektroniska bling-blinget också, men att tvinga det på bilarna för att de skall få mer än tre stjärnor är synnerligen missvisande.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Du är ursäktad. Jo, för när jag kollar på ett krockprov så vill jag att stjärnorna skall återspegla hur väl en bil klarar en krock, inte huruvida det finns elektroniskt bling-bling som kanske och i bästa fall kan få krocken att inte hända. Elektroniskt bling-bling slutar att fungera efter några år, som du säkert vet. Sedan kan ju NCAP bedöma det elektroniska bling-blinget också, men att tvinga det på bilarna för att de skall få mer än tre stjärnor är synnerligen missvisande.

.

Precis, och om en någon får för sig att köra rakt in i dig så vill man ju veta det med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Slit och släng bil med allt vad det innebär för säkerhet och miljö.

Köp bra begagnat istället skulle jag säga. Sånna här bilar borde sälja 0 men folk gillar att tänka nytt = bättre och renare av någon anledning.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Slit och släng bil med allt vad det innebär för säkerhet och miljö.

Köp bra begagnat istället skulle jag säga. Sånna här bilar borde sälja 0 men folk gillar att tänka nytt = bättre och renare av någon anledning.

Att man inte tar hand om bilen är ju inte bilens fel. Tycker det är bra att det finns något för de som inte slentrianmässigt bara anammar alla teknologiska bekvämlighetsexcesser. Det mest miljövänliga livet lever man om man lär sig måttfullhet.

Bränsleekonomi är en sak där Dacia med enklare och billigare teknik kanske har svårt att hänga med men i övrigt är det inte alls givet att det, livscykelmässigt, är ett sämre val än en dyrare bil. Iofs. kan man hävda att de dyrare bilarna genererar tillväxt (vilket vi är i sitsen att "vi" "behöver") genom mer R&D/marknadsföring som torde öka kvoten pengaflöde-per-bil/resursanvändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Att man inte tar hand om bilen är ju inte bilens fel. Tycker det är bra att det finns något för de som inte slentrianmässigt bara anammar alla teknologiska bekvämlighetsexcesser. Det mest miljövänliga livet lever man om man lär sig måttfullhet.

Bränsleekonomi är en sak där Dacia med enklare och billigare teknik kanske har svårt att hänga med men i övrigt är det inte alls givet att det, livscykelmässigt, är ett sämre val än en dyrare bil. Iofs. kan man hävda att de dyrare bilarna genererar tillväxt (vilket vi är i sitsen att "vi" "behöver") genom mer R&D/marknadsföring som torde öka kvoten pengaflöde-per-bil/resursanvändning.

Att det ger jobb är narturligtvis jättebra, tyvärr så är det ju nästan miljöns ärkefiende.

Jag menade lite att dessa bilar är tillverkade med delar av låg kvalité. Det kommer säkerligen visa sig mer och mer om ett par år.

Att underhålla sin bil ordentligt borde det nästan vara krav på.
Jag har en kombi av äldre modell ( 89 ), som jag regelbundet byter filter, oljta etc på. Den drar ca 0.7, har bränsleinsprut och katalysator. Fick en 0:a på samtliga avgaser vid senaste besiktning. Det har inte hänt såå mycket egentligen.

Tvivlar på att dessa billiga bilar kommer vara längre i drift än de dyrare konkurenterna. Samtidigt släpper de ut ungefär lika mycket vid produktion.

Största anledningen jag kommer byta bil snart är krocksäkerheten, men kommer definitivt inte skaffa någon Dacia

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Att det ger jobb är narturligtvis jättebra, tyvärr så är det ju nästan miljöns ärkefiende.

Jag menade lite att dessa bilar är tillverkade med delar av låg kvalité. Det kommer säkerligen visa sig mer och mer om ett par år.

Att underhålla sin bil ordentligt borde det nästan vara krav på.
Jag har en kombi av äldre modell ( 89 ), som jag regelbundet byter filter, oljta etc på. Den drar ca 0.7, har bränsleinsprut och katalysator. Fick en 0:a på samtliga avgaser vid senaste besiktning. Det har inte hänt såå mycket egentligen.

Tvivlar på att dessa billiga bilar kommer vara längre i drift än de dyrare konkurenterna. Samtidigt släpper de ut ungefär lika mycket vid produktion.

Största anledningen jag kommer byta bil snart är krocksäkerheten, men kommer definitivt inte skaffa någon Dacia

Mnja, du kan ha rätt, jag vet egentligen för lite. Däremot så vet jag att en Audi för 600k inte kostar 600k för att mekaniken är såååå mycket bättre än i t.ex en Toyota för 200k. Jag tänker mig att Dacia går ner ytterligare i pris främst genom att skala bort funktioner och använda "förlegad" teknik. Samt att inte slösa massor pengar på marknadsföring.

Tror inte heller att de kommer vara i drift längre, men med normalskötsel lär de klara så många år som en modern bil förväntas klara. Och då blir de jämndåliga-ish. Om vi bortser från pengasnurrande då

Permalänk
Medlem

@Ceogar: Har en god vän som arbetar för ett större bärgningsföretag, Dacia hämtas aldrig, tvärtom så är det oftast nyare modeller av Volvo och Mercedes som behöver hjälp, Audi står sig också bra och har sällan problem.

Jag har råd att välja vilket märke jag vill köpa, men min nästa bil blir sannolikt en Dacia eller KIA, även om jag har budget för ex. XC90 och dyl.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Ceogar: Har en god vän som arbetar för ett större bärgningsföretag, Dacia hämtas aldrig, tvärtom så är det oftast nyare modeller av Volvo och Mercedes som behöver hjälp, Audi står sig också bra och har sällan problem.

Jag har råd att välja vilket märke jag vill köpa, men min nästa bil blir sannolikt en Dacia eller KIA, även om jag har budget för ex. XC90 och dyl.

MVH

Som vanligt i världen är ju inte alltid dyrare detsamma som bättre kvalité, tyvärr.
Tycker det är tragiskt att bilar håller så mycket kortare tid nu.

Håller de billigare som Dacia lika bra så lönar det ju sig för en personligen, inte naturen.
Hoppas för din säkerhets skull att det blir en Kia

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Någon här som har en Dacia och kan informera om servicekostnaderna? Har en Toyota och där snittar servicekostnaden på 3kr/milen.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo