Intel Core i7-7740K och i5-7640K är Kaby Lake-X för LGA 2066

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon12433:

Instämmer, fler än 4 kärnor verkar vara ganska överflödigt förutom till videoredigering, servrar etc.
Inte för att denna herres ord är lag men man kan tycka att att han vet vad han talar om. Speciellt då Linux lämpar sig så väl i servermiljö:
http://www.sweclockers.com/nyhet/19820-linus-torvalds-sagar-f...

Beror ju på hur motorn är optimerad, tex BF motorn stödjer upp till 12 cores.

Många spel älskar 6 cores och mer.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sist så tycker jag det är tragisk att så många väljer processor typ enbart efter spel, en annan sak är att ta med det som en 50% faktor.

Tycker du det är tragiskt att många använder datorn till att spela eller att det är tragiskt att vi inte tittar på prestanda i andra program som vi aldrig använder?

Det enda krävande jag gör på datorn är att spela så då kollar jag såklart 100% på spelprestanda när jag köper nytt.

Permalänk
Medlem

förstår inte vad poängen med denna är. den är bara marginelt snabbare än kaby lake är, något som troligen fixas genom överklockning.
är detta endast för att sälja överdyra moderkort för 2.5k eller mer?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Christley:

förstår inte vad poängen med denna är. den är bara marginelt snabbare än kaby lake är, något som troligen fixas genom överklockning.
är detta endast för att sälja överdyra moderkort för 2.5k eller mer?

Eller mer valmöjligheter ?? ?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

förstår inte vad poängen med denna är. den är bara marginelt snabbare än kaby lake är, något som troligen fixas genom överklockning.
är detta endast för att sälja överdyra moderkort för 2.5k eller mer?

Mer minne, bättre kylning, snyggare moderkort och vissa andra funktioner mm.
Så har jag förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Eller mer valmöjligheter ?? ?

vadå valmöjligheter?

Skrivet av anon200632:

Mer minne, bättre kylning, snyggare moderkort och vissa andra funktioner mm.
Så har jag förstått det.

Hur får man bättre kylning?
och snyggare är väl inte korten?
vilka funktioner är exklusivt för x/z299?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Enligt denna sida ska Kaby Lake-X (KL-X) endast stödja tvåkanaligt minne. Fyra kärnor, fyra eller åtta trådar, tvåkanaligt minne, 16 PCIe-slingor till CPUn... så vad fan är poängen? Jag kan tänka mig att man köper en sådan här processor för, som någon sade, extra lull-lull på moderkortet - men så verkar det ju inte vara? Snackar vi typ extra SATA-portar?

Jag fattar inte riktigt, i ärlighetens namn. Ser inte produktens plats på marknaden, men kanske får vi reda på något extra lite senare. Hittills luktar det faktiskt flopp. Låter som att alternativen är Kaby Lake-S, Skylake-X, eller Zen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

De har ju sagt att Ryzen 8c ska ha liknande prestanda som i7 6900K och då ser man ju i listan på ett ungefär vart den hamnar.

Det jag menade.

Ok, då fattar jag fel. Ja din poäng stämmer på dagens spel.

Skrivet av Squallie:

Tycker du det är tragiskt att många använder datorn till att spela eller att det är tragiskt att vi inte tittar på prestanda i andra program som vi aldrig använder?

Det enda krävande jag gör på datorn är att spela så då kollar jag såklart 100% på spelprestanda när jag köper nytt.

Vad man som individ gör är upp en var och en. Att en så liten skara gör annat prestandakrävande på datorn än spel tycker jag är synd. Detta syns också på att företag har extremt svårt att hitta kandidater som ens ärt värt att ta in på en arbetsintervju.
Dock älskar jag de pengar som gamers för in i industrin så att den utvecklas så snabbt, utan dessa pengar hade vi konsumenter nog suttit kvar på en 486a än idag.

Permalänk
Medlem

Typiskt intel köpa ny socket varje gång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

vadå valmöjligheter?

Hur får man bättre kylning?
och snyggare är väl inte korten?
vilka funktioner är exklusivt för x/z299?

Det är en annan IHS på den cpun som man lättare kan kyla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Ja, det klagas ju alltid på att man får betala extra för grafikdelen som man aldrig använder. Perfekt att köpa en sån här CPU med tillhörande moderkort för att spara en hacka!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jävlar vad man kommer spara pengar på att grafikdelen inte finns där. Kanske så pass mycket att du har råd att betala 10% av mellanskillanden i pris på X vs Z brädor...

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Hjälpsam

Orkar inte hänga med på alla dessa LGA hit och dit, jag tror att jag nöjer mig med AM4, allt blir så mycket enklare på det sättet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Skylake-x för quad core? Kul skämt. Även produkterna för vanliga konsumenter är rena rånet atm. Behöver en dollar på 6.5sek för att känna att en uppgradering från IB är en gnutta värd. Trump kanske kan fixa detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Orkar inte hänga med på alla dessa LGA hit och dit, jag tror att jag nöjer mig med AM4, allt blir så mycket enklare på det sättet.

Tur det finns en cpu tillverkare som släpper "EN" cpu vart 10år för dessa som inte orkar hänga med i svängarna.

JAg är ironisk nu.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Sist så tycker jag det är tragisk att så många väljer processor typ enbart efter spel, en annan sak är att ta med det som en 50% faktor.

Det viktigaste för urvalet av CPU är väl ändå vad man normalt använder datorn till?

Har på senare tid rekommenderat laptop med Core M till de som frågar och där jag vet att personen typ surfar, mailar och kör MS Office.

Det rådet har uppskattats väldigt mycket i slutändan, dessa personer gör inget som kräver mycket CPU utan vad de blenöjda med var en dator som är smidigt och lätta, har bra batteritid, blir inte nämnvärt varm vid användning och helt tyst. Just det sista brukar vara en stor sak till att de är så nöjda.

Själv väljer jag dator efter: vilket är bäst för den typ av programutveckling jag jobbar med. Har tillgång till allt från dual socket Xeons E5, till 8-kärnors Atom, till massor med laptops. Föredrar ändå något av snabbast tänkbara U-serie för laptop (15 W TDP, två kärnor med HT) eller snabbast tänkbara fyrkärnig som stationär (de har högst prestanda per kärna, kommer byta till 6/8-kärnor om/när de får högst prestanda per kärna, vi har Ryzen i närtid och Coffee-Lake om ett år) då det fungerar bäst för min arbetslast.

Sitter man och videoredigerar hela dagarna har man säkert nytta av brutalt mycket RAM och kanske till och med 4-kanalers minnesbuss.

Andra gör kvantkemiberäkningar för att göra en tidigt screening av aktiv substans i mediciner (jobbade med just detta som exjobb på KTH). Är massiva mängder beräkningar som med fördel beskrivs med matriser, här vill man ha högsta möjliga vektoriserade flyttalsprestanda för 64-bitars flyttal så AVX/FMA är kritiskt.

En stor skala spelar på sin PC, de är nog gruppen som ligger närmast till hands att ha nytta av CPUer där man prioriterar hög prestanda per CPU-kärna över allt annat då spel skalar betydligt bättre med det än med fler kärnor. Framförallt efter man nått 4C/8T.

Tillhör man den sista gruppen är det väl ändå helt rationellt att välja en dator som är optimalt för just spel?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Christley:

vadå valmöjligheter?

Hur får man bättre kylning?
och snyggare är väl inte korten?
vilka funktioner är exklusivt för x/z299?

Ja mer moderkort välja på 4 Core fronten....

Och snyggare ja det tycker jag, tycker Z270 är p12 style delux typ MÅNGA av dom iallfall.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Om LGA2066 först lanseras i Juni, varför blir dessa två inte för Kaby Lake?

Och om Intel nu verkligen vill sätta hjulet och rulla, varför inte en 8 core 16 thread för Kaby Lake?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Instämmer, fler än 4 kärnor verkar vara ganska överflödigt förutom till videoredigering, servrar etc.
Inte för att denna herres ord är lag men man kan tycka att att han vet vad han talar om. Speciellt då Linux lämpar sig så väl i servermiljö:
http://www.sweclockers.com/nyhet/19820-linus-torvalds-sagar-f...

Jag tror absolut han har en poäng. Men som också nämns i artikeln medgav han att där finns andra (om än nishade) områden där fler än 4 kärnor är meningsfult. Jag tror absolut gaming kan bli en av dessa områden. Det kommer inte skala upp hur mycket som helst, men 6-8 kärnor tror jag definitivt kan vara meningsfult, om än inte för alla spel. Det finns ju spel redan idag där 6 kärnor ger en reell fördel över 4.

Gäller det datorer för skrivbordsanvändning/mobiltelefoner håller jag med hononm till 100%. Det ger absolut ingenting att gå över 4 kärnor, och två är oftast fullt tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja mer moderkort välja på 4 Core fronten....

Och snyggare ja det tycker jag, tycker Z270 är p12 style delux typ MÅNGA av dom iallfall.

ja, klart de är fler, men fler är inte alltid bättre för valmöjligheten. och dom flesta kommer ha exakt samma funktioner som z270 har (minus det som 2066 har unikt på sig).

okej, då är du specielt ute efter ett stilrenare moderkort. visst får du mindre p12 rgb i x299, men finns många fina z170/z270 också som är stilrena

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

Jag tror absolut han har en poäng. Men som också nämns i artikeln medgav han att där finns andra (om än nishade) områden där fler än 4 kärnor är meningsfult. Jag tror absolut gaming kan bli en av dessa områden. Det kommer inte skala upp hur mycket som helst, men 6-8 kärnor tror jag definitivt kan vara meningsfult, om än inte för alla spel. Det finns ju spel redan idag där 6 kärnor ger en reell fördel över 4.

Gäller det datorer för skrivbordsanvändning/mobiltelefoner håller jag med hononm till 100%. Det ger absolut ingenting att gå över 4 kärnor, och två är oftast fullt tillräckligt.

Frågan är ju dock om de spelen presterar bättre med 6-8 kärnor för att de skalar bra med det eller om det beror på att utvecklarna har tvingats till att fördela resurserna på flera svaga trådar på grund av t.ex. jaguar som sitter i konsolerna. Jag har då inte hört talas om något spel som ligger på 100% användning på alla 8 kärnor med exempelvis en 6900k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sist så tycker jag det är tragisk att så många väljer processor typ enbart efter spel, en annan sak är att ta med det som en 50% faktor.

Beror väl helt på vad man gör.

Surfa tar ingen CPU kraft, youtube går ju på GPU acc... och netflix/spotify mm tar typ ingen kraft. Varför ska man titta 50% förutom spel som inte alls påverkas av vilken CPU, om syftet är att just spela? De andra sakerna kan du ju göra på en low-end CPU.

Det jag tycker mer är synd är de som snålar, köper en 4 kärnig och 4 trådig CPU, nu när CPUer trots allt har en livslängd på många år (läs 3-5 iaf). Det slutar med att du då tvingas betala för nytt system, eller måste jaga en begagnad CPU efter antal år igen, för att ens kunna använda den.

Kaby/Skylake - Haswell och tom Ivy/SB kan spela idag... men Ivy/SB börjar åldras. En 3770k är dock enormt mycket mer användbar än tex en 3570k, eller 2500k...
Spelen idag går mer och mer multi-trådade, och 8 trådar idag är inget ovanligt, vilket du kan delvis tacka konsolerna för, och när spel tom börjar vilja ha -E CPUer som krav, var sitter du då med din ynka 6600/7600k?

Så jag säger snarare... varför ska du välja dator efter något annat än det mest krävande du kommer ha den till, och varför bara tänka kortsiktigt på en flera tusen kronors investering. Fram till nu har problemet varit att i7 kostar rätt mycket mer än i5, men AMD ger dig alt som 6 kärnor med HT, så 8 trådar till spelet... 4 trådar till allt från framtida spel, VOIP, webbläsaren, streaming tjänsten osv... Och det kommer finnas 4 kärnor med HT för mindre pengar, upplåsta.

Varför ens titta på en 4 trådad i5 CPU någonsin igen, om du ens spelar något spel? Och varför ens titta på en i5a alls om du bara surfar/tittar på youtube?

Sen ja... 8 core, utan HT hade varit mer intressant, helt klart, för tex mitt behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Frågan är ju dock om de spelen ger mer prestanda med 6-8 kärnor för att de skalar bra med det eller om det beror på att utvecklarna har tvingats till att fördela resurserna på flera svaga trådar på grund av t.ex. jaguar som sitter i konsolerna. Jag har då inte hört talas om något spel som ligger på 100% användning på alla 8 kärnor med exempelvis en 6900k.

Nej, absolut inte. Det påstog jag väl ändå inte?

Om flertrådandet motiverats av konsollerna är en intressant tanke. Jag vill dock minnas att en del tunga spel, typ BF, faktiskt presterar bättre på intels 6-kärniga jämfört med motsvarande 4-kärniga. Framförallt när man är ute efter hög FPS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

Nej, absolut inte. Det påstog jag väl ändå inte?

Om flertrådandet motiverats av konsollerna är en intressant tanke. Jag vill dock minnas att en del tunga spel, typ BF, faktiskt presterar bättre på intels 6-kärniga jämfört med motsvarande 4-kärniga. Framförallt när man är ute efter hög FPS.

Du har typ samma fps med en 7700k som en 6900k i BF1
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12461?key=75c02f7f...

Drar vi ner upplösningen så flaskhalsen försvinner får du bättre fps med en 7700k än 6900k
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12467?key=9d824549...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Instämmer, fler än 4 kärnor verkar vara ganska överflödigt förutom till videoredigering, servrar etc.
Inte för att denna herres ord är lag men man kan tycka att att han vet vad han talar om. Speciellt då Linux lämpar sig så väl i servermiljö:
http://www.sweclockers.com/nyhet/19820-linus-torvalds-sagar-f...

Så du länkar till en person som sysslar med utveckling primärt och inte direkt sitter o spelar BF skulle jag tro på denna server, som för 2 år sedan tyckte 4 core var "mer än nog" på mobilfronten.

Tror du får läsa dina källor igen. Han ville att vi skulle fortsätta satsa på IPC, och inte bara öka antalet kärnor. Men förr eller senare så når vi ju IPC taket... vilket typ Intel har gjort, och jag skulle tro AMD lär snart slå i den också.

Att 4 kärnor är bästa "mellanvalet", kanske 2015, definitivt om du inte spelar tyngre PC spel var ju rätt logiskt då, men inte idag på en hig-end PC för spel. När spelen idag faktiskt pga bla konsoler och ständigt jagande på bättre grafiska effekter, mer texturer, större multiplayer, större virtuella världar/kartor och för att inte glömma 144Hz på allt, så är CPU kraft helt klart något man inte kan få nog av.

Ge mig 4 trådar 10Ghz så är jag helt klart öppen för det, men eftersom du oavsett 4 trådar, 8 trådar eller kanske 12 trådar når ca 4-5Ghz, så får du ett tak som inte kan lösas då du inte kan skruva upp frekvensen. Och utan högre IPC.. vad gör du? Jo, fler trådar.

Skrivet av lowngcawt:

Ja jävlar vad man kommer spara pengar på att grafikdelen inte finns där. Kanske så pass mycket att du har råd att betala 10% av mellanskillanden i pris på X vs Z brädor...

För mig är det mer att jag slipper ha en stengammal VGA/DVI kontakt som tar upp 1/3 av moderkorts bakstycke, där fler USB portar eller andra lämpliga portar kan finnas. iGPU har helt klart sin plats, men inte i prestanda CPUer för desktop.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon200632:

Du har typ samma fps med en 7700k som en 6900k i BF1
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12461?key=75c02f7f...

Drar vi ner upplösningen så flaskhalsen försvinner får du bättre fps med en 7700k än 6900k
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12467?key=9d824549...

1080 med 7700k och 1080 gpu..... lel.... stock clocks btw.... 6950X som går i 3GHz är snabbare i 1080p än 7700k som går i 4.2GHz så ja det säger något.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

1080 med 7700k och 1080 gpu..... lel.... stock clocks btw....

Permalänk
Medlem

@anon200632: Jag kan mycket väl minnas fel. Kolla dock på swecs recension av intels senaste 10/8/6 kärniga.
http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...

I flera tester placerar sig dessa i top trotts lägre klockfrekvenser än motsvarande 4-kärniga, och i ett par fall ger detta möjligheten att komma över 120 FPS i medelvärde. Givetvis är detta i låga upplösningar och bättre grafikkort krävs för att utnyttja denna fördel vid högre upplösning och/eller inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Du har typ samma fps med en 7700k som en 6900k i BF1
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12461?key=75c02f7f...

Drar vi ner upplösningen så flaskhalsen försvinner får du bättre fps med en 7700k än 6900k
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12467?key=9d824549...

Fast en 6900 kan du klocka procentuellt sett mer än en 7700k, en 6900k i runt 4.7GHz presterar inte illa direkt...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Det viktigaste för urvalet av CPU är väl ändå vad man normalt använder datorn till?

Har på senare tid rekommenderat laptop med Core M till de som frågar och där jag vet att personen typ surfar, mailar och kör MS Office.

Det rådet har uppskattats väldigt mycket i slutändan, dessa personer gör inget som kräver mycket CPU utan vad de blenöjda med var en dator som är smidigt och lätta, har bra batteritid, blir inte nämnvärt varm vid användning och helt tyst. Just det sista brukar vara en stor sak till att de är så nöjda.

Själv väljer jag dator efter: vilket är bäst för den typ av programutveckling jag jobbar med. Har tillgång till allt från dual socket Xeons E5, till 8-kärnors Atom, till massor med laptops. Föredrar ändå något av snabbast tänkbara U-serie för laptop (15 W TDP, två kärnor med HT) eller snabbast tänkbara fyrkärnig som stationär (de har högst prestanda per kärna, kommer byta till 6/8-kärnor om/när de får högst prestanda per kärna, vi har Ryzen i närtid och Coffee-Lake om ett år) då det fungerar bäst för min arbetslast.

Sitter man och videoredigerar hela dagarna har man säkert nytta av brutalt mycket RAM och kanske till och med 4-kanalers minnesbuss.

Andra gör kvantkemiberäkningar för att göra en tidigt screening av aktiv substans i mediciner (jobbade med just detta som exjobb på KTH). Är massiva mängder beräkningar som med fördel beskrivs med matriser, här vill man ha högsta möjliga vektoriserade flyttalsprestanda för 64-bitars flyttal så AVX/FMA är kritiskt.

En stor skala spelar på sin PC, de är nog gruppen som ligger närmast till hands att ha nytta av CPUer där man prioriterar hög prestanda per CPU-kärna över allt annat då spel skalar betydligt bättre med det än med fler kärnor. Framförallt efter man nått 4C/8T.

Tillhör man den sista gruppen är det väl ändå helt rationellt att välja en dator som är optimalt för just spel?

Helt korrekt man ska självklart köpa dator efter sitt behov och man ska välja olika datorer efter just det man använder den, om man t.ex. har en server hemma för över en miljon så kan ändå en tunn bärbar med 2 kärnig cpu vara det rätta valet. Behöver man datakraft så kör man bara köra det på servern.

Jag skrev otydligt och det jag egentligen syftade på var att folk gör så lite med datorn. Typ oavsett vilket program jag än kör så flaskar datorn och man får vänta i timmar. Det räcker med att man gör något avancerat i Word, Excel, Autocad så tar det tid, t.o.m. en Outlock export som jag scriptade till tog någon timma för datorn att utföra. (på en i7 med ssd)
Alla vanliga program, script som man gör etc, ja allt flaskar om man enbart gör något större.
Så jag vill påstå att oavsett vilken inriktning man har behöver man cpukraft om man på IT sidan gör något större, cpukraftbehover ser dock olika ut beroende på vad man kör, -Snabb enkeltråd eller flerkränig. När jag fick vänta någon timma på att Microsoft Outlock skulle köra mitt script så hade det ju inte precis gått snabbare på en 8 core cpu.

*edit*
Angående Outlook, En person skulle sluta. 10år med mail och filer skulle plockas ut och sorteras, där mitt script gick igenom dem och gjorde olika exporter för olika projekt, radera personliga mail etc. Typ en syssla som vilken kontorsperson som helst bör kunna utföra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tvelander:

Beror ju på hur motorn är optimerad, tex BF motorn stödjer upp till 12 cores.

Många spel älskar 6 cores och mer.

De flesta moderna spel har en design som i teorin kan använda hur många CPU-trådar som helst. Är absolut möjligt att lägga in en spärr för hur många CPU-trådar som någonsin ska användas, är trivialt och görs säkert i vissa titlar.

Nyckelordet här är därför hur många CPU-trådar / CPU-kärnor som motor kan använda på ett effektivt sätt!

Svaret på den är att det varierar, men då dagens konsoler har 6-7 CPU-trådar som är tillgängliga för spel är de flesta spelmotorer typiskt optimerade och, kanske än viktigare, främst testade med 6-7 CPU-trådar.

Sett spelutvecklare som sagt att deras motorer är främst optimerade för konsolerna (kanske ingen jätteöverraskning). Man ansåg att för PC ligger "sweet-spot" på 4C/8T för dessa motorer.

6C och även 8C fungerar bra, men i praktiken så är skalningen så mycket bättre per högre frekvens jämfört med fler kärnor i spel att de högre klockade 4C modellerna presterar bättre.

Den teknik som spel använder för att sprida last över kärnor är en teknik som fungerar riktigt bra med SMT, så skillnaden mellan 2C/4T och 4C/4T är ofta helt jämförbar med skillnaden mellan 4C/4T och 4C/8T just för spel (och förutsatt att flaskhalsen är CPU-delen).

Edit: ska kanske lägga till att det gäller "moderna spel". Tidigare så hade alla lite olika teknik att sprida lasten, då skalade spel sällan längre än 2-3 kärnor och i vissa fall fungerade SMT riktigt illa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer