Permalänk
Medlem

Vilket Z270 moderkort ska man ha?

Lite funderingar angående moderkort till en 7700K. Har efter lite påläsning nästan bestämt mig för ett Asus Prime Z270-A. Andra modeller som är intressanta är de olika strix modellerna men jag bryr mig inte speciellt hårt om "gamingfunktionerna" utan jag vill kunna få ur så hög klock som möjligt med acceptabla temps med en Noctua NH-D14. Bör jag gå på ett dyrare typ maximus kort eller de värre modellerna av de andra tillverkarna eller blir jag begränsad av chippet/kylningen iallafall?

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oggaaaa:

Lite funderingar angående moderkort till en 7700K. Har efter lite påläsning nästan bestämt mig för ett Asus Prime Z270-A. Andra modeller som är intressanta är de olika strix modellerna men jag bryr mig inte speciellt hårt om "gamingfunktionerna" utan jag vill kunna få ur så hög klock som möjligt med acceptabla temps med en Noctua NH-D14. Bör jag gå på ett dyrare typ maximus kort eller de värre modellerna av de andra tillverkarna eller blir jag begränsad av chippet/kylningen iallafall?

Chippet är samma i alla Z270-moderkort och det heter Z270. Kylningen och strömförsörjningen varierar och det är vad som sätter gränserna i överklockningen. Asus dyrare Maximus och TUF-kort har mer påkostad kylning och strömförsörjning.

Vill du ha ett mer påkostat kort som inte skriker P12 kan du kolla på det här:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4097529

Hur mycket högre klockfrekvens kommer man upp i med ett dyrare moderkort då? Med AMD har det varit skillnad eftersom de processorerna har dragit massor av ström. Med Intel vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Köp det billigaste du kan hitta. Finns det flera i samma prisklass tar du modellen med flest features.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Chippet är samma i alla Z270-moderkort och det heter Z270. Kylningen och strömförsörjningen varierar och det är vad som sätter gränserna i överklockningen. Asus dyrare Maximus och TUF-kort har mer påkostad kylning och strömförsörjning.

Vill du ha ett mer påkostat kort som inte skriker P12 kan du kolla på det här:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4097529

Hur mycket högre klockfrekvens kommer man upp i med ett dyrare moderkort då? Med AMD har det varit skillnad eftersom de processorerna har dragit massor av ström. Med Intel vet jag inte.

Med chippet tänkte jag processorn. Då att den inte kommer högre utan extrem voltökning så att kylaren ändå inte räcker till.
Jag har ett Mark 1 Z97 i min nuvarande build och det är ett kanonbra moderkort, men är begränsad av CPU kylningen nu då jag inte tar mig högre än 4.7ghz.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oggaaaa:

Med chippet tänkte jag processorn. Då att den inte kommer högre utan extrem voltökning så att kylaren ändå inte räcker till.
Jag har ett Mark 1 Z97 i min nuvarande build och det är ett kanonbra moderkort, men är begränsad av CPU kylningen nu då jag inte tar mig högre än 4.7ghz.

Troligtvis kommer det att vara likadant. Intels processorer har inte ändrats särskilt mycket sedan Z97.

Edit: Om andra i tråden har erfarenhet av Z270-plattformen är det bättre att lyssna på dem

Permalänk

Gigabyte

https://www.komplett.se/product/910131/datorutrustning/moderk...

Här är det som jag tycker är mest bang for the buck, så att säga!

Permalänk
Medlem

Om ja får flika in fråga om ljud och nätverk på moderkort? Vilket är bättre ?
Crystal Sound 3 S1220A eller Realtek ALC887?
Intel I219 eller Realtek 811H?
Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Holic:

Om ja får flika in fråga om ljud och nätverk på moderkort? Vilket är bättre ?
Crystal Sound 3 S1220A eller Realtek ALC887?
Intel I219 eller Realtek 811H?
Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Angående nätverk så är det Intel alla dagar i veckan. Crystal Sound 3 och många andra baseras på Realtek S1220A, men dessa ljudlösningar med flashiga namn är bättre än det som bara heter Realtek XXXXX eftersom de klarar högre Ohm osv, vilket är bra för hörlurar som kräver mer ström, bland annat.

Permalänk
Medlem

Det kommer snart komma ut ett Z270 på Marknad. Måste bara göra 10 st inlägg först (-1)
https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-Z270M-PLUS/

Kommer jag sätta ut pga felköp. Dock så kan jag säga att ett SM961 NVMe kort på det moderkortet var det ett jäkla flås i. 3300 Mbyte/sek i read och 1700Mbyte/sek write.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Chippet är samma i alla Z270-moderkort och det heter Z270. Kylningen och strömförsörjningen varierar och det är vad som sätter gränserna i överklockningen. Asus dyrare Maximus och TUF-kort har mer påkostad kylning och strömförsörjning.

Vill du ha ett mer påkostat kort som inte skriker P12 kan du kolla på det här:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4097529

Hur mycket högre klockfrekvens kommer man upp i med ett dyrare moderkort då? Med AMD har det varit skillnad eftersom de processorerna har dragit massor av ström. Med Intel vet jag inte.

Hur är TUF mark 1 i jämförelse mot ROG Code/Hero? Tex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kolla in TUF Mark 2 också, ett enklare TUF till ett lågt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Om ja får flika in fråga om ljud och nätverk på moderkort? Vilket är bättre ?
Crystal Sound 3 S1220A eller Realtek ALC887?
Intel I219 eller Realtek 811H?
Tack

När de gäller ljud så ska du tänka så att högre siffra är bättre/nyare. Enligt Asus själva så är det SupremeFX S1220A som är den bästa ljudkretsen och brukar finnas med på kort som kostar 2000+.
Jag har nästan bestämt mig för Asus IX Hero men allt bestäms ju av ens budget och krav på features

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holic:

Om ja får flika in fråga om ljud och nätverk på moderkort? Vilket är bättre ?
Crystal Sound 3 S1220A eller Realtek ALC887?
Intel I219 eller Realtek 811H?
Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Innan du värderar det inbyggda ljudet på ljudkortet så kan du fundera på om du kommer att använda USB DAC istället för inbyggd DAC på moderkortet. Som exempel köpte jag aktiva högtalare till datorn på hifiklubben och de kom med inbyggd USB DAC. Säkert bara 5 spänn i komponentkostnad, men moderkortets SupremeFX kostar väl 50 öre som jämförelse. Till hörlurarna känns också USB DAC som lämpligt, för min del, då det finns ett utmärkt utbud att välja mellan.

Så jag värderar moderkortets inbyggda ljudkretsar till 0 eftersom de inte kan konkurrera med externa USB DAC lösningar och de senare kan du dessutom prova dig fram bland som du vill.

Permalänk
Medlem

@sweborn: Tack för svar
Kör en Denon RCDM39, så egentligen mest intresserad av det bästa vidare till den. Funderade på om det bästa kanske var att köra optisk till den. Då är ju hörlursförstärkare rätt ointressant så sätt.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Chipsetet är samma på alla Z270 moderkort så välj det som är billigast/har mest funktioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holic:

@sweborn: Tack för svar
Kör en Denon RCDM39, så egentligen mest intresserad av det bästa vidare till den. Funderade på om det bästa kanske var att köra optisk till den. Då är ju hörlursförstärkare rätt ointressant så sätt.

Just det, jag borde ha skrivit extern DAC istället för USB DAC.

Permalänk
Medlem

Blev ett ASUS PRIME Z270-K för mig. Riktigt nöjd än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Blev ett ASUS PRIME Z270-K för mig. Riktigt nöjd än så länge.

Vad vart det för minneskit till det moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exotal:

Vad vart det för minneskit till det moderkortet?

Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) 3000mhz

Permalänk
Medlem

@Oggaaaa: hejsan får jag fråga en off-topic sak angående DH-14. Jag har nämligen själv DH-14 och Sandy Bridge och tänkte fråga om du var tvungen att beställa nytt monterings-kit till Z270 när du bytte plattform, eller om samma som du använde tidigare fungerade?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk
Medlem

@samuelll: Använde samma som tidigare.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

@samuelll: Använde samma som tidigare.

Ok tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546