Permalänk
Medlem

Grafikportar

Hej

Jag ska köpa en minitower och har behovet att kunna koppla in 3 skärmar.
Behovet är för lite enklare gaming men främst att kunna jobba med 3 skärmar.

Ett problem som jag upptäckt är att specarna hos webshoppar inte alltid stämmer.
Eller så är det bilderna de lägger ut till modellen som är felaktiga.

Ett exempel är denna Lenovo Ideacentre Y700. På dustin står det att det skall finnas 1 hdmi, 1 dvi och 3 displayport.
Men på bilden där man ser baksidan så ser det ut som GTX 960 portarna består av 1 vga, 1 dvi och 1 hdmi?
Lite ovanför på moderkortsdelen så ser man 1 hdmi och 1 vga.
https://www.dustinhome.se/product/5011008433/ideacentre-y700-...

Jag vägrar att använda VGA port till nån skärm eftersom det oftast blir skitbild med VGA. Flimmer o konstigheter.

Skulle det på t.ex denna dator att koppla in 2 skärmar på dvi+hdmi (gtx960) och 1 skärm på hdmi (moderkortsdelen)?
Eller måste alla skärmar kopplas på samma grafikdel?

Permalänk
Medlem

Ett GTX 960 i standardutförande har 3xDP, 1xHDMI samt 1xDVI, och tar upp två kortplatser. På bilden har den där datorn ett grafikkort med 1xHDMI, 1xDVI samt 1xVGA, vilket är uppsättningen som de allra billigaste korten brukar ha. Jag kan inte tänka mig att Lenovo skulle fått tag på GTX 960 med den uppsättningen utgångar och en kylare som bara tar upp en kortplats, så någonting är fel. Det bästa är nog att kontakta Dustin och kolla vad det är som faktiskt gäller.

Permalänk
Medlem

Japp har skickat ett mail med frågan.

Skulle det på att koppla in 2 skärmar på dvi+hdmi (gtx960) och 1 skärm på hdmi (moderkortsdelen)?
Eller måste alla skärmar kopplas på samma grafikdel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Japp har skickat ett mail med frågan.

Skulle det på att koppla in 2 skärmar på dvi+hdmi (gtx960) och 1 skärm på hdmi (moderkortsdelen)?
Eller måste alla skärmar kopplas på samma grafikdel?

Det kan gå, men kräver oftast att man slår på det i BIOS, och det kan strula med drivrutiner och sånt. Om det faktiskt sitter ett GTX 960 i datorn så ska det inte vara något problem att koppla in samtliga skärmar på det. Om det istället är specen som är fel och bilden som är rätt så är datorn inte värd att köpa.