Komponentkoll/förslag på ändringar speldator 12-15k

Permalänk
Medlem

Komponentkoll/förslag på ändringar speldator 12-15k

God dag!

Sitter nu och försöker sätta ihop en dator till tjejens lillebror som är 12 år gammal. Efter många klagomål på hans gamla acer laptop bestämde sig tomten (hans föräldrar) att det var dags för en uppgradering. Jag fick en budget på 15000 men försöker hålla det nere så gott det går utan att vara dumsnål. Bygget består då av en komplett dator och en skärm. Tangentbord, mus och headset finns!

Jag har just nu satt ihop följande:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10015263/

Grafikkort som kommer användas är ett GTX 680 som finns liggande. Spelandet kommer ske i 1080p. Tror ni kortet håller än? Att det inte klarar att maxa spelen förstår ju även jag, men det duger väl till med/high på dagens spel gissar jag på?

Som jag har förstått så spelar han inga krävande spel alls för tillfället. När det väl börjar nalkas så får vi väl uppgradera grafikkortet då.

Kom gärna med förslag, det var ett tag sen jag hade koll....

Permalänk
Medlem

Kanske satsa på en i5 istället för i7 för att dra ner priset ytterligare? Sen eftersom han är 12 kanske det vore roligt för honom att välja chassi själv?

Permalänk
Medlem

@IggeM
Ser ju bra ut.
Dock har du glömt nätagg/PSU

Kanske en i5-6600K skulle vara bättre
Om ingen CD/DVD ska kopplas in så ta en Define S istället

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

Håller också med om att en 6600k skulle passa bättre. Kanske även en 256gb SSD för att dra ner priset ytterligare och kanske ha råd med en grafikkortsuppgradering inom en snar framtid?

Permalänk
Medlem

välj ett billigare mobo, ett z170 för 1000spänn istället så han kan ha de till nått spel eller så istället eller typ en nätdel

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@Jay-Jay:
@riger: Håller med er. En I5 kanske skulle vara bättre. Ska ta och kika på Define S. Nätagget glömde jag ju helt bort. Något konkret förslag på vilket man ska köpa?

Permalänk
Medlem

De som önskar och har tid får gärna leka runt med inets kundvagn, alla förslag/konfigurationer är uppskattade!

Permalänk
Medlem

När det gäller SSD så är 850 EVO bra, men i dagsläget också väldigt dyr. Du skulle kunna byta till t.ex. den mycket billigare OCZ TR150 480GB, han lär inte märka någon som helst skillnad på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IggeM:

@Jay-Jay:
@riger: Håller med er. En I5 kanske skulle vara bättre. Ska ta och kika på Define S. Nätagget glömde jag ju helt bort. Något konkret förslag på vilket man ska köpa?

Med ett GTX680 så kommer ditt system maxa på 350-400W och med nyare och bättre kort så drar systemet mindre
http://www.sweclockers.com/test/15196-geforce-gtx-680-kepler-...

EVGA Supernova G2 och Corsair RMx är mycket bra nätagg

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

@IggeM
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10015468/

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

@riger: Ser ju bra ut. Vet du något om Acer skärmen eller ändrade du för att få ner priset?

Permalänk
Medlem

du sparar 20kr om du väljer till cpukylaren till när du går in å läser om cpun på inet. 20 spänn e ju alltid något. lustigt att inet smyghöjer hela priset på sina saker, förr kostade denna cpun 349kr förr jue

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av IggeM:

@riger: Ser ju bra ut. Vet du något om Acer skärmen eller ändrade du för att få ner priset?

Finns i lager och var billigare

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

God morgon!

Sista kollen. Tycker rigers setup var klockren. Någon annan som har några invändningar eller förslag innan jag beställer?