AMD Ryzen 7 1800X, 7 1700X och 7 1700 butikslistas i Sverige

Permalänk
Medlem

Hmm, jag är lite skeptisk till Ryzen ännu.
Visst, detta kan potentiellt bli en prisvärd konkurrent till socket 2011, för den köpare som verkligen kan utnyttja 8 kärnor...

Men för de flesta vanliga entusiaster/gamers som i dagsläget sitter på 1151 socket, så ser jag inte riktigt lockelsen:
Ryzen har lägre klockfrekvenser (speciellt de billigare), och tills motsatsen bevisas så utgår jag från att den kommer ha lägre IPC än motsvarande Intel-processor.
Då är det väl inte så lockande att köpa en processor som antingen är en hyfsat bit långsammare för ungefär samma pengar som tex en 7700k, eller en hyfsat bit dyrare för i bästa fall ungefär samma prestanda?

*edit*
Mycket beror ju förstås på hur klockvänliga de är

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

70 dollar skillnad på 1700X och 1700. Det måste väl vara något mer än bara MHz som skiljer dom åt, med tanke på att alla dessa skall vara "upplåsta".

Ja det låter onekligen mycket.

Jag hoppas min första tanke är fel dock. Att långt ifrån alla klarar av så hög frekvens och de som inte går igenom kvalitetskontrollen får ett lägre modellnummer med lägre frekvens. Detta skulle i sin tur kunna innebära att överklockningen är ytterst begränsad.

Men jag hoppas inte det är så.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Jag hoppas verkligen de har lyckats hålla samma ipc som intel även om klockfrekveserna ligger under så skulle det innebära en ljus framtid.

Tror dom ligger lite efter fortfarande gällande IPC, så enkel- och få-trådat kommer den nog prestera något sämre men drar ifrån när alla 16 trådar jobbar i full fart.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Känns som att socket 754 och 939 dagarna kommer tillbaka. Undrar vilken bräda som blir motsvarande nF4 SLI-DR 939.

En R7 1700 och en bra bräda och det är klart sen. Ser ut som AMD verklig sträcker ut en arm till överklockare den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Jag är så sjukt hypad över den här lanseringen och mitt köpsug har aldrig varit större.
Synd bara att det här också är min första arbetslösa dag och att jag snart ska bege mej iväg till arbetsförmedlingen.

Netonnet har bra avbetalsningsplaner.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Roger W:

Hmm, jag är lite skeptisk till Ryzen ännu.
Visst, detta kan potentiellt bli en prisvärd konkurrent till socket 2011, för den köpare som verkligen kan utnyttja 8 kärnor...

Men för de flesta vanliga entusiaster/gamers som i dagsläget sitter på 1151 socket, så ser jag inte riktigt lockelsen:
Ryzen har lägre klockfrekvenser (speciellt de billigare), och tills motsatsen bevisas så utgår jag från att den kommer ha lägre IPC än motsvarande Intel-processor.
Då är det väl inte så lockande att köpa en processor som antingen är en hyfsat bit långsammare för ungefär samma pengar som tex en 7700k, eller en hyfsat bit dyrare för i bästa fall ungefär samma prestanda?

Det har du rätt i, om man väntar sig att Ryzen skall komma in och totalt förändra vad som gäller för vanlig hederlig gaming så stämmer ju det inte riktigt.
Ryzen kommer snarare att erbjuda den prestandan som senare generationers Intel Core har erbjudit fast till ett mycket lägre pris.

Jag vill till exempel minnas att Ryzens 4C/8T-variant ryktas kosta 199$ jämför med i7 7700K's 350$.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Då får man alltså vänta på de sex och fyrkärniga modellerna? Frågan är hur lång tid det kan ta innan de kommer ut?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Tror dom ligger lite efter fortfarande gällande IPC, så enkel- och få-trådat kommer den nog prestera något sämre men drar ifrån när alla 16 trådar jobbar i full fart.

Det är här man som CPU tuggande gamer är lite skeptisk och avaktar. Mer än 4c är inte så ofta det levererar i den typen av applikationer.
Eftersom det mer eller mindre bara har handlat om 1800x VS 6900k är precis den känslan jag också har.
Få trådat kommer inte vara någon ryzlig fart i ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ja det låter onekligen mycket.

Jag hoppas min första tanke är fel dock. Att långt ifrån alla klarar av så hög frekvens och de som inte går igenom kvalitetskontrollen får ett lägre modellnummer med lägre frekvens. Detta skulle i sin tur kunna innebära att överklockningen är ytterst begränsad.

Men jag hoppas inte det är så.

Automatiskt överklockning kan de ta premiumbetalt för. Sen är väl binning bättre osv.

Men överklockare kommer nog köpa R7 1700 och en bra bräda istället så som jag fattat det.

Permalänk
Avstängd

Åtta kärnor på 65W TDP...sinnessjukt imponerad är jag ialf!

Permalänk
Inaktiv

Kommer de verkligen vara så starka som alla påtalat i trådarna för detta priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Jag är så sjukt hypad över den här lanseringen och mitt köpsug har aldrig varit större.
Synd bara att det här också är min första arbetslösa dag och att jag snart ska bege mej iväg till arbetsförmedlingen.

Beställ innan du inser hur din nya situation påverkar köpkraften

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon200632:

Kommer de verkligen vara så starka som alla påtalat i trådarna för detta priset?

För multitrådade arbeten - Förmodligen.

Men att folk hypar 8C/16T-modellerna för gaming förstår jag inte, jag räknar fortfarande med att i7 7700K kommer stå som vinnare för gaming om än med små marginaler och till ett mycket högre pris (jämfört med AMD's 4C/8T och 6C/12T-modeller)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kommer de verkligen vara så starka som alla påtalat i trådarna för detta priset?

Det vi har sett hittils (Handbrake, Cinebench, har för mig det var något mer) visar på
prestanda i klass med i7 6900k. Dock ska man tänka på att det är bara två (eller tre)
tester, och de kommer från AMD själva. Jag har läst här att folk har sett rykten om
prestanda i klass med Skylake, och jag tycker vi ska vara lite försiktiga med såna påståenden.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Tror dom ligger lite efter fortfarande gällande IPC, så enkel- och få-trådat kommer den nog prestera något sämre men drar ifrån när alla 16 trådar jobbar i full fart.

Att de ställs på 6900k tyder på att de är likvärdiga men vi får se.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Att konkurrera med Intels 6900k är väl bra men för de allra flesta är det 7700K och 7600K som gäller. Om man dömer efter Skylake så verkar det IAF som de flesta valde 6600k eller 6700k. I spel är ju 7700K bättre än 6900K. Där den riktiga fighten är. Men vi får snart se hur de presterar i verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt taggad men håller i mig.
Är ute efter bra gaming-prestanda så det blir att kolla alla tester som kommer och se vilken/vilka ger mest för pengarna där.

Sitter ju med en överklockad SB i dagsläget så skall bli fint att byta upp sig.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur kan 100MHz sänka tdp med 30 W?! Låter som att överklockning kommer bli lidande om det påverkar så mycket, eller?

Sannolikt då den är bättre på att ligga lågt i frekvens, det vill säga är restriktiv med turboläget som Intels bärbara. De har ju också hög maxkapacitet men bara korta stunder på grund av låg TDP

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Ryzen 7 1700 för motsvarande summa som en i7 7700K då med andra ord. Ska bli spännande att se tester på dessa, sonen sitter på en AMD Athlon X4 760K som snart ska bytas ut, blir i så fall en rejäl uppgradering för honom.

Den blir skitspännande. Jag skulle fortfarande inte bli förvånad om den är ett ordentligt snäpp sämre i spel pga lag spikes, men UJ UJ UJ vad kul det skulle vara om så inte är fallet. Mumma!
Inte för mig då, som uppgraderade i somras, men ändå! Kul skit.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Skrivet av Awsmkiid:

Netonnet har bra avbetalsningsplaner.

Ja, om man känner att man har för mycket pengar och behöver bli av med dem. Seriöst, alla sidors och butikers avbetalningsplaner är skit, möjligtvis ok om man väljer en avbetalningsperiod på 1-2 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite beroende på hur de klockar då känner jag. Om 1800X klockar bäst så köper jag den, men om de billigare klockar lika bra så kan det bli någon av dem. Det som spelar roll är slutfrekvensen då jag definitivt kommer kloka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur kan 100MHz sänka tdp med 30 W?! Låter som att överklockning kommer bli lidande om det påverkar så mycket, eller?

Misstänker att det är XFR som höjer effekten, den atomatiska överklockningen behöver några extra Watt i samband med att klockan höjs.
Slå av XFR på en 1700X och du hamnar antagligen också på ungefär 65 W.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

Sjukt prisvärt. Jag kan sälja mitt 5820k-system och gå upp på 8-core för mindre peng än att köpa en 6900k.

Visst men ett 5820K system är väldigt snabbt idag så varför slänga pengar iväg i sjön? Om tre till fyra år kanske? Om nu Ryzen har sämre IPC per kärna så kommer ju det inte vara så värt med uppgradering, inte de som redan äger ett X99-system.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur kan 100MHz sänka tdp med 30 W?! Låter som att överklockning kommer bli lidande om det påverkar så mycket, eller?

TDP är sällan något exakt värde, se det mer som olika kategorier. I det här fallet har AMD troligtvis valt att bara ha 65W och 95W, utan någon kategori mellan (Intel kör samma upplägg). Att 1700X har samma TDP som 1800X betyder inte att de kommer dra lika mycket ström, utan bara att de ligger i samma kategori. I verkligheten så kommer 1700X sannolikt ligga mellan 1700 och 1800X i strömförbrukning.

Permalänk
Inaktiv

Sen vet man inte om de anger TDP vid halv belastning eller som Intel vid full belastning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur kan 100MHz sänka tdp med 30 W?! Låter som att överklockning kommer bli lidande om det påverkar så mycket, eller?

Säger du samma sak om Intel där deras 65W snabbt går upp i 90W vid full last?

Skrivet av Sisyfos:

Det har du rätt i, om man väntar sig att Ryzen skall komma in och totalt förändra vad som gäller för vanlig hederlig gaming så stämmer ju det inte riktigt.
Ryzen kommer snarare att erbjuda den prestandan som senare generationers Intel Core har erbjudit fast till ett mycket lägre pris.

Jag vill till exempel minnas att Ryzens 4C/8T-variant ryktas kosta 199$ jämför med i7 7700K's 350$.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är med största sannolikhet korrekt. AMD är i ingen sits att "revolutionera" marknaden och samtidigt så siktar nog inte AMD på det heller.. Utan deras mål är att hamna så nära Intel som möjligt och genom detta lägga en bra grund för utveckling. AMD själva har ju sagt att Ryzen är ett koncept som kommer att hänga med iaf till 2020. Lyckas AMD bra med Ryzen så är de tillbaka.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Sen vet man inte om de anger TDP vid halv belastning eller som Intel vid full belastning.

Det stämmer nog inte riktigt...

"AMD's ACP uses a "round down" average of power measurements performed with industry standard benchmarks (usually running at 100% CPU load, with the exception of Stream).
AMD's TDP is close to the electrical maximum a CPU can draw (when it is operating at its maximum voltage).
Intel's TDP is a "round up" average of power measurements of processor intensive benchmarks."

http://www.anandtech.com/show/2807/2

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

AMD Går in aggresivt i priskriget.

Sannolikt inte. De lägger sig bara på en mer rimlig nivå än konkurrenterna.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Min 1700+ kördes i 3200+ kommer jag ihåg. men det var med stepping B som det började hända saker kommer jag ihåg. A var tämligen värdelös.

Satt just och funderade på om det är en gliring till alla gamla OCare att välja just 1700 som namn på den som verkar mest lovande för OC.

Sedan angående TDP. Den säger egentligen bara vad du behöver för kyllösning (därav ThermalDesignPower) för processorn. Du skulle säkert kunna köra en 1700X med en kylare som klarar 65W, men den skulle ju då inte kunna överklocka sig själv, eller ens köra turboläget vidare mycket. Sensorerna för överklockningen drar nog marginellt med ström, men spänningen till CPUn tillåts nog gå högre och kräver då 95W kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water