Hur testa och grilla nya hårddiskar, samt risk för krascher?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ibland undrar jag bara... hur i helvete MS lyckas göra dessa konstiga buggar.

@Gardell Att USB uttag kan bråka/glappa är inget ovanligt. Kan även vara USB kabeln som inte hanterar störningarna.

Ang 840 EVO så är det pga TLC är långsammare, så den använder SLC cache. När allt TLC är fullt så blir den betydligt långsammare då den först måste tömma detta innan den kan skriva igen.

En HDD ska inte ha problem att skriva över "samma data igen", på en sektor, så den borde inte ha dessa problem. SMR diskar kan ha delvis detta problem om den måste skriva sektorn "bredvid" för att rätta till, och sen sektorn "bredvid" igen för att rätta till nästa spår.

Men inga 1-2TB borde använda SMR tekniken, så jag vete... h vad du har hittat för fel. Kan det vara filsystemet som får panik pga det har blivit fullt kanske? (de blir ju fragmenterade de med).

Vet hur det är ställt med 840 EVO, hade det bara som "symptomjämförelse".

Verkar ju inte som att jag är ensam om knasiga USB-överföringsfel i alla fall. Det jag skulle velat ha svart på vitt var att det beror på USB och inte disken i sig, men det kan jag nog drömma om.. Alternativet är väl att öppna upp lådan och testa disken internt.. Men, nää.. Kör på så här nu ett tag och skaffar en backup-disk till backup-diskarna senare.

Skrivet av OldComputer:

@Gardell: Låter snarare som ett logikfel i filsystemet, alternativt något fysiskt fel på disken. Vet själv liknande då vissa diskar jag testat har ett mystiskt fel där filer innehåller "fel" byte. Problemet är bara att värdet är högre än det utrymme som finns för den specifika byten vilket innebär att en slumpvald byte plötsligt har ett värde som tecken 316, vilket är lite problematiskt på så vis eftersom vilka 8 bitar som helst max kan vara 255. Värdet 316 är omöjligt eftersom det inte går att få in värdet matematiskt då 28 är max 256 möjligheter och 316 kräver en adress på 16 bitar eller max 65536 möjligheter.

Den enda vettiga förklaringen skulle vara någon form av kontrollsumma eller något som talar om vilken typ av fil det är gör innehållet ogiltigt, annars borde resultatet leda till felstavat eller på binärnivå orsaka fel färg i en bild då 3 bytes = 24 bitar = 16,7 miljoner färger för varje pixel. Vilket innebär att en bild kommer att se väldigt olika ut beroende på vilken bredd bilden är anpassad för.

Några tips jag kan ge angående ditt första inlägg är följande:

1. Systemdisk för operativsystem och programvara. ca 512 GB - 2 TB på en M.2
2. Separat disk för hemkatalogen och extra diskar speciellt för bilder, video, musik om det är intressant för dig. ca 2 - 10 TB SSD, alternativt SSD + HDD
3. Första backuplagret (internt) på HDD på 10x utrymmet, gärna i en RAID 1 för ett extra lager.
4. Externt backuplager som med jämna mellanrum tar en imagebackup av backupen och byts ut löpande 1 - 4 ggr per månad och sätts i ett brandskåp / granne / släkting.

Ett sådant system skulle kunna se ut så här:
Internt
1. Samsung 960 Pro - För OS och program
2. Samsung 850 Evo/Pro - För hemkatalogen + media. Kan med fördel köras som en RAID 0 med SSD:er
3. Segate Barracuda Pro 10 TB för backup med RAID 1 som extra lager.

Externt
4. Offline / imagebackup av backupdiskarna. Med rullande 10 TB diskar görs en avbild av backupdisken med 1 - 4 veckors mellanrum. Man kan med fördel köra olika märken på dessa diskar då det minimerar risken att dom går sönder samtidigt. Kopiera hela backupdisken till en extern disk första fredagen och gör om till en ny disk nästa fredag och så vidare, sedan börja om på disk 1 igen osv.

Antalet externa diskar + skillnaden på aktiv information mot backupdiskarna talar om hur långt du kan ångra dig samt hur ofta du agerar. Men ett system med 512 GB M.2 + 2 TB SSD + 10 TB Backup + 4 roterande 10 TB diskar för offline ger upp till 8 möjligheter att ångra sig. Detta beräknat på 2,5 TB = 10 TB för fyra avbilder och att den äldsta backupen byts ut varje gång på interna backupen, men behålls överlappande på externa diskarna.

backup 0 | 9 8 7 6 - intern externa backup 1(_) | 1 backup 2(_) | 2 1 backup 3(_) | 3 2 1 backup 4(_) | 4 3 2 1 backup 5(1) | 5 4 3 2 [1] backup 6(2) | 6 5 4 3 [2 1] backup 7(3) | 7 6 5 4 [3 2 1] backup 8(4) | 8 7 6 5 [4 3 2 1] backup 9(_) |9 8 7 6 [8 7 6 5][7 6 5 4][6 5 4 3][5 4 3 2] backup 9(_) |8 7 6 5 [7 6 5 4][6 5 4 3][5 4 3 2][4 3 2 1]

Kör du en roterande backup av backupdisken varje gång du totalt ändrat innehållet så får du upp till 20 avbilder, vilket är ett alternativ, dock kräver det att du byter ut backupdisken i datorn varje månad om du tar en avbild per vecka. Alternativt vid varje backup.

backup 0 | K J I H - intern externa backup 1 | 4 3 2 1 backup 2 | 8 7 6 5 backup 3 | C B A 9 backup 4 | G F E D Alternativt backup 0 | H 5 9 D - intern externa backup 1 | 1 5 9 D backup 2 | 2 6 A E backup 3 | 3 7 B F backup 4 | 4 8 C G

Metoderna har lite olika resultat beroende på om du behöver värdera dubbletter eller möjligheten att ångra sig. Kom ihåg att testa metoderna grundligt så du lär dig hur du går till väga den dagen då det blir skarpt att återställa.

Oj oj, kära någon! Vilken utredning, tack för det. Det blev lite för avancerat för mig där ett tag dock.. :/ Och lite överkurs för mitt ändamål, kanske. Primärt behöver jag inte så mycket backup, egentligen. Har ju det jag har som jag behöver ta backup på och det ändras inte väldigt ofta. Så det handlar om ca 1,5 TB data i dagsläget, tillkommer i snitt ca 10 GB ny data per kvartal. Tanken var att ha ett par externa diskar som gick att lita på för detta ändamål. Finner det tämligen orealistiskt att en intern och extern (urkopplad) disk ska gå sönder samtidigt. Naturligtvis kan det hända, men det vore ju höjden av otur.

Frågan huruvida diskarna är att lita på kvarstår dock. Är det någon bugg med USB så var väl det detsamma, sämre med fysiskt fel/filsystemet. Går ju inte att utesluta något av det trots att båda diskarna beter sig precis likadant.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Vet hur det är ställt med 840 EVO, hade det bara som "symptomjämförelse".

Verkar ju inte som att jag är ensam om knasiga USB-överföringsfel i alla fall. Det jag skulle velat ha svart på vitt var att det beror på USB och inte disken i sig, men det kan jag nog drömma om.. Alternativet är väl att öppna upp lådan och testa disken internt.. Men, nää.. Kör på så här nu ett tag och skaffar en backup-disk till backup-diskarna senare.

Hur du lyckats få så udda fel kunde jag inte förstå då, eller nu faktiskt. Men jag hade inte uteslutit defekt disk eller något annat fel tills du hittat orsaken iaf. Att många har problem innebär ju inte att det är samma problem, då det finns rätt mycket som kan "paja", så det är verkligen inte lätt att hitta utan att testa varje del för sig (tex disken separat och en annan disk i USB chassit tex).

Personligen är jag lite allergiskt mot USB HDD idag, då de verkar alltid vara det sämsta skit till HDD du kan köpa, intryckt i ett dåligt ventilerat chassi, med en skit USB kontroller.