Nintendo Switch får 6,2-tums 720p-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Varför vill man ha en sån här?

För att det är en mobil spelkonsol som man kan koppla till TVn. För Nintendo-spelen. För att den kommer att utklassa PS Vita. För att det är nVidia som ligger bakom hårdvaran.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det är precis vad jag förväntar mig, det platsar fint med den upplösningen och det är mer högupplöst än PS Vita.

På batteridrift, där den kommer vara nerklockad så är det ganska lagom upplösning. 1920x1080 hade varit högre ppi än en iPhone, och det viktiga tycker jag snarare är att de hittar en bra panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

För att det är en mobil spelkonsol som man kan koppla till TVn. För Nintendo-spelen. För att den kommer att utklassa PS Vita. För att det är nVidia som ligger bakom hårdvaran.

Det var inte det jag frågade mannen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Handlar inte om det, handlar om gammal teknik som säljs för överpris.

Visst, nu vet jag inte priset på detta..men jag kan tänka mig att det kostar mer än vad det är värt.

..? Ok tänk dig vad du vill. Vi återkommer till det. Som sagt på PPI-skalan och faktumet att till skillnad från laptops, tablets och telefoner så ska denna stå och rendera 3d-grafik nästan oavbrutet, så batteritid kontra upplösning blir en riktigt viktig trade-off.

Skrivet av FeeSpray:

Jag skulle just skriva detta, men du hann före.

Även jag hoppas att det går illa för denna konsol så Nintendo tvingas inse att enbart för att en konsol är "gimmicky" betyder det inte att den är bra. Deras skräp säljs till extremt överpris, vilket rättfärdigas med just s.k "gimmicks" kring hur man brukar spelplattformen i fråga. Jag anser att det inte längre är acceptabelt.
Jag tvivlar på att mobiliteten denna konsol erbjuder är något den överväldigande majoriteten av deras konsumenter efterfrågar.

Premissen här är att Nintendo tar överpris. Detta intryck ligger kanske i att medan MS och Sony säljer för under tillverkningskostnaden så har Nintendo inte valt att gå så långt. Sannolikt för att de inte har råd att ta en sån gamble, de har endast speltillverkning att leva på medan Sony och Microsoft kan slussa in kapital som de genererar inom andra områden. Men samtidigt har Nintendo nästan under varje generation, bärbart såsom stationärt, legat lägst i pris jämte konkurrenterna.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Handlar väl säkerligen främst om batteritid. Spelar hellre i 720p i 1-2 timmar längre

Kan heltklart vara en faktor. Men hade nog hellre sett att dem använt mer höguplöst skräm. Detta då skärmen under spel förmodligen inte kommer vara den största faktorn i energiförbrukning. Då det förhopningsvis sitter ett relativt kraftfullt chip i den för formfaktorn.

Skrivet av Lessismore:

Jag antar att ni båda sitter på 4K-skärmar och ni har ingen aning om vad ni pratar om.
Om vi ska använda Apple-språk så blir Switch retina vid 38cm. En 24"-skärm på 1920x1080 blir retina vid 94cm. Jag antar att de flesta sitter betydligt närmare än 94cm.

"Och ni har ingen aning om vad ni pratar om."
Vad är ditt syfte med denna kommentaren??
Om du vill ha en vettig diskusion kanske det är dumt att försöka idiotföklara folk i din första mening? Eller vad tycker du?

Problemet (Anser jag) ligger väl i att denna enhet är mer lik en mobiltelefon i storlek. Vilket gör att du kommer ha den relativt nära dig. Även om du inte direkt kan urskilja på enstaka pixlar så kan du ganska enkelt urskilja 720P skärmen från en 1080P skärm på en sådan stor skräm. Speciellt på saker så som text. Du behöver även använda mindre AA om du har en mer höguplöst skräm vilket kan i slutändan ge ett snyggare spel om utan att dra mycket mer prestanda. Även som sagt mindre grafiskt intensiva spel kan se lite snyggare ut. Ex om pokemon GO kommer till denna. Vilket knappast är grafiskt tungt men skulle må bra av lite högre upplösning.

Sedan så vore det ganska trevligt om den hade använt samma upplösning på skärmen som på TVn som den förmodligen också kommer användas med. Jag anser att dem borrde ha stoppat i en 1080P skärm istället. Då det inte skulle vara någon nämnvärd pisskillnad om det inte till och med blir dyrare med 720P och inte några direkt nackdelar med det? Visst 720P duger väl för spel på skärmen men jag antar att det finns lite mer användings områden så som film. Yttligare ett problem är väl att ingen tillverkar bra 720P skärmar längre då om utvecklar en bra skärm så lär den vara minst 1080P då du inte spenderar pengar på en bra men låguplöst skärm.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Jag ser inga problem med att skärmen är på 720p, det är ett bra hopp från dagens GamePad som jag tycker har något för låg upplösning för att spela på. Blir säkert bättre batteritid också än om de skulle klämt in en 1080p-panel.

Skrivet av 120hz:

Det var inte det jag frågade mannen

Det var väl precis det du frågade?

Skrivet av upl8447:

Problemet (Anser jag) ligger väl i att denna enhet är mer lik en mobiltelefon i storlek. Vilket gör att du kommer ha den relativt nära dig. Även om du inte direkt kan urskilja på enstaka pixlar så kan du ganska enkelt urskilja 720P skärmen från en 1080P skärm på en sådan stor skräm. Speciellt på saker så som text. Du behöver även använda mindre AA om du har en mer höguplöst skräm vilket kan i slutändan ge ett snyggare spel om utan att dra mycket mer prestanda. Även som sagt mindre grafiskt intensiva spel kan se lite snyggare ut. Ex om pokemon GO kommer till denna. Vilket knappast är grafiskt tungt men skulle må bra av lite högre upplösning.

Sedan så vore det ganska trevligt om den hade använt samma upplösning på skärmen som på TVn som den förmodligen också kommer användas med. Jag anser att dem borrde ha stoppat i en 1080P skärm istället. Då det inte skulle vara någon nämnvärd pisskillnad om det inte till och med blir dyrare med 720P och inte några direkt nackdelar med det? Visst 720P duger väl för spel på skärmen men jag antar att det finns lite mer användings områden så som film. Yttligare ett problem är väl att ingen tillverkar bra 720P skärmar längre då om utvecklar en bra skärm så lär den vara minst 1080P då du inte spenderar pengar på en bra men låguplöst skärm.

Har du spelat på WiiU's gamepad? Vad jag tycker då jag har spelat "off screen" är att upplösningen nästan är tillräcklig, något beroende på spel, vilket gör att jag tror att 720p är fullt tillräckligt för Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Med tanke på att de har sålt fem gånger så många 3DS som WiiU, kan man nog helt tveklöst säga att du har fel på den punkten.

Det här är, med bred marginal, den kraftfullaste portabla dedicerade spelkonsolen någonsin. Hur stor marknaden är kommer att visa sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt lanserades 3DS för snart 6 år sedan när många inte hade avancerade mobiler och mobilspel, och surfplattor var rätt ovanligt. I dag har folk mobiler med 5"-skärm och en eller två surfplattor liggandes. Jag tror att uppförsbacken för att få folk att köpa ännu en mobil enhet är större den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Inte helt säker på om du kanske tolkat mitt inlägg fel?

Jag satt med 24-tum 1080p skärm i flera år. Jag känner nästan obehag av att använda min 3DS XL p.g.a. den låga upplösningen. Jag tror att 1280x720 vid 6,2 tum kan komma att vara alltför lågt.

3DS XL har ca 95 dpi medans Switch har ca 235 dpi jämfört med PS Vita som har ca 220 så tror jag man har hittat en ganska bra sweet spot. Däremot hoppas jag spelen körs i 1080p när man dockar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Kan heltklart vara en faktor. Men hade nog hellre sett att dem använt mer höguplöst skräm. Detta då skärmen under spel förmodligen inte kommer vara den största faktorn i energiförbrukning. Då det förhopningsvis sitter ett relativt kraftfullt chip i den för formfaktorn.

Alltid bäst att köra spel i native skärmupplösning. Upplösningen på skärmen har då en stor inverkan på energiförbrukningen. Skulle skärmen vara 1080p skulle det behövas dubbelt så mycket effekt av GPU för att få samma fps som i 720p.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Längtar efter denna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

3DS XL har ca 95 dpi medans Switch har ca 235 dpi jämfört med PS Vita som har ca 220 så tror jag man har hittat en ganska bra sweet spot. Däremot hoppas jag spelen körs i 1080p när man dockar den.

Edit: kollade runt lite och Ipad pro 9,7 har 264 dpi så är helt övertygad om att 235 kommer funka bra för spel som jag tycker är betydligt mer förlåtande än att läsa text.

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi ju bara Surfplattan? Den lär ju Scala upp i dockat läge. Eller? Vad ska den annars ha ventilerna på ovansidan till ?

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

"buhu BARA 720"

Samtidigt i starkare c/gpu ps4/xboxone-land:
720p = 15-45 fps... "FFS" ヽ(≧Д≦)ノ

Permalänk
Medlem

720p e helt okej men den måste kunna klara driva 1080p när den e uppkopplad mot en HD-TV.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Hur funkar detta på dagens TV-apparater egentligen? Numera är ju 1080p standard. Dessutom har ju en hel del till och med gått över till 4K. Ska Switch skala upp då från 720p eller? Känns sådär att 2017 köpa en konsol som inte ens har 1080p...

Permalänk
Medlem

720p är väl fint nog till Nintendo -grafik, men 6" med tanken att man ska kunna ställa ner den på ett bord? Läge för en genomskinlig plastpanel med förstoring.. . Kommer man att hålla länge på Switch XL?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Hur funkar detta på dagens TV-apparater egentligen? Numera är ju 1080p standard. Dessutom har ju en hel del till och med gått över till 4K. Ska Switch skala upp då från 720p eller? Känns sådär att 2017 köpa en konsol som inte ens har 1080p...

Hur är det nu, kör PS4 och Xbone 1920x1080 native? Eller skalar de upp?

Edit: Enligt denna artikel är det en rad spel som inte körs 1920x1080 native för de två konsollerna
http://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS4_vs._Xbox_One_Native_Res...

---

I vilket fall så är det upp till spelutvecklarna. Upplösning vs ögongodis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Hur funkar detta på dagens TV-apparater egentligen? Numera är ju 1080p standard. Dessutom har ju en hel del till och med gått över till 4K. Ska Switch skala upp då från 720p eller? Känns sådär att 2017 köpa en konsol som inte ens har 1080p...

Ungefär som en äldre bärbar dator med lägre upplösning på sin skärm kan köra full HD på en extern skärm lär det fungera med Switch när den sitter i dockan. Frågan är om dockan har extra hårdvara eller om prestandan skalas ner när Switch är ur dockan. Kanske både och? Dock lär vi få glömma 4K ett tag till med Nintendo spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Hur funkar detta på dagens TV-apparater egentligen? Numera är ju 1080p standard. Dessutom har ju en hel del till och med gått över till 4K. Ska Switch skala upp då från 720p eller? Känns sådär att 2017 köpa en konsol som inte ens har 1080p...

Den matar garanterat fullhd 1080/60 till TVn i nästan alla spel, spelen kommer säkert stödja flera upplösningar men antingen rendera eller skala upp till 1080 när den är dockad. TVn får sen skala om till UHD och att enbart skala ska inte introducera några riktiga fördröjningar. Problemet där är att många UHDTVs har högre input-lag rent generellt snarare. Något som även drabbar PS4 Pro där spelen skalats upp till (och något kanske kör native) UHD av konsolen.

Wii U kan mata 1080 (60Hz) och köra 60 fps i spel som optimerat ordentligt, Switch är kraftfullare. Detta trotts att Wii U GamePad kör 854x480 på sin skärm, så jag vet inte varför du ens vågar påstå att det är en 720p-konsol, skärmen är ju bara till för bärbart spelande! När den sitter dockad har den tillgång till mer ström och troligen även aktiv kylning, så troligen har den då också lite högre prestanda än när man kör bärbart. Det de har att jämföra sig mot är ju Wii U och PS Vita, och skärmen kommer ju vara mer högupplöst med högre ppi än bägge dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

720p är väl fint nog till Nintendo -grafik, men 6" med tanken att man ska kunna ställa ner den på ett bord? Läge för en genomskinlig plastpanel med förstoring.. . Kommer man att hålla länge på Switch XL?

Skickades från m.sweclockers.com

Vore komiskt om gamla Game Boy förstoringsglasen kom tillbaka till Switch. Som tur är så skulle förstöringsglasen inte behöva inbyggd lampa vilka i alla fall en del till Game Boy hade.

720p är mer än tillräckligt på 6". Rent av bra upplösning. Precis som en del andra skriver så bör man kolla på DPI värdet istället för hur hög upplösning. Dock förstår jag om en del klagar på att 6.2" eller vad det nu kommer att bli är litet och skulle Nintendo släppa en XL version så lär den vara låst till 720p för kompatibilitet och då är det mer värt att klaga över upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuulikk:

Vore komiskt om gamla Game Boy förstoringsglasen kom tillbaka till Switch. Som tur är så skulle förstöringsglasen inte behöva inbyggd lampa vilka i alla fall en del till Game Boy hade.

720p är mer än tillräckligt på 6". Rent av bra upplösning. Precis som en del andra skriver så bör man kolla på DPI värdet istället för hur hög upplösning. Dock förstår jag om en del klagar på att 6.2" eller vad det nu kommer att bli är litet och skulle Nintendo släppa en XL version så lär den vara låst till 720p för kompatibilitet och då är det mer värt att klaga över upplösningen.

6.2-tum och joy-cons på sidorna är redan stort. Sen tror jag inte riktigt den kommer bli så portabel att man vill sitta med gamepads två armslängder ifrån den ute i en blåsig park.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

3DS XL har ca 95 dpi medans Switch har ca 235 dpi jämfört med PS Vita som har ca 220 så tror jag man har hittat en ganska bra sweet spot. Däremot hoppas jag spelen körs i 1080p när man dockar den.

PS Vita med sina 960x540 känns helt OK, helt klart spelbart!
Kan väl vara så enkelt som att man blivit van vid hög pixeldensitet?

Det sistnämnda har du helt rätt i. Jag hoppas verkligen att spelen körs i högre upplösning när man dockar den!

Permalänk
Medlem

Jag har första generationen Nexus 7, den är på 7" och har 720p upplösning. Det fungerar helt klockrent och man stör sig inte på det alls. Speciellt inte i spel. Sedan har Nintendo Switch en mindre skärm vilket bara gör det bättre.

Så länge den klarar högre upplösningar (minst 1080p) när den är kopplad till TVn så är det inga problem.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt rätt väg att gå, Med lägre upplösning klarar man driva spel med högre FPS, och klarar dra runt när det krävs.

Sen 720p skulle jag säga är en bra nivå, många vill ha full hd, men köper jag en kommer jag sitta ungefär lika långt ifrån skärmen som min datorskärm som är 1920*1080 på 24"

Dessutom drar det mindre batteri

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Sedan så vore det ganska trevligt om den hade använt samma upplösning på skärmen som på TVn som den förmodligen också kommer användas med. Jag anser att dem borrde ha stoppat i en 1080P skärm istället. Då det inte skulle vara någon nämnvärd pisskillnad om det inte till och med blir dyrare med 720P och inte några direkt nackdelar med det? Visst 720P duger väl för spel på skärmen men jag antar att det finns lite mer användings områden så som film. Yttligare ett problem är väl att ingen tillverkar bra 720P skärmar längre då om utvecklar en bra skärm så lär den vara minst 1080P då du inte spenderar pengar på en bra men låguplöst skärm.

Film? Det är Nintendo vi diskuterar här, dom har alltid haft fokus på spel inget annat, anledningen till detta är för att dom ska slippa onödiga kostnader i form av licens-avgifter osv, då dom som sagt har fokus på spel. Switch har inte ens en optisk läsare.

Tycker också 720p låter alldeles utmärkt. Förstår inte den enorma hysterin om att allt måste stödja 4K och ha 1337 i PPI på pytteskärmar, det behövs verkligen inte. "Penisförlängningen" är ett STORT faktum i dagens samhälle.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Med 6,2 tum så kommer batteriet troligen ha en kapacitet någonstans runt 3500-4000mAh då det är normalt i den storleken.
Tegran kommer troligtvis dra runt 10W vid full prestanda vilket bara skulle ge runt en timme mobilt vilket säger mig att de inte kör full fart i mobilt läge.
Genom att sänka frekvenserna och stänga av delar av cpu och gpu kan de säkert dra ner effekten till ~5W.

3500-4000mAh med li-ion batteri ger 13-15Wh.
Displayen kommer troligen dra runt 5W vid maximal ljusstyrka.

Vid full prestanda ger det 50-60 minuters batteritid.
Om tegran går på halvfart så blir det runt 90 minuter.

Oftast kör man inte maximal ljusstyrka så man kan nog halvera strömförbrukningen på displayen vid normal användning, då kanske man kan få ut 2 timmar allt som allt.

Så troligen så blir det full fart i 1080p när den är kopplad till tv och halv fart mobilt i 720p vilket skulle ge ungefär samma fps i båda lägena då 720p är ~1Mpixel och 1080p är ~2Mpixel.

Så i slutändan så tror jag man kan räkna med, i runda slängar, 2 timmars mobilt spelande.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Med 6,2 tum så kommer batteriet troligen ha en kapacitet någonstans runt 3500-4000mAh då det är normalt i den storleken.
Tegran kommer troligtvis dra runt 10W vid full prestanda vilket bara skulle ge runt en timme mobilt vilket säger mig att de inte kör full fart i mobilt läge.
Genom att sänka frekvenserna och stänga av delar av cpu och gpu kan de säkert dra ner effekten till ~5W.

3500-4000mAh med li-ion batteri ger 13-15Wh.
Displayen kommer troligen dra runt 5W vid maximal ljusstyrka.

Vid full prestanda ger det 50-60 minuters batteritid.
Om tegran går på halvfart så blir det runt 90 minuter.

Oftast kör man inte maximal ljusstyrka så man kan nog halvera strömförbrukningen på displayen vid normal användning, då kanske man kan få ut 2 timmar allt som allt.

Så troligen så blir det full fart i 1080p när den är kopplad till tv och halv fart mobilt i 720p vilket skulle ge ungefär samma fps i båda lägena då 720p är ~1Mpixel och 1080p är ~2Mpixel.

Så i slutändan så tror jag man kan räkna med, i runda slängar, 2 timmars mobilt spelande.

Normalt för vad? Smartphones eller tablets? Storleken på skärmen bestämmer ju inte kapaciteten för batteriet menar jag. Switch-plattan är ju lite fetare än de flesta andra mobila enheter av samma storlek så det lär ju finnas plats för fetare batteri tänker jag. Sedan kör de en egen variant av Tegra väl? Antagligen mer strömsnål sådan. Jag tror vi hamnar på ca 4h minst som i ett PS Vita med fullt ös. Tror det krävs om tanken är att plattan i Switch ska ersätta en ny variant av 3DS.

Permalänk
Medlem

Man måste kunna se helheten. Många skriver teknik som inte kostar så mycket, men samtidigt alla komponenter gör en helhet som kanske är värd just så mycket. Om man t.ex ska filma något. Då använder man ju sig av saker som ger något mer i värde. Kanske inte behöver den bästa kameran för det som filmen kommer att generera är inte värt detta. Helheten blir av större värde.

Sedan beror det ju också på speltillverkarna. De stora AAA-spelen kommer kosta så mycket att göra så att risken är för stor. Då använder man sig av billigare tekniker och då kanske det inte är så jobbigt för Switch längre helt plötsligt.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Normalt för vad? Smartphones eller tablets? Storleken på skärmen bestämmer ju inte kapaciteten för batteriet menar jag. Switch-plattan är ju lite fetare än de flesta andra mobila enheter av samma storlek så det lär ju finnas plats för fetare batteri tänker jag. Sedan kör de en egen variant av Tegra väl? Antagligen mer strömsnål sådan. Jag tror vi hamnar på ca 4h minst som i ett PS Vita med fullt ös. Tror det krävs om tanken är att plattan i Switch ska ersätta en ny variant av 3DS.

Jo det är en egen variant och de har troligen skalat bort radiodelen men jag tror att de ändå kommer att hamna runt 10W för att få en tillräckligt kraftig enhet. Sen batterifrågan, Nintendo är inte kända för att använda de allra senaste teknikerna och vill gå med vinst på varje enhet så jag tror inte de stoppar in så mycket mer än 4000mAh. Möjligen kanske 5000mAh men sen börjar det bli dyrt.
Sen har ju Nintendo gått ut med att Switch inte kommer ersätta 3DS så jag tror inte de kommer att behandla den som en mobil enhet utan som en stationär enhet med mobila möjligheter där stationär är den huvudsakliga inriktningen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Normalt för vad? Smartphones eller tablets? Storleken på skärmen bestämmer ju inte kapaciteten för batteriet menar jag. Switch-plattan är ju lite fetare än de flesta andra mobila enheter av samma storlek så det lär ju finnas plats för fetare batteri tänker jag. Sedan kör de en egen variant av Tegra väl? Antagligen mer strömsnål sådan. Jag tror vi hamnar på ca 4h minst som i ett PS Vita med fullt ös. Tror det krävs om tanken är att plattan i Switch ska ersätta en ny variant av 3DS.

En skärm drar inte så mycket han vill ge sken av. En skärm till en surfplatta drar 1.5-2W, på max ljusstyrka. Så det handlar snarare om 1-2W för skärmen. Spel maxar inte SoC:n hela tiden heller. Batteritiden lär inte bli sämre än när man spelar på en smartphone för den delen. Däremot ska man inte överdriva den bärbara delen, tror de flesta kommer köra den stationärt eller åtminstone i hemmet. Nintendo har inte dödat 3DS heller. Vita är däremot i det tysta dödad. Marknaden är alltså helt öppen för bärbara konsoler.