AMD Ryzen 7 1800X, 7 1700X och 7 1700 butikslistas i Sverige

Permalänk
Medlem

Längesen man var så här taggad för en ny produkt.
Kom igen nu AMD! Jag håller tummarna för att detta ska bli riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd

Jag gillar deras priser hoppas bara att den stannar där.

Hoppas att deras GPU kommer till en okej pris.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det verkar som det var lite SBS för att priserna han smita ut på prisjakt men man ej kan se produkten i deras store.

Det blir nog en 1800X för mig när prisskillnaden är så liten.

SBS?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Brukar betyda skit bakom spakarna Fast det är ju även en förkortning av lite annat med så man vet aldrig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Så för oss överklockare som tycker automatisk överklockning låter tråkigt och onödigt så kan alltså 1700 vara ett rent kap förutsatt att dom inte binnar skitexemplar till dom!? För alla ska ju ha upplåst multiplier..?

Isf så kommer Ryzen bli en braksuccé bland entusiaster!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Funderar på att ta quad core denna gången. Hört ryktas om att Ryzen 2 eller ja uppdateringen av Ryzen skall vara kompatibelt med moderkortet. Så jag tar det bästa moderkortet och sedan quad tror jag.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Så för oss överklockare som tycker automatisk överklockning låter tråkigt och onödigt så kan alltså 1700 vara ett rent kap förutsatt att dom inte binnar skitexemplar till dom!? För alla ska ju ha upplåst multiplier..?

Isf så kommer Ryzen bli en braksuccé bland entusiaster!

Jag är inne på 1700 eller 1700X, billigaste varianterna med och utan XFR, vill se hur bra XFR funkar först.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasse Laserman:

Som jOnÄTÄn sa, skit bakom spakarna som typ står för 95% av alla IT-relaterade problem som finns.
Nu finns inte priset längre kvar på Prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Att konkurrera med Intels 6900k är väl bra men för de allra flesta är det 7700K och 7600K som gäller. Om man dömer efter Skylake så verkar det IAF som de flesta valde 6600k eller 6700k. I spel är ju 7700K bättre än 6900K. Där den riktiga fighten är. Men vi får snart se hur de presterar i verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast 7700k är ju en 6600k som är överklockad från fabrik. Men alla som säger att 7700k fortsatt kommer vara den snabbaste parollen (Edit: prollen, damn you autocorrect! 😉) om du vill kräma ur 200 fps i spel har ju rätt. Tror inte Ryzen konkurrerar på snabbast enkeltrådad prestanda, det vore extremt konstigt om dom nådde hela vägen upp dit. Dock kan jag som streamar mycket och som inte har några problem att pressa min hårdvara själv inte hålla mitt saliv innanför käften när jag ser Ryzen 1700 för det priset. Förutsatt är ju att man kan klocka den och till hyfsat konkurrenskraftiga nivåer. Men får jag 8 kärnor och 16 trådar som går i 4 GHz+ med överklockning, med IPC som en Haswell eller bättre och med ett pris under 7700k så är valet för mig personligen rätt så enkelt.

Men detta är bara br för oss konsumenter då vi kommer kunna välja CPU efter vilka användningsområden vi utnyttjar våra datorer till. Behöver du mycket beräkningskraft som kan delas upp på många trådar så behöver du inte längre ge Intel en månadslön för deras x99-plattform och en CPU för 12000 kr!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

får bli en x1800 om den nu kommer prestera likvärdigt 6900x

Permalänk
Medlem

@LeVvE: Jag är helt med dig! Personligen kommer jag vänta till våren innan köp så det ska bli intressant att följa överklockningstrådarna i forumet och se vilka resultat folk får.

Fan, inte varit så här till mig sedan core2-arkitekturen kom, eller kanske Sandy Bridge. Om AMD gör en ny Bulldozer kommer jag aldrig att förlåta dom, ALDRIG! Inte för det spelar någon roll för då kommer dom inte finnas om 2 år.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Kan någon vänlig själ bara svara på vad mpk in och tray in betyder på beskrivningen av processorerna?

Permalänk
Medlem

Roligt med nya saker som faktiskt kanske inte blir skit, men har förlorat allt hopp i PC-grejer nästan. Läser mer om bilar nu för tiden, roligare med dem dock bara dyrare.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Roligt med nya saker som faktiskt kanske inte blir skit, men har förlorat allt hopp i PC-grejer nästan. Läser mer om bilar nu för tiden, roligare med dem dock bara dyrare.

Läser mest om rymdfärjor jag.. roligare... men ofantligt dyrare

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av heatm:

Så för oss överklockare som tycker automatisk överklockning låter tråkigt och onödigt så kan alltså 1700 vara ett rent kap förutsatt att dom inte binnar skitexemplar till dom!? För alla ska ju ha upplåst multiplier..?

Isf så kommer Ryzen bli en braksuccé bland entusiaster!

För mig som är lat och inte ids överklocka kanske XFR blir ett bra alternativ, får se hur mycket det ger först.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pagge:

Kan någon vänlig själ bara svara på vad mpk in och tray in betyder på beskrivningen av processorerna?

Paketeringen, det är mpk som vi vanliga dödliga kommer att köpa, tray antar jag är att flera ligger placerade på en bricka som underlättar montering.

https://www.youtube.com/watch?v=lNP1UHq7qYU

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För mig som är lat och inte ids överklocka kanske XFR blir ett bra alternativ, får se hur mycket det ger först.

Absolut! Blir spännande.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Priset betyder att "alla" har råd med en CPU med 8 kärnor. Kommer bli svårt med att motivera ett köp av en CPU med bara 4kärnor. AMD har på en gång dödat den marknaden. En 4kärnig CPU funkar idag men om ett till 2år så kommer man behöva minst 6kärnor för att få bra min fps i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att Ryzen lyckas så att vi får ett hederligt priskrig mellan två konkurrerande aktörer.

Märks verkligen på dagens CPU priser att Intels dominerande ställning inte har gynnat konsumenterna. Våren 2012 betalade jag 1563 kr för min i5 2500K och nu kostar en i5 7600K 2 679kr, en ökning med +71% medan dollarn har ökat från 6.746 kr till 8.903, en ökning med 32 % .

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att AMD presenterar motstånd till Intel. Vill se ett priskrig!

Är lite sugen på att bygga en ITX-maskin. Kan eventuellt bli tal om det senare i år. Hade varit fint att göra detta med AMD-komponenter (förutsatt att moderkorten är vettiga). Känner dock att det är svårt att motivera en uppgradering från min 4670K, det känns som om denna hänger med ett tag till. Mitt GTX 780 känns mer akut att byta ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, jag är lite skeptisk till Ryzen ännu.
Visst, detta kan potentiellt bli en prisvärd konkurrent till socket 2011, för den köpare som verkligen kan utnyttja 8 kärnor...

Men för de flesta vanliga entusiaster/gamers som i dagsläget sitter på 1151 socket, så ser jag inte riktigt lockelsen:
Ryzen har lägre klockfrekvenser (speciellt de billigare), och tills motsatsen bevisas så utgår jag från att den kommer ha lägre IPC än motsvarande Intel-processor.
Då är det väl inte så lockande att köpa en processor som antingen är en hyfsat bit långsammare för ungefär samma pengar som tex en 7700k, eller en hyfsat bit dyrare för i bästa fall ungefär samma prestanda?

*edit*
Mycket beror ju förstås på hur klockvänliga de är

Jag tänker snarare så här:

För mig räcker det om processorn är tillräckligt stark för att driva spel till en nivå så att grafikkortet mestadels kommer sätta gränserna. Då köper jag hellre en processor som är tillräckligt snabb i spelsituation då jag ändå knappt kommer märka någon skillnad där. Däremot kommer jag märka skillnad i andra sammanhang där man har flertal tunga processer igång samtidigt eller gör någonting som är krävande och flertrådat, det finns en del sådant som vanliga människor håller på med en del (bildredigering, videoredigering etc.).

Sen håller jag själv även på en del med CAD och FE-simuleringar och då kommer de extra trådarna att betyda en hel del, men även om jag inte gjorde det så skulle jag nog fortfarande resonera på samma sätt.

Jag väntar med spänning på resultaten och hoppas att AMD lyckas bra då jag tycker de är värda en uppryckning efter en del fult spel från Intel som fortfarande sätter sina spår i marknaden. Dock kommer jag alltid köpa det som jag anser är bäst för mig och därför sitter jag med Intel för närvarande på allt jag äger i datorform.

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande detta när Vega också lanseras.. Min gamla i5-3570K med gtx 970 kanske får bli en vardagsrumsdator nu.. Om jag bara kan få tyst på grafikkortet,.. jävla ASUS turbo superdammsugare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Säger du samma sak om Intel där deras 65W snabbt går upp i 90W vid full last?

Har Intel en processor som kräver 30 W extra TDP för att den går upp 100MHz jämfört med en likvärdig så frågar jag samma sak. Kan säkert finnas, har inte följt Intel så noga utan den här releasen intresserar mig mer. Du verkar ute efter att hitta fanboys med många av dina inlägg?

Tack till er andra som svarade

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Vill se priser för AMD:s 6/6 och 6/12 nu. Vill haaaaaaaa!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Har Intel en processor som kräver 30 W extra TDP för att den går upp 100MHz jämfört med en likvärdig så frågar jag samma sak. Kan säkert finnas, har inte följt Intel så noga utan den här releasen intresserar mig mer. Du verkar ute efter att hitta fanboys med många av dina inlägg?

Tack till er andra som svarade

Nej jag letar inte fanboys utan att jag påpekar bara trender eller rättare sagt marknadspraxis. Hade jag menat du var ett fanboy så hade jag sagt det rakt ut. Intel kör med "dynamisk TDP" och eftersom AMD försöker efterlikna Intels processorer på en rad plan så skulle det inte vara för långsökt att även det ska gälla AMD. Sedan så gäller det nog inte 30 TDP "på 100 MHz" utan jag skulle gissa på att AMD beräknat ungefär var varje CPU kommer att landa på och tar högt i tak för att se till att folk inte får tag i undermåliga kylare och monterar dem över CPUn.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@lord_tito: Nu var ju dock releasepriset på 2500k $216 och 7600k på $239.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@lord_tito: Nu var ju dock releasepriset på 2500k $216 och 7600k på $239.

Dollarn typ 40% lägre jämfört med nu, bra tider.

Permalänk
Medlem

@Granter: du betalar alltså 1k mer för 3,8 ist för 3,7.. kommer fortfarande slå 7700k om det är så, ingen kör ju med standard klock

Permalänk
Medlem

@segen: nää. det är 100mhz som är skillnaden. annars är dom lika dana

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Måste vara exklusiv plast med tanke att den kostar 400:- mer än mpk xD
Tack för svar!