Hur testa och grilla nya hårddiskar, samt risk för krascher?

Permalänk
Medlem

Hur testa och grilla nya hårddiskar, samt risk för krascher?

Tjenare!

Har ett antal hårddiskkrascher bakom mig och vis av erfarenhet har jag sen ett antal år varit väldigt noga med backup och försiktighetsåtgärder. Som ett led i detta har jag nu skaffat ett gäng nya hårddiskar då de gamla börjar bli till åren, samt (nya) externa hårddiskar i motsvarande storlek ämnade som backup-diskar till de förstnämnda. Dessa kommer endast vara i drift när backup tas, dvs ca ett par timmar per två-tre månader.

Nu tänkte jag grundligt testa de nya diskarna innan de tas i bruk för att försöka undvika/förutse tidiga krascher som jag förstått att en del (tillräckligt stor del för att oroa sig) har råkat ut för på senare år. Frågan är vad för tester som är bäst att göra.

Hittills har jag kört sektortest i HD Tune och en "zero fill" (formatering) för att belasta de lite extra. Skulle dock vilja grilla de lite, tänker att någon form av random-test för att för att få mekaniken att arbeta så hårt som möjligt (s.k. butterfly-test?), vore bra. Motsvarande CPU-burn in, typ. Men vad finns det för program att tillgå för detta? Samt, finns det några andra tester jag bör köra?

Hispig som jag är så har jag svårt att avgöra om en backup-disk per huvuddisk är tillräckligt? Tänkt förvara de på annat håll (för att utesluta brand och inbrott t.ex.). I övrigt känns det osannolikt att både huvud- och backup-disk ska fallera samtidigt, hur stor kan risken vara för det liksom? Eller...

Tack på förhand!

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Ja, det där gick ju inte riktigt som jag hoppats. Jag hann knappt ens börja testa den ena externa innan den började bete sig konstigt. Hann med ca 80% av ett långt sektortest i HD Tune innan den plötsligt blev superseg. Vid läsning i testet låg den kring 110 MB/s stabilt, men så plötsligt hamnade den runt 20 MB/s och jag får den inte därifrån nu trots ett antal försök.. Slutsats, bra att testa innan man börjar använda nya diskar?

Vad tror man? DOA?

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Inaktiv

Ingen aning om det går att köra något likt prime95 för hårddiskar..
Men de där random hastigheterna tror jag är rätt normala. Jag vill minnas att jag fick samma, och det är då på diskar som rullat felfritt i år.
(Är pga att det är segt att hitta på mekansika som du upplever waow-faktor vid byte till SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ingen aning om det går att köra något likt prime95 för hårddiskar..
Men de där random hastigheterna tror jag är rätt normala. Jag vill minnas att jag fick samma, och det är då på diskar som rullat felfritt i år.
(Är pga att det är segt att hitta på mekansika som du upplever waow-faktor vid byte till SSD)

Tack för svaret! Well, du menar alltså att det där är normala hastigheter jag får ut? SSD har ingenting med saken att göra.. Som jag skrev fick jag ut 110 MB/s till en början (alltså under flertalet timmar) och sedan har det stagnerat vid 20 MB/s.. inte direkt vad man förväntar sig av en helt ny disk. Liksom lästiderna och IOPS jämfört mot min 10 år gamla externa hårddisk som visar extremt mycket bättre resultat..

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gardell:

Tack för svaret! Well, du menar alltså att det där är normala hastigheter jag får ut? SSD har ingenting med saken att göra.. Som jag skrev fick jag ut 110 MB/s till en början (alltså under flertalet timmar) och sedan har det stagnerat vid 20 MB/s.. inte direkt vad man förväntar sig av en helt ny disk. Liksom lästiderna och IOPS jämfört mot min 10 år gamla externa hårddisk som visar extremt mycket bättre resultat..

Hmm.. Jag förstod det som att du körde något test som kör lite allt möjligt, och att det segade ner när du kom till random delen. Om du startar om testet, är det hög hastighet igen?
SSD har med saken att göra på så vis att:
Om det tar dubbla tiden att hitta platsen, så kommer det ta dubbla tiden att läsa/skriva. (inte exakt, men du fattar nog)
En mekansik disk är så otroligt dålig på random r/w att det blir en ofattbart stor skillnad bara pga den faktorn när du byter till SSD.
Där var min poäng angående det
Har ett flertal externa, alla brukar lägga sig strax över 20MB/s i snitt. Har 3st 3.0 och 1st 2.0, flera utav dem har rullat i år. Enda problemet jag haft var överhettning på en av dem, funkar dock utanför kabinettet nu..
Tror ärligt talat att det är USB portarna som är dåliga snarare än diskarna. Men jag kan vara ute och cyckla. Ska kika på den jag petade i datorn.

Edit: Är trött. Men återkommer med var hur mina presterar..

Permalänk
Inaktiv

Snabbtest i Crystaldiskmark

test R W

(intern. fd usb 3.0)
Seq = 96.2 / 90.2
512k = 23.8 / 48.6
4k = 0.2 / 0.7
(ext1. usb 3.0)
Seq = 191.7 / 182.9
512k = 46.0 / 69.44
4k = 0.7 / 1.5
(ext2. usb 2.0)
Seq = 33.6 / 28.1
512k = 21.6 / 27.7
4k = 0.5 / 0.95

Dold text

Har tyvärr inte HD tune. Men där har du något att jämföra med. 512k samt 4k är random r/w. Som du ser är alla värdelösa när de ska leta lite här och var, och blir sämre desto mindre data det är.

Permalänk
Medlem

Vill också notera att USB kan lastas på olika sätt, och även USB3 kan flaska både IOPs och sekventiella om portarna som man använder delar bandbredd med många andra saker, som kanske jobbar "just då". Man har faktiskt rätt få "riktiga" USB portar, och sen är de grenade/hubbade internt till fler och fler. Får sen en av dem överföringsfel, så kan hela altet segas ner tills den vågar "gå upp i prestanda igen".

Permalänk
Inaktiv

@Paddanx: Fick för mig att jag läst det. Tackar, då var jag inte helt "ute och cyckla" på den punkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Hmm.. Jag förstod det som att du körde något test som kör lite allt möjligt, och att det segade ner när du kom till random delen. Om du startar om testet, är det hög hastighet igen?
SSD har med saken att göra på så vis att:
Om det tar dubbla tiden att hitta platsen, så kommer det ta dubbla tiden att läsa/skriva. (inte exakt, men du fattar nog)
En mekansik disk är så otroligt dålig på random r/w att det blir en ofattbart stor skillnad bara pga den faktorn när du byter till SSD.
Där var min poäng angående det
Har ett flertal externa, alla brukar lägga sig strax över 20MB/s i snitt. Har 3st 3.0 och 1st 2.0, flera utav dem har rullat i år. Enda problemet jag haft var överhettning på en av dem, funkar dock utanför kabinettet nu..
Tror ärligt talat att det är USB portarna som är dåliga snarare än diskarna. Men jag kan vara ute och cyckla. Ska kika på den jag petade i datorn.

Edit: Är trött. Men återkommer med var hur mina presterar..

Det var test med lite allt möjligt, bland annat, ja. Men inte samtidigt. Jag fattar såklart att det är skillnad mot SSD osv, jag är inte n00b. Det jag jämför med och refererar till är ju min 10 år gamla externa disk som presterar väldigt mycket bättre. Vad det gäller USB-portarna så har jag ju som skrivet testat på två olika datorer med väldigt liknande resultat, så det utesluter jag närmast.

Skrivet av anon186252:

Snabbtest i Crystaldiskmark

test R W

(intern. fd usb 3.0)
Seq = 96.2 / 90.2
512k = 23.8 / 48.6
4k = 0.2 / 0.7
(ext1. usb 3.0)
Seq = 191.7 / 182.9
512k = 46.0 / 69.44
4k = 0.7 / 1.5
(ext2. usb 2.0)
Seq = 33.6 / 28.1
512k = 21.6 / 27.7
4k = 0.5 / 0.95

Dold text

Har tyvärr inte HD tune. Men där har du något att jämföra med. 512k samt 4k är random r/w. Som du ser är alla värdelösa när de ska leta lite här och var, och blir sämre desto mindre data det är.

Så du får då alltså ut vad man kan förvänta sig på sequential reading trots allt? Tittar man på enbart den så får du alltså 191 MB/s på din externa USB 3.0-disk och 33.6 på din USB 2.0-disk.. Jag fick alltså ut, i de senaste testerna i HD Tune (sequential middle), 0.557 MB/s på min USB 3.0-disk och 40.597 på min USB 2.0-disk...? Och värt att tillägga, detta på samma USB 3.0-port.

Ska testa CrystalDiskMark jag med.

Skrivet av Paddanx:

Vill också notera att USB kan lastas på olika sätt, och även USB3 kan flaska både IOPs och sekventiella om portarna som man använder delar bandbredd med många andra saker, som kanske jobbar "just då". Man har faktiskt rätt få "riktiga" USB portar, och sen är de grenade/hubbade internt till fler och fler. Får sen en av dem överföringsfel, så kan hela altet segas ner tills den vågar "gå upp i prestanda igen".

Det förstår jag. Värt att tillägga isåfall att det inte var någon annan USB-enhet inkopplad än den aktuella hårddisken (en i taget) vid testerna.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Inaktiv

@Gardell:
Ahh, jag som tittade lite för fort.. Trött som skrivet Men sorry för det.
Men prova att köra endast Seq test en gång och se vad som händer. Skulle vara intressant. Har väldigt svårt att tänka mig att de försämras så pass.. Och om det är så illa, då bör du se något knasigt i s.m.a.r.t tycker jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Så du får då alltså ut vad man kan förvänta sig på sequential reading trots allt? Tittar man på enbart den så får du alltså 191 MB/s på din externa USB 3.0-disk och 33.6 på din USB 2.0-disk.. Jag fick alltså ut, i de senaste testerna i HD Tune (sequential middle), 0.557 MB/s på min USB 3.0-disk och 40.597 på min USB 2.0-disk...? Och värt att tillägga, detta på samma USB 3.0-port.

Ska testa CrystalDiskMark jag med.

Det förstår jag. Värt att tillägga isåfall att det inte var någon annan USB-enhet inkopplad än den aktuella hårddisken (en i taget) vid testerna.

Låter som att något blivit galet i USB överföringen, då USB2 blev ju bra, men USB 3 verkar ha fått överföringsproblem. Testa det du nu skulle, men annars kan ju USB kabeln "glappat till", vilket gav fel i de extra pinnarna för USB3 (men inte USB2). Det borde dock "nollställas" när du drar ut och trycker in kabeln igen (på båda sidorna), om inte kabeln är skadad.

Micro USB 3.0 kontakten tex är ju satans känslig för påfrestningar, dvs den som ofta sitter på USB3 HDD.

Permalänk
Medlem

Kan inte utesluta kontakten. Dock borde det ordnat till sig när jag bytte mellan datorerna tidigare idag, drog ur sladden i båda ändar och fick samma testresultat på båda datorerna, but still.

Har testkört disken ett antal timmar nu och den beter sig märkligt. Den hade varit urkopplad några timmar och när jag efter mitt förra inlägg testade CrystalDiskMark så presterade den plötsligt som man kan förvänta sig: sekventiell läsning på ca 120 MB/s. Det efter timmars testande med usla resultat lite tidigare. Direkt på det körde jag ett drygt tre timmars sektortest (som den blev långsam ca 80% in på förut) utan problem, med en snittläsning på 139 MB/s. Efter det körde jag MS Diskspd ca 20 minuter och då segade den ner sig igen, och jag fick då ett liknande riktigt kasst resultat som tidigare i HD Tune. Lät den vila en stund och sen var den som återställd igen..? Aldrig varit med om detta förut. Nu har den ju fungerat som den ska stordelen av fem timmars testande, men frågan är om man kan lita på den som backupdisk.. Håller den på såhär lär det inte vara värt att skicka in den som garantiärende i alla fall, den lär väl fungera som den ska vid deras tester naturligtvis.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Kan inte utesluta kontakten. Dock borde det ordnat till sig när jag bytte mellan datorerna tidigare idag, drog ur sladden i båda ändar och fick samma testresultat på båda datorerna, but still.

Har testkört disken ett antal timmar nu och den beter sig märkligt. Den hade varit urkopplad några timmar och när jag efter mitt förra inlägg testade CrystalDiskMark så presterade den plötsligt som man kan förvänta sig: sekventiell läsning på ca 120 MB/s. Det efter timmars testande med usla resultat lite tidigare. Direkt på det körde jag ett drygt tre timmars sektortest (som den blev långsam ca 80% in på förut) utan problem, med en snittläsning på 139 MB/s. Efter det körde jag MS Diskspd ca 20 minuter och då segade den ner sig igen, och jag fick då ett liknande riktigt kasst resultat som tidigare i HD Tune. Lät den vila en stund och sen var den som återställd igen..? Aldrig varit med om detta förut. Nu har den ju fungerat som den ska stordelen av fem timmars testande, men frågan är om man kan lita på den som backupdisk.. Håller den på såhär lär det inte vara värt att skicka in den som garantiärende i alla fall, den lär väl fungera som den ska vid deras tester naturligtvis.

Säljaren/tillverkaren kommer knappast att acceptera ett returärende om det inte finns tydliga tecken på fel på disken, dvs varnigar i SMART eller att den inte fungerar alls.

De fel du beskriver kan bero på lite allt möjligt (kabel/drivrutiner/dator/planeternas ställning i horoskopet mm), inte nödvändigtvis disken i sig. Kör en error scan med HD Tune (räcker med gratisversionen). Du testar då ytan efter fel, hittar den inget så har du gjort det du kan. Eventuellt kan du även köra ett par benchmark i HD Tune för att se om du får några påtagliga dippar på samma plats i flera test. Kolla även SMART värdena för att se om det är något där som verkar oroande. Efter det är det bara att tuta och köra och se till att man även har backup på backupen...alla diskar kan dö oavsett vilka tester man kör.

Permalänk
Inaktiv

@Gardell: Tror att du får dipparna när det bakas in random r/w i testerna. Kan ju prova med 512k och 4k testen i Crystaldiskmark och jämföra med mina resultat.
Annars var de just en Seagate som överhettades för mig, vilket resulterade i felskrivningar och lite allt möjligt skoj. Har knasiga s.m.a.r.t värden pga det. Men de har inte förändrats sedan jag plockade ut och stoppa in i datorn som en intern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

De fel du beskriver kan bero på lite allt möjligt (kabel/drivrutiner/dator/planeternas ställning i horoskopet mm), inte nödvändigtvis disken i sig.

Jag är inte religös, men detta är jag troende på, för jag kan nästan bevisa att om någon makt säger nej, så ska bara teknik bråka för sakens skull.

Skrivet av anon186252:

Annars var de just en Seagate som överhettades för mig, vilket resulterade i felskrivningar och lite allt möjligt skoj. Har knasiga s.m.a.r.t värden pga det. Men de har inte förändrats sedan jag plockade ut och stoppa in i datorn som en intern.

Hmm... Seagate + Värme kan jag helt klart bekräfta är dödande för deras HDD.
@Gardell hade du inte extra kylning på diskarna när du testade dem så hårt? Typ en fläkt eller något blåsande på dem?

De är nämligen inte designade för så långvariga intensivjobb, och man riskerar skada dem med värme. Du kan ofta se 1-2 värden i SMART på detta. Ena är värsta disktemp värdet, och andra är värsta "airflow" värdet. Om de gått förbi gränsen på SMART (oftast typ 55-60 grader på disktemp) så är diskens livslängd förkortad.

Permalänk

Jag kör alltid badblocks på alla mina nya diskar innan jag ens tar dem i bruk. Det tar ungerfär 48h på en 8TB disk, vilket säger en del om hur djuplodande det är. Finns inte till Windows men du kan köra det i Cygwin miljö.

https://wiki.archlinux.org/index.php/badblocks
https://cygwin.com/install.html
http://polarhome.com/service/man/?qf=badblocks&tf=2&of=Cygwin...

Om du kör i externt chassi skulle jag sett till att kyla den med en fläkt eller något. Som tidigare sagt är värme dålig skit för diskar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

@Gardell: Tror att du får dipparna när det bakas in random r/w i testerna. Kan ju prova med 512k och 4k testen i Crystaldiskmark och jämföra med mina resultat.
Annars var de just en Seagate som överhettades för mig, vilket resulterade i felskrivningar och lite allt möjligt skoj. Har knasiga s.m.a.r.t värden pga det. Men de har inte förändrats sedan jag plockade ut och stoppa in i datorn som en intern.

Hmm, jag kanske är dum men jag lyckas inte ställa in/hitta 512k på random? 512 queues finns ju, men det är väl en annan sak? Random 4k ger i alla fall 0.53 / 1.40, så tämligen lika dina resultat.

Mina smart-värden är lite skumma också ser jag nu! Det som sticker mest i ögonen är dock seek error rate som är skyhögt, mina andra (gamla) diskar är nollade här. o.O

Skrivet av Paddanx:

Hmm... Seagate + Värme kan jag helt klart bekräfta är dödande för deras HDD.
@Gardell hade du inte extra kylning på diskarna när du testade dem så hårt? Typ en fläkt eller något blåsande på dem?

De är nämligen inte designade för så långvariga intensivjobb, och man riskerar skada dem med värme. Du kan ofta se 1-2 värden i SMART på detta. Ena är värsta disktemp värdet, och andra är värsta "airflow" värdet. Om de gått förbi gränsen på SMART (oftast typ 55-60 grader på disktemp) så är diskens livslängd förkortad.

Jag har reagerat lite över temperaturen som nått 46c som max vid testning, detta oavsett vilken belastning jag utsatt den för och den når väldigt snart denna temperatur (dock snarare 42-43 oftast). Tänker ju spontant att en filkopiering som fyller hela hårddisken är lika belastande som sektortestet jag körde när den segade ner sig första gången. Och att den ska klara en fyllning på samma session bör man väl kunna kräva av den?

Skrivet av Clint Eastwood:

Jag kör alltid badblocks på alla mina nya diskar innan jag ens tar dem i bruk. Det tar ungerfär 48h på en 8TB disk, vilket säger en del om hur djuplodande det är. Finns inte till Windows men du kan köra det i Cygwin miljö.

https://wiki.archlinux.org/index.php/badblocks
https://cygwin.com/install.html
http://polarhome.com/service/man/?qf=badblocks&tf=2&of=Cygwin...

Om du kör i externt chassi skulle jag sett till att kyla den med en fläkt eller något. Som tidigare sagt är värme dålig skit för diskar..

Yes, läst en del om Badblocks. Tack för tipset om cygwin dock. Badblocks är väl ganska liknande SpinRite funktionsmässigt eller är jag ute och cyklar? Funderat över att köra SpinRite också, men det blir ju lite stökigt jämförelsevis. Men det låter ju som att du har lite samma tänk som jag där, testa de innan. Rekommenderar du att jag kör något av detta utifrån problemen jag haft? Isåfall, vilka attributer bör jag använda i badblocks?

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Mina smart-värden är lite skumma också ser jag nu! Det som sticker mest i ögonen är dock seek error rate som är skyhögt, mina andra (gamla) diskar är nollade här. o.O

http://danielgardell.se/smartseagate.png

Här har du info om Seagates speciella SMART värden. Många nya diskar har runt 70 här, och det är som sagt en logaritmisk skala, så 60 är 10 gånger värre än 70.

Nu är 68 lite lågt för ny disk, helt klart, men inte garanterat problemet heller. Många av de nya diskarna är så nära fysikens gränser att de aldrig kan nå upp till gamla diskars 80+ värde här, utan är 60-70 från början. Om du har SMART värde från första uppstarten så jämför dem. (CDI har lite loggar på det)

Skrivet av Gardell:

Jag har reagerat lite över temperaturen som nått 46c som max vid testning, detta oavsett vilken belastning jag utsatt den för och den når väldigt snart denna temperatur (dock snarare 42-43 oftast). Tänker ju spontant att en filkopiering som fyller hela hårddisken är lika belastande som sektortestet jag körde när den segade ner sig första gången. Och att den ska klara en fyllning på samma session bör man väl kunna kräva av den?

46 grader är okej. <50 brukar vara helt okej, och 45 graders och lägre är vad man ofta satsar på som konsument. Sen mår dessa diskar bättre av ännu kallare... typ 20-25 grader tom tar de gärna, medan tex WD inte mår bra av 20-25... är lite olika per tillverkare, beroende på deras vätskelager och design.

Men helt ärligt... nej, du kan inte kräva ett dugg av externa USB HDD. De har ofta usla kylningslösningar (din är helt klart bättre vers), så de brinner upp första gången folk lagrar på den. Tillverkarna bryr sig inte... den ska bara hålla tills garantin gått ut, som brukar vara 1-2 år på externa, och de externa är ofta sämre (de som inte godkänns för internt bruk) och de står ofta still mesta delen av dessa 2 åren, så oddsen är att de håller det, sen rasar pga något så enkelt som värmen när man jobbar mot den hårt, eller defekter som hade gjort att den rasat som intern disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jag kör alltid badblocks på alla mina nya diskar innan jag ens tar dem i bruk. Det tar ungerfär 48h på en 8TB disk, vilket säger en del om hur djuplodande det är. Finns inte till Windows men du kan köra det i Cygwin miljö.

https://wiki.archlinux.org/index.php/badblocks
https://cygwin.com/install.html
http://polarhome.com/service/man/?qf=badblocks&tf=2&of=Cygwin...

Om du kör i externt chassi skulle jag sett till att kyla den med en fläkt eller något. Som tidigare sagt är värme dålig skit för diskar..

Kör man windows 10 av uppdaterad sort kan man gå in i Windows Features och slå på och installera "Windows Subsystem for Linux(Beta)" bash -> badblocks -> tuta å kör.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

@Gardell: Ingen aning, min säger att 512k är random. Kanske de ändrade, kanske de inte hade koll på begreppet, I do not know. Kan dock tänka mig att de själva inte såg skillnaden då random är köande, men på obestämd plats. Skillnaden på random och seqential är ju framför allt att det på random är mycket förflyttning. Att för dator och disk klura ut vart den ska läsa tror jag inte är det knepiga, utan snarare för läs/skrivhuvet att komma på plats med precision.

Dina temperaturer är inte i farozonen, vad jag vet. Jag kan tänka mig att det skiljer lite beroende på modell, men inte så pass att 45 bör ses som oroväckande. Min var uppe i 55 så fort den användes mer än någon minut, dvs katastrofala temperaturer.
Det är dock samma s.m.a.r.t-värden som förändrats på min, sååå.. Jag vet inte. Tror ärligt talat att dessa fel kommer inträffa lite av och till. Känns rätt självklart att läs/skrivhuvet inte kan pricka rätt varje gång. Men ja.. Min har 28k drifttid och inga märkbara problem ännu, sedan jag fixade temperaturerna dvs. Min hade alltså problem i stil med att den skrev om filer hela tiden, så pass att jag reagerade på att det tog för lång tid.. Min 1TB disk har 37k drifttid. Jag tror som sagt inte du ska oroa dig, men vanliga test som att flytta vanliga filer är nog bättre. Du ska väl inte ha externa som serverdiskar ändå? För det är ungefär vad de programmen testar dem för, alltså extrema förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

@Gardell: Ingen aning, min säger att 512k är random. Kanske de ändrade, kanske de inte hade koll på begreppet, I do not know.

Det ändrades när de gick från 512k Random till 32QD Sekventiell. Det går att ladda ner den äldre versionen än. Personligen hade jag hellre haft typ 128k random, då den säger en del av var man normalt ha last och inte max teoretisk 4k eller max sekventiell.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Det ändrades när de gick från 512k Random till 32QD Sekventiell. Det går att ladda ner den äldre versionen än. Personligen hade jag hellre haft typ 128k random, då den säger en del av var man normalt ha last och inte max teoretisk 4k eller max sekventiell.

Hmm.. Intressant. Undrar varför de ändrar och inte bara har båda..? Egentligen skulle väl det bästa vara om man kunde välja mellan ett 20tal alternativ. Men det låter väl inte helt dumt med mer normala förhållanden-tester. Jag har den dock endast för att kolla så att jag ställt in allt för SSDerna korrekt, och kolla s.m.a.r.t såklart. Minns att det var lite bökande i början att få fram SATA6 hastigheter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Hmm.. Intressant. Undrar varför de ändrar och inte bara har båda..? Egentligen skulle väl det bästa vara om man kunde välja mellan ett 20tal alternativ. Men det låter väl inte helt dumt med mer normala förhållanden-tester. Jag har den dock endast för att kolla så att jag ställt in allt för SSDerna korrekt, och kolla s.m.a.r.t såklart. Minns att det var lite bökande i början att få fram SATA6 hastigheter..

Tror de ändrade för att testa NVMe SSDer och SSDer i generella drag. Tidigare var optimerad för HDD. Varför de inte har båda är dock en fråga jag inte vet. Något man saknar är en inställning de hade i tidiga versioner som var köp... dvs 4k QD4.

Där hade du imho de 2 viktigaste för SSD... dvs 4k QD1 och 4k QD4. För en konsument är det vad vi använder mest... QD32 är totalt meningslöst för alla konsumenter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Tror de ändrade för att testa NVMe SSDer och SSDer i generella drag. Tidigare var optimerad för HDD. Varför de inte har båda är dock en fråga jag inte vet. Något man saknar är en inställning de hade i tidiga versioner som var köp... dvs 4k QD4.

Där hade du imho de 2 viktigaste för SSD... dvs 4k QD1 och 4k QD4. För en konsument är det vad vi använder mest... QD32 är totalt meningslöst för alla konsumenter.

Ahh, då förstår jag. Antar att de tänker att det ska vara lite idiotsäkert. Det hade man väl dock kunnat avhjälpa med att den automatiskt drar upp tester lämpliga för lagringsutrymmet.. Men det är väl jag som är helt korkad som vanligt
Ja du, de verkar trots allt förtjusta i lite mindre meningsfulla test. Så att ta bort de som faktiskt var det låter som rätt väg att gå!
Tackar för informationen. Märks att jag inte läst på om datorer på ett tag..

Permalänk
Medlem

Har legat sjuk ett tag så det här stannade upp. Tog hur som helst och beställde mig en likadan 2TB (första är 1TB) i hopp om att lösa "gåtan" (och naturligtvis för att jag var i behov av en). Men även den beter sig underligt.

Vid första testerna så visade den dåliga sektorer väldigt tidigt in i testet, i tre tester. Bytte dator och testade där, och där gick den igenom tre hela tester utan problem, sedan även ett par tester på dator 1 i en annan USB-port också. Den första porten jag använde där är den som den andra hårddisken krånglat mest med också, så min slutsats vad det gäller det är att USB-porten är kass.

Men så vid annan typ av belastning, butterfly-tester samt via Diskspd så blev resultatet samma som på 1TB-disken även med 2TB-disken - den segade ner sig något absurt. En halvtimme in i testet med Diskspd (både skriv och läs samtidigt) så låg den på runt 0,5-1 MB/s åt båda håll (vid start ca 15-20 MB/s åt båda håll). Temperaturen under kontroll, använde även fläkt denna gång. Avslutade testet och lät den sedan vila ett tag, både i och urkopplad. Provade flertalet tester under ett par timmar efteråt för att se vad som hände, men den hoppade inte igång i hastigheten, detta oavsett vilken dator jag använde. Resultaten var precis i likhet med den första disken (se bilden högre upp). Men så plötsligt efter ytterligare 30 min så var den tillbaka till det normala igen och helt "symptomfri", precis som med den andra disken. Segade ner sig och höll sig så seg ett tag, för att sedan plötsligt återgå till det normala. What up??

Kan tillägga att jag även skaffat interna diskar i matchande storlekar, WD Blue, och dessa har inga problem med samma tester utan håller en jämn hastighet timme efter timme, så det bör utesluta att testmetoden är problemet.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Kommer fortfarande inte runt det här. Felet verkar ju vara liknande det som var med Samsung 840 EVO, de blir långsamma vid belastning. Som sagt tidigare ger båda diskarna samma testresultat.

Färskt testresultat med Diskspd. 50% läsning/skrivning samtidigt under drygt 2,5 timmes testtid.

Citat:

Seagate Expansion Portable 1 TB:

%-ile | Read (ms) | Write (ms) | Total (ms)
----------------------------------------------
min | 2.445 | 2.835 | 2.445
25th | 99.201 | 509.982 | 192.219
50th | 374.242 | 2148.969 | 1170.572
75th | 1842.908 | 3855.385 | 2928.992
90th | 2977.689 | 4886.457 | 4293.799
95th | 3587.250 | 5448.522 | 4948.787
99th | 4715.820 | 6618.462 | 6166.486

Total I/O 4,49 MB/s.

Som synes ballar det först ur mellan 25-50% in i testet, för att bara bli sämre.

Citat:

WDC WD10EZRZ som jämförelse, samma inställningar på testet:

%-ile | Read (ms) | Write (ms) | Total (ms)
----------------------------------------------
min | 27.707 | 20.108 | 20.108
25th | 128.599 | 94.910 | 111.001
50th | 157.945 | 130.685 | 145.182
75th | 184.225 | 160.164 | 173.589
90th | 208.456 | 184.478 | 198.900
95th | 223.614 | 199.793 | 214.601
99th | 254.387 | 230.258 | 245.723

Total I/O 55,94 MB/s.

Tok! Dock är det ju bara med dylika tester som de segar ner sig. Vanlig användning har jag ännu inte märkt något, flytta filer gör ingen skillnad, inte heller formatering.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Angående slö USB överförning så tror jag det ligger i Windows, är väl något de lyckades introducera i Win 8, eller om det till och med var i Win 7.

Sitter på jobbet så kan inte leka/testa.
Vet att jag använde mig av Post#15 punkt 3 sist när jag skulle flytta över några GB till ett USB-minne och blev less på att hastigheten droppade till ~1-2 MB/s.
https://www.tenforums.com/performance-maintenance/15426-incre...

Fast det rimmar väl lite dåligt när det handlar om backup.

Post #20 har jag inte läst om tidigare, och låter ju lite udda, men är ju väldigt snabbt att prova.

Edit: Post #20 verkar iaf hjälpa för de med hög disk usage med tanke på alla tack replies i denna reddittråd.

"I had this issue and it seems some others encountered the bug. What fixed it for me is going to settings, system, notifications, and turning off "show me tips about Windows." I believe that was the one causing problems, though I turned all of them off besides the app notifications. System processes went back down after a restart and haven't spiked since."

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Edit: Post #20 verkar iaf hjälpa för de med hög disk usage med tanke på alla tack replies i denna reddittråd.

"I had this issue and it seems some others encountered the bug. What fixed it for me is going to settings, system, notifications, and turning off "show me tips about Windows." I believe that was the one causing problems, though I turned all of them off besides the app notifications. System processes went back down after a restart and haven't spiked since."

Ibland undrar jag bara... hur i helvete MS lyckas göra dessa konstiga buggar.

@Gardell Att USB uttag kan bråka/glappa är inget ovanligt. Kan även vara USB kabeln som inte hanterar störningarna.

Ang 840 EVO så är det pga TLC är långsammare, så den använder SLC cache. När allt TLC är fullt så blir den betydligt långsammare då den först måste tömma detta innan den kan skriva igen.

En HDD ska inte ha problem att skriva över "samma data igen", på en sektor, så den borde inte ha dessa problem. SMR diskar kan ha delvis detta problem om den måste skriva sektorn "bredvid" för att rätta till, och sen sektorn "bredvid" igen för att rätta till nästa spår.

Men inga 1-2TB borde använda SMR tekniken, så jag vete... h vad du har hittat för fel. Kan det vara filsystemet som får panik pga det har blivit fullt kanske? (de blir ju fragmenterade de med).

Permalänk
Medlem

@Gardell: Låter snarare som ett logikfel i filsystemet, alternativt något fysiskt fel på disken. Vet själv liknande då vissa diskar jag testat har ett mystiskt fel där filer innehåller "fel" byte. Problemet är bara att värdet är högre än det utrymme som finns för den specifika byten vilket innebär att en slumpvald byte plötsligt har ett värde som tecken 316, vilket är lite problematiskt på så vis eftersom vilka 8 bitar som helst max kan vara 255. Värdet 316 är omöjligt eftersom det inte går att få in värdet matematiskt då 28 är max 256 möjligheter och 316 kräver en adress på 16 bitar eller max 65536 möjligheter.

Den enda vettiga förklaringen skulle vara någon form av kontrollsumma eller något som talar om vilken typ av fil det är gör innehållet ogiltigt, annars borde resultatet leda till felstavat eller på binärnivå orsaka fel färg i en bild då 3 bytes = 24 bitar = 16,7 miljoner färger för varje pixel. Vilket innebär att en bild kommer att se väldigt olika ut beroende på vilken bredd bilden är anpassad för.

Några tips jag kan ge angående ditt första inlägg är följande:

1. Systemdisk för operativsystem och programvara. ca 512 GB - 2 TB på en M.2
2. Separat disk för hemkatalogen och extra diskar speciellt för bilder, video, musik om det är intressant för dig. ca 2 - 10 TB SSD, alternativt SSD + HDD
3. Första backuplagret (internt) på HDD på 10x utrymmet, gärna i en RAID 1 för ett extra lager.
4. Externt backuplager som med jämna mellanrum tar en imagebackup av backupen och byts ut löpande 1 - 4 ggr per månad och sätts i ett brandskåp / granne / släkting.

Ett sådant system skulle kunna se ut så här:
Internt
1. Samsung 960 Pro - För OS och program
2. Samsung 850 Evo/Pro - För hemkatalogen + media. Kan med fördel köras som en RAID 0 med SSD:er
3. Segate Barracuda Pro 10 TB för backup med RAID 1 som extra lager.

Externt
4. Offline / imagebackup av backupdiskarna. Med rullande 10 TB diskar görs en avbild av backupdisken med 1 - 4 veckors mellanrum. Man kan med fördel köra olika märken på dessa diskar då det minimerar risken att dom går sönder samtidigt. Kopiera hela backupdisken till en extern disk första fredagen och gör om till en ny disk nästa fredag och så vidare, sedan börja om på disk 1 igen osv.

Antalet externa diskar + skillnaden på aktiv information mot backupdiskarna talar om hur långt du kan ångra dig samt hur ofta du agerar. Men ett system med 512 GB M.2 + 2 TB SSD + 10 TB Backup + 4 roterande 10 TB diskar för offline ger upp till 8 möjligheter att ångra sig. Detta beräknat på 2,5 TB = 10 TB för fyra avbilder och att den äldsta backupen byts ut varje gång på interna backupen, men behålls överlappande på externa diskarna.

backup 0 | 9 8 7 6 - intern externa backup 1(_) | 1 backup 2(_) | 2 1 backup 3(_) | 3 2 1 backup 4(_) | 4 3 2 1 backup 5(1) | 5 4 3 2 [1] backup 6(2) | 6 5 4 3 [2 1] backup 7(3) | 7 6 5 4 [3 2 1] backup 8(4) | 8 7 6 5 [4 3 2 1] backup 9(_) |9 8 7 6 [8 7 6 5][7 6 5 4][6 5 4 3][5 4 3 2] backup 9(_) |8 7 6 5 [7 6 5 4][6 5 4 3][5 4 3 2][4 3 2 1]

Kör du en roterande backup av backupdisken varje gång du totalt ändrat innehållet så får du upp till 20 avbilder, vilket är ett alternativ, dock kräver det att du byter ut backupdisken i datorn varje månad om du tar en avbild per vecka. Alternativt vid varje backup.

backup 0 | K J I H - intern externa backup 1 | 4 3 2 1 backup 2 | 8 7 6 5 backup 3 | C B A 9 backup 4 | G F E D Alternativt backup 0 | H 5 9 D - intern externa backup 1 | 1 5 9 D backup 2 | 2 6 A E backup 3 | 3 7 B F backup 4 | 4 8 C G

Metoderna har lite olika resultat beroende på om du behöver värdera dubbletter eller möjligheten att ångra sig. Kom ihåg att testa metoderna grundligt så du lär dig hur du går till väga den dagen då det blir skarpt att återställa.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

kör Hard disk sentinel just nu på min Windows burk för att kolla hälsan på hårddiskarna, men skall köra Linux på en annan dator, vilka program finns till Linux för att övervaka diskarna?