Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det handlade inte om någon som hade kört för många varv i en rondell.

Utan någon som hade blivit anmäld för "vårdslöshet i trafik".

Okey. Tolkade det som att extravarv rubricerades som vårdslöshet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Jo, jag vantolkade artikeln. Rubriceringen och otydligheter vilseledde mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Vill förtydliga att när jag skrev "Hursomhaver, i slutändan tror jag att vi ofta bländar av alldeles för tidigt, speciellt vid bra förhållanden" så menade jag just på den specifika flygrakan och inte i allmänhet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Stört mig duktigt länge på folk som kör med både dimljus och halvjus, fruktansvärt störigt när man tvingas kisa med ögonen för att någon idiot förmodligen röker på så att dennes bil är dimmig på insidan.
Vet personen dessutom om att denne gör det för att det ser "coolt ut" borde spöstraff utdelas.

Antar att det är mer störande för folk som har fler andel stavar(ljuskänsliga) än tappar(synskärpa) i ögonen.
Så ni som inte tycker att det är så farligt så har ni väl fler tappar i ögonen helt enkelt.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Flera personer här i forumet redan berättat för dig om varför dom blinkar. Att du väljer att inte tro dom får stå för dig.

Skrivet av Hurtigbullen:

Eftersom du inte tror mig eller andra här i forumet så kanske det är dags att du tar kontakt med en trafikskola och helt enkelt frågar dom om hur ljustutan ska användas.

Jag kanske inte har fått fram det tillräckligt tydligt:

Jag är övertygad att det finns de som upplever problem, men inte för att ljuset bländar utan för att de vet att föraren av den mötande bilen begår en olaglig handling. Det är inte så att dessa personer ljuger medvetet utan det tar ett problem och gör det till ett annat än det i verkligeheten är. Det är den olagliga handling som lyser i deras ögon.

Jag håller med om att det är olagligt att köra på det viset.
Jag har haft mitt körkort länge och håller inte med om att man använder helljuset för att påtala för någon annan att dimljus + halvljus lyser.

Detta är min egen åsikt förståss och du är självklart tillåten att ha din egen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är precis det det är. Den personen framkallar fara genom att köra med (olaglig) belysning som bländar mer än nödvändigt. Att blinka på den för att påtala detta är helt i sin ordning.

Du tycker att det är OK att göra så, jag gör inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag kanske inte har fått fram det tillräckligt tydligt:

Jag är övertygad att det finns de som upplever problem, men inte för att ljuset bländar utan för att de vet att föraren av den mötande bilen begår en olaglig handling. Det är inte så att dessa personer ljuger medvetet utan det tar ett problem och gör det till ett annat än det i verkligeheten är. Det är den olagliga handling som lyser i deras ögon.

Jag håller med om att det är olagligt att köra på det viset.
Jag har haft mitt körkort länge och håller inte med om att man använder helljuset för att påtala för någon annan att dimljus + halvljus lyser.

Detta är min egen åsikt förståss och du är självklart tillåten att ha din egen.

Då kan jag berätta för dig att det de facto bländar en del människor, mig inkluderad. Primärt de bilar som har dimljus som är större och ljusstarka, eller om de sitter på en bil som är högre än normalt. Ögon är inte exakt likadana för alla människor. I mitt fall är det pga ett ingrepp, jag har perfekt syn annars men starkt ljus gör det svårare att se i mörker. Iofs har ljus i mörker den effekten på alla människor, men för egen del så är jag lite mer känslig nu än tidigare. Att blinka med helljuset är för övrigt det enda sättet man kan påpeka för en medtrafikant att hen bländar.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

@MickeBoy:

Fick svar mailvägen från farbror Blå med, och kontentan är att det är okej att ljustuta på folk med utebliven belysning, eller bländande belysning, så länge ingen annan blir drabbad.

Permalänk
Medlem

Kör jag "auto" lyset så tänder den både halvljus + dimljus. För jag antar att lamporna nere i kanterna är dimljus

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broder Truck:

För en liten stund sedan diskuterades framförallt nyttan med att få fast folk som kör påverkade, avställda fordon, utan behörighet osv, men det glömde du kanske av i din lilla rage-rant där?

Inge rage här är lugn som en filbunke men handlade mer om att jag tror inte hastighets koller påverkar så mycket och är man dum nog att köra påverkad så håller man antagligen hastigheten ändå för att minimera riskerna att åka fast eller kanske använder div appar/facebook grupper och använda mindre trafikerade vägar där nästan inga koller inträffar och tror inte ljustuta för fartkoller kommer påverka mer än extremt minimalt när varken drog eller alkohol test utförs vid fartkontroller om det inte är väldigt uppenbart att personen är påverkad

Men trots det är det moral polisernas favorit argument helst att en lastbil kommer blåsa igenom ett dagis pga ljustute ondskan att hjälpa nån slippa hastighets böter leder till sånt och ett så litet problem så kanske är bättre spenderad energi att lägga plast brickan från ebay på bordet och lösa nått mer riktigt problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Kör jag "auto" lyset så tänder den både halvljus + dimljus. För jag antar att lamporna nere i kanterna är dimljus

http://s3.caradvice.com.au/thumb/960/477/wp-content/uploads/2015/02/VolvoV40_T5_18.jpg

Varselljus är det, enligt Volvo.

Om du har aktiva xenon-strålkastare så lyser de med reducerad ljusstyrka vid halvljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Inge rage här är lugn som en filbunke men handlade mer om att jag tror inte hastighets koller påverkar så mycket och är man dum nog att köra påverkad så håller man antagligen hastigheten ändå för att minimera riskerna att åka fast eller kanske använder div appar/facebook grupper och använda mindre trafikerade vägar där nästan inga koller inträffar och tror inte ljustuta för fartkoller kommer påverka mer än extremt minimalt när varken drog eller alkohol test utförs vid fartkontroller om det inte är väldigt uppenbart att personen är påverkad

Men trots det är det moral polisernas favorit argument helst att en lastbil kommer blåsa igenom ett dagis pga ljustute ondskan att hjälpa nån slippa hastighets böter leder till sånt och ett så litet problem så kanske är bättre spenderad energi att lägga plast brickan från ebay på bordet och lösa nått mer riktigt problem

Jag tycker att du kan behålla dina antaganden och tyckanden för dig själv, för egen del hade jag en nära vän som blev 25 år innan han kördes ihjäl av en narkotika- samt alkoholpåverkad individ.

Poliskontroller syftar inte enbart till att kolla hastighet; ovan nämnda punkter kontrolleras också. Påverkan, status på fordonet, chaufförens behörigheter och så vidare. Varför spy en massa galla, tvivel och hat över en funktion som är en sådan grundbult i trafiken? Och hur smarta tror du påverkade individer är egentligen? En snabb googling (jag sparade dig besväret att ta reda på hur det går till) leder till följande artikel från 2005

Där framgår att av 3632 bilister är 27 påverkade. Det är ändå 0.7%, eller var 135:e bil, som framförs av en påverkad individ. Och det var 27 av 3632 som inte var "smarta nog" att undkomma kontrollen, enligt din spekulation ovan. Finns det andra som undkom kontrollen? Troligtvis. Får man ändå fatt på många människor som inte har i trafiken att göra? Definitivt.

***bort/moderator***

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MickeBoy:

Jag kanske inte har fått fram det tillräckligt tydligt:

Jag är övertygad att det finns de som upplever problem, men inte för att ljuset bländar utan för att de vet att föraren av den mötande bilen begår en olaglig handling. Det är inte så att dessa personer ljuger medvetet utan det tar ett problem och gör det till ett annat än det i verkligeheten är. Det är den olagliga handling som lyser i deras ögon.

Du har fått fram din åsikt, problemet är att det är en ganska obstinat åsikt; att de som upplever att de blir bländade inte alls blir det utan att det är någon form av moralism från deras sida, som du framhåller gång på gång utan att förstå att alla upplever eller påverkas av ljus olika. Du kanske inte blir bländad av dimljus men av ljustutan, andra kanske påverkas mer av dimljuset än dig, och slutar du köra med dimljus på så kommer du inte att få så många blinkningar mot dig. Jag menar, det gör ju ingen som helst nytta tillsammans med halvljuset i någon situation.

Citat:

Jag håller med om att det är olagligt att köra på det viset.

Det är ingen debatt huruvida det är olagligt så ditt försök att vara rolig får dig bara att framstå som mer obstinat eller dryg.

Citat:

Jag har haft mitt körkort länge och håller inte med om att man använder helljuset för att påtala för någon annan att dimljus + halvljus lyser.

Ordet är ljustuta. Det är det man använder när man behöver påkalla något (någon fara) hos en annan förare när det inte är lämpligt att använda den vanliga tutan eller där den inte hade hörts. Att du har haft ditt körkort länge betyder (uppenbarligen) inte att du vet vad som gäller eller vad som är normalt trafikvett.

Citat:

Detta är min egen åsikt förståss och du är självklart tillåten att ha din egen.

Alla får förstås ha sina åsikter, men för att det ska bli en diskussion så krävs det ju att man tar in den andres åsikter och bemöter eller bekräftar dem. Något som du verkar ha svårt för.

Skrivet av MickeBoy:

Du tycker att det är OK att göra så, jag gör inte det.

Så det är inte ok att påkalla någons uppmärksamhet på att den kör med belysning som bländar men det är ok att köra med belysning som bländar? De flesta håller nog inte med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:
Skrivet av Hurtigbullen:

Kanske inte, men transportstyrelsen höll med och upphävde polisens beslut.
Det finns en artikel till, Hur många varv är för många?, som är läsvärd.

Hehe... med tanke på att på nollningen på LTH körde vi i en buss typ... 50+ varv i en rondell så undrar man... hur många varv är för många? (Kan tilläggas att rekordet de hade låg på typ 600 varv+)

Permalänk
Medlem

@Paddanx: 600 varv är ett ganska stort projekt, särskilt med buss. Men E-styrelsen körde 500 varv i Sony-rondellen när de firade 50 år.

Polisbesök vid 2:30. "Är det gatufest?" -"Nääe vi kör rondell.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@Paddanx: 600 varv är ett ganska stort projekt, särskilt med buss. Men E-styrelsen körde 500 varv i Sony-rondellen när de firade 50 år.

Polisbesök vid 2:30. "Är det gatufest?" -"Nääe vi kör rondell.."
https://www.youtube.com/watch?v=bQYO369LgRw

Jag var inte där för rekordet så exakt vet jag inte, men jag hörde att det hade varat i måååånga timmar

De hade stannats av Polisen en annan gång när de försökte mitt i natten köra ett enda varv åt fel håll Studenter... galnare folk får man leta efter.

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd delvis rensad*

Tänk på §1 gott folk, trivsel och respekt. Ni måste inte gilla varandra men respektera andras åsikter utan att låta det dra iväg för långt med stötande uttryck.

Frid i tråden!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broder Truck:

Jag tycker att du kan behålla dina antaganden och tyckanden för dig själv, för egen del hade jag en nära vän som blev 25 år innan han kördes ihjäl av en narkotika- samt alkoholpåverkad individ.

Poliskontroller syftar inte enbart till att kolla hastighet; ovan nämnda punkter kontrolleras också. Påverkan, status på fordonet, chaufförens behörigheter och så vidare. Varför spy en massa galla, tvivel och hat över en funktion som är en sådan grundbult i trafiken? Och hur smarta tror du påverkade individer är egentligen? En snabb googling (jag sparade dig besväret att ta reda på hur det går till) leder till följande artikel från 2005

Där framgår att av 3632 bilister är 27 påverkade. Det är ändå 0.7%, eller var 135:e bil, som framförs av en påverkad individ. Och det var 27 av 3632 som inte var "smarta nog" att undkomma kontrollen, enligt din spekulation ovan. Finns det andra som undkom kontrollen? Troligtvis. Får man ändå fatt på många människor som inte har i trafiken att göra? Definitivt.

Det är ju allmän kunskap att allahanda från ångermanland är årets källa i brå klass men vi kör på att 0.7% åker fast i riktig koll där man får blåsa så hur många åkerfast i fartkontroll där du inte får blåsa och du borde se att det är extremt lågt antal sen lägg till variabeln hur många som fyllekör skapar en olycka och sista variabeln att din ljustuta vid fartkontroll skulle träffan personen som slipper undan och kör ihjäl nån kräver nästan en perfectstorm och oddset att det händer är enormt lågt och chansen är större att nån körihjäl sig för du bländar tillbaks t.e.x

Jag har känt 3st som strukit med där från båda hållen faktiskt där förare varit full och kört ihjäl medpassagerare och en smälld p.g.a fyllekörning och sprit och knark i trafik är idiotiskt och man är dum i huvudet om man kör bil under påverkan men jag har ingen illusion om att det är relaterat till ljustuta och fartkoll men är det blåstest skulle jag inte blinka men ser man dom står med laser så blinkar jag och kommer fortsätta med det och hoppas andra gör det med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Det är ju allmän kunskap att allahanda från ångermanland är årets källa i brå klass men vi kör på att 0.7% åker fast i riktig koll där man får blåsa så hur många åkerfast i fartkontroll där du inte får blåsa och du borde se att det är extremt lågt antal sen lägg till variabeln hur många som fyllekör skapar en olycka och sista variabeln att din ljustuta vid fartkontroll skulle träffan personen som slipper undan och kör ihjäl nån kräver nästan en perfectstorm och oddset att det händer är enormt lågt och chansen är större att nån körihjäl sig för du bländar tillbaks t.e.x

Jag har känt 3st som strukit med där från båda hållen faktiskt där förare varit full och kört ihjäl medpassagerare och en smälld p.g.a fyllekörning och sprit och knark i trafik är idiotiskt och man är dum i huvudet om man kör bil under påverkan men jag har ingen illusion om att det är relaterat till ljustuta och fartkoll men är det blåstest skulle jag inte blinka men ser man dom står med laser så blinkar jag och kommer fortsätta med det och hoppas andra gör det med

Problemet är ju att det är så få blåskontroller att det är löjligt, och att när de väl finns så är det på tider och platser som är utvalda för att så få ska fastna som möjligt. Jag har haft körkort länge och kört väldigt mycket inom flera jobb och så och jag har hamnat i vanliga blåskontroller två gånger, båda gångerna mitt på dagen på en vardag. Däremot har jag fått blåsa vid andra tillfällen när polisen har stannat mig för att jag hade gjort något fel också, och det är väl kanske så man hittar de flesta berusade förare. Sen kommer man inte åt drograttfylla i blåskontroller förstås och de står väl för en inte försumbar del av olyckorna liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Problemet är ju att det är så få blåskontroller att det är löjligt, och att när de väl finns så är det på tider och platser som är utvalda för att så få ska fastna som möjligt. Jag har haft körkort länge och kört väldigt mycket inom flera jobb och så och jag har hamnat i vanliga blåskontroller två gånger, båda gångerna mitt på dagen på en vardag. Däremot har jag fått blåsa vid andra tillfällen när polisen har stannat mig för att jag hade gjort något fel också, och det är väl kanske så man hittar de flesta berusade förare. Sen kommer man inte åt drograttfylla i blåskontroller förstås och de står väl för en inte försumbar del av olyckorna liksom.

senaste 10 åren har jag nog fått stanna i fartkoller kanske 4-5 gånger och 2 gånger när det var blåskontroll en på juldagen så + för den då många dricker vid jul men jag åker inte så mycket 2000 mil om året kanske och tror dom använder fartkoll för att dra in pengar så blås kontroller blir lidande

Tror det är för hög prioritering på hastighet och ratt/drograttfylla är problem som inte alltid är lätt att märka och allt från fredags mys flöddrande svennson på sina morfintabletter till pundare och samma med alcohol och tror mer det är där prioriteringen bör ligga men i hastighetskoll åker typ inga av dom dit och vid test är oddset lite bättre men ändå dåligt och jag tror med många allvarligare olyckor så är nog ofta dom grupperna överrepresenterade utav helvete

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det är ju allmän kunskap att allahanda från ångermanland är årets källa i brå klass men vi kör på att 0.7% åker fast i riktig koll där man får blåsa så hur många åkerfast i fartkontroll där du inte får blåsa och du borde se att det är extremt lågt antal sen lägg till variabeln hur många som fyllekör skapar en olycka och sista variabeln att din ljustuta vid fartkontroll skulle träffan personen som slipper undan och kör ihjäl nån kräver nästan en perfectstorm och oddset att det händer är enormt lågt och chansen är större att nån körihjäl sig för du bländar tillbaks t.e.x

Jag har känt 3st som strukit med där från båda hållen faktiskt där förare varit full och kört ihjäl medpassagerare och en smälld p.g.a fyllekörning och sprit och knark i trafik är idiotiskt och man är dum i huvudet om man kör bil under påverkan men jag har ingen illusion om att det är relaterat till ljustuta och fartkoll men är det blåstest skulle jag inte blinka men ser man dom står med laser så blinkar jag och kommer fortsätta med det och hoppas andra gör det med

Ärligt talat har jag svårt att läsa mig till vad du egentligen menar och vill komma till i det här inlägget, men du menar alltså att det är fullt rimligt att fortsätta att varna andra trafikanter för kommande poliskontroller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broder Truck:

Ärligt talat har jag svårt att läsa mig till vad du egentligen menar och vill komma till i det här inlägget, men du menar alltså att det är fullt rimligt att fortsätta att varna andra trafikanter för kommande poliskontroller?

korrekt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

*Bort/mod*

Jag hjälpa dig med ett par användbara länkar statistiska centralbyrån Brottsförebyggande rådet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag hjälpa dig med ett par användbara länkar statistiska centralbyrån Brottsförebyggande rådet

Jag förstår inte heller riktigt vad för statistik du vill att jag ska plocka fram? Du är namnkunnig nog att känna till institutioner såsom Statistiska centralbyrån och Bråttsförebyggande rådet. Det som vi debatterade tidigare var huruvida poliskontroller egentligen tjänar någonting till, då du tycker att det inte är några konstigheter att varna folk för dessa. Ungefär var någonstans inne på SCB hittar du statistik över hur många fordon som stannats i en poliskontroll, och hur många av dessa som i sin tur fått nedslag på narkotika/alkoholbruk, körodugliga fordon, olovlig körning osv?

Vilket i sin tur leder in på att jag ryckte en artikel där dessa siffror faktiskt framgår, för just den insatsen, och få ett riktvärde för hur det kan se ut. Eller går det helt över ditt huvud?

Du skriver dessutom själv, i klartext, att du "har sagt vad jag tror stämmer". Och sen sitter du och säger att folk trollar, som kommer med... Riktig fakta? Är allt som inte stämmer överens med "vad du tror stämmer" lika med trollning?

En äldre artikel från GP: (2008)
Sammanfattning poliskontroller Göteborg
Från 2008, så 8 år sedan nu. 14'507 utandningsprov gjordes, 78 rattfulla och 27 drograttfulla - 105 totalt. Det ger en andel om 0.7%. Ungefär lika många som i artikeln jag länkade ovan.

Nyare artikel i Expressen: (Okt 2015)
Poliskontroll E6
Summering: 880 fordon kontrollerade, 5 drograttfylleri - motsvarar 0.6%. Dessutom 1 olovlig körning, 3 omhändertagna körkort, 13 narkotikabrott, mm.

Artikel SVT: (Sep 2016)
Kontroll E6 igen
Summering: 690 fordon kontrollerade, 1 rattfull, 5 drograttfulla - motsvarar 0.9%. Dessutom 2 körförbud, 6 gripna för narkotikabrott och dryga dussinet ordningsböter för fordonsbrister samt överlast.

Nu gjorde jag en herrejösses massa jobb här nu när du inte riktigt var up to the task som du så elegant förklarade det för mig, men du kanske är mer faktaresistent än att det här biter.

Vad har du för trovärdiga källor att komma med när det kommer till din egen omvärldsuppfattning?

§1 /mod
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broder Truck:

Jag förstår inte heller riktigt vad för statistik du vill att jag ska plocka fram? Du är namnkunnig nog att känna till institutioner såsom Statistiska centralbyrån och Bråttsförebyggande rådet. Det som vi debatterade tidigare var huruvida poliskontroller egentligen tjänar någonting till, då du tycker att det inte är några konstigheter att varna folk för dessa. Ungefär var någonstans inne på SCB hittar du statistik över hur många fordon som stannats i en poliskontroll, och hur många av dessa som i sin tur fått nedslag på narkotika/alkoholbruk, körodugliga fordon, olovlig körning osv?

Vilket i sin tur leder in på att jag ryckte en artikel där dessa siffror faktiskt framgår, för just den insatsen, och få ett riktvärde för hur det kan se ut. Eller går det helt över ditt huvud?

Du skriver dessutom själv, i klartext, att du "har sagt vad jag tror stämmer". Och sen sitter du och säger att folk trollar, som kommer med... Riktig fakta? Är allt som inte stämmer överens med "vad du tror stämmer" lika med trollning?

En äldre artikel från GP: (2008)
Sammanfattning poliskontroller Göteborg
Från 2008, så 8 år sedan nu. 14'507 utandningsprov gjordes, 78 rattfulla och 27 drograttfulla - 105 totalt. Det ger en andel om 0.7%. Ungefär lika många som i artikeln jag länkade ovan.

Nyare artikel i Expressen: (Okt 2015)
Poliskontroll E6
Summering: 880 fordon kontrollerade, 5 drograttfylleri - motsvarar 0.6%. Dessutom 1 olovlig körning, 3 omhändertagna körkort, 13 narkotikabrott, mm.

Artikel SVT: (Sep 2016)
Kontroll E6 igen
Summering: 690 fordon kontrollerade, 1 rattfull, 5 drograttfulla - motsvarar 0.9%. Dessutom 2 körförbud, 6 gripna för narkotikabrott och dryga dussinet ordningsböter för fordonsbrister samt överlast.

Nu gjorde jag en herrejösses massa jobb här nu när du inte riktigt var up to the task som du så elegant förklarade det för mig, men du kanske är mer faktaresistent än att det här biter.

Vad har du för trovärdiga källor att komma med när det kommer till din egen omvärldsuppfattning?

Enstaka kontroller från polisen som hamnat i Expressen, svt, eller lokalt från halland ger inte ett trovärdigt snitt då för många variabler fattas och kan vara stora skillnader beronde på vart man bor till, könsfördelning, låginkomst/höginkomst områden även ålder och du har även variabel tid då det kan skilja ganska mycket mellan åren och enligt brå har t.e.x fyllekörning sjunkit med 1% mellan 2014-2015

Här visar hur brutalt fel din statistik är då summeringen av 690 fordon knappast reflekterar verkligheten där du har 5 drograttfulla på 1 rattfull och under alla år är fyllekörning överrepresenterade utom 2015 där ration är ganska nära 50/50 enligt BRÅ

så även om du lärt dig googla fram tidnings artiklar så är det inget med någon substans i verkliga världen och du slänger runt med felaktiga siffror och skulle jag seriöst lägga fram ett dokument i ämnet så hade jag använt mig av riktiga källor men nu är vi bara i diskussions stadiet på ett forum där du använder felaktig statistik som fakta i ett försök att överbevisa något jag prata lite löst om ...så nä du är inte upp to the task varken inom trolling eller statistik

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Enstaka kontroller från polisen som hamnat i Expressen, svt, eller lokalt från halland ger inte ett trovärdigt snitt då för många variabler fattas och kan vara stora skillnader beronde på vart man bor till, könsfördelning, låginkomst/höginkomst områden även ålder och du har även variabel tid då det kan skilja ganska mycket mellan åren och enligt brå har t.e.x fyllekörning sjunkit med 1% mellan 2014-2015
http://i.imgur.com/Xx7p3hY.png
Här visar hur brutalt fel din statistik är då summeringen av 690 fordon knappast reflekterar verkligheten där du har 5 drograttfulla på 1 rattfull och under alla år är fyllekörning överrepresenterade utom 2015 där ration är ganska nära 50/50 enligt BRÅ

så även om du lärt dig googla fram tidnings artiklar så är det inget med någon substans i verkliga världen och du slänger runt med felaktiga siffror och skulle jag seriöst lägga fram ett dokument i ämnet så hade jag använt mig av riktiga källor men nu är vi bara i diskussions stadiet på ett forum där du använder felaktig statistik som fakta i ett försök att överbevisa något jag prata lite löst om ...så nä du är inte upp to the task varken inom trolling eller statistik

Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja här.

Siffrorna du drar upp spelar ju ingen större roll om det inte dessutom framgår hur många fordon/förare som kontrollerats och hur stor närvaro polisen haft i trafiken. Skedde en nedgång i antal kontroller 2014-2015 med flertalet procent, är det kanske inte så konstigt att det blir en procents skillnad i fyllekörning? Har du prima statistik på det med?

Anledningen till att jag plockade ett antal artiklar var för att få en fingervisning om hur det sannolikt ser ut i trafiken, där det i kontroller verkar vara kring 0.7% som kör påverkade. Spelar det roll om det är alkohol eller narkotika? Kan det vara så att ena dagen är totalen av påverkade människor överrepresenterade av narkotikabrukare, andra dagen är det alkohol? Man kan inte bara smeta ut ett helt års snitt av det ena och tillämpa det på varje tidpunkt, i varje geografisk del av Sverige. Det är klart att det ser olika ut.

Det vi från början diskuterade var det svårt olämpliga i att varna andra trafikanter för trafikkontroller, när det bevisligen rullar en hel del påverkade människor där ute. Det sista måste du väl vara förståndig nog att hålla med om? Det spelar ingen roll om vi kollar på de av mig länkade artiklarna eller BRÅ/SCB's sammanställning av totalen för respektive år. Nyttan med mina länkar är att se hur det kan se ut vid en poliskontroll. Dina bilder bekräftar att det är många som årligen åker fast påverkade. Sedan kan man bara spekulera i det oerhörda mörkertal som borde finnas, då poliskontroller som bekant inte utförs särskilt ofta eller på många ställen.

Du drog själv kortet med påverkade bekanta som kört ihjäl sig själva, och andra, och ändå framhärdar du i din uppfattning att det är en självklarhet att varna främlingar för kontroller. Ett resonemang jag finner fullkomligt huvudlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

senaste 10 åren har jag nog fått stanna i fartkoller kanske 4-5 gånger och 2 gånger när det var blåskontroll en på juldagen så + för den då många dricker vid jul men jag åker inte så mycket 2000 mil om året kanske och tror dom använder fartkoll för att dra in pengar så blås kontroller blir lidande

Om jag minns rätt från när jag fick lite info om detta så var det mer statistik och kvot som gäller. De ska inte få "fast 100", utan de ska ha testat X antal förare inom en viss tidsram. Så man väljer en tidpunkt som de lätt kan få detta X så snabbt som möjligt.

Det är dock inte $$$ som gäller. Om det vore så då vet jag exakt var både P-lisor och Polis ska stå, och de vet de nog själva också. Finns ställen där köra 60 på 40 vägen är mer normen än något annat, och bilisterna nära en blir nästan sura på en i häcken om man kör 40.

Problemet är ju att de farliga kör en ödslig liten väg på småtimmarna berusade och för fort, inte 7.00 på måndagen vid infarten till Malmö... så även om polisen rent statistiskt testar fler på detta sätt, så tar de inte de som är farliga, tyvärr.

Livet som allt annat är byråkrati

Permalänk
Medlem

Konstigt, både på min Saab 9-5a och min Volvo V70 så finns det separata knappar för fram och bak dimljus.

Skrivet av Kaine_Uro:

Inget ovanligt.

Alla de bilar jag kört har bara en strömställare för både bakre och främre dimljus.

Den har tre lägen.

Från.
Bakre dimljus.
Bakre och främre dimljus.

Alltså går det inte att tända endast de främre dimljusen i originalutförande.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Inget ovanligt.

Alla de bilar jag kört har bara en strömställare för både bakre och främre dimljus.

Den har tre lägen.

Från.
Bakre dimljus.
Bakre och främre dimljus.

Alltså går det inte att tända endast de främre dimljusen i originalutförande.

På min Ford S-max har jag 2 separata knappar för Främre resp. Bakre dimljus och dessa avaktiveras när tändningen slås av, jag kan alltså aldrig glömma dimljuset till nästa tur.

På hustruns Toyota Yaris så är det ett spakreglage där det funkar nästan som du skriver:
Från
Främre
Främre + Bakre
Och här står det kvar i befintligt läge till nästa körning, inte undra på att man möter så många Toyota med dimjuset på

Permalänk
Medlem
Skrivet av klp65:

På min Ford S-max har jag 2 separata knappar för Främre resp. Bakre dimljus och dessa avaktiveras när tändningen slås av, jag kan alltså aldrig glömma dimljuset till nästa tur.

På hustruns Toyota Yaris så är det ett spakreglage där det funkar nästan som du skriver:
Från
Främre
Främre + Bakre
Och här står det kvar i befintligt läge till nästa körning, inte undra på att man möter så många Toyota med dimjuset på

Dock säger lagen att du ska göra en kontroll av belysningen innan du kör också

Så felet är mer automatiken om något, än att folk lärt sig alltid kolla den. Titta på alla idioter som kör med varselljus fram och inget ljus på där bak på natten.. för de är övertygade om att det sköter automatiken, eller de "glömt".

Nä... en uppkörning var 10:år när du förnyar kortet, då hade dessa nötter snabbt försvunnit då de blivit av med kortet på enkla dumma fel som de ska kunna.