Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Hackig typisk traditionell automatlåda, smällde i växlarna lika hårt som på morsans V70 T5 från -04, någon form av dubbelkopplingshistoria är ett måste vid denna tidsepok. Femcylindrig diesel motor, lät som det inte fanns någon olja i den (liksom alla andra Volvos diesel motorer.

Vad har du för öron egentligen? Volvos 5 cylindriga dieslar låter riktigt fint för att vara dieslar och har bra hållbarhet. 
https://www.youtube.com/watch?v=nZz6GGeaMT4
Förövrigt har jag inte varit med om att deras automater skulle vara hackiga? Det är ju ett problem som bland annat DSGn lider av i låga farter och i motlut? (Förutom hållbarheten).

Edit*
 Volvo tillverkar bara 4-cylindriga motorer just nu, även om just 3-cylindriga ska vara på ingång.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad har du för öron egentligen? Volvos 5 cylindriga dieslar låter riktigt fint för att vara dieslar och har bra hållbarhet. 
https://www.youtube.com/watch?v=nZz6GGeaMT4
Förövrigt har jag inte varit med om att deras automater skulle vara hackiga? Det är ju ett problem som bland annat DSGn lider av i låga farter och i motlut? (Förutom hållbarheten).

Edit*
 Volvo tillverkar bara 4-cylindriga motorer just nu, även om just 3-cylindriga ska vara på ingång.

Inte generalisera på det viset
Det har varit problem med en DSG och dess hållbarhet, DQ200 som har har torrlamell koppling.
Om man tar Tiguanen som ex. har den DSG DQ500 som är en våtlamell koppling och är gjord för vridmoment upp till 600NM, skulle inte heller vilja påstå att den hackar i låga farter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad har du för öron egentligen? Volvos 5 cylindriga dieslar låter riktigt fint för att vara dieslar och har bra hållbarhet. 
https://www.youtube.com/watch?v=nZz6GGeaMT4
Förövrigt har jag inte varit med om att deras automater skulle vara hackiga? Det är ju ett problem som bland annat DSGn lider av i låga farter och i motlut? (Förutom hållbarheten).

Edit*
 Volvo tillverkar bara 4-cylindriga motorer just nu, även om just 3-cylindriga ska vara på ingång.

Vissa bestämmer sig för att ogilla en bil i förväg och då överdrivs alla "dåliga" saker Men jag har själv aldrig kört eller åkt med i en Dieselbil där motorn varit rolig eller tyst.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

En helt offtoppic-fundering. Hur fungerar det med tjänstebil? Får man leasa bilen "gratis" iom att företaget betalar den? Står företaget för service och försäkring också? Vad betalar man själv? Åker man på någon avgift själv?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Mercedes E klass eller Volvo v90 Helt klart

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

En helt offtoppic-fundering. Hur fungerar det med tjänstebil? Får man leasa bilen "gratis" iom att företaget betalar den? Står företaget för service och försäkring också? Vad betalar man själv? Åker man på någon avgift själv?

Det finns massa olika upplägg. Betalar företaget för bilen får du betala ett förmånsvärde (du betalar mer skatt på din lön helt enkelt) sen brukar det ingå service osv osv. Så du betalar endast "förmånsvärdet" men det finns andra varianter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

En helt offtoppic-fundering. Hur fungerar det med tjänstebil? Får man leasa bilen "gratis" iom att företaget betalar den? Står företaget för service och försäkring också? Vad betalar man själv? Åker man på någon avgift själv?

Beror på vilket företag du jobbar på. Nästan alla företag har olika lösningar för sina tjänste/förmånsbilar.

Permalänk
Medlem

Fan ni får ju inte komma med fler tips! Det blir många val. Hur ska jag hinna provköra allt nu till helgen? Känner spontant också mot v90 eller E klass. Dock tycker jag att 2016 E klass är snyggare än 2017...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsarraz:

Beror på vilket företag du jobbar på. Nästan alla företag har olika lösningar för sina tjänste/förmånsbilar.

Du får ALLTID betala minst förmånsvärde till skatteverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Det finns massa olika upplägg. Betalar företaget för bilen får du betala ett förmånsvärde (du betalar mer skatt på din lön helt enkelt) sen brukar det ingå service osv osv. Så du betalar endast "förmånsvärdet" men det finns andra varianter.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du räknat på vad skillnaden skulle vara i pengar jämfört att låna till bil själv? Vad är det helt enkelt värt om man låt säga skulle få summan i pengar? Det låter rejält förmånligt att ha tjänstebil.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

BWM vilken som helst utom 2 serien.

En blå 4 serie med M paket skulle jag nästan offra lägenheten för.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Vad säger du om en Mitsubishi Outlander phev? Annars skulle jag gå på en BMW 5-serie touring med xdrive och automat.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Kör själv en 5 serie kombi med x-drive
Underbar bil, större än man tror samt lätt att packa mycket i då man kan öppna glasrutan separat på bakluckan. Dragkrok fungerar utmärkt (helektrisk) men har en känsla av att den kan bli dyr att reparera när/om den går sönder.
Tycker att 4-cyl (520d och 525d) knattrar lite men passar utmärkt till en automatlåda.
6-cyl (530d och uppåt) är underbara både i vrid, ljud och effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Vad säger du om en Mitsubishi Outlander phev? Annars skulle jag gå på en BMW 5-serie touring med xdrive och automat.

Går på 9 basbelopp tyvärr. En outlander går dock att få (utan hybridteknik).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffis:

Kör själv en 5 serie kombi med x-drive
Underbar bil, större än man tror samt lätt att packa mycket i då man kan öppna glasrutan separat på bakluckan. Dragkrok fungerar utmärkt (helektrisk) men har en känsla av att den kan bli dyr att reparera när/om den går sönder.
Tycker att 4-cyl (520d och 525d) knattrar lite men passar utmärkt till en automatlåda.
6-cyl (530d och uppåt) är underbara både i vrid, ljud och effekt.

Tack för infon... kan ju få den med automat och xdrive för under 8,5 basbelopp:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Har du räknat på vad skillnaden skulle vara i pengar jämfört att låna till bil själv? Vad är det helt enkelt värt om man låt säga skulle få summan i pengar? Det låter rejält förmånligt att ha tjänstebil.

Nej inte räknat. Men kan nog garantera att det blir dyrare att köpa bil (i den klassen). Ska man privat köpa bil för ca 400 000 kr får man räkna in en saftig värdeminskning utöver lånekostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad har du för öron egentligen? Volvos 5 cylindriga dieslar låter riktigt fint för att vara dieslar och har bra hållbarhet. 
https://www.youtube.com/watch?v=nZz6GGeaMT4
Förövrigt har jag inte varit med om att deras automater skulle vara hackiga? Det är ju ett problem som bland annat DSGn lider av i låga farter och i motlut? (Förutom hållbarheten).

Edit*
 Volvo tillverkar bara 4-cylindriga motorer just nu, även om just 3-cylindriga ska vara på ingång.

Mina personliga åsikter är väl inte jätte relevanta i sammanhanget, som jag nämnde får Volvo bra kritik i diverse tester och från andra experter. Det jag framförallt försökte framföra var att man ska testa flera olika bilar och gå efter egna preferenser och inte bara lita blint på tester och vad andra har att säga.

Av naturliga skäl gillar man det man själv äger/kör. Jag har åkt Saab hela min uppväxt och bygger för stunden ban/åka fort bil på en 9-5 kaross, underbar bil på alla sätt och vis, och hela "Saab vs Volvo" andan som har funnits i årtionden har såklart satt sina spår även hos mig. Kan liknas med AMD vs Nvidia, Intel vs AMD osv fast något extremare. För er Stockholms bor som inte känner till detta fenomen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Nu har jag kikat på ers tips och har kommit fram till dessa bilar:
1. BMW X3
2. BMW 520d Touring
3. Mercedes E-Klass Kombi
4. Volvo V90 (XC)

Vilken av de fyra tycker ni? Några speciella erfarenheter från dessa bilar?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Om du väljer BMW hoppa Xdrive grannen kom 6200mil innan ras Arbetskolega granne hade 2 ras innan han bytte bil. 5 serien alla. Provkörde en 530D Xdrive var billig men det var något skumt med den lådan också.

Är det en volvo så bör du nog leta efter en bil som finns i hallen då det är minst 8v levtid

MB vet jag inte så mycket om mer än att denna bil har blivit prisvärd de senaste åren.

som någon skrev tidigare välj V90 eller Tessla

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Skoda Superb står sig bra i jämförelse med andra bilar när det kommer till andrahandsvärde, så jag skulle inte räkna bort den omedelbart. Du får väldigt mycket bil och utrustning för pengarna om du väljer en Skoda över en BMW.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Rent allmänt så får man stora rabatter när det handlar om tjänstebilar (<8,5PBB). Det kläms in en hel del extra utrustning och dylikt samt ges rätt stora rabatter jämfört med privatköp.

Det som är viktigt att komma ihåg är ju: Reglerna för privata mil i tjänstebil är långt ifrån så förmånliga som det görs gällande. Samt att en tjänstebil egentligen är avsedd för resorna I tjänsten.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

@sesese
Har själv kört x-drive i över 20000 mil. Många arbetskamrater som också har x-drive. Inget fall på någon av dessa bilar där x-drive har gått sönder. Klart att det sker men det verkar inte vara överrepresenterat.

@Henrik21
Egentligen heter det inte tjänstebil längre utan förmånsbil. Du får ett pålågg på din lön när skatten räknas ut och den skatten betalas sedan in på din ordinarie lön, dvs du betalar ca 50% av förmånsvärdet i skatt och ingen mer kostnad. Däremot så står oftast din arbetsgivare för alla kostnader som tillhör bilen. Typ tvätt, parkeringsavgifter, vägtullar, nya däck osv. Tänk bara på att vinterdäcken räknas som extra utrustning och skall därför ingå i förmånsvärdet.

All extra utrustning behöver inte vara dyr men det är så att utrustning över 7,5 basbelopp ökar förmånsvärdet med 20% på den utrustningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Inte generalisera på det viset
Det har varit problem med en DSG och dess hållbarhet, DQ200 som har har torrlamell koppling.
Om man tar Tiguanen som ex. har den DSG DQ500 som är en våtlamell koppling och är gjord för vridmoment upp till 600NM, skulle inte heller vilja påstå att den hackar i låga farter.

Skriver utifrån den erfarenhet jag har av båda varianterna.
Bara för att din bil inte hackar betyder det inte att andra bilar med samma låda inte gör det.
Jobbar på en större bilfirma.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Skriver utifrån den erfarenhet jag har av båda varianterna.
Bara för att din bil inte hackar betyder det inte att andra bilar med samma låda inte gör det.
Jobbar på en större bilfirma.

Om du jobbar på bilfirma borde du veta att det är DQ200 lådan som varit det stora problemet och förutom DQ200 och 500 finns det åtminstone 2 andra versioner till.
Sen kan man ju vända på det och säga att bara för att någon/några hackar innebär det inte att alla gör det
Kan iaf säga att det inte är ett generellt problem med DQ500 lådan som sitter i bl.a. Tiguanen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Rent allmänt så får man stora rabatter när det handlar om tjänstebilar (<8,5PBB). Det kläms in en hel del extra utrustning och dylikt samt ges rätt stora rabatter jämfört med privatköp.

Det som är viktigt att komma ihåg är ju: Reglerna för privata mil i tjänstebil är långt ifrån så förmånliga som det görs gällande. Samt att en tjänstebil egentligen är avsedd för resorna I tjänsten.

Visst, men man får tänka till lite också. Vad jobbar man för? Pengar? Brukar säga till mina anställda att det finns mer än bara lön i ett arbete Om de nu vill maximera lönen, köp en gammal Volvo Pansarvagn för 10 000kr, den kommer med stor sannolikhet bara att gå och gå ändå och sedan plocka milersättning.

Förmånsvärdet på de bilar de fått av mig är 1400kr tror jag per månad, resten står jag för och då tillkommer bara elen.

Tjänstebil: Enbart i arbete, exempelvis hemtjänsten har bilar som bara går mellan kontor och brukare
Förmånsbil: Tjänstebil som också får användas privat. Då anses det som en lön och ska beskattas enligt Skatteverkets regler

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare skrev i tråden så kanske en Porsche kan vara ett alternativ? Macan släpptes nyligen i en snikvariant med "bara" 252 hp via fyra cylindrar till ett hyffsat pris. Körde själv en sådan medan min Macan Turbo var inne på service och den var inte alls oäven.

Min Macan Turbo är den bästa bilen jag någonsin ägt och då har jag ändå hunnit med Alfa Romeo 156GTA, Audi RS6, Porsche 996 & 997 Turbo och Porsche Panamera 4S och flera andra bilar.

Har dock inte kollat på förmånsvärde eller leasing alls, så ta det som ett rent biltips.

Macan "snik"

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Den går inte in under 8,5 basbelopp som är knappt 380 000kr tror jag

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Det är den låda som har mest problem. Det gör inte dom andra lådorna problemfria! Tro mig. Jag har bra kontakter med Möllerbil med.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Ja, Porsche är för dyrt. Jag ska testköra några av de bilarna som har kommit upp i tråden. Men spontant känner jag medt för Mercedes E Klass -16 års modell. Vi får se vad det blir för något efter lite turer. Lovar att återkomma med mitt val:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glöm inte att kolla på BMW 330e lågt förmånsvärde iochmed att den är en laddhybrid

test av AMS http://www.bmw.se/content/dam/bmw/marketSE/bmw_se/alla-modell...

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

@MacAllan: Det är den låda som har mest problem. Det gör inte dom andra lådorna problemfria! Tro mig. Jag har bra kontakter med Möllerbil med.

Då måste det vara en väl bevarad hemlighet eftersom det pratas inget om det på VW forumen och dess entusiaster, dock är som sagt DQ200 ganska rejält omnämnd där.