Permalänk
Medlem

Tips Tjänstebil

Hej! Jag har fått den stora äran att välja en tjänstebil för 8,5 basbelopp. Blir min första så att jag har ingen erfarenhet av detta. Vad har ni för tips? Utrustning som vore gott att ha: AWD, Automat och bränslevärmare

Permalänk
Medlem

volvo säljer väl ut de sista V60 av gamla snittet nu? där kan man få mycket för pengarna

Farsan tog ut en fullsmetad V70 i Maj och brorsan får en fullutrustad V60 nu i januari, båda för 7,5 basbelopp då modellerna utgick/utgår.

annars är passat alltrack trevlig tycker jag

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

hittade denna sida, inte sett den tidigare men kanske kan vara intressant att fönstershoppa lite i?

http://www.facit.com/se/search/

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Lite mer får du dela med dig då det du beskriver är i princip på varenda bil idag inkl passat som htbtoma skriver

Har du familj? kombi? SUV? sportigt?

Finns hur många om helst att klämma in på 8.5 basbelopp beroende på utrustning. Föredrar du något märke?

Den jag själv tittar på till nästa är en Skoda Superb då du får oerhört mycket för pengarna inkl 8.5 basbelopp. Dock så är den gigantisk vilket passar mig och min familj på två barn, sambo och hund. Du kanske inte behöver en så stor. Så specificera gärna lite till

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Hedersmedlem

Du säger ju inte något om vilken sorts bil du vill ha men jag hade kollat nya Volvo S90/V90, nya Audi A4, nya Mercedes C-/E-klass först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

När ska du plocka ut bilen? Är väl lite av ett mellanläge just nu om man tittar på många märken (om man vill ha något som känns nytt och fräscht)

Edit:

Vet att Porsche har en bra deal på Macan S just nu. Personligen så skulle jag även titta på Mercedes C-klass och Audi A4. BMW 4GC får du även mycket utrustning på nu innan facelift.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

@Hybenos

En till röst på Skoda Superb! Väldigt trevlig bil och mycket för pengarna. Skoda är det nya Volvo om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Nya generationen Golf GTE kommer inom två veckor. Där har du riktigt lågt förmånsvärde och får en riktigt häftig bil som drar sjukt lite och går helt okej med drygt 200hk i sportläge. Funderar själv på en sådan!

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

@Robban75: Är väl inte AWD på dessa? eller något nytt?

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Har

Skrivet av Hybenos:

Lite mer får du dela med dig då det du beskriver är i princip på varenda bil idag inkl passat som htbtoma skriver

Har du familj? kombi? SUV? sportigt?

Finns hur många om helst att klämma in på 8.5 basbelopp beroende på utrustning. Föredrar du något märke?

Den jag själv tittar på till nästa är en Skoda Superb då du får oerhört mycket för pengarna inkl 8.5 basbelopp. Dock så är den gigantisk vilket passar mig och min familj på två barn, sambo och hund. Du kanske inte behöver en så stor. Så specificera gärna lite till

http://www.driving.co.uk/s3/st-driving-prod/uploads/2016/05/SKODA-SUPERB-6.jpg

Har företaget råd med den bilen. värdet efter 3år på den bilen blir en rysare skulle aldrig godkänna en sådan bil som ekonomichef. (kolla så du inte får betala mellanskillnaden mellan värd och avskrivning om du slutar jobbet) en kompis valde skoda och slutade efter 1 år 37500 kostade det honom

ny https://www.blocket.se/sodermanland/Skoda_Superb_TDI_190_DSG_...

3år 12000mil kund pris inte inbytespris
https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Superb_Combi_TDI170_DS...

=värdeminskning på minst 6250kr/mån eller 75000kr/år tvivlar på att ekonomichefen blir nöjd.

Ska du köpa nu så är valet enkelt S90 eller V90 då det kommer att vara ett grymt sug efter dessa bilar när de är 3år gamla.
sedan glöm inte att välja ratt värme och bränsledriven värmare det är guld värt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Skodor och andra budgetmärken har inget andrahandsvärde att prata om. För 8,5 basbelopp så är det Volvo V90/S90 eller nya BMW 5-serie som gäller

Permalänk
Medlem

Fyfan vad mycket att välja på!
Jag ska ge mer info: helst kombi (suv går också bra) då jag har 2 barn. Jag bryr mig inte så mycket om förmånsvärdet och jag gillar de tyska bilarna. Mercedes E klass (inte den senaste) tycker jag verkar trevlig:)
Men man kan få en Volvo v90 inkl automat, AWD och bränslevärmare för 8,5 basbelopp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

BMW
http://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjudanden/privatpersoner/5-s...

Du har utrymme för lite mer utrustning med dina 8.5 bb (eventuellt xDrive etc)

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

@Hybenos: Oj, glömde helt bort den punkten! Dock osäker på om de har eldrift bak och bensinaren fram. Kan vara värt att undersöka!
Annars är S/V90 fantastiska bilar som du kan få bra priser på

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Leaseplan och dylika leverantörer brukar ge 10-12% rabt på priset också. Något att ha i backhuvudet. Om du inte väljer hybrid så är förmånsvärdet ganska högt.

I så fall borde en passat gte 4motion vara ett bra val.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

BMW
http://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjudanden/privatpersoner/5-s...

Du har utrymme för lite mer utrustning med dina 8.5 bb (eventuellt xDrive etc)

Sjysst tips! xDrive kostar enbart 10 000 kr. Så BMW 5 Serie är nu en potentiell tjänstebil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Leaseplan och dylika leverantörer brukar ge 10-12% rabt på priset också. Något att ha i backhuvudet. Om du inte väljer hybrid så är förmånsvärdet ganska högt.

I så fall borde en passat gte 4motion vara ett bra val.

Skickades från m.sweclockers.com

Den börjar väl på 400 kkr? (Mer än 8,5 Basbelopp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Fyfan vad mycket att välja på!
Jag ska ge mer info: helst kombi (suv går också bra) då jag har 2 barn. Jag bryr mig inte så mycket om förmånsvärdet och jag gillar de tyska bilarna. Mercedes E klass (inte den senaste) tycker jag verkar trevlig:)
Men man kan få en Volvo v90 inkl automat, AWD och bränslevärmare för 8,5 basbelopp?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan du, köpte Teslor till mina anställda men valde en S90 till mig själv. Har ett volymavtal på 15% rabatt på bil och 20% på utrustning och fick då en bra specad bil med det du vill ha plus lite till (soltak, rattvärme och lite annat), dock med D4 motorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det kan du, köpte Teslor till mina anställda men valde en S90 till mig själv. Har ett volymavtal på 15% rabatt på bil och 20% på utrustning och fick då en bra specad bil med det du vill ha plus lite till (soltak, rattvärme och lite annat), dock med D4 motorn.

Tesla hade ju varit något... okej jag får kolla med firman vad de har för avtal. Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Skulle nog ta V90 om jag vore i den sitsen

Permalänk
Medlem

Nu har jag kikat på ers tips och har kommit fram till dessa bilar:
1. BMW X3
2. BMW 520d Touring
3. Mercedes E-Klass Kombi
4. Volvo V90 (XC)

Vilken av de fyra tycker ni? Några speciella erfarenheter från dessa bilar?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Nu har jag kikat på ers tips och har kommit fram till dessa bilar:
1. BMW X3
2. BMW 520d Touring
3. Mercedes E-Klass Kombi
4. Volvo V90 (XC)

Vilken av de fyra tycker ni? Några speciella erfarenheter från dessa bilar?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle kolla på Skoda Kodiaq!

En helt ny bil som nog fyller dina krav utan problem.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Inaktiv

V90 är inget alternativ? Själv hade jag hellre struntat i en CC, och lagt pengarna på extra utrustning. Typ V90, D5 awd, klimatpaket, teknikpaket, dragkrok, Momentum (eller Inscription?).

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekommendera Passaten, du får extremt mkt för pengarna. Jag hade 7,5 basbelopp som gräns men har ganska mkt mer utrustning än många av mina kollegor som tagit xc60, bmw 3-serie, v60 etc. Var själv sugen på en V90, men då skulle jag fått snikvarianten på 7,5 basbelopp (den börjar på 327.000). Iom att du har 8,5 så skulle jag antingen gå på det @MTBBiker02 skriver eller smeta en passat fullproppad

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Skodorna är riktigt bra bilar för pengarna även om dr ökat i pris de senare åren.
Kört min octavia själv 22k mil och är nöjd.
Det ända jag vill upplysa om och som jag tycker är en av SAMtLIGA Skodas stora nackdelar och som man skall vara medveten om. Det har alla högt vägljud. Även superb årsmodell 17.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Tesla hade ju varit något... okej jag får kolla med firman vad de har för avtal. Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

En sak du ska komma ihåg är att extrautrustning kostar mycket i förmånsvärde. Därför finns dessa olika business paket som innehåller mycket av vad konsumenterna brukar vilja ha. Fundera på om drakkrok är viktigt i och med att du har en bra dragbil

Permalänk
Medlem

Har du barn så köp Mercedes nya E-klass kombi. Det är stor, säker och ett klart lyft från Volvo tex. Dock kostar den. Tror inte 8.5 pbb räcker så långt. Gäller alla tyskarna. Tom så att Volvo är för dyr... Nya BMW 5-serien är ute också. Dock dröjer kombin ett tag till.
Lycka till och fundera ut vad du vill lägga pengarna på.

Förresten, såg att du hade X3an på listan. Den är tokliten. Gå in och provkör med hela familjen så ser du..

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Nu har jag kikat på ers tips och har kommit fram till dessa bilar:
1. BMW X3
2. BMW 520d Touring
3. Mercedes E-Klass Kombi
4. Volvo V90 (XC)

Vilken av de fyra tycker ni? Några speciella erfarenheter från dessa bilar?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du en SUV till som jag tycker du bör titta på, får rätt så bra med utrustning för 8,5 bb.
Har själv en sen 2,5 månad och har aldrig varit nöjdare.
http://showroom.volkswagen.se/nya-tiguan/

Edit:
Gjorde en snabb konfiguration på ett alternativ.
http://app.volkswagen.se/ihdcc/sv/configurator.html?context=P...

Permalänk
Medlem

Jag tipsar om Seat Ateca verkar riktigt prisvärd och lovande..
Var inne och konfigurerade 150hk DSG6 nästan maxad lyckades jag hålla den under 8,5 basbelopp
landade på 368.203:- oförhandlat pris.

KH72YT1.4 TSI ACT 150 hk 4Drive DSG6
· Förbrukning Blandad körning: 6,1 l/100km
· Koldioxidutsläpp Totalt: 141 g/km (EU6) 252.900 Kr

Brilliant Silver: 5.900 Kr
SEAT Sport Line - 19" Lättmetallfälgar Aneto: 13.900 Kr
Svart Läderpaket: 9.900 Kr
Mörktonade rutor bak: 1.700 Kr
Panorama soltak: 9.000 Kr
Elektriskt infällbar dragkrok: 6.500 Kr
SEAT Förarprofil med körupplevelseknapp (roterande): 1.700 Kr
Full LED strålkastare (för halv- och helljus) samt varselljus + Automatisk
strålkastarinställning + Välkomstbelysning: 8.000 Kr
Krompaket: 2.100 Kr
Advanced Ambientebelysning i flerfärg + invändig LED-belysning: 1.500 Kr
Navigationssystem Plus: 14.700 Kr
Komfortpaket: 1.700 Kr
Förarassistentpaket Plus: 7.800 Kr
SEAT Sport Line - Styling paket: 13.500 Kr
SEAT Sport Line - Exteriör Spegel paket i vald färg: 700 Kr
Sportpedaler: 1.423 Kr
Upplysta sidotrösklar: 1.980 Kr

Style Paket (Kampanjpris 10.900, Ordpris 16.000): 10.900 Kr

Paketet innehåller: SEAT Full Link (Mirror Link + Apple CarPlay) + Park Assist inkl parkeringssensorer fram + Backkamera + Elektrisk öppning av baklucka inklusive virtuell pedal + KESSY nyckellöst system + Media System Plus

Full Link tekniken gör det möjligt att ansluta din smartphone och styra telefonens funktioner direkt från den inbyggda pekskärmen eller med din röst, oavsett om det är en Apple eller Android. Om mobilen har anslutits med kabel till bilens Infotainmentsystem kan kompatibla appar styras via Infotainmentsystemets display.

Park Assist kan hantera fickparkering genom att backa in i en parkeringsficka (både på höger och vänster sida av vägen, tex på en enkelriktad väg/gata) samt även insvängning i parkeringsficka. Det enda föraren behöver göra är att trycka på gaspedal, koppling och broms.

Med en backkamera kan föraren se dolda objekt som är bakom bilen såsom personer eller hinder på vägen samt hjälper vid parkering med dynamiska stödlinjer i displayen.

Den elektriska öppningen av baklucka aktiveras genom att röra foten nära en sensor under stötfångaren, därigenom kan du öppna och stänga bagageluckan utan att använda händerna med KESSY - det nyckellösa systemet.

Med det automatiska lås och startsystemet KESSY kan du öppna dörrarna på din nya Ateca och starta motorn utan att ens ta ut nyckeln ur fickan. My Beat funktionen: startknappen pulserar som hjärtslag med rött ljus när du äntrar bilen tills du trycker på startknappen.

Media System Plus inkluderar: Radio med 8" pekskärm i färg + Chip Apple + Ljudfunktioner: MP3/WMA + Anslutningar: CD/USB/SD-kort/iPod-anslutning/AUX-in/Bluetooth (telefon och ljudstreaming) + 8 högtalare + röstigenkänning

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Dacia! Så kan du skita i att serva bilen och ta en ny varje år istället (Dom håller väl inte längre än så även vid korrekt utförd serivce..)

Skämt åsido.. Skoda som många redan nämnt är mycket bil för pengarna, finns även en del japanska alternativ som det inte pratas så mycket om, Mazda 6 till exempel. Dom har gått upp sig rejält framförallt designmässigt om du frågar mig.

Håll dig borta från sydvästeuropeisk dynga så lär du bli nöjd. Och åk å provkör! Volvo är till exempel en bil som absolut inte funkar för mig trots bra kritik, kan inte uttala mig om V90/S90/XC90, men allt där innan är jag totalt allergisk emot. Fick en fullsmetad V60 D4 AWD förra hösten som lånebil, ljusår efter farsans Passat på alla sätt och vis..

Hackig typisk traditionell automatlåda, smällde i växlarna lika hårt som på morsans V70 T5 från -04, någon form av dubbelkopplingshistoria är ett måste vid denna tidsepok. Femcylindrig diesel motor, lät som det inte fanns någon olja i den (liksom alla andra Volvos diesel motorer, väl medveten om att dieslar knackar men jämför med vilken annan modern dieselmotor i samma prisklass som helst, dom går avsevärt mycket tystare)

Ingen känsla i styrning, mediekår komfort i stolarna.. Nae, inget för mig.. Skulle gärna vilja provköra en V90/S90 i hopp om att dom har gått upp sig, men tills dess är jag väldigt skeptisk.