Byte processor! tips/vägledning önskas!

Permalänk

Byte processor! tips/vägledning önskas!

Hej!

har alltid kört amd prollar och sitter nu med en 8350-fx, men funderar nu på att byta till intel då alla säger att de ska vara mycket bättre??

1. På vilket sätt är dom bättre än amd?

2. Som sagt har koll på amd men ej intel, så vilken processor/moderkort bör jag välja? kom gärna med tips och argument, jag vill ha bland de bättre/bästa grejerna och framtidsäkert.

/mvh Tobbe

Permalänk
Medlem

Ska du ha rekommendationer så är det bra att specificera vad det ska användas till, men eftersom du vill ha "bättre grejer" så blir det väl en 6700k med random z170 mobo.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inaktiv

1. AMD processorer är föråldrade just nu, både set till prestanda och pris. I början av nästa år kommer Zen och då avgörs Amds framtid om vi har tur så kommer AMD då att leverera några olika processorer som för olika system är bra. val.
Min gissning är att budget cpus för både desktop och workstations så blir amd ett bra val.

Uppgradering från 8350-fx så inget sämre än 6700k är mitt rekommendation, om du nu inte hittar ett fynd begagnad. Orsak till detta är att om man måste byta cpu, moderkort och ram så blir det en hel del pengar och har man lagt ut så mycket vill man ofta känna på en rejäl prestandaökning.
Spelar du mycket så kanske du får köpa en ny grafikkort och vops sitter du med nästan en helt ny dator. Och då är frågan om du inte ska köpa en ny och försöa sälja din gamla eller ha som lekdator eller något?

Permalänk
Skrivet av nofear_00:

Hej!

har alltid kört amd prollar och sitter nu med en 8350-fx, men funderar nu på att byta till intel då alla säger att de ska vara mycket bättre??

1. På vilket sätt är dom bättre än amd?

2. Som sagt har koll på amd men ej intel, så vilken processor/moderkort bör jag välja? kom gärna med tips och argument, jag vill ha bland de bättre/bästa grejerna och framtidsäkert.

/mvh Tobbe

Har alltid kört med amd tidigare, men haft en del strul med. Sen jag bytte till i7 har jag aldrig haft något problem med dem. Är riktigt nöjd med deras prestanda. Däremot har jag gått över till AMD på grafiken från att alltid haft Intel