Varje gång fläkten på grafikkortet startar så låter det en del.

Permalänk
Medlem

Varje gång fläkten på grafikkortet startar så låter det en del.

Har ett ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 och som titeln säger så varje gång den ska starta fläkten så låter det och det är endast i ca 1-2 sekund och sen pausar en i 10-15 sekunder för att sedan starta fläkten i ett par sekunder igen.
Detta kort är använt i 2v och första 1.5v så lät det ingeting när fläktarna startade, och om fläkten är igång hela tiden så låter inget missljud.

Någon idé om vad som kan va fel?

Permalänk
Medlem

@benganmx:
Det låter som det har blivit något fel på fläkten, i och med att detta kommit plötsligt.
Att en fläkt låter när den spinner upp, för att sedan tystna när den har kommit upp i varv, är typiskt för en fläkt där lagren inte är "friska".

Nu kan det också vara att det är lite obalans i fläkten, vilket gör att den låter när den spinner upp, men tystnar när kommit upp i varv.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Ok, det måste väl ändå gå på garanti om det är ett lager som är problem?

Permalänk
Medlem

@benganmx:
Ja, det bör gå på garantin.
Reklamera kortet och se vad företaget/butiken säger om detta.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem

Är detta ett nytt problem. Flera grafikkort som jag ägt, inklusive mitt nuvarande GTX 970 spinner upp fläktarna på max när jag startar datorn för att sedan dra ner dem. Då låter det en del under 1-2s precis som du beskriver.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är detta ett nytt problem. Flera grafikkort som jag ägt, inklusive mitt nuvarande GTX 970 spinner upp fläktarna på max när jag startar datorn för att sedan dra ner dem. Då låter det en del under 1-2s precis som du beskriver.

På min dator är det inte bara grafik-kort's fläkten som går upp på max vid uppstart av datorn, det är alla fläktar och har man en CPU fläkt som maxar på ~5000RPM, så låter det det en hel del

Men tillbaka till topic, TS skrev:
"Detta kort är använt i 2v och första 1.5v så lät det ingeting när fläktarna startade, och om fläkten är igång hela tiden så låter inget missljud."
Så ja, det är ett nytt problem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.