Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Spelar inte FO själv, men läste om att spelmotorn beter sig konstigt om man har >60 FPS.
Kan ju såklart vara fixat numera dock

Jaha! Verkar vara det iaf för mig Vilket jag är glad över, då 60 FPS inte är lika snyggt som 100

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Temperatur oklockat?
Om man har ett Asus Maximus VII Gene(inte världens roligaste moderkort...) moderkort med en Evo 212 och sen stoppar in en 5775c, och inte klockar processorn.
Vilken temperatur bör man räkna med i Prime95 torture test Blend?
5775c går upp till 72 innan den dipper ner till ~66 för att sen sakta stiga upp till 72 grader igen och sen ser det ut sådär hela tiden.
Någon inställning i bios som är fel(för hög volt?), eller taskig montering av silverpasta?
Sen står det ingen Tcase, temperatur som för andra processorer så var går gränsen egentligen:
http://ark.intel.com/products/88040/Intel-Core-i7-5775C-Proce...

Idle är ju lite ointressant men runt 30 grader är det med C1E aktiverat, den låg på ~43 grader innan den klockade ner, och jag har bara mätt med HWMonitor än.

edit. skrivfel

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Temperatur oklockat?
Om man har ett Asus Maximus VII Gene(inte världens roligaste moderkort...) moderkort med en Evo 212 och sen stoppar in en 5775c, och inte klockar processorn.
Vilken temperatur bör man räkna med i Prime95 torture test Blend?
5775c går upp till 72 innan den dipper ner till ~66 för att sen sakta stiga upp till 72 grader igen och sen ser det ut sådär hela tiden.
Någon inställning i bios som är fel(för hög volt?), eller taskig montering av silverpasta?
Sen står det ingen Tcase, temperatur som för andra processorer så var går gränsen egentligen:
http://ark.intel.com/products/88040/Intel-Core-i7-5775C-Proce...

Idle är ju lite ointressant men runt 30 grader är det med C1E aktiverat, den låg på ~43 grader innan den klockade ner, och jag har bara mätt med HWMonitor än.

edit. skrivfel

Uppdaterade du UEFI korrekt innan du stoppade i broadwellen ?

Permalänk

@Svensktiger:
Det där med Flashback missförstod jag ganska rejält så jag Köpte en i3-4330 för att flasha bios, innan jag ens öppnade 5775c förpackningen.
Jag tar för givet att den är uppdaterad då, eller ska man "reflasha" med 5775c monterad också...
Sen vet jag inte om det är någon inställning i bios som ska ändras för nu är allt som det är förinställt när det gäller spänning och klockfrekvens.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Har du gjort:
"Before using the 5th Gen Intel Core processors, we suggest that you use USB BIOS Flashback or download ”BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors”to update the BIOS." ?
Flashback kan du ju använda utan CPU har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har du gjort:
"Before using the 5th Gen Intel Core processors, we suggest that you use USB BIOS Flashback or download ”BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors”to update the BIOS." ?
Flashback kan du ju använda utan CPU har jag för mig.

En fråga angående just detta!

Jag kikade lite på Z97I-Plus och dess olika versioner på BIOS här:

https://www.asus.com/se/Motherboards/Z97IPLUS/HelpDesk_Downlo...

Om man har ett sådant moderkort och vill använda en Broadwell CPU, är det tillräckligt med att uppdatera till senaste BIOS versionen (vilket i detta fall är 2704, MEN som inte har beskrivningen du skrev ovan) med en Haswell CPU eller måste man FÖRST uppdatera till en BIOS version där beskrivningen explicit innehar texten "*Before using the 5th Gen Intel Core processors, we suggest that you use USB BIOS Flashback or download ”BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors” to update the BIOS." (t.ex. version 2503) och därefter till den senaste?

Eller man kanske måste uppdatera med Version 4.00.01 först?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Svensktiger:
edit.
i3-4330 socket 1150(eller valfri cpu som moderkortet stödjer från början) stöds av bios version 0401(2014-05-12), det första bioset, mitt hade hursomhelst 0904, monterar man sen in en sådan CPU i nämnda moderkort M7G, uppdaterar bios på hederligt gammalt sätt genom bios och usb sticka med version 3003(2015-11-23) så tar jag för givet att ALLA tidigare uppdateringar även version 2702 som innehåller "”BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors”to update the BIOS." installeras i UEFI bios.
Man flashar ju bioset helt så alla tidigare uppdateringar nollställs inför det nya.

Så att sätta in en i3-4330 som har stöd för integrerad grafik i bios och göra en normal bios uppdatering i menyerna i bios är inte okej även om det är till den senaste biosversionen för moderkortet och bara den proceduren är 100 ggr enklare än all denna flashback huvudvärk har åstadkommit?

Med tre omstarter efter uppdateringen med Q-Code 70, sen 80, sen 90 samtidigt som det står "iROG3 is Updating" 1-100%.
Det borde ju vara betydligt vettigare än denna Flashback funktion som är väldigt enkel att missförstå då knapparna på mitt moderkort inte alls ser ut som den guiden visar: How to flash your BIOS / UEFI with USB BIOS FLASHBACK

Manualen, även den uppdaterade från hemsidan hjälpte ingenting heller till detta Flashback trams om just Broadwell där det exempelvis i videon från Asus visas upp en specifik BIOSFLBK knapp som jag saknar helt på mitt Asus moderkort och sen säger denna Asus kille:
https://youtu.be/gKGCwull7Qc?t=12m11s att man bör ha en skärm inkopplad då uppdateringen inte blir färdig förräns efter den startat om flera ggr, och naturligtvis så har inte den integrerade grafikdelen i 5775c stöd för att visa någon bild i bios, vilket jag upptäckte efteråt och slängde in ett gtx460 och till slut kunde installera windows.

Det enda jag vill veta från min ursprungsfråga är: På ett ungefär vilken temperatur som är helt okej att ligga på 24/7 i flera år?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

En fråga angående just detta!

Jag kikade lite på Z97I-Plus och dess olika versioner på BIOS här:

https://www.asus.com/se/Motherboards/Z97IPLUS/HelpDesk_Downlo...

Om man har ett sådant moderkort och vill använda en Broadwell CPU, är det tillräckligt med att uppdatera till senaste BIOS versionen (vilket i detta fall är 2704, MEN som inte har beskrivningen du skrev ovan) med en Haswell CPU eller måste man FÖRST uppdatera till en BIOS version där beskrivningen explicit innehar texten "*Before using the 5th Gen Intel Core processors, we suggest that you use USB BIOS Flashback or download ”BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors” to update the BIOS." (t.ex. version 2503) och därefter till den senaste?

Eller man kanske måste uppdatera med Version 4.00.01 först?

Inte helt säker på vad "BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors" gör, men för att en Broadwell skall fungera bra så måste man köra den.
Och mig veterligen så lär man köra den med en Haswell moterad -.-
Eller "bios flashback", som ju inte alla modeller har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte helt säker på vad "BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors" gör, men för att en Broadwell skall fungera bra så måste man köra den.
Och mig veterligen så lär man köra den med en Haswell moterad -.-
Eller "bios flashback", som ju inte alla modeller har.

Ok, så man börjar med Version 4.00.01 för att kunna använda Broadwell och därefter kan man välja valfri (senare-släppt) BIOS version!

Men vad händer om man vill använda Haswell igen? Kommer det att funka eller är moderkortet "låst" till endast Broadwell efter att man kört en BIOS uppdatering till Version 4.00.01?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte:
Alltså, vad gör man när man flashar bioset?
Nollställer allt och skriver in ny data vilket man då gör med antingen en nyare version eller en äldre.
En nyare version bör ha alla tidigare versioner inbakade i sig, varför ska man annars ha senaste bios?
Alla bristfälliga förklaringar till Flashback har bara gett huvudvärk till många, och sen skriker Asus att det är världens coolaste grej, med 1000 nya frågor som inte svaras på och dokumenteras på ett vettigt sätt.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

@Icte:
Alltså, vad gör man när man flashar bioset?
Nollställer allt och skriver in ny data vilket man då gör med antingen en nyare version eller en äldre.
En nyare version bör ha alla tidigare versioner inbakade i sig, varför ska man annars ha senaste bios?
Alla bristfälliga förklaringar till Flashback har bara gett huvudvärk till många, och sen skriker Asus att det är världens coolaste grej, med 1000 nya frågor som inte svaras på och dokumenteras på ett vettigt sätt.

Vad flashback är vet vi ju redan, och dom kort som har det slipper ju krångla med Broadwell updater.

Permalänk

@Svensktiger:
Jag köper ett socket 1150 moderkort z97 och med det en Broadwell processor OCH även en Haswell processor jag då använder för att flasha UEFI bioset, väldigt enkelt och sen byter jag till Broadwell processor, och får allt tjat om Flashback.
Jag köpte ju en processor för att slippa Flashback och kommer göra det i framtiden också.
Inget svar på om jag måste flasha om bioset bara för att jag inte använt Flashback här heller, men frågan är då det verkar helt ologiskt: Varför.. om det skulle vara så.
Jag frågar efter temperaturer, men tydligen är det helt irrelevant.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2905273/intel-5775c-pr...
Här sägs det att just senaste Prime95 är dålig för senaste processorer, är inte poängen att stresstesta skiten ur cpu... och sen att 73 grader är helt okej och att 100°C är max.
Men det är av en person, samtidigt som jag läst fler som säger att broadwell är lätt att hålla kall, då undrar man ju lite.
Förmodligen är jag bara över paranoid när det gäller temperatur och allt är helt okej där.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

@Svensktiger:
Jag köper ett socket 1150 moderkort z97 och med det en Broadwell processor OCH även en Haswell processor jag då använder för att flasha UEFI bioset, väldigt enkelt och sen byter jag till Broadwell processor, och får allt tjat om Flashback.
Jag köpte ju en processor för att slippa Flashback och kommer göra det i framtiden också.
Inget svar på om jag måste flasha om bioset bara för att jag inte använt Flashback här heller, men frågan är då det verkar helt ologiskt: Varför.. om det skulle vara så.
Jag frågar efter temperaturer, men tydligen är det helt irrelevant.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2905273/intel-5775c-pr...
Här sägs det att just senaste Prime95 är dålig för senaste processorer, är inte poängen att stresstesta skiten ur cpu... och sen att 73 grader är helt okej och att 100°C är max.
Men det är av en person, samtidigt som jag läst fler som säger att broadwell är lätt att hålla kall, då undrar man ju lite.
Förmodligen är jag bara över paranoid när det gäller temperatur och allt är helt okej där.

För att svara på din fråga:

Alla Prime95 versioner efter 28.5 använder sig av AVX2 instruktioner. CPU:er efter Ivy Bridge fick stöd för AVX2 instruktioner och när dessa används så ökas CPU Vcore (så länge som Adaptive Voltage i BIOS är påslaget) mer än de värden du själv satt, ungefär som en vcore boost. Det är just därför du upplever högre temperaturer än normalt, även vid stock.

Vill du inte stresstesta med AVX2 instruktioner (finns för närvarande få applikationer som använder dessa) så använd en tidigare version av Prime95, åtminstone före 28.5!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

@Svensktiger:
Jag köper ett socket 1150 moderkort z97 och med det en Broadwell processor OCH även en Haswell processor jag då använder för att flasha UEFI bioset, väldigt enkelt och sen byter jag till Broadwell processor, och får allt tjat om Flashback.
Jag köpte ju en processor för att slippa Flashback och kommer göra det i framtiden också.
Inget svar på om jag måste flasha om bioset bara för att jag inte använt Flashback här heller, men frågan är då det verkar helt ologiskt: Varför.. om det skulle vara så.
Jag frågar efter temperaturer, men tydligen är det helt irrelevant.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2905273/intel-5775c-pr...
Här sägs det att just senaste Prime95 är dålig för senaste processorer, är inte poängen att stresstesta skiten ur cpu... och sen att 73 grader är helt okej och att 100°C är max.
Men det är av en person, samtidigt som jag läst fler som säger att broadwell är lätt att hålla kall, då undrar man ju lite.
Förmodligen är jag bara över paranoid när det gäller temperatur och allt är helt okej där.

Kan inte förstå ditt problem med ASUS suveräna flashback funktion.
Tack vare den så hade du ju inte behövt en Haswell CPU.
http://event.asus.com/2012/mb/USB_BIOS_Flashback_GUIDE/

Permalänk

@Icte:
Tack för svaret

@Svensktiger:
Funktionen må vara suverän, det är hur man förklarar hur den fungerar som brister helt och hållet.
Manualen säger inte ett enda ord om detta, inte ens den uppdaterade versionen i pdf form, ganska värdelös.
2 videos har jag sett, nämnd video och en till på hur man kan göra, i båda används en BIOSFLBK knapp, i videon du länkar från 2010 används bara den vid usb stickan, nyare videos som jag sett = mer aktuell..!?
Mina knappar, en "ROG Connect" usb port och "ROG Connect ON/OFF" knapp på moderkortet, och en svart "RESET" knapp.
Vilken ska användas som BIOSFLBK eller ska jag inte använda någon extra alls?
Nej, det är inte suveränt när det handlar om känsliga saker som bios.

Sen den där otroligt bristfälliga listan över Q-Code i manualen, mitt första moderkort med Q-Code som jag antog var visa upp felkoder, där jag då fastnade på 99 "Super IO Initialization" med i3-4330 googlade runt några timmar och det var alltifrån helt trasigt moderkort till allt möjligt för den koden.
Till slut så började jag fippla några extra gånger på skärmen som naturligtvis har två hdmi ingångar och där kom den igång bara sådär, så Q-Code 99 var bios start meny, men kan vara många andra saker också(värdelös manual).
Och som jag sagt, 5775c visar inte integrerad grafik i bios, jag har läst något om att drivrutinerna måste uppgraderas för Broadwell men den kan väl för tusan visa bios eller något lågupplöst, men nejnej inte alls.
Det är inte bara Flashback utan mycket runt omkring.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

@Icte:
Tack för svaret

@Svensktiger:
Funktionen må vara suverän, det är hur man förklarar hur den fungerar som brister helt och hållet.
Manualen säger inte ett enda ord om detta, inte ens den uppdaterade versionen i pdf form, ganska värdelös.
2 videos har jag sett, nämnd video och en till på hur man kan göra, i båda används en BIOSFLBK knapp, i videon du länkar från 2010 används bara den vid usb stickan, nyare videos som jag sett = mer aktuell..!?
Mina knappar, en "ROG Connect" usb port och "ROG Connect ON/OFF" knapp på moderkortet, och en svart "RESET" knapp.
Vilken ska användas som BIOSFLBK eller ska jag inte använda någon extra alls?
Nej, det är inte suveränt när det handlar om känsliga saker som bios.

Busenkelt:
Formattera ett tillräckligt stort USB minne med FAT16, FAT32 eller NTFS.
Ladda hem den BIOS version du vill ha:
https://www.asus.com/us/Motherboards/MAXIMUS_VII_GENE/HelpDes...
Döp den uppackade BIOS filen till M7G.CAP (enligt manualen sida 2.2)
Kopiera filen till USB minnet.
Plugga i minnet i ROG Connect porten, den som sitter närmast moderkortet under PS/2 porten (manualen sida 2.3.1):

Stäng av datorn.
Men datorn avstängd håll inne "ROG Connect" knappen (den som ser ut som 2 kedjelänkar, manualen sida 2.3.1) i ungefär 3 sekunder tills FLBK_LED börjar blinka (hittas strax ovanför USB1112 på moderkortet, manualen sida 1-32).
När FLBK_LED slutar att blinka så är allt klart.

Permalänk

@Svensktiger:
"När FLBK_LED slutar att blinka så är allt klart."
Trevligt att du tycker det är busenkelt, några veckor sent och vad exakt är det som säger att just detta räcker då jag sett flera olika versioner på just detta på andra moderna Asus moderkort.
En medföljande textfil till biosversionerna med broadwell stöd eller en vettig manual hade räckt, vanlig uppdatering är betydligt tydligare och välbeprövad, där man får svar direkt att man lyckats. Med Asus så startas ju datorn om 3 ggr efter bios uppdateringen, då vill jag ha ett officiellt uttalande att det fungerar 100% för just min modell med en knapp med en helt ny arkitektur.
Jag gråter inte över en i3-4330, den kan användas till en htpc lr liknande. Icte har ju svarat på min fråga, iofs efter att min hjärna började ifrågasätta prime95. Nästa dator in på 2020 talet kanske ser helt annorlunda ut, med en ännu sämre manual

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd

Klickade hem en 5775c idag.

Har känt att jag vill ha en i7 ett tag nu och en Broadwell är ett bra sätt för mig att hotta upp mitt system lite. Skulle bli dyrare att vänta på Kaby och byta rubbet då.

Måste komma ihåg att flasha mitt moderkort före installation bara. Ska bli riktigt trevligt.

Edit: Skrev tydligen i augusti förra året att jag är sugen på en 5775c. Stämde bra det.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Klickade hem en 5775c idag.

Har känt att jag vill ha en i7 ett tag nu och en Broadwell är ett bra sätt för mig att hotta upp mitt system lite. Skulle bli dyrare att vänta på Kaby och byta rubbet då.

Måste komma ihåg att flasha mitt moderkort före installation bara. Ska bli riktigt trevligt.

Edit: Skrev tydligen i augusti förra året att jag är sugen på en 5775c. Stämde bra det.

Grattis, var det den på Webhallen för 3200 kr (eller hur mycket det nu kostade)? Vad är det för behov av en i7:a som du känner? Själv klickade man hem en i5-5675C för 2000 kr i våras som nu håller på att monteras in i ett nytt litet fint bygge

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Grattis, var det den på Webhallen för 3200 kr (eller hur mycket det nu kostade)? Vad är det för behov av en i7:a som du känner? Själv klickade man hem en i5-5675C för 2000 kr i våras som nu håller på att monteras in i ett nytt litet fint bygge

Den kostade 3690kr. Inte något superpris direkt men intressant produkt.

Tänkte gå upp till 1440p och då vill jag ha en processor som ger mig fina framerates.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Installerade min 5775C igår kväll och har överklockat lite lagom nu på morgonen. Den vill ha 1.300V @ 4.2GHz.

Får hem en Phanteks PH-TC14PE vilken dag som helst:

Dold text

Hittade den fraktfritt på Inet för 349kr och ska överklocka mer när jag har installerat den.

Processorn känns pigg @ 4.2GHz och 8 trådar är ju helt fantastiskt.

Firestrike:

Dold text
Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek