Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Visst får man med flera olika proppar?

Härligt! Tror att man kan köpa extra kablar? Eller är de i kontakten det är glapp?

Det medföljer mängder med tillbehör som en liten väska, rengöringspryl, och flertalet proppar.

Man kan köpa ny kabel, men jag reklamerade mina (3 års reklamationsrätt). Obs att det går att köpa kabel med mikrofon på för mobilsamtal

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Ja enligt http://reference-audio-analyzer.pro/en/report/hp/ultrasone-pr... så så har ju pro 900 ett rejält diskantlyft så att de låter "vassa" är ju knappast förvånande. Däremot ser impedanskurvan föredömligt rak ut så ev impedansmissanpassning tycker jag inte du behöver bry dig om.

Testa köp runda makeup pads i bomull och använd som dämpning. Otroligt billig, effektiv och enkel mod. Saknar mina Pro 900 hyperaggressiva men de kan rocka rätt hårt när de klaffar och de var faktiskt grymt bra för piano.

Har en fråga jag har skaffat en pearl throne thumper men de har inte rca ingångar som andra buttkickers utan phono. Så jag har kopplat dem till en av mina hörlursförstärkare. Men då de egentligen vill ha en mono signal för att de ska bli mindre diffust då den ju tar upp till 250 hz med den medföljande förstärkarn i alla fall finns det några förstärkardesigner där det kan va skadligt att bara koppla in ena kanalen?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@anon186252: Oj spännande ljudeffekt, låter ju nästan som om det ligger en "phaser-pedal" i signalkedjan Kan inte riktigt säga att jag lyckats få till samma effekt, utan hamnar nog i kategorin nöjd-användare (då jämför jag med lurar man hittar för runtomkring 1000 kr, finns ju garanterat bättre prylar om man öppnar plånboken mer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Det medföljer mängder med tillbehör som en liten väska, rengöringspryl, och flertalet proppar.

Man kan köpa ny kabel, men jag reklamerade mina (3 års reklamationsrätt). Obs att det går att köpa kabel med mikrofon på för mobilsamtal

Skickades från m.sweclockers.com

Jag såg det också med headset kabel, blev glatt överraskad! Kosta typ bara 300kr också
😊

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Utsignal från dator

Tänkte ta mig till Hifibutiken i Linköping imorgon och lyssna på lurar och kolla om en Dragonfly Black gör någon skillnad vid uppspelning av Tidal och Spotify från dator och mobil. Finns det något annat sätt än en DAC att ge bättre ljud från datorn, kan något tex göras med ljudkortet? När jag kollar mina inställningar i datorns ljudkort så står det Realtek ljudkontroller HD Audio och ljud-codec ALC3240 men inga inställningar kan göras. Dolby ligger separat och är avstängt då jag tyckte det gav ett sämre ljud ut när den var på.
Är signalen bättre från USB-porten än från 3,5mm-uttaget? Måste inte ljudet från tex NAS, Tidal eller Spotify passera genom ljudkortet även vid ljud ut från USB-porten till exempelvis en Dragonfly?

//Magnus

Permalänk

AKG K142HD

Någon som har erfarenhet av AKG K142HD? Ska lyssna från mobil och dator (Tidal, Spotify, NAS), med mindre kostsam DAC/amp om det behövs för ljudets skull. //Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Måste inte ljudet från tex NAS, Tidal eller Spotify passera genom ljudkortet även vid ljud ut från USB-porten till exempelvis en Dragonfly?

Nix, kör du via USB så används inte inbyggda ljudkortet alls.
Den digitala signalen från Spotify mfl går rakt ut via USB till DAC:en i Dragonfly:n.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Tänkte ta mig till Hifibutiken i Linköping imorgon och lyssna på lurar och kolla om en Dragonfly Black gör någon skillnad vid uppspelning av Tidal och Spotify från dator och mobil. Finns det något annat sätt än en DAC att ge bättre ljud från datorn, kan något tex göras med ljudkortet? När jag kollar mina inställningar i datorns ljudkort så står det Realtek ljudkontroller HD Audio och ljud-codec ALC3240 men inga inställningar kan göras. Dolby ligger separat och är avstängt då jag tyckte det gav ett sämre ljud ut när den var på.
Är signalen bättre från USB-porten än från 3,5mm-uttaget? Måste inte ljudet från tex NAS, Tidal eller Spotify passera genom ljudkortet även vid ljud ut från USB-porten till exempelvis en Dragonfly?

//Magnus

Nä, du skickar en digital signal via USB till den externa DA-omvandlaren där den görs om till analog och sedan förstärks av förstärkaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Gördetsjälv: Du ska inte oroa dig allt för mycket, mitt fall är inte direkt hur det i regel ser ut. Jag nämnde det bara så du inte sitter där hemma med en DAC som inte hjälpte och heller inte får lämnas tillbaka. Kan dock vara värt att testa med o uppdatera ljuddrivrutinen först. Sök på detta: ALC3240. Om inte Realtek kommer som resultat så får du lägga till din datormodell i sökningen då den i så fall är specialgjord för just din datormodell.

@danwi: Hehe, jo, något i den stilen var det Borde verkligen sätta mig och kolla igenom Startrek snart.. Känns som att jag gått miste om något underbart bra.
Jo, de är väl förvisso ett steg upp som är svårslaget när de ligger runt 1000-1500kr. Även om de inte är neutrala så är de väldigt billiga för att få Hifimagi inbakad. Momentum tycker jag ljudmässigt är i porta pro nivå, bättre än skräp, men inget som är värt någon större summa. Ända anledningen till att jag inte skulle köpa X2 till mig är att jag är petig med att kunna höra alla frekvenser i ungefär samma nivå (vad jag har som definition på neutral, utan att vara petnoga).
Har personligen aldrig hört mer prisvärda lurar än HI2050(verkar dock inte säljas längre), och MDR-1A som jag lyckades ta hem begagnade (nyskick) för 550 med frakt. Visst båda har sina nackdelar, men för priset så kan jag inte hitta bättre. Kinalurarna är lite basfattiga, men nästan lika härliga för sång som 400i (och utan överdriven sibilance). Sonylurarna har väl rätt bra balans rakt av, lite grötiga(frekvenserna separeras inte perfekt, tänk blödande bas), men det är nog delvis därför jag gillar dem, de har lite roliga hopp i frekvenserna utan att vara speciellt fattiga i något område. Båda är bekväma. Sonylurarna behöver i alla fall inte jag skämmas över att gå runt med, då de varken läcker speciellt mycket eller har utstickande/överdriven design. De är dock svettmagneter och en aning knepiga att rengöra. HI2050 sägs väl vara Cloud headseten, om du är nyfiken på ljudet (eller pro80 som är stängda, men låter nästan identiskt). De tycker dock jag förtjänar lite mer kräm än telefon/valfri dator kan leverera. Största minuset för mig med HI2050 är väl att jag egentligen inte är jätteförtjust i att bidra till Kina, speciellt sedan jag läste på om UPU (fraktbolagen här får pröjsa för sakerna som skickas hit, eller tja, vi får högre fraktkonstnader som följd). Ska inte gå in mer i politiken, tänkte bara att det kan vara något att nämna.
Vart lite långt svar, men det kanske kan vara kul att få något att koppla mitt tyck och tänk till.

Edit: Kom på att jag kanske ska tillägga att jag söker balans då jag lyssnar på allt från klassiskt till speedstep.. Är låten bra så lyssnar jag helt enkelt Men ja, därför vill jag ha balans, då det inte direkt är så kul att hoppa en hel genre bara för att luren inte går att njuta utav till si eller så.

Permalänk
Proffsmobbare

Måste skicka in Momentum Wireless på garanti efter att glidkuddarna till ena kåpan har rymt. Det ser ut att bli ungefär en månad i RMA-tid och det går inte att överleva den tiden med bara DT880, den smekmånaden är verkligen över.

Finns det något med en roligare, varmare karaktär för runt 1500 SEK? Gärna stängt. Redan kört igenom hela DT-serien och i princip alla Momentum.

Annars får det bli ett par B&O H6 v2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Måste skicka in Momentum Wireless på garanti efter att glidkuddarna till ena kåpan har rymt. Det ser ut att bli ungefär en månad i RMA-tid och det går inte att överleva den tiden med bara DT880, den smekmånaden är verkligen över.

Finns det något med en roligare, varmare karaktär för runt 1500 SEK? Gärna stängt. Redan kört igenom hela DT-serien och i princip alla Momentum.

Annars får det bli ett par B&O H6 v2.

Det finns ett par Denon AH-D2000 på blocket för 1200kr. Ett fynd för de pengarna i min mening.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

@Laine: Fundrar du på B&O så föreslår jag Sony MDR-1A (finns blåtand modeller o lite annat). De är rätt lika, men B&O är klart renare och ska mycket till för att uppfattas som obehagliga på något sätt. En av få reviews som Zeos faktiskt beskrev ljudet rätt bra i. Båda är ju lite åt svettmagnets-hållet och Sony-lurarna är enligt mig bekvämare, även om B&O har extremt sköna pads.. Hur som, klart värda att överväga om det är ljudsignaturen du söker.

Edit: la till länk till prisjakt. Synd att inte min version verkar säljas.. Brunt fejkläder och silvriga i övrigt. Bra mycket stiligare om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

@anon186252: Jag skulle föreslå att du inte lyssnar på vad Zeos säger i sina "recensioner" och ser det mer som underhållning, ungefär som The Grand Tour.
Eller, du kan ju självklart lyssna på honom men tro eller lita inte på vad han säger om det han recenserar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

@backspace: Precis det jag försökte insinuera(?) i tidigare inlägg.. Jag har lyssnat på dem, och håller med han till fullo om att B&O lurarna är lena och inte har något som folk generellt sett klagar på, t ex sibilance, krispiga röster osv. Jag håller helt med om att man inte ska lyssna på Zeos

Edit:
(?) = Var osäker på stavningen, men den var tydligen rätt

Permalänk

Hemma med NAD Viso HP50!

Äntligen har jag hittat hem. Var till Hifiklubben i Linköping idag och fick kanonfin service och hjälp att hitta rätt hörlurar. Det landade i ett par NAD Viso HP50 och så tyckte jag Dragonfly Red faktiskt gjorde ett bättre jobb än Black så det blev en sådan också. NAD-lurarna låter så mycket bättre än mina Fidelio X2 direkt ur datorn eller från telefonen. Med Dragonfly blev det mindre skillnad men ändå med en klar fördel för NAD-lurarna mer mer detaljer och närhet. Men jag måste säga att Fidelio X2 gjorde sig rättvisa med Dragonfly Red, det var som att de vaknade till liv då även om de känns mindre intima än NAD eller B&W, troligtvis för att jag är ovan med en öppen kåpa. Utan Dragonfly Red så är X2 långt ifrån andra lurar tyvärr. Lyssnade också på ett par B&W 7or som var riktigt trevliga, med aningen mer sofistikerat ljud än hos NAD-lurarna men med en för liten skillnad för att det motiverar priskillnaden för mitt lyssnande just nu, men någon gång kanske.

Ett jättestort tack till all hjälp här i tråden som hjälpt mig att hitta rätt! //Magnus

Permalänk
Skrivet av ekeee:

Hejhej! Letar efter ett par hörlurar som fungerar bra att släpa runt i hemmet.

Kikat litegrann på Fidelio X2 och V-moda m100. Någon som har en synpunkt? Tack på förhand

Skrivet av Laine:

Finns det något med en roligare, varmare karaktär för runt 1500 SEK? Gärna stängt. Redan kört igenom hela DT-serien och i princip alla Momentum.

NAD Viso HP50? Demoex på Hifiklubben för strax under tusenlappen. Behöver ingen förstärkare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Testa köp runda makeup pads i bomull och använd som dämpning. Otroligt billig, effektiv och enkel mod. Saknar mina Pro 900 hyperaggressiva men de kan rocka rätt hårt när de klaffar och de var faktiskt grymt bra för piano.

Har en fråga jag har skaffat en pearl throne thumper men de har inte rca ingångar som andra buttkickers utan phono. Så jag har kopplat dem till en av mina hörlursförstärkare. Men då de egentligen vill ha en mono signal för att de ska bli mindre diffust då den ju tar upp till 250 hz med den medföljande förstärkarn i alla fall finns det några förstärkardesigner där det kan va skadligt att bara koppla in ena kanalen?

Rca och phono brukar avse samma kontakttyp men förstärkaren till Pearl throne thumper verkar ha teleplugg på ingången.
Det finns förstärkartyper som inte tål att startas utan last, de är ovanliga men de finns men i princip är allt som byggs med ickretsar skyddat men använder man rör eller exotiska byggen med negativ utimpedans och liknade så kan de bli instabila om det inte finns nån last, är du orolig för en hörlursförstärkare så koppla in ett effektmotstånd för att simulera luren på den kanal du inte använder, det bästa är däremot att använda ett monokopplande buffertsteg eftersom det kan vara stereo i basen så är det ju inte säkert att du får summan av all bas utan bara bas från en kanal om du bara ansluter den till en stereokanal.

En 1-5W resistor på 50-150 Ohm lär funka som konstlast för de allra flesta hörlursförstärkare och kostar bara några kronor, du får 20 för 40 kr på Kjell >
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/mots...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag är på jakt efter nya hörlurar som ska användas framför datorn, förtillfället skulle de drivas av ett inbyggt ljudkort men planen är att när jag får lite tid över bygga en DAC med evt rör förstärkare. Budgeten är ungefär 1000-1600kr.

Jag har kikat på Sennheiser HD598 SE som ser ut att gå för 1600kr från Tyskland, lika så AKG K 701 för ungefär samma peng. Känner dock att jag inte har någon större koll på fler bra alternativ, då gärna något hack billigare. Finns det några billigare eller bättre alternativ jag borde hålla utkik efter?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Inaktiv

@Evil_AnAnAs:
Tja, kan lista några populära. Hela DT-serien, Shure SRH840, Audio Technica ATH-M40x/M50x (inkl utan "x"), AKG K702 (tror den är rätt lik 701), X2 (låter nog katastrof med tube amp dock), och T50RP tycker jag personligen verkar lite ball.. Det finns ju lite olika varianter utav Sennheiser i den prisklassen också. Kom ihåg att dyrare inte alltid betyder bättre! Sen finns det en massa kina-lurar som är billiga och ganska poppis.
Det bästa är väl helt enkelt om du kan ta dig iväg och kika så du har koll på hur ett par låter, det blir lite knepigt att rekommendera något då det kan skilja rejält mellan modellerna.
K701 har jag fått klart för mig är väldigt ljusa, bas-fattiga, tar fram detaljer väligt väl, men kan absolut gå folk på nerverna pga detta då många har svårt för mycket utav högre frekvenserna. Medans HD598 snarare är ganska varma och gosiga, saknar subbas, men har shysst slag i sig. Helt enkelt en lur som få kan tycka illa om, men inte alla finner prisvärd / känner sig nöjd med. De är verkligen inget för de som älskar bas, speciellt inte vibrerande känslan. (min beskrivning på Sennheiser-lurarna).
Tube gör väl ljusare lurar, som K701, lite mindre ljusa om jag inte fmissförstått det helt.. Så om det bara är lite för ljusa kanske sådana blir helt underbara med en tube-amp? Ska dock skilja en del mellan tube och tube..
Begagnade HD650/HD600 är nog ett utav de bättre valen också då det är lurar som år efte lansering fortfarande många anser oslagbara.
Det är lite utav en djungel helt enkelt, men nu har du några att kika på i alla fall
Kommer säkert massvis av bra förslag lite senare också, jag tog bara alla jag kom på just nu som nyvaken

Edit: Jag gillar Sony MDR-1A en hel del, och de varken behöver eller låter bättre med amp (enligt mig såklart). Dessa är dock inte för gaming, då vill du (helst) ha öppna lurar. Så, som sagt, prova några, och om du inte hittar något superbt direkt, förklara vad du gillar/hatar med dessa så blir det enklare att ge dig tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Jag är på jakt efter nya hörlurar som ska användas framför datorn, förtillfället skulle de drivas av ett inbyggt ljudkort men planen är att när jag får lite tid över bygga en DAC med evt rör förstärkare. Budgeten är ungefär 1000-1600kr.

Jag har kikat på Sennheiser HD598 SE som ser ut att gå för 1600kr från Tyskland, lika så AKG K 701 för ungefär samma peng. Känner dock att jag inte har någon större koll på fler bra alternativ, då gärna något hack billigare. Finns det några billigare eller bättre alternativ jag borde hålla utkik efter?

Som alltid: vad lyssnar du på för slags musik?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@oatp1b1:
Bara för att jag är nyfiken utav mig så måste jag fråga. Brukar folk bli nöjda efter att de fått rekommendationer baserat på musiksmak? Själv har jag lite svårt för att se det fungera bra, då jag inte tycker att vissa lurar egentligen är lämpade för musik ens. Men samtidigt verkar ju folk älska många utav just de hörlurarna jag har svårt för..
Det är inte menat som kritik, jag är som sagt bara nyfiken. Delvis så att jag inte sitter och skriver långa inlägg, som senaste, helt i onödan.

Permalänk
Medlem

@anon186252: Jag tycker att det till viss del spelar in huruvida man t.ex. endast lyssnar på en genre eller om man är allätare. Lyssnar någon enbart på jazz och klassiskt så är det väldigt mycket lättare att rekommendera bl.a. DT880, K701 eller HD800 än om de lyssnar på klassiskt och punk.
Sedan tycker jag att det är dumt att köpa helt blint om man inte har benkoll på vad man gillar och inte gillar, och det tar oftast ett tag att komma fram till det. Jag tycker inte att ditt inlägg är skrivet är onödan, eftersom du orkar skriva mer nyanserat än vad många andra (inklusive jag själv) gör.

Permalänk
Inaktiv

@oatp1b1:
Hmm.. Alright!
Kan absolut köpa argumetet för ljusare lurar när det kommer till klassiskt. Dessa är ju generellt helt super för sång, instrument och framförallt detaljrikedom, som t ex placering utav allt i konserthallen (dock inte för instrument med lägre frekvenser). Eller tja, klassiskt var väl kanske lite fel.. Sånt som fanns redan innan bas började komma in i bilden ordentligt, menar jag väl kanske snarare. För som jag förstått det så var det inte världens grej förr, och tycker mig faktiskt höra det i äldre låtar, även om jag inte lagt så mycket tanke på det. Det låter ju som det ska så varför fundera? Men ja, är låten inte direkt skapad med fokus på att basbiten ska fungera perfekt så är det ju lite meningslöst med bra bas på uppspelningsanläggningen.
Min tanke var dock lite åt genres som har det mesta, det är ju inte helt ovanligt att folk rekommenderar den och den hörluren för t ex EDM. Det är ju en genre som verkligen har allt. Min tänke är då att en balanserad hörlur är prioriterat, men oftast så är det väl V-formade lurar som rekommenderas till detta, eller allt egentligen (många som älskar bas), därav lite fundersam kring det hela. Det verkar ju endå fungera någorlunda med genre baserade metoden.
Absolut, det är helt klart svårt att veta vad man söker i början. Jag tyckte själv att porta pro var helt underbart bra när de kom, och jag inte hade hört bättre. Tog väl en 40-60 hörlurar runt 1000kr klassen innan jag kände mig hyfsat säker på vad jag sökte. Är dock lite utav en förbannelse när man väl hört bättre varianter. Det blir så dyrt med denna hobby..
Jaja, behöver inte gå djupare i detta om det känns tröttsamt Kan väl känna mig nöjd med att det inte är slöseri på tid att skriva lite extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

@oatp1b1:
Hmm.. Alright!
Kan absolut köpa argumetet för ljusare lurar när det kommer till klassiskt. Dessa är ju generellt helt super för sång, instrument och framförallt detaljrikedom, som t ex placering utav allt i konserthallen (dock inte för instrument med lägre frekvenser). Eller tja, klassiskt var väl kanske lite fel.. Sånt som fanns redan innan bas började komma in i bilden ordentligt, menar jag väl kanske snarare. För som jag förstått det så var det inte världens grej förr, och tycker mig faktiskt höra det i äldre låtar, även om jag inte lagt så mycket tanke på det. Det låter ju som det ska så varför fundera? Men ja, är låten inte direkt skapad med fokus på att basbiten ska fungera perfekt så är det ju lite meningslöst med bra bas på uppspelningsanläggningen.

Både klassiskt och jazz kan ha toner som går rätt långt ner, exempelvis basgitarrer som kan gå ner till 40 Hz och kontrabas som kan gå ned nästan lika långt, så att bortse från god basåtergivning bara för att man lyssnar på genrer som kanske inte helt kopplas ihop med bas skulle ge rätt tveksamma resultat antagligen.

Citat:

Min tanke var dock lite åt genres som har det mesta, det är ju inte helt ovanligt att folk rekommenderar den och den hörluren för t ex EDM. Det är ju en genre som verkligen har allt. Min tänke är då att en balanserad hörlur är prioriterat, men oftast så är det väl V-formade lurar som rekommenderas till detta, eller allt egentligen (många som älskar bas), därav lite fundersam kring det hela. Det verkar ju endå fungera någorlunda med genre baserade metoden.

Har faktiskt aldrig lyssnat på EDM, men jag förstår vad du menar. Tror dock att V-formade lurar rekommenderas eftersom de har väldigt mycket bas men nödvändigtvis inte bra bas. De kan säkerligen reproducera så mycket bas att man får en stroke, men hur kvaliteten är på den kan man ju ifrågasätta. Har lyssnat mycket på välproducerad elektronisk musik som har rätt mycket bas/subbas (The Knife t.ex.) på mina HD800S och det låter helt fenomenalt, men brukar aldrig rekommenderas om man lyssnar på mycket basrik musik. Ska dock påpekas att det aldrig blir såpass mycket att det 'känns' fysiskt, vilket är kanske är anledningen.

Citat:

Absolut, det är helt klart svårt att veta vad man söker i början. Jag tyckte själv att porta pro var helt underbart bra när de kom, och jag inte hade hört bättre. Tog väl en 40-60 hörlurar runt 1000kr klassen innan jag kände mig hyfsat säker på vad jag sökte. Är dock lite utav en förbannelse när man väl hört bättre varianter. Det blir så dyrt med denna hobby..
Jaja, behöver inte gå djupare i detta om det känns tröttsamt Kan väl känna mig nöjd med att det inte är slöseri på tid att skriva lite extra.

Tycker absolut att du ska fortsätter skriva så det blir lite mer liv i tråden än det vanliga X2/M50X-snacket som har genomsyrat den de senaste månaderna. Jag körde själv med Porta Pro i många år tills jag genom ett par Bose-lurar började utforska lurvärlden lite mer. Visst är det en relativt dyr hobby, men så länge man inte hamstrar både hörlurar, förstärkare och DA-omvandlare som en hel del verkar göra så behöver det inte bli dyrt. Jag säljer alltid av utrustning innan jag köper ny just för att inte hamna i träsket att man sitta på prylar för en bit över 100'..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon186252:

@oatp1b1:
Bara för att jag är nyfiken utav mig så måste jag fråga. Brukar folk bli nöjda efter att de fått rekommendationer baserat på musiksmak? Själv har jag lite svårt för att se det fungera bra, då jag inte tycker att vissa lurar egentligen är lämpade för musik ens. Men samtidigt verkar ju folk älska många utav just de hörlurarna jag har svårt för..
Det är inte menat som kritik, jag är som sagt bara nyfiken. Delvis så att jag inte sitter och skriver långa inlägg, som senaste, helt i onödan.

Musiksmak har inget med val av återgivningsutrustning att göra, den återger endera korrekt eller så färgar den men den bryr sig inte om vilken musikstil det handlar om.

Skrivet av oatp1b1:

@anon186252: Jag tycker att det till viss del spelar in huruvida man t.ex. endast lyssnar på en genre eller om man är allätare. Lyssnar någon enbart på jazz och klassiskt så är det väldigt mycket lättare att rekommendera bl.a. DT880, K701 eller HD800 än om de lyssnar på klassiskt och punk.
Sedan tycker jag att det är dumt att köpa helt blint om man inte har benkoll på vad man gillar och inte gillar, och det tar oftast ett tag att komma fram till det. Jag tycker inte att ditt inlägg är skrivet är onödan, eftersom du orkar skriva mer nyanserat än vad många andra (inklusive jag själv) gör.

Bra anläggningar återger korrekt och låter det då inte bra så byter man insignal i stället för att välja färgande delar, vill man färga ljudet så gör man det med fördel med tonkontroller eller eq så att man kan färga för att dölja en del brister i dåliga inspelningar men stänga av färgningen när inspelningen är bra.

Skrivet av oatp1b1:

Både klassiskt och jazz kan ha toner som går rätt långt ner, exempelvis basgitarrer som kan gå ner till 40 Hz och kontrabas som kan gå ned nästan lika långt, så att bortse från god basåtergivning bara för att man lyssnar på genrer som kanske inte helt kopplas ihop med bas skulle ge rätt tveksamma resultat antagligen.

Om det är nått som verkligen behöver djupbaskapacitet för att återges korrekt är det klassisk musik och akustiska inspelningar, stora orglar kan ha pipor stämda till 8 Hz och en stor flygel går ner till 17 Hz, dessutom krävs sub och infrabasen ofta för att återge rummet på ett korrekt sätt, provar man att filtrera bort den djupaste basen är det oftast väldigt svårt att uppfatta rummets egenskaper.

Personligen förstår jag inte de som väljer färgade delar för att stå ut med att lyssna på tekniskt dålig musik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

Både klassiskt och jazz kan ha toner som går rätt långt ner, exempelvis basgitarrer som kan gå ner till 40 Hz och kontrabas som kan gå ned nästan lika långt, så att bortse från god basåtergivning bara för att man lyssnar på genrer som kanske inte helt kopplas ihop med bas skulle ge rätt tveksamma resultat antagligen.

Har faktiskt aldrig lyssnat på EDM, men jag förstår vad du menar. Tror dock att V-formade lurar rekommenderas eftersom de har väldigt mycket bas men nödvändigtvis inte bra bas. De kan säkerligen reproducera så mycket bas att man får en stroke, men hur kvaliteten är på den kan man ju ifrågasätta. Har lyssnat mycket på välproducerad elektronisk musik som har rätt mycket bas/subbas (The Knife t.ex.) på mina HD800S och det låter helt fenomenalt, men brukar aldrig rekommenderas om man lyssnar på mycket basrik musik. Ska dock påpekas att det aldrig blir såpass mycket att det 'känns' fysiskt, vilket är kanske är anledningen.

Oj, nu var jag kanske lite otydlig. Menade absolut inte att ljusare lurarna nödvändigtvis har dålig bas, nej nej. Ofta de som har bäst kvalite på bas, enligt mig. Det jag tänkte är lite vad du är inne på i andra stycket, att jag kan tycka att det inte riktigt är rätt balans alla gånger, och därför inte riktigt reproducerar det på naturligt sätt. Men det beror kanske lite mer på inspelningen, vissa är ju mastrade för ljusare, och tvärt om. Jag kan också njuta utav ljusare lurar en del, men även till klassiskt finner jag de med bättre balans vara bättre på korrekt reproduktion utav instrumenten. Tyvärr så är det sällan i kombination med korrekt placering utav instrumenten, eller separationen i vågorna. Det verkar man behöva ljusare eller oändligt dyra pryttlar till. Dock skulle jag väl egentligen kunna säga att detta helt och hållet är smaksak, då det egentligen har med vad man prioriterar att göra. Detaljer eller nivån på frekvenserna i de olika tonerna, jag föredrar då det senare för njutlyssnande. Men jag väl lite väl petig just nu
Basfattiga och kvaliten på basen är nog bra om jag är tydligare med framöver.

Jo, jag har lyssnat en del på basrika låtar med klättrande lurar jag med, och... Man vänjer sig faktiskt. Efter någon vecka så låter det riktigt bra till och med. Dessa lurar är ju mer för sådant som man kanske inte riktigt tänker på i början, t ex den där framhävda sibilancen, eller när rösterna låter lite krispiga, som i rätt mängd kan få helt nytt liv i musiken. Det är väl när jag väl hade vant mig vid mitt första par ljusare lurar som jag för första gången bara satt och lyssnade, och helt förlorade tidsuppfattningen.
Men ja, det ligger något i det där med mycket bas. Har flera vänner/bekanta som struntar helt i resten, så länge det är mycket bas är de nöjda. Jag tycker bara att musiken blir förstörd, som med en bekant. Hen har köpt rejäl sub till bilen. Rikligt med bas, och djupt går den (såklart). Men vart tog musiken vägen? Nu är det ju bara ett vibrerande buller.. Inte helt långt från att försöka ha en diskussion med hörselkåpor, medans man bilar betong (går inte så bra).

Skrivet av oatp1b1:

Tycker absolut att du ska fortsätter skriva så det blir lite mer liv i tråden än det vanliga X2/M50X-snacket som har genomsyrat den de senaste månaderna. Jag körde själv med Porta Pro i många år tills jag genom ett par Bose-lurar började utforska lurvärlden lite mer. Visst är det en relativt dyr hobby, men så länge man inte hamstrar både hörlurar, förstärkare och DA-omvandlare som en hel del verkar göra så behöver det inte bli dyrt. Jag säljer alltid av utrustning innan jag köper ny just för att inte hamna i träsket att man sitta på prylar för en bit över 100'..

Då ska jag försöka se till att hoppa in lite då och då framöver också!
Intressant att du gillar Bose, utvekla gärna. Har själv inte mycket positivt att säga om dem, annat än att NC funktionen är grym. Men som även gör mig illamående just pga att den stänger ut så mycket.. (blir lite som tunnelseende för min del)
Det hade varit en god idé att sälja, men.. Jag är oturligt nog sådan som får nostalgi utav helt fel saker. En bild från barndommen kan åka i papperskorgen direkt, men ett par bra hörlurar.. Nono, de kommer nog följa med livet ut, eller tills man skaffar sig fru som får för sig att städa lite.. Ska väl vara glad att jag inte har börjat sukta allt för mycket efter bättre AMP/DAC ännu. Kan dock slå vad om att jag hade köpt ett par Stax om jag ens kunnat haft råd med dem

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Musiksmak har inget med val av återgivningsutrustning att göra, den återger endera korrekt eller så färgar den men den bryr sig inte om vilken musikstil det handlar om.

Jo, det var lite det jag tänkte på, och vi verkar vara utav samma uppfattning rakt av. Bortsett från att våra öron säkerligen skiljer en aning.

Skrivet av mrqaffe:

Bra anläggningar återger korrekt och låter det då inte bra så byter man insignal i stället för att välja färgande delar, vill man färga ljudet så gör man det med fördel med tonkontroller eller eq så att man kan färga för att dölja en del brister i dåliga inspelningar men stänga av färgningen när inspelningen är bra.

Personligen förstår jag inte de som väljer färgade delar för att stå ut med att lyssna på tekniskt dålig musik.

Håller helt med, varför kvadda så mycket när man bara vill fixa till en låt?

Skrivet av mrqaffe:

Om det är nått som verkligen behöver djupbaskapacitet för att återges korrekt är det klassisk musik och akustiska inspelningar, stora orglar kan ha pipor stämda till 8 Hz och en stor flygel går ner till 17 Hz, dessutom krävs sub och infrabasen ofta för att återge rummet på ett korrekt sätt, provar man att filtrera bort den djupaste basen är det oftast väldigt svårt att uppfatta rummets egenskaper.

Absolut, vi verkar missförstått varandra lite när det kommer till kvalitet och kvantitet. Kvalitet behövs alltid, men kvantitet är lite mer diskutabelt för de flesta. Dock föredrar jag lite mindre kvalitet om kvantitenten är jämnare.

Edit: skrev lite mer i tidigare som du nog ser, därav lite korta svar i detta

Permalänk
Skrivet av Gördetsjälv:

Äntligen har jag hittat hem. Var till Hifiklubben i Linköping idag och fick kanonfin service och hjälp att hitta rätt hörlurar. Det landade i ett par NAD Viso HP50 och så tyckte jag Dragonfly Red faktiskt gjorde ett bättre jobb än Black så det blev en sådan också. NAD-lurarna låter så mycket bättre än mina Fidelio X2 direkt ur datorn eller från telefonen. Med Dragonfly blev det mindre skillnad men ändå med en klar fördel för NAD-lurarna mer mer detaljer och närhet. Men jag måste säga att Fidelio X2 gjorde sig rättvisa med Dragonfly Red, det var som att de vaknade till liv då även om de känns mindre intima än NAD eller B&W, troligtvis för att jag är ovan med en öppen kåpa. Utan Dragonfly Red så är X2 långt ifrån andra lurar tyvärr. Lyssnade också på ett par B&W 7or som var riktigt trevliga, med aningen mer sofistikerat ljud än hos NAD-lurarna men med en för liten skillnad för att det motiverar priskillnaden för mitt lyssnande just nu, men någon gång kanske.

Ett jättestort tack till all hjälp här i tråden som hjälpt mig att hitta rätt! //Magnus

Paul Barton kan det där med hörlurar! Va väldigt imponerad ljudmässigt med hans PSB M4U2 men ergonomin och storleken fick mig att släppa taget om dom. Är nyfiken på Hp50 såklart, men å andra sidan är man nyfiken på en hel del andra lurar också

Permalänk
Inaktiv

@oatp1b1:
Provade 400i igen, då jag inte velat gå ut i snöovädret ännu, dum som jag är, och jag kan inte skilja mig från dem längre. Får bli att spara till ännu ett par.. Don't judge me please >.> Aja, 2 minus, låtar är inte alltid mastrade för planars rappa respons, och sibilancen som jag förhoppningsvis kan ordna med nya pads.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Musiksmak har inget med val av återgivningsutrustning att göra, den återger endera korrekt eller så färgar den men den bryr sig inte om vilken musikstil det handlar om.

Fast du måste väl hålla med om dels att det finns få utrustningar som återger musik korrekt och därmed också att musiksmaken styr återgivningsutrustningen. Sedan kan det ju också bli mer eller mindre njutningsbart, vilket också väl gör att man väljer komponenter som färgar (t.ex. rör) för att göra musiken mer njutningsbar men måhända mindre tekniskt korrekt.

Skrivet av anon186252:

Intressant att du gillar Bose, utvekla gärna. Har själv inte mycket positivt att säga om dem, annat än att NC funktionen är grym. Men som även gör mig illamående just pga att den stänger ut så mycket.. (blir lite som tunnelseende för min del)
Det hade varit en god idé att sälja, men.. Jag är oturligt nog sådan som får nostalgi utav helt fel saker. En bild från barndommen kan åka i papperskorgen direkt, men ett par bra hörlurar.. Nono, de kommer nog följa med livet ut, eller tills man skaffar sig fru som får för sig att städa lite.. Ska väl vara glad att jag inte har börjat sukta allt för mycket efter bättre AMP/DAC ännu. Kan dock slå vad om att jag hade köpt ett par Stax om jag ens kunnat haft råd med dem

Nu skulle jag troligtvis inte gilla dem, men när jag hade dem (OE2 tror jag de hade) för 6-7 år sedan så tyckte jag att de var ett lyft gentemot de Porta Pros jag hade då.

Fördelen med att du säljer saker är att du har förhoppningsvis råd med bättre grejer sen! Kul att det löste sig med lurarna också, det är inte alltid lösningen att köpa nytt.