Ska bygga Ultra gaming för 40k - behöver HJÄLP/RÅD!

Permalänk
Medlem

hehe, du vet att z270 släpps snart.. så hur e det spikat då

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av hakd:

@PROSPECT-GRIPEN:

Att köpa en spelburk för sånna pengar och sen välja en skärm med mera än 1ms är bara tragiskt.
Det är bara glömma snabba FPS spel om man är petig eller har tänkt prioritera flyt och 1:1 känsla utan fördröjningar.

Så du menar att 1ms och 4ms kommer vara stor skillnad på 144hz 1440p i en sån här rigg? Kommer jag verkligen känna skillnaden mellan Asus ROG Swift PG279Q och AOC AG271QG?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Sen har vi den här jätten... Den ser ju magnifik ut, men jag tror den är alldeles för stor och blir märklig att spela FPS spel på Ultra-Wide.

Ultrawide ALLA dagar i veckan! ...speciellt för FPS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

wow tack så mkt för all info!

Jag ska faktiskt "bara" spela. Ingen Twitch, inga animeringar, inga inspelningar av mitt game, inga redigeringar osv. Så det känns inte som jag kommer tjäna på X99 och 6800k!

Jag ska vara ärlig och jag förstår ingenting ang ditt svar om minne QVL? Sorry men om jag ska förstå måste du göra ett svar för "dummies" på den här punkten... Och det lutar mer åt att jag kommer byta till 16 GB 3000Mhz på samma minne, Corsair Dominator.

Vad innebär det att det är en Alphacool OEM? Jag valde NZXT Kraken X61 All-in-One 280mm Liquid Cooler mest för utseendet och de vita fläktarna samt LED belysningen på själva blocket. Den känns ganska Clean och verkar inte ta mycket plats.
Ek Predator som du visar är väldigt snygg den med! Jag ska titta närmare på den men rent spontant känns den större (både rören och elementet) och kanske inte riktigt passar i detta bygge känner jag. Men jag ska se lite noggrannare!

Jag ska definitiv vänta på 7700K och 1080Ti efter era svar! Vill jämföra priserna samt prestandan om det är värt det. Tycker annars att 6700K och 1080 strix känns vältestade och etablerade och går att få för ganska bra pengar.

Vad är det för responstid på PG279Q? 1ms vs 4ms i ett sånt här bygge kommer det verkligen kännas skillnad tänker jag? Jag är inne på AOC då designen är överlägsen dom två andra tycker jag.

Jag kan förstå att du blir rekommenderad X99 samt 6800k, däremot tycker jag att du ska ta 6700k med single 1080 då det räcker för ditt ändamål.
QVL "qualified vendor list" genom att kolla detta så vet du att minnena du köper stöds av moderkortet.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Skrivet av DST:

hehe, du vet att z270 släpps snart.. så hur e det spikat då

ooooh den såg fet ut! Visste inte detta...Men färgschemat kanske passar bättre med z170 ändå så jag är ganska säker ändå..

Permalänk
Skrivet av AmdX2:

Jag kan förstå att du blir rekommenderad X99 samt 6800k, däremot tycker jag att du ska ta 6700k med single 1080 då det räcker för ditt ändamål.
QVL "qualified vendor list" genom att kolla detta så vet du att minnena du köper stöds av moderkortet.

Tack! Det var skönt att höra måste jag säga...
Aha okej! Kan du se om Corsair Dominator 16 GB 3000Mhz stöds av moderkortet? Jag fattar ärligt 0 av den där bilden..

Permalänk
Medlem

@PROSPECT-GRIPEN:

Ja dem minnena stöds

CORSAIR CMD16GX4M4B3000C15 16GB(4GB*4) SS Samsung K4A4G085WD 15-17-17-35 1.35V

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

köp så klart 2x8 eller 2x16 kit. varför 4x4?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

köp så klart 2x8 eller 2x16 kit. varför 4x4?

OCD....måste fylla alla slots. Min hjärna pallar inte o se två lediga slots

OM det inte blir sämre prestanda med 4x4 än 2x8??

Permalänk
Medlem

du belastar cpuns minneskontroller mer, iaf varit så förr i tiden. kanske inte ens kan köra 1t
å sen kan du ju fylla dem när minnena blir billigare igen om du nöjer dig med 2x8

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Så du menar att 1ms och 4ms kommer vara stor skillnad på 144hz 1440p i en sån här rigg? Kommer jag verkligen känna skillnaden mellan Asus ROG Swift PG279Q och AOC AG271QG?

Jag hade kört på Asus, vet inte om AOC har IPS-panel vilket är bra mycket bättre.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Så du menar att 1ms och 4ms kommer vara stor skillnad på 144hz 1440p i en sån här rigg? Kommer jag verkligen känna skillnaden mellan Asus ROG Swift PG279Q och AOC AG271QG?

Ja det är skillnad, polaren köpte en predator med 4ms.. jag som är van med 1ms stör mig som fan på eftersläppet

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Vad innebär det att det är en Alphacool OEM? Jag valde NZXT Kraken X61 All-in-One 280mm Liquid Cooler mest för utseendet och de vita fläktarna samt LED belysningen på själva blocket.

De allra flesta billiga AIO-kylare tillverkas av tredje part och licensieras av t.ex. Corsair och NZXT som bara sätter sin logo (och ev. RGB-tjafs) på dem.

Jag hade fel; NZXT kommer från Asetek, som även tillverkar halva Corsairs urval, samt Antecs, Scythes och Intels AIO-kylare. De tillverkar även de flesta hybrid-grafikkortens kylare såsom EVGAs och MSIs.

Här har du en lista över AIO OEMs: GamersNexus-länk

Det behöver ju inte vara negativt i sig med en OEMad kylare, tänk bara på att olika märken har olika läck-garantier osv. Jag vet att t.ex. Corsair ersätter skador på andra komponenter om deras kylare springer läck, kommer tyvärr inte ihåg hur lång garantitiden är. Borde vara lätt att Googla fram Även en "riktig" tillverkare av kylare som EKWB som jag föreslog har en sådan läckgaranti, och personligen tycker jag det känns bättre att köpa något som inte är tredjepart i det här fallet, men det kanske mer beror på någon sorts nördfåfänga, ville bara uppmärksamma detta

När det gäller responstid skulle jag inte stirra mig blind på 1ms vs. 4ms, då PG279Q har mycket snabbare signalprocessor än PG278Q. Här har du en liten jämförelse (lägre är bättre):

Saxad från TFTCentral. Vad man kan utläsa är alltså att PG279Q är "snabbare" än PG278Q trots långsammare GTG (Gray-to-gray) pga. uppdaterad signalprocessor, vilket innebär att du kommer känna av mindre inputlagg över lag.

Permalänk
Medlem

Ja alltså... Z170-moderkort för 2700kr... Redan där har man prioriterat fel. Ett Z170-moderkort blir inte mer än ett Z170-moderkort oavsett om du betalar 1500:- eller 3000:-

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja alltså... Z170-moderkort för 2700kr... Redan där har man prioriterat fel. Ett Z170-moderkort blir inte mer än ett Z170-moderkort oavsett om du betalar 1500:- eller 3000:-

Nej, det stämmer. Men jag betalar ju för designen och utseendet inte för att modekortet är något utöver det vanliga. Om du inte kan lägga pengarna på det är det upp till dig.

Permalänk
Medlem

SSD?

Edit: oj, såg att det stod skrivet nu, fanns inte med på bilden.

Permalänk
Medlem

Jag har en speldator i ungefär samma prisklass. Nu är min "grundad" redan sent 2013 men det är inte många prylar kvar (tror bara det är mina Samsung 840EVO SSD:er).

Jag bestämde mig för runt ett och ett halvt år sedan att uppgradera från Z87 och en fyrkärning 4770K till ett X99 system för att kunna gå från SLI till 3-Way SLI. Skaffade ett X99 system med en sexkärnig 5820K (motsvarar en 6800K idag). Funkade utmärkt med 3st GTX 980 och en Intel 750 SSD NVMe PCI-e 400GB som motsvarar 8+8+8+4=28 PCIe lanes som 5820K/6800K har. Jag kör min 5820K i 4.5GHz som standard men den klarar upp till 4.7GHz om det av någon anledning skulle behövas.

Har dock tröttnad på strulet med SLI som bara blir värre och värre. Stödet minskar helt klart så jag bytte ut mina 3st mot ett Palit Super Jetstream GTX 1080 och de flesta spel fungerar klart bättre. G-Sync känns som ett måste då du får ett helt annat flyt mellan typ 35 fps upp till skärmens maximala uppdateringsfrekvens.

Jag skulle rekommendera i första hand ett X99 system med en 6800K och ett Asus ROG Strix X99 Gaming som du kan ändra färg på för att passa ditt bygge. Till detta 4x4GB snabbt DDR4 minne. Alternativet är givetvis ett bra Z170-moderkort med en Skylake 6700K med 2x8GB snabbt DDR4 minne.

Som CPU-kylare får du välja om du vill gå med luftkylning eller AIO vattenkylning. Jag var väldigt nöjd med min Noctua NH-U14S luftkylare men är ännu mer nöjd med min AIO vattenkylningslösning: Corsair H105 med 4st Nanoxia Deep Silence 120mm .

Sedan bygger du på med en extremt snabb PCIe/M2 NVMe disk som OS-disk och en eller flera (ju större desto snabbare och bättre) vanliga SATA SSD-diskar för lagring. Alla snurrande diskar ska sitta externt allra helst i en NAS.

När det gäller grafikkortet väljer du i dagsläget ett GTX 1080 av en variant som har en löjligt överdimensionerad kylare (typ som mitt Palit Super Jetstream) för då slipper du att ljudnivån ökar drastiskt under tungt spelande.

Har du högre krav på ljudkort än det integrerade (som kan vara jäkligt bra idag) kan jag rekommendera ett "simpelt" Creative Sounblaster Z som har en riktigt bra hörlursförstärkare (driver mina HD650 utan problem) och du byter mellan hörlurar och högtalare med ett knapptryck i mjukvaran.

Chassi är en smaksak men välj inte ett för litet och förse det med gott om lågvarviga inblåsfläktar och något färre utblås för att få ett litet övertryck i chassit.

Jag vet att mitt nätagg är idag överdimensionerat, det skaffades för 3-Way SLI. Dock kan jag säga att jag har aldrig hört fläkten starta på mitt Corsair AX1200i 1200W. Det borde finnas gott om mer sansade nätagg att välja på som ex. Corsair RM750x 750W.

När det gäller skärm så är G-Sync och 1440p givet i denna typ av dator. Jag bytte nyligen (Black Friday) upp mig från en Asus ROG Swift PG278Q (2560x1440) till en fantastisk Asus ROG Swift PG348Q (3440x1440) som trots lägre uppdateringsfrekvens är så mycket bättre på alla sätt och vis.

Ta en titt på min signatur så ser du den mesta hårdvara jag kör och är väldigt nöjd med. Söker du på Bascule666 så hittar du lite äldre gallerier på min dator under ständig utveckling.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

varför inte köra på nått superlitet, typ mini itx?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10076340/

det dära inwin chassit e bara där för det ska representera Ncase M1 chassit som kostar typ lika mycket.

https://www.ncases.com/

personligen hade jag nog gått över till x99 asrock mini-itx mobot med en 6800k men vem vet intel kanske överraskar å släpper en 6kärnig cpu till 115x plattformen tidigare än väntat pga zen...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

varför inte köra på nått superlitet, typ mini itx?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10076340/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10076340/

det dära inwin chassit e bara där för det ska representera Ncase M1 chassit som kostar typ lika mycket.

https://www.ncases.com/

personligen hade jag nog gått över till x99 asrock mini-itx mobot med en 6800k men vem vet intel kanske överraskar å släpper en 6kärnig cpu till 115x plattformen tidigare än väntat pga zen...

Ser intressant ut! Men jag är lite osäker på mini itx... känns väldigt litet Tror inte det är min stil. Jag kommer nog gå för en 6700k+z170 MARK 1 om inte 7700K och z270 blir för dyrt. Känns också lite risky och ta första upplagan av nåt..

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Jag har en speldator i ungefär samma prisklass. Nu är min "grundad" redan sent 2013 men det är inte många prylar kvar (tror bara det är mina Samsung 840EVO SSD:er).

Jag bestämde mig för runt ett och ett halvt år sedan att uppgradera från Z87 och en fyrkärning 4770K till ett X99 system för att kunna gå från SLI till 3-Way SLI. Skaffade ett X99 system med en sexkärnig 5820K (motsvarar en 6800K idag). Funkade utmärkt med 3st GTX 980 och en Intel 750 SSD NVMe PCI-e 400GB som motsvarar 8+8+8+4=28 PCIe lanes som 5820K/6800K har. Jag kör min 5820K i 4.5GHz som standard men den klarar upp till 4.7GHz om det av någon anledning skulle behövas.

Har dock tröttnad på strulet med SLI som bara blir värre och värre. Stödet minskar helt klart så jag bytte ut mina 3st mot ett Palit Super Jetstream GTX 1080 och de flesta spel fungerar klart bättre. G-Sync känns som ett måste då du får ett helt annat flyt mellan typ 35 fps upp till skärmens maximala uppdateringsfrekvens.

Jag skulle rekommendera i första hand ett X99 system med en 6800K och ett Asus ROG Strix X99 Gaming som du kan ändra färg på för att passa ditt bygge. Till detta 4x4GB snabbt DDR4 minne. Alternativet är givetvis ett bra Z170-moderkort med en Skylake 6700K med 2x8GB snabbt DDR4 minne.

Som CPU-kylare får du välja om du vill gå med luftkylning eller AIO vattenkylning. Jag var väldigt nöjd med min Noctua NH-U14S luftkylare men är ännu mer nöjd med min AIO vattenkylningslösning: Corsair H105 med 4st Nanoxia Deep Silence 120mm .

Sedan bygger du på med en extremt snabb PCIe/M2 NVMe disk som OS-disk och en eller flera (ju större desto snabbare och bättre) vanliga SATA SSD-diskar för lagring. Alla snurrande diskar ska sitta externt allra helst i en NAS.

När det gäller grafikkortet väljer du i dagsläget ett GTX 1080 av en variant som har en löjligt överdimensionerad kylare (typ som mitt Palit Super Jetstream) för då slipper du att ljudnivån ökar drastiskt under tungt spelande.

Har du högre krav på ljudkort än det integrerade (som kan vara jäkligt bra idag) kan jag rekommendera ett "simpelt" Creative Sounblaster Z som har en riktigt bra hörlursförstärkare (driver mina HD650 utan problem) och du byter mellan hörlurar och högtalare med ett knapptryck i mjukvaran.

Chassi är en smaksak men välj inte ett för litet och förse det med gott om lågvarviga inblåsfläktar och något färre utblås för att få ett litet övertryck i chassit.

Jag vet att mitt nätagg är idag överdimensionerat, det skaffades för 3-Way SLI. Dock kan jag säga att jag har aldrig hört fläkten starta på mitt Corsair AX1200i 1200W. Det borde finnas gott om mer sansade nätagg att välja på som ex. Corsair RM750x 750W.

När det gäller skärm så är G-Sync och 1440p givet i denna typ av dator. Jag bytte nyligen (Black Friday) upp mig från en Asus ROG Swift PG278Q (2560x1440) till en fantastisk Asus ROG Swift PG348Q (3440x1440) som trots lägre uppdateringsfrekvens är så mycket bättre på alla sätt och vis.

Ta en titt på min signatur så ser du den mesta hårdvara jag kör och är väldigt nöjd med. Söker du på Bascule666 så hittar du lite äldre gallerier på min dator under ständig utveckling.

Tack för all info! Väldigt intressant och jag ska kolla in din rigg!

Jag kommer nog inte välja ett X99+6800K. Som nån skrev tidigare, det vore för mig helt ologiskt tycker jag. Jag kommer inte utnyttja det fina med det alls. Datorn är redan overkill för mitt syfte och jag måste hålla budgeten lite strikt.