Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Köpte ett par Ultrasone Pro 900 i julas, så jävla nöjd med ljudet ur min HTC 10.
Men när jag kopplar in dom i mitt Essence STX II-ljudkort låter det inte alls lika detaljerat plus att röster och högre toner blir för vassa. Lät en kompis pröva och han tyckte oxå det lät mycket bättre från telefonen, skillnaden är typ natt och dag. Har prövat olika inställningar för gain i kortets mjukvara samt lite eq men nåt äre som spökar. När jag kopplar in mina gamla AKG-lurar låter det däremot bra. Läste att STX II har 10ohm, lurarna har 40ohm. Kan det vara så att utgångsimpedansen i ljudkortets hörlursutgång är för hög för mina nya lurar?

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

Köpte ett par Ultrasone Pro 900 i julas, så jävla nöjd med ljudet ur min HTC 10.
Men när jag kopplar in dom i mitt Essence STX II-ljudkort låter det inte alls lika detaljerat plus att röster och högre toner blir för vassa. Lät en kompis pröva och han tyckte oxå det lät mycket bättre från telefonen, skillnaden är typ natt och dag. Har prövat olika inställningar för gain i kortets mjukvara samt lite eq men nåt äre som spökar. När jag kopplar in mina gamla AKG-lurar låter det däremot bra. Läste att STX II har 10ohm, lurarna har 40ohm. Kan det vara så att utgångsimpedansen i ljudkortets hörlursutgång är för hög för mina nya lurar?

Kan vara utgångsimpedansen, men impedanskurvan för ultrasone 900 verkar vara relativt jämn:
http://www.innerfidelity.com/images/UltrasonePRO900.pdf (leta upp "electrical impedans and phase", rosa-aktiga grafen)
... så den borde inte få jättestor påverkan.. Och om något borde basen öka mer än diskanten enligt grafen?

Är du säker på att EQ och loudness och liknande effekter är avstängt på både dator och på telefonen?
(det kan ju även vara så att telefonen lägger på något eq-liknande som du tycker är mysigare än ett mer "korrekt" ljud från datorn )
Gain på ljudkortet ska inte spela nån märkbar roll på ljudet på en STX, mer än volymen. (och Ultrasone är väl inte speciellt tungdrivna?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kan vara utgångsimpedansen, men impedanskurvan för ultrasone 900 verkar vara relativt jämn:
http://www.innerfidelity.com/images/UltrasonePRO900.pdf (leta upp "electrical impedans and phase", rosa-aktiga grafen)
... så den borde inte få jättestor påverkan.. Och om något borde basen öka mer än diskanten enligt grafen?

Är du säker på att EQ och loudness och liknande effekter är avstängt på både dator och på telefonen?
(det kan ju även vara så att telefonen lägger på något eq-liknande som du tycker är mysigare än ett mer "korrekt" ljud från datorn )
Gain på ljudkortet ska inte spela nån märkbar roll på ljudet på en STX, mer än volymen. (och Ultrasone är väl inte speciellt tungdrivna?)

Ok, aa ser lugnt ut på grafen. Mer bas är inget som stör mig iaf.
Aa ja är helt säker, har haft ljudkortet ett tag så har koll på inställningar m.m, kollat telefonen ordentligt oxå. Typiskt att alltid nåt ska småkrångla, har gjort så att jag lyssnar från mobilen även när jag sitter vid datorn men det vill man ju inte behöva göra när man har ett ordentligt ljudkort. Om inställningar och utgångsimpedans är uteslutna som problem vad kan det då vara?
Tack för svar!

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Inaktiv

Man ska väl inte lyssna allt för mycket på Zeos, men enligt reviewn på Ultrasonesen så ska de tydligen ha väldig betydelse vad de drivs med.. Men som sagt, nypa salt.
----------------------------------
Tänkte ta mig förbi Djservice och prova lite lurar (vart småsugen på att testa Q/K7XX modellerna när jag ändå är ute och ränner, därav butiksvalet). Problemet är då att jag känner inte till någon av deras amps. Har någon utav er koll och kan nämna någon som är neutral och kan driva alla AKGerna samt HD6X0?

Edit: Ändra länken till förstärkarsidan

Permalänk
Medlem

Ja enligt http://reference-audio-analyzer.pro/en/report/hp/ultrasone-pr... så så har ju pro 900 ett rejält diskantlyft så att de låter "vassa" är ju knappast förvånande. Däremot ser impedanskurvan föredömligt rak ut så ev impedansmissanpassning tycker jag inte du behöver bry dig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Ja enligt http://reference-audio-analyzer.pro/en/report/hp/ultrasone-pr... så så har ju pro 900 ett rejält diskantlyft så att de låter "vassa" är ju knappast förvånande. Däremot ser impedanskurvan föredömligt rak ut så ev impedansmissanpassning tycker jag inte du behöver bry dig om.

Vet att dom har höjd bas och diskant så det har jag räknat med. Men det skumma är ju hur det kan låta så mycket bättre ur HTCn, ljudet ur den är superbt. Skulle säga att det är lite mer detaljerat än mina K701, sen ordentlig skön bas. Ska hem till en kompis och provlyssna i ett Focusrite Scarlett 6i6, kan va bra att lyssna på flera ställen tänkte jag.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem

Precis fått mina Fidelio X2 och jag är sjukt nöjd med dom! Det enda jag stör mig lite på är längden på kabeln, det är på tok för lång.
Någon som kan tipsa om en kabel mer lämpad för att användas vid datorn med schysst byggkvalitet?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hejhej! Letar efter ett par hörlurar som fungerar bra att släpa runt i hemmet. Äger idag ett par Sennheiser HD600 som drivs av en O2+Odac. Toppennöjd med dessa lurar men de får gärna sitta kvar vid min stationära dator.

Har även ett par V-moda m80 som jag gillar. Har alltid med mig dessa när jag är ute och promenerar. Får dock ont i öronen när jag har på mig dessa en längre stund.

Hade tidigare ett par dt770 pro 250ohm men blev aldrig riktigt kompis med dessa. Prioriterade alltid mina HD600 över dessa och min macbook som jag släpar runt hade svårt att driva dt770.

Kikat litegrann på Fidelio X2 och V-moda m100. Någon som har en synpunkt? Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har, som många andra, precis köpt på mig X2 från Elgiganten. Var på väg att köpa någon blåtandshistoria, men efter att jag provlyssnat var jag såld. De går ju tom driva från en iPhone.

Skrivet av KKay:

Precis fått mina Fidelio X2 och jag är sjukt nöjd med dom! Det enda jag stör mig lite på är längden på kabeln, det är på tok för lång.
Någon som kan tipsa om en kabel mer lämpad för att användas vid datorn med schysst byggkvalitet?

Undrar också lite över kortare sladd. Vid datorn funkar det med kabelsamlaren som medföljer för mig, men annars är sladden för lång för mig med.

Permalänk
Medlem

Spendera inte en massa pengar på kablar. X2 använder en vanlig 3.5m RCA. Kjell säljer kablar mellan 0.5 - 3m för under hundringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

Ska hem till en kompis och provlyssna i ett Focusrite Scarlett 6i6, kan va bra att lyssna på flera ställen tänkte jag.

Absolut!
Scarletten har ca 10 ohm utgångsimpedans den enligt deras tech specs, så den borde påverka ljudet ungefär lika mycket som STX.
(Nu tror jag kanske ändå att det är någon annan faktor som busar, men det lär ju bli tydligare efter det testet )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa:

Ljudmässigt absolut, med risk att uppröra många som "investerar" i kablar. Särskilt för så korta kabellängder vi pratat om här. Dock, efter ett antal år hängandes i replokaler, är jag måttligt road av kontakter av dålig kvalité, samt att en relativt trasselfri kabel vore trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Spendera inte en massa pengar på kablar. X2 använder en vanlig 3.5m RCA. Kjell säljer kablar mellan 0.5 - 3m för under hundringen.

Det är bra byggkvalitet och utseende jag är ute efter Väl medveten om att det inte påverkar ljudet.

Märkte precis att kuddarna inte är limmade på mina X2, trots att det är Gibsonversionen, minns att det var ett jäkla liv om det förut.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Det finns ju en drös märken som säljer vanliga 3.5->3.5 mm-kablar, så kolla på t.ex. Hifiklubben om ni vill ha en snyggare. Kostar inte så mycket heller eftersom det är en standardkabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mycket bra fråga! Jag skulle mycket gärna fler sådana lösningar! Att behöva plugga in och ur lurarna hela tiden går bort.

Min nödlösning just nu är att jag har en separat DAC med splitter till en separat volymkontroll för högtalarna, samt till min hörlursförstärkare med egen volymkontroll... Så får man helt enkelt bottna volymen på den enhet man inte lyssnar på.

Jag har sett en handfull dac/ampar med motsvarande lösningar när jag letade för nått år sen, men det är långt från vanligt.

Hittade precis en som uppfyller mitt krav!
Enda som jag saknar, men kan leva utan, är en ingång för Mic också.
https://www.amazon.com/Fostex-Digital-Converter-Headphone-Amp...
Gick in i en second hand shop här I Japan på semestern å såg den i en monter för ca 16200 yen. Ca 1300kr. Vilket flyt man har då... Vet dock inte om den är något bra. Någon åsikt någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Hittade precis en som uppfyller mitt krav!
Enda som jag saknar, men kan leva utan, är en ingång för Mic också.
https://www.amazon.com/Fostex-Digital-Converter-Headphone-Amp...
Gick in i en second hand shop här I Japan på semestern å såg den i en monter för ca 16200 yen. Ca 1300kr. Vilket flyt man har då... Vet dock inte om den är något bra. Någon åsikt någon?

Den är inte pinfärsk, stödjer "bara" upp till 96hz (inget större problem egentligen IMHO) och inte speciellt kraftig (begränsad bla av att den drivs av USB) men beror ju på lite vad du ska driva för något med den.
DAC:en är bättre än ampen av vad jag surfade runt lite på tex head-fi verkar avslöja.
Den har smidig funktionalitet dock, och det är ju inte så dumt den har en extra digital ut också

En annan smidig DAC/AMP med utgångsswitch är Audinst olika modeller. Verkar ovanliga här i Sverige men kanske går att få tag på i japan?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Måste ta och kolla upp dom också då.
Den som letar den finner för övrigt, hittade 2 till med switch nu för output, som dessutom är enklare att få tag på ifrån sverige. https://www.miccatron.com/micca-origen-usb-audio-dac-and-prea... och denna http://www.fostexinternational.com/docs/products/HP-A4.shtml

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Har, som många andra, precis köpt på mig X2 från Elgiganten. Var på väg att köpa någon blåtandshistoria, men efter att jag provlyssnat var jag såld. De går ju tom driva från en iPhone.

Undrar också lite över kortare sladd. Vid datorn funkar det med kabelsamlaren som medföljer för mig, men annars är sladden för lång för mig med.

För mobilbruk (mm) : https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Knaster vid lyssning från laptop

Hej

När jag lyssnar från hörlursuttaget på datorn så får jag ett återkommande "elektriskt knäppande knaster" i lurarna. Går det att avhjälpa? Kommer med största sannolikhet köpa en DAC/hörlursförstärkare i dagarna (ev Dragonfly black), kan det försvinna iom användningen av en sådan?

Dator Lenovo Yoga 510
Musiktjänst Tidal
Lurar Fidelio X2

Permalänk

@ekeee: Köpte som många andra Fidelio X2. de är riktigt bekväma att ha på sig, dock rejält stora. Har lyssnat en vecka nu och har blandade känslor. Vissa låtar tycker jag den återger suveränt men andra klarar den inte alls, typ Morrisey eller Foo Fighters låter inget vidare kul. Nu har jag bara kört från dator, mobil och hörlursuttaget på förstärkaren och inte genom någon dedikerad DAC/hörlursstärkare så kanske kan de prestera ännu bättre än vad jag hört ännu. Var iaf till Elgiganten idag för att lyssna på ett annat exemplar bara för att kolla att det inte var något konstigt med mina men de lät identiska. Passade då på att lyssna på Fidelio L2, de vara också riktigt sköna att ha på sig och är betydligt smidigare. Ljudet var också ett klart snäpp bättre på de, för X2, mer problematiska låtarna, i övrigt rätt snarlikt. Men som sagt hur X2 låter med en DAC låter jag vara osagt, än så länge.

Mvh/Magnus

Permalänk
Inaktiv

@Gördetsjälv: Ja antagligen försvinner knastret då, jag har Tidal och inget knaster. Iofs med usb kopplad DAC men inte utan det heller, antar din bärbara ställer till det.

Permalänk
Inaktiv

@Gördetsjälv: Inte säkert att usb DAC gör någon nytta, men kan göra. Det beror nog lite på vart störningen den plockar upp kommer från, och orsaken till den. Har själv problem med brus/knaster i mic, även när jag provat Blue Yeti finns det kvar (rejält prisad usb mic). Jag måste helt enkelt lösa det med någon optisk variant. Vilket blir lite väl dyrt för att kunna prata, ibland, med spelkompanjonerna. Och jag är inte ens säker på att det skulle bota problemet. Men prova är det värt! Varnar mest för att du ska komma ihåg o säkerställa att du kan lämna tillbaka produkten ifall den inte gjorde någon nytta. Ta med datorn till butiken kan t ex vara en god idé (om du ska handla i fysisk butik dvs).

Kan förövrigt säga att jag upplevde samma som dig angående den udda ljudsignaturen. Vart bättre, men lurarna är ju långt från neutrala, de är mest roliga då de är så annorlunda. Störde mig något enormt i början då jag knappt kunde höra sångarna/instrumenten. Bra för hiphop/rap? "Jo tjena, kan ju inte ens höra sångarna vars låtar är gjorda för att de ska stå i fokus" tänkte jag (DMX, Ice cube, osv, riktiga skrikhalsar det). Personligen tycker jag inte att de är värda att köpa, utan snarare är något jag skulle tycka var riktigt kul att få i present. Själv vill jag nästan beskriva ljudet som att man är i rymden, även om jag vet att jag verkligen inte kan uttala mig om något utanför atmosfären

Permalänk
Medlem

@Gördetsjälv: Jag har ingen jättestor referens av just lurar, men tycker lite behållningen med X2-lurarna är att musik inte låter "sönder-mastread" i dem. Sedan är de absolut inte neutrala, dvs duger inte att mixa med. Men det jag gillar är att alla instrument kommer fram och kan höras. Provade lite foo-fighters nu och tycker ex gitarr kommer till sin rätt. Sedan om jag jämför mellan att koppla in dem i iPhone vs mitt lilla mixerbord med hörlursstärkare så klarar telefonen inte så hög volym innan det börjar låta "sämre", dvs jmf med hur det låter via mixer. Där har jag en 150 ohm impedans som även om den inte är perfekt matchad så gifter sig den väl med lurarna. Har du möjlighet så testa iaf med annan förstärkning till dem.

Permalänk
Inaktiv

@danwi: Intressant att du uppskattar de mer när de inte är impedans-matchade.. Tycker själv att det förvränger dem än mer och började ärligt talat tycka att de vart bättre när jag provade via Iphone/Macbook. Ironiskt nog när jag tog med dem för att låta polarn höra hur konstiga men coola de var..

Permalänk
Medlem

Funderar på nya in-ear lurar. Har kikat på shure se535. Någon som testat dessa? lyssnar på mycket hardcore, rawstyle, liquid dubstep och lite lugnare elektronisk musik, även en del rap.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Jag kör dessa lurar, är väldigt nöjd! Som vanligt gäller det ju att man får dom att sitta bra i öronen och hittar rätt proppar, men gör man det är dom grymma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

@danwi: Intressant att du uppskattar de mer när de inte är impedans-matchade.. Tycker själv att det förvränger dem än mer och började ärligt talat tycka att de vart bättre när jag provade via Iphone/Macbook. Ironiskt nog när jag tog med dem för att låta polarn höra hur konstiga men coola de var..

Nu tror jag att den enskild största faktorn som påverkar är huruvida förstärkardelen ger tillräckligt med ström, och orkar driva hörlurarna. Men visst teoretiskt så får man en lite snedvriden (låg) dämpningsfaktor (heter det så på svenska?), men då börjar man komma in på rätt detaljerad förstärkardesign där designen på förstärkaren spelar in. Du får gärna utveckla hur du menar med "konstiga", lite nyfiken blir man...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Funderar på nya in-ear lurar. Har kikat på shure se535. Någon som testat dessa? lyssnar på mycket hardcore, rawstyle, liquid dubstep och lite lugnare elektronisk musik, även en del rap.

Jag var helt kär i mina Shure se535 tills det blev glapp i kabeln. Vårdade dem pedant men det hjälpte inte. Min åsikt är att ljudet är varmare med en hel del bas. Fungerade ypperligt till rock, metal, och rap som jag lyssnar mest på. Vet att jag testade att spela en del från Infected Mushroom (psyc. trance) och det lät bra!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke89:

@LudvigLindell: Jag kör dessa lurar, är väldigt nöjd! Som vanligt gäller det ju att man får dom att sitta bra i öronen och hittar rätt proppar, men gör man det är dom grymma!

Visst får man med flera olika proppar?

Skrivet av Hattifnatten:

Jag var helt kär i mina Shure se535 tills det blev glapp i kabeln. Vårdade dem pedant men det hjälpte inte. Min åsikt är att ljudet är varmare med en hel del bas. Fungerade ypperligt till rock, metal, och rap som jag lyssnar mest på. Vet att jag testade att spela en del från Infected Mushroom (psyc. trance) och det lät bra!

Härligt! Tror att man kan köpa extra kablar? Eller är de i kontakten det är glapp?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv

@danwi: Hmm.. Ja, matningen gör nog en hel del den med. När de vart än mer snedvridet ljud så var det betydligt högre matning de fick också, så jag kan väl inte säga vilket som gjorde vad exakt. Tänkte väl mest bara på att folk generellt sett inte gillar vad dålig impedans-matchning har för effekt. Edit: Jag tror att du använde korrekt grammatik, men då jag lärt mig genom gissningar så är jag nog inte rätt person att diskutera sådant med
"Konstig".. Ja du.. Svårt att beskriva. Som tidigare så vill jag väl beskriva dem som att jag var i rymden. Men mer exakt så skulle jag väl säga att allt kändes dovt, och långt bort i bakgrunden utav väldigt djup och detaljerad bas. Jag hade skruvat upp volymen mer än jag gjort med mina 400i då bas generellt sett inte stör mina öron minsta lilla. När något ljud likt piano kom i någon EDM/Dubstep-låt hoppade jag till av att det faktiskt hördes lika högt som basen. Jag hade suttit och letat efter ljud annat än bas nämligen, och ville bara skruva upp volymen än mer, men vågade inte, och tur var nog det då den där tonen var obehaglig. Nå, jag får det att låta som om jag inte hörde något men så var det inte, det var bara dovt och långt bort som sagt. Anledningen till att jag vill kalla det för en rymdupplevelse är för att det påminde lite om hur det låter i sci-fi och liknande när de talar utanför atmosfär, det är ett djup, och röster ligger lite begravda i detta djup.. Som sagt så kan jag inte riktigt beskriva det, men det var nog det häftigaste paret lurar jag någonsin kan tänka mig, men för att faktiskt lyssna på musik osv, det kan jag inte tänka mig alls. Nå, det kan ha vart att mitt par faktiskt hade något fel på sig som försvann av att de spelades in. Saknar faktiskt dem en aning.. Jag vill ut på upptäcksfärd igen!