Permalänk
Medlem

Gtx 1080 nu eller vänta?

Hej! Tänkte kolla lite vad andra tycker angående om att köpa ett Gtx 1080 nu eller vänta någon månad och se ifall 1080ti släpps vilket antagligen betyder en prissänkning på kortet? Hur stor prissänkning skulle man kunna tänka sig att det blir på 1080 ifall ett Ti släpps?
Osäker på om jag skulle vilja spendera 7-8k på ett Ti som enligt rykte skall ge runt 10-15 mer i FPS då det ligger mellan 1080 och Titan i performance.

Köpte mig nyss en Acer Predator x34 som jag är väldigt nöjd med, dock är det lite krävande för mitt Gtx 770.. Sitter på en Intel 4790k som jag tycker fungerar mycket bra.
Ber om ursäkt om det är luddigt, lagom trött! Tack i förhand för råd!

Permalänk
Medlem

vänta och se på 1080ti samt amd VEGA

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Väldigt intresserad utav hur VEGA kommer att bli, däremot lätt tråkigt att jag nyss köpte mig en G-sync skärm ifall de blir Top of the line i år..

Permalänk
Medlem

Jag gissar att nvidia kommer vänta med att släppa 1080 ti. Tror också du får vänta mer än någon månad på vega. Hur vega presterar kontra pris kommer ha all betydelse för vilken prissättning nvidia kommer ha. Så det här är nästan inte värt att spekulera i mer än om man ska välja att vänta eller inte.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Digital fyndjägare

Orkar du vänta så föredrar jag att du gör det, annars är det bara att köpa ett GTX 1080. Du kommer inte bli besviken på prestandan, det är ett av de bästa korten du kan köpa idag .
VEGA från AMD kan bli ett riktigt monster kort. Om Nvidia väljer att släppa GTX 1080 Ti nu eller senare vet ingen om, kan bli nästa vecka men det kan också bli då VEGA släpps i sommar. Ingen vet just nu eftersom Nvidia inte visade eller sa något om detta på CES 2017.

edit: Såg nu att du har en GSYNC skärm. Beställ ett GTX 1080 och lev som kung ett tag framöver.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Tror precis som dig, tyvärr. Hade stora förväntningar ifrån CES, men nu när inte 1080Ti blev announced så fick jag en grov beslutsångest, troligen som många andra haha! På ett sätt ångrar jag att jag köpte en skärm med så hög upplösning, men jeez vad härlig den är!

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce: Absolut, det presterar väldigt bra, dock inte så bra som jag vill till min upplösning enligt benchmarks, däremot märks ju inte fps under 60 så extremt mycket med G-sync på, men ändå! Det är ju bara geek-genen som spökar haha! Tror att jag väntar, spelar inte så grafikkrävande spel för tillfället, men tråkigt när vissa spel som Dying light spelas på 30 fps på lägsta, Battlefront på medium i 45.. Men man får ju stå sitt kast för att köpa en så über skärm!

Permalänk
Digital fyndjägare

@Krillle3:
Ska göra det enkelt för dig.
GSYNC skärm, JA, check färdigt.
Nöjd 100%, JA, check färdigt.
KÖP GTX 1080 och njut istället för att känna ångest.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce: Tack för svaren, känner lite att det blir ett 1080 när pengarna kommer i slutet av månaden, går ju alltid att köra SLI later on! Eller sälja om det dyker upp ett bättre längre fram!

Permalänk

Köp nåt beggat så länge, så du slipper "lida" så himla mycket iaf. Ett till GTX770 och köra SLI?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

@DaddyCoolSwe: Har helt klart funderat på det, däremot verkar det inte som att fps boosten når upp till vad jag vill, obviously Så tror att jag väntar tills jag har pengar att spendera på ett 1080 faktiskt.. Det är någon annan mässa där det ryktas att Ti versionen ska släppas runt sommaren väl? Kommer dock inte ihåg vilken, men som sagt.. Inte ens säkert att det finns någon sådan!

Permalänk
Digital fyndjägare

@Krillle3: Ryktet säger runt den 10 Mars.

It turns out that there really is such thing as the GTX 1080 Ti, and not only will it be available from board partners (MSI being one of the biggest), but it will be coming around PAX East 2017, which kicks off on March 10, 2017. You heard it here first, folks!
//CES 2017, TBG - The tech buyers Guru

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce: Då kan det ju faktiskt vara värt att vänta då, inte långt kvar! Säg 15 Fps mer för omkring samma pris.. Helt okej ju! Tack för infon, uppskattas!

Permalänk
Medlem

Jag TROR att 1080Ti inte var med på CES helt enkelt för att nVidia inte vill låsa sina specs innan man vet mer om Vega. Är deras kort "bra nog" kommer de antagligen släppa en hel del info snart, är det inte "bra nog" kommer de försöka höja klockfrekvensen, och, om de kan, få ut kortet så fort som möjligt, så att de hinner sälja innan VEGA landar.

Men det är ju en ren jävla gissning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Måste säga att det låter väldigt logiskt att dem skulle göra det. Får hoppas på att AMD rappar på och släpper sina kort snart då! Hoppas verkligen korten är bra också så att Nvidia får någon konkurrens och att priserna kanske kan börja bli någorlunda bättre åtminstone!

Permalänk
Medlem

A waiting game om man inte är tät!!

Permalänk
Medlem

Köp 1080, kolla hur vega presterar, sälj/behåll beronde på förgående

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem

Funderar på samma faktiskt fast med ett 1070 kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillle3:

@-=Mr_B=-: Måste säga att det låter väldigt logiskt att dem skulle göra det. Får hoppas på att AMD rappar på och släpper sina kort snart då! Hoppas verkligen korten är bra också så att Nvidia får någon konkurrens och att priserna kanske kan börja bli någorlunda bättre åtminstone!

Nvidia kommer inte sänka priserna på sina nuvarande produkter bara för att de släpper en till produkt inom samma serie/generation. Och AMD har lagt av, ingen köper ju deras kort vad de än gör. Så du kan känna dig trygg med att de höga priserna kommer bestå.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tror inte heller de kommer sänka några priser bara för att de släpper en Ti version.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Om de sänker priserna är det för att AMD faktiskt kan konkurrera, oavsett vad GG skriver ovan.
1080Ti kommer rimligtvis även att prissättas efter hur nVidia ser AMD's Vega.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-
Det är ju fint att du ända in i elfte timmen tror fullt ut på marknadens mekanismer, men i verkligheten triumferar känslan över förnuftet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian