The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Åh jösses vilken trevlig bugg. Gissar du är lagom OP nu

Haha om jag ör, problemet är att jag har armour och svärd i lvl 39 så jag har ingen riktigt nytta av att vara lvl 71 just nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

witcher 3

riktigt grymt spel! fick de får riktigt bra pris med alla dlc's i våras på ps4

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Seriöst du hittar ju reparationskit konstant behöver inte ens köpa dem eller crafta. Finns inget behov av att modda bort det. I värsta fall kan du bära på ett backup svärd om du har heligt ont om reparationskit.

Fast det där talar väl om något snarare för att man skulle modda bort det? "Det är ändå en mechanic som inte har någon som helst påverkan på gameplay eller svårighet, utan det är bara några extra klick då och då"

Jag moddade bort det efter min första playthrough för att jag tyckte det var en onödig grej som inte tillförde något alls till spelet, och som då och då bara blev ett irritationsmoment.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tja glömmer du att underhålla så får du det ju svårare. Du får ju bättre stats för varje hugg om du alltid är på 100 % oavsett hur mycket du slåss.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Köpte det här spelet för ca en vecka sen och är snart lvl 4 så jag har inte kommit så långt men jag har såna problem med pengarna. lootade ett bra svärd som var värt 330kr för det fick jag runt 20kr när jag sålde det, för dom pengarna kan jag köpa typ en brödbit.
Har ni några tips på hur man snabbt får ihop pengar?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Hej

har precis uppgraderat till ett GTX 1070 och funderar på att skaffa Witcher 3. Tänka kolla med er vad ni har för prestanda och inställningar i 1080p med 1070, 980ti eller Titan X (Maxwell). Jag trodde man skulle kunna lätt maxxa allt i 1080p och få 60fps med ett 1070 men sedan läste jag på andra ställen på internet att folk säger att så inte är fallet. Med tanke på att det är lika bra som bästa kortet man kunde ha när spelet kom (Titan X Maxwell) låter det konstigt. Sweclockers visar över 100fps men såg sedan att det är high inte ultra och utan hairworks.

Övrigt har jag 3570K i 4,2ghz och 16GB RAM.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hej

har precis uppgraderat till ett GTX 1070 och funderar på att skaffa Witcher 3. Tänka kolla med er vad ni har för prestanda och inställningar i 1080p med 1070, 980ti eller Titan X (Maxwell). Jag trodde man skulle kunna lätt maxxa allt i 1080p och få 60fps med ett 1070 men sedan läste jag på andra ställen på internet att folk säger att så inte är fallet. Med tanke på att det är lika bra som bästa kortet man kunde ha när spelet kom (Titan X Maxwell) låter det konstigt. Sweclockers visar över 100fps men såg sedan att det är high inte ultra och utan hairworks.

Övrigt har jag 3570K i 4,2ghz och 16GB RAM.

Så länge du skippar hairworks kommer det inte dippa under 60 med allt annat på ultra. Körde hela blood & wine expansionen med 1070 och en i5 2500k i 4.2GHz. (sprang runt i novigrad också, det är ju ändå där spelet har svårast men där är det cpun som begränsar)

Med hairworks på funkar det för det mesta att hålla 60 men inte alltid beroende på situation, vissa cut scenes, slåss mot vargar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nike54:

Så länge du skippar hairworks kommer det inte dippa under 60 med allt annat på ultra. Körde hela blood & wine expansionen med 1070 och en i5 2500k i 4.2GHz. (sprang runt i novigrad också, det är ju ändå där spelet har svårast men där är det cpun som begränsar)

Med hairworks på funkar det för det mesta att hålla 60 men inte alltid beroende på situation, vissa cut scenes, slåss mot vargar osv.

Läste att de la in mer inställningar för Hairworks i 1.07. Om man drar ner hair works till Low och drar ner MSAA på håret från 8 som är standard till 2 eller 4 så verkar det hjälpa FPS medan det fortfarande är bättre än att vara helt utan.

Väntar bara på sale nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagas:

Läste att de la in mer inställningar för Hairworks i 1.07. Om man drar ner hair works till Low och drar ner MSAA på håret från 8 som är standard till 2 eller 4 så verkar det hjälpa FPS medan det fortfarande är bättre än att vara helt utan.

Väntar bara på sale nu.

Spelet är värt varenda krona det kostar, slå till bara.

Mina två genomspelningar har hamnat på 130 respektive 100 timmar styck om jag inte minns helt fel. Första genomspelning utan DLC, andra genomspelning med dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hej

har precis uppgraderat till ett GTX 1070 och funderar på att skaffa Witcher 3. Tänka kolla med er vad ni har för prestanda och inställningar i 1080p med 1070, 980ti eller Titan X (Maxwell). Jag trodde man skulle kunna lätt maxxa allt i 1080p och få 60fps med ett 1070 men sedan läste jag på andra ställen på internet att folk säger att så inte är fallet. Med tanke på att det är lika bra som bästa kortet man kunde ha när spelet kom (Titan X Maxwell) låter det konstigt. Sweclockers visar över 100fps men såg sedan att det är high inte ultra och utan hairworks.

Övrigt har jag 3570K i 4,2ghz och 16GB RAM.

Du bör få 60fps i 1080p.
Får du inte det så klocka dina minnen om dom går i 1600 nu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Skaffade det på sale nu. Riktigt bra hittils. Körde just igenom tvåan och var klart bättre än ettan som jag gav upp att klara men trean är betydligt bättre. Kör allt maxxat plus 16xAF aktiverat via nvidias kontrollpanel. Förstår inte varför det är en setting i spelet. Enda som inte är helt max är 4xAA på hair works istället än 8x. Flyter på i 60 för det mesta. Ner mot 40 ibland men har inte uppfattat det som störande. Iaf mer än konsolversionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

kom nyligen igenom spelet andra gången med DLC. Kan inte ge witcher annat än 10/10. Toppar min favorit singleplayer, med mass effect trilogin på andra. Tyvärr så visste man inte av witcher trilogin fören 3an kom ut. Skulle ha varit att veta storyn från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

kom nyligen igenom spelet andra gången med DLC. Kan inte ge witcher annat än 10/10. Toppar min favorit singleplayer, med mass effect trilogin på andra. Tyvärr så visste man inte av witcher trilogin fören 3an kom ut. Skulle ha varit att veta storyn från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har spelat både tvåan och trean flera gånger men har också problem med storyn då och då. Känns som ett krav att läsa böckerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har spelat både tvåan och trean flera gånger men har också problem med storyn då och då. Känns som ett krav att läsa böckerna.

tyckte att storyn var ändå ganska simpel egentligen. Men när man började spela 3an så tog det en stund att fatta vad dom talade om. karaktererna, wild hunt, det förflutna o.s.v. Spelade igenom 2an efter 3an och en massa pusselbitar föll på plats. Skulle vilja veta vad som sker i 1an när geralt blir fångatagen, men spelet är för uråldrad i nuläget och jag är ingen bok människa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

tyckte att storyn var ändå ganska simpel egentligen. Men när man började spela 3an så tog det en stund att fatta vad dom talade om. karaktererna, wild hunt, det förflutna o.s.v. Spelade igenom 2an efter 3an och en massa pusselbitar föll på plats. Skulle vilja veta vad som sker i 1an när geralt blir fångatagen, men spelet är för uråldrad i nuläget och jag är ingen bok människa

Skickades från m.sweclockers.com

Likt er introducerades jag också till serien genom trean. Efter en lite knackig start i trean tyckte jag faktiskt det var rätt kul att bara kastas in i världen och försöka förstå allt. När jag var färdig med trean körde jag även igenom ettan och tvåan.

Döm inte ut ettan bara för att det är gammalt. Det har åldrats otroligt väl med tanke på hur omodernt det är. Jag skulle faktiskt hellre köra igenom det igen än tvåan. Trots uppenbara brister på grund av hur omodernt det är så är det verkligen värt att spela. Jag brukar inte gilla att plocka upp gamla spel men första Witcher-spelet är verkligen synd att missa.

Sen ska det förstås tilläggas att allting inte förklaras i spelen. De är ändå rätt fristående och det är många referenser till böckerna. Ofta är referenserna av mindre betydelse och mest som en liten bonus för den som läst böckerna. Jag vill exempelvis minnas att i tvåan var det en bit dialog om Geralts tidigare erfarenhet av drakar. Minns inte exakt hur den dialogen gick men den relaterar direkt till en av Geralts historier i böckerna, där han både blir vän med en drake och träffar Crinfrid reavers.

Största mysteriet i spelen är nog hur Geralt och Yennefer började sin relation. Finns ju en del i trean som relaterar direkt till det men jag tror aldrig det förklaras i något av spelen. De framgår istället mer indirekt i spelet.

Första spelet tar bara vid där böckerna slutar och Geralt minns ju inte ett skit, så...

Permalänk
Skrivet av kettu92:

tyckte att storyn var ändå ganska simpel egentligen. Men när man började spela 3an så tog det en stund att fatta vad dom talade om. karaktererna, wild hunt, det förflutna o.s.v. Spelade igenom 2an efter 3an och en massa pusselbitar föll på plats. Skulle vilja veta vad som sker i 1an när geralt blir fångatagen, men spelet är för uråldrad i nuläget och jag är ingen bok människa

Skickades från m.sweclockers.com

Det viktigaste som händer i 1:an är att Geralt har tappat minnet och är jagad av The Wild Hunt, spelet börjar efter att han flytt från dom. Jag tror att i 2:a spelet så får man reda på det mesta om när Geralt red med vilda jakten.
Att Geralt blir tagen av vilda jakten händer inte i böckerna, utan det är original berättelser från CD Projekt RED. Enligt författaren så är inget av vad som hänt i spelen ens canon.

Själv tycker jag att bästa ordningen att ta sig igenom Witcher serien är 1:a spelet, 2:a spelet, alla böckerna, och sen sist Witcher 3.
Witcher 3 är smockfullt med referenser till böckerna. Väldigt många av sidouppdragen är direkt tagna ur böckerna.
Jag skulle rekommendera att iaf läsa igenom de två första böckerna, The Last Wish och Sword of Destiny vilka är samlingar av små berättelser med Geralt som huvudkaraktär.

Permalänk
Medlem

Fuzzy, har du läst de andra böckerna också? Är det något att rekommendera?

Jag har läst The Last Wish samtidigt som jag spelade igenom ettan och tvåan. Blev nästan lite mätt på Witcher ett tag. Nu har jag precis kommit igång med Blood and Wine och har inget bra att läsa, så...

Permalänk

Hoppades jag skulle fastna mer för det. Har svårt för RPG tyvärr.

Permalänk
Medlem

Köpte det två expansionerna nu på rean, 140kr kändes helt okej. Kommit en bra bit i Heart of The Stone, riktigt grymt! Verkligen DLC som känns värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köpte det två expansionerna nu på rean, 140kr kändes helt okej. Kommit en bra bit i Heart of The Stone, riktigt grymt! Verkligen DLC som känns värt pengarna.

Du menar inte Steam-rean va? För där kostar båda ca 215kr.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenTuff:

Du menar inte Steam-rean va? För där kostar båda ca 215kr.

www.gog.com

Permalänk
Medlem

Blev ganska mätt efter 100h+ Wild Hunt, men efter 6 månader frånvaro har jag nu fått ett enormt sug och börjat lira första expansionen. Fyfan va bra det är!

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Installerar spelet igen. Har tänkt spela från början och sen spela igenom expansionen. Grymt sugen!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Blev ganska mätt efter 100h+ Wild Hunt, men efter 6 månader frånvaro har jag nu fått ett enormt sug och börjat lira första expansionen. Fyfan va bra det är!

Japp, grymt bra! Och när man jämför priset, 140kr är ju vad en bio biljett + godis kostar, det ger ju ca 2h underhållning medans detta ger runt 40-50h.

Permalänk

Är sugen på spelet men gillar för fan inte all fantasi och drakar i spelet. Hade det varit mer realistiskt så hade jag redan köpt. Det som lockar är grafiken och alla reviews som jag har läst. Är det värt det? Kommer jag tycka bra om spelet även om jag inte gillar drakar och demoner?

Permalänk
Medlem

@Flexiblus:

Kort svar: Ja.

Lite mindre men kort svar: Om du gillar bra spel, så ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Är sugen på spelet men gillar för fan inte all fantasi och drakar i spelet. Hade det varit mer realistiskt så hade jag redan köpt. Det som lockar är grafiken och alla reviews som jag har läst. Är det värt det? Kommer jag tycka bra om spelet även om jag inte gillar drakar och demoner?

Det är lite svårt att svara på om du kommer gilla det. Men ang drakar och demoner så är det inte så mycket av den varan i spelet. Eller jo, det är det visserligen. Men! Du kan undvika de updragen. Det är det som är de fina med detta spelet att det finns så mycket man kan göra. så även om man hoppar hälften så är spelet bättre och längre än de flesta ändå.
Jag har spelat sen det kom ut i stort sett. Hoppade direkt på expansionerna när de släpptes. I mina ögon värda varenda krona då. Nu finns de till halva priset. Så köp!
Satsa på game of the year edition, så får du hela paketet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Är sugen på spelet men gillar för fan inte all fantasi och drakar i spelet. Hade det varit mer realistiskt så hade jag redan köpt. Det som lockar är grafiken och alla reviews som jag har läst. Är det värt det? Kommer jag tycka bra om spelet även om jag inte gillar drakar och demoner?

Jag personligen tycker det är en stor skillnad på "Tolkien-fantasy" och mer mytologiskt baserad fantasy som i Witcher-serien. Inget ont om Tolkien, men arvet efter honom har gjort det väldigt svårt för annan fantasy utan en massa klyschor. Det vill säga alver, dvärgar, orcher osv - hur de ska se ut och agera. Tycker Witcher gör sin fantasy riktigt bra, det finns bakgrund och story som gör nästan allt intressant.

Men det är inte säkert du tycker om Witcher för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Det viktigaste som händer i 1:an är att Geralt har tappat minnet och är jagad av The Wild Hunt, spelet börjar efter att han flytt från dom. Jag tror att i 2:a spelet så får man reda på det mesta om när Geralt red med vilda jakten.
Att Geralt blir tagen av vilda jakten händer inte i böckerna, utan det är original berättelser från CD Projekt RED. Enligt författaren så är inget av vad som hänt i spelen ens canon.

Själv tycker jag att bästa ordningen att ta sig igenom Witcher serien är 1:a spelet, 2:a spelet, alla böckerna, och sen sist Witcher 3.
Witcher 3 är smockfullt med referenser till böckerna. Väldigt många av sidouppdragen är direkt tagna ur böckerna.
Jag skulle rekommendera att iaf läsa igenom de två första böckerna, The Last Wish och Sword of Destiny vilka är samlingar av små berättelser med Geralt som huvudkaraktär.

Snubblade också in i Witcher-världen när jag började förundras över klippen till TW3. Tänkte att det där måste spelas i samband med ett då framtida köp av gtx 1080...ingen ide med dåvarande kortet kändes det som.
Började med tvåan för lite lore, men fick köra introt ett par gånger innan jag sögs in i det...rätt mycket UI att packa skallen med i början Efter att kört igenom tvåan var jag såld och plöjde igenom ettan också, och då var ju törsten på den egentliga storyn rätt stor, så jag läste alla böckerna också. Nu har jag spelat 63 timmar av trean, håller på att runda av "The Bloody Baron"-questen och inte ens gått in i Novigrad

Denna fantastiska värld skall inte stressas igenom, och jag sitter och suger på att fortsätta då jag haft en paus på några månader pga IRL. Nya burken väntar bara på att kompletteras med KabyLake CPU med MB och minnen innan jag kastar mig in igen, vilket inte är långt kvar. Vill ju ha den absolut bästa upplevelsen även ifall jag kör på Ultra allt idag tack vare gtx 1080'n. Köpte expansionerna Heart of Stone och Blood and Wine igår kväll på Steam-rean så jag är förberedd.

Kan VARMT rekommendera denna fantastiska upplevelse till vemsomhelst. Även ifall man inte gillar Fantasy-genren så skulle jag lätt spela det ändå. Karaktärsporträtten är bättre än något jag sett, och "fantasy"-delen bygger inte på Tolkien, som så mycket annat, utan mest på europeisk folklore. Helt klart mörkare och mer realistiskt än vad man lätt kan tro.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

Lol, ni har lyckats övertala mig! Var ska man köpa? Steam ,Kinguin eller någon annanstans?