DIY trådlöst seriellt interface, hur skall jag gå tillväga?

Permalänk
Medlem

DIY trådlöst seriellt interface, hur skall jag gå tillväga?

Tjena,

Jag sitter och funderar på ett projekt att genomföra, det finns nått som heter airconsole vilket är en trådlös serielladapter. En sådan här närmare bestämt

https://www.get-console.com/shop/en/22-airconsole-pro-20

Då tänkte jag, va fan de kan ju inte vara så svårt att bygga själv, antingen med en arduino eller en raspberry pi zero. Men jag tror jag sitter lite fast i min tankebana, jag vill ju trådlöst kunna kontrollera arduinon/raspberryn, som i sin tur har ett seriellinterface där den kan i sin tur styra antingen en switch eller router eller något annat som har ett seriellt interface.

Jag tror de bästa hade varit om det var via bluetooth för att då kan man på sin laptop fortfarande ha sitt wifi kopplat till internet. utan att ha massa extra saker på arduinon/raspberryn.

Men vad jag har kunnat se så kan man inte direkt styra dem med blåtand. utan det är mer kopplade dig till arduinon/raspberryn sedan styr någonting ANNAT med blåtand. Har jag fattat detta rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Sedan skall jag ju självklart ha något slags batteripack som driver hela kalaset men det är ju en mycket simpel lösning. Det är hur jag skall lägga upp kommunikationen som jag inte riktigt har klart för mig.

Någon som har lite input/synpunkter eller liknande?

Tack på förhand
Linus

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W