En 25 år gammal Commodore 64 används fortfarande av en polsk bilverkstad

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag tror inte att en Commodore 64 har varken fläkt eller mekanisk hårddisk.

Det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Glöm inte att ställa in tonhuvudet

Japp fram med en lagom skruvmejsel och fixa bandstation

edit: såg nu att de köpt "lyxvarianten" med 5.25 diskdrive

Permalänk

Nåt som impade på mig var att reklamen jag fick med artikeln är på nya Commodore CD32'or. Tvåtusen bagis. Tillverkas de fortfarande, eller är det nåt gammalt restlager? Funkar de ens med platt-TV?
Inte så sugen på en CD32'a, men jag önskar jag aldrig sålt min Amiga 3000.
Himla trist att Commodore var ett så självmordsbenäget skitföretag, Amiga var mycket bättre än den tidens Apple-maskiner.

Permalänk
Medlem

@Awakeruad:
De var ju långt fram med Amigan med grafik/ljud/fönsterhantering då samtida PCs var en svart prompt ungefär.
Önskar själv att jag aldrig sålt min VIC20 i mint condition f.ö.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Stöder den ODB2? Såklart inte..

Inget som behövs för drivaxelbalansering heller.

Permalänk
Medlem

Jag har väll en 5-6 commodore samt bandstationer och 2 olika typer av 5.25 enheter. Amiga 500 atari spectravide är några andra. Mest spel har jag till c64an säkert över 100st. 1 vic 20 med. Ska nog damma av dom någon dag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Alltså det finns många som anstränger sig, moddar och sånt men ändå inte får till en så "fallout-aktig" bild. Snyggt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Polackerna visar vägen in i framtiden!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en C64 samt en Amiga 1200 i pristint skick i en garderob.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är ju faktiskt omöjligt att säga... innan 25 år har gått och vi har haft flera moderna dator i drift under den tiden
Problemet med att göra en sådan analys med datorer är ju att nästan bara sådana här "offline-datorer" som används till arbete eller övervakning kan användas så länge i praktiken utan att man känner ett behov att uppgradera.

Jag förstår folks nostalgi och "Det var bättre förr..."-känslor men personligen så tror jag ändå att moderna premiumkomponenter skulle hålla i 25 år också.

Håller inte med. De mesta som tillverkas idag "ska" inte hålla mer än garanti-tiden ut. Förutom headsets, dessa håller sällan inte mer än ett halvår. Grabbarna har gjort slut på ca 8st de senaste 5 åren, i prisklassen 500-800kr/st, det är illa. Senaste vändan var 3 par av dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2814007
2 av 3 gick av på mindre än 6mån.

Ingen vill ha Kina-skräpet, men det finns ingen återvändo eftersom det pågår en tävling att tillverka till lägsta priset, vilket leder till att alla hållbara prylar försvinner från marknaden. Ta tex det vansinniga med att sätta in en Micro-USB-kontakt i ALLT, oavsett om produkten är i storleksordningen ett mindre kylskåp så MÅSTE det vara Micro-USB, som i sin tur sitter på en tjock kabel som det slits och dras i.

Vad är vitsen med att sätta dit en Micro-USB-kontakt? Om jag köper en apparat för 1000kr så hade jag gladeligen betalat 10kr extra för en USB typ-B-kontakt (aka skrivarkontakt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedbullF1:

Undrar om de bildelar de använder också kommer från 80 talet

Kan alltid hoppas, många äldre bilar var tjockare i materialet så det vore inte helt fel.

En bilruta på en modern bil har 50% av tjockleken jämfört med en äldre ruta, dvs mycket färre sprickor i rutan. Större delen av all plåt på äldre bilar var också tjockare.

Jag pratat av egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dillens:

Om den hållt i 30 år kanske man kan ge den lite kärlek och damma av den lite

Laga inte sånt som inte är trasigt.
Om den fungerar nu, så låt den vara.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig, var Commodore ett kanadensiskt företag. Dessutom grundat av en invandrad polack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyme:

Om jag inte missminner mig, var Commodore ett kanadensiskt företag. Dessutom grundat av en invandrad polack!

Googlade och du hade helt rätt!

Citat:

Commodore Business Machines (CBM), i dagligt tal Commodore, var ett amerikanskt företag grundat 1954 i Toronto, Kanada av Jack Tramiel, som under 1970-talet började tillverka "persondatorer" vilka under det närmaste årtiondet blev enormt populära som hemdatorer, och kom att påverka datorspelsutvecklingen för många år framöver. Företaget gick i konkurs 1994, men återskapades 2005.

Commodore grundades i Kanada början av 1950-talet av den polske invandraren Jack Tramiel, som överlevt Auschwitz.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Håller inte med. De mesta som tillverkas idag "ska" inte hålla mer än garanti-tiden ut. Förutom headsets, dessa håller sällan inte mer än ett halvår. Grabbarna har gjort slut på ca 8st de senaste 5 åren, i prisklassen 500-800kr/st, det är illa. Senaste vändan var 3 par av dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2814007
2 av 3 gick av på mindre än 6mån.

Ingen vill ha Kina-skräpet, men det finns ingen återvändo eftersom det pågår en tävling att tillverka till lägsta priset, vilket leder till att alla hållbara prylar försvinner från marknaden. Ta tex det vansinniga med att sätta in en Micro-USB-kontakt i ALLT, oavsett om produkten är i storleksordningen ett mindre kylskåp så MÅSTE det vara Micro-USB, som i sin tur sitter på en tjock kabel som det slits och dras i.

Vad är vitsen med att sätta dit en Micro-USB-kontakt? Om jag köper en apparat för 1000kr så hade jag gladeligen betalat 10kr extra för en USB typ-B-kontakt (aka skrivarkontakt).

Håller delvis med. Bilift skräp och på senare även mellansegmentet präglas av det du beskriver. Håller garantitiden och sen är det slut. Mina QH-1339 däremot har fungerat alldeles ypperligt och gör det än idag, tre år efter inköp. Samma gäller mina T1:or. Helt annan prisklass dock. Idag mer än någonsin gäller nog tyvärr att man får det man betalar för

P.S. Min C-64 lever än, joysticks är det däremot lite strul med där båda inte fungerar helt klockrent tyvärr.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lessismore:

Håller inte med. De mesta som tillverkas idag "ska" inte hålla mer än garanti-tiden ut. Förutom headsets, dessa håller sällan inte mer än ett halvår. Grabbarna har gjort slut på ca 8st de senaste 5 åren, i prisklassen 500-800kr/st, det är illa. Senaste vändan var 3 par av dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2814007
2 av 3 gick av på mindre än 6mån.

Ingen vill ha Kina-skräpet, men det finns ingen återvändo eftersom det pågår en tävling att tillverka till lägsta priset, vilket leder till att alla hållbara prylar försvinner från marknaden. Ta tex det vansinniga med att sätta in en Micro-USB-kontakt i ALLT, oavsett om produkten är i storleksordningen ett mindre kylskåp så MÅSTE det vara Micro-USB, som i sin tur sitter på en tjock kabel som det slits och dras i.

Vad är vitsen med att sätta dit en Micro-USB-kontakt? Om jag köper en apparat för 1000kr så hade jag gladeligen betalat 10kr extra för en USB typ-B-kontakt (aka skrivarkontakt).

Jag sade aldrig att "planned obsolescence" inte existerar i det moderna samhället.
Jag sade bara att det förmodligen inte gör det för datorkomponenter då de är ganska hållbara över lag och dessutom när det gäller premiumkomponenter.

Moderna nätaggregat kan ju till exempel ha en garantitid på 10 år om man investerar lite, det är ju vansinningt bra!
Angående just headsets så håller jag med om att i stort sett allting upp till 1000kr är skräp.
Nu är jag förvisso en sådan person som råkar slå ner mitt headset i golvet ett par gånger i månaden men jag har nog gått igenom 10st SteelSeries Siberia V2 inom loppet av 3-4 år när det begav sig.

Sen köpte jag mina nuvarande Sennheiser HD 598 för 1500 välinvesterade kronor som jag har haft i nästan exakt 3 år utan problem
Mycket i samhället är gjort för att slitas och slängas snabbt men jag tycker att "Man får vad man betalar för" genomsyrar det mesta idag, kanske mer än förr.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Denna Amiga har styrt värmesystemet i 19 amerikanska skolor i 31 år: http://gizmodo.com/thirty-year-old-commodore-amiga-still-cont...

Datorer byggs helt klart inte som de brukade göras.

Kom också att tänka på den. Här finns även en video:
http://woodtv.com/2015/06/11/1980s-computer-controls-grps-hea...

Otroligt att så gamla datorer fortfarande fungerar med tanke på kondensatorer o.s.v.

Körde igång min Amiga 1200, Amiga 500 och Commodore 64 när jag var till barndomshemmet somras. Alla fungerade. Lyckligtvis har inte dessa modeller något batteri, annars är det rätt vanligt att det börjar läcka och även förstör moderkortet (Amiga 2000, 3000 och 4000).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Kom också att tänka på den. Här finns även en video:
http://woodtv.com/2015/06/11/1980s-computer-controls-grps-hea...

Otroligt att så gamla datorer fortfarande fungerar med tanke på kondensatorer o.s.v.

Körde igång min Amiga 1200, Amiga 500 och Commodore 64 när jag var till barndomshemmet somras. Alla fungerade. Lyckligtvis har inte dessa modeller något batteri, annars är det rätt vanligt att det börjar läcka och även förstör moderkortet (Amiga 2000, 3000 och 4000).

Hehe jo. Som jag fattar det så har den där antingen helt byts ut eller delar med tanke på vad han säger i slutet av klippet. Men ändå imponerande att man kört så länge. Just kondensatorer verkar ju som du är inne på vara ett vanligt problem med så gamla datorer. Samt 1998-2002 när kondensatorpesten rådde (har själv ett moderkort som drabbats som kasserats).

Vårda dom väl, är ju fina datorer trots allt.
Lite före min tid, född 1985 så missade tyvärr hela den perioden helt. Hade jag varit 5-10 år äldre så hade jag nog fått uppleva den med. Gillar vad jag sett av dessa nu efteråt, både Atari men speciellt Commodore var ju långt framme redan på 80-talet. Lite så man undrar hur datorvärlden sett ut idag om bägge dessa företag överlevt.

Sedan måste jag tillägga att jag gillar utseendet på Amiga 3000T och 4000T. Riktigt läckra datorer faktiskt:

Permalänk
Medlem

Undrar om resten av verkstadens utrustning är från samma tids-era
Men härligt att se oavsett

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fel tråd men... scenen lever fortfarande. Vi ses på X!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Nu tycks ju inte telefonen de använder på verkstaden vara av senaste modell. Kanske är de bara rädda att pilla på saker som funkar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Jag trodde alla polska bilverkstäder körde med sådana,...

skämt-å-sido

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hade man under samma tidsperiod köpt premiumkomponenter så hade man förmodligen inte råkat ut för den

Jodå. Det var ett vitt utbrett problem, och ingen kunde svära på att deras produkter inte använde de felande kondensatorerna. Jag hade ett 3000:- "Military spec" Gigabyte moderkort som gick åt för det samma, samtidigt som ett riktigt lågbudget Abit moderkort var förskonat från problem. Så priset hade inte mycket med det att göra.

Skrivet av Pepsin:

Körde igång min Amiga 1200, Amiga 500 och Commodore 64 när jag var till barndomshemmet somras. Alla fungerade. Lyckligtvis har inte dessa modeller något batteri, annars är det rätt vanligt att det börjar läcka och även förstör moderkortet (Amiga 2000, 3000 och 4000).

Har inte A500'an batteri? Rätt vanligt med läckage från dem, om jag inte minns tokfel nu...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Får lite fallout vibbar av den bilden. Man kanske skulle leta fram C64an i garderoben och nostalgitrippa lite.

Det var min första tanke också! Och jag har inte ens spelat faleout..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är ju faktiskt omöjligt att säga... innan 25 år har gått och vi har haft flera moderna dator i drift under den tiden
Problemet med att göra en sådan analys med datorer är ju att nästan bara sådana här "offline-datorer" som används till arbete eller övervakning kan användas så länge i praktiken utan att man känner ett behov att uppgradera.

Jag förstår folks nostalgi och "Det var bättre förr..."-känslor men personligen så tror jag ändå att moderna premiumkomponenter skulle hålla i 25 år också.

Jo men det kan man ju genom att titta tillbaka tex 10 år. Moderna datorer håller inte alls lika länge. Oftast är det väl hårddiskar, fläktar och nätagg som ger upp först.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: @Semenra:
Ok nice

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dillens:

Om den hållt i 30 år kanske man kan ge den lite kärlek och damma av den lite

Gammal kärlek rostar aldrig...

Skrivet av SolidReactor:

Kanske inte var bättre förr men saker brukade hålla bättre förr tydligen

Utan tvekan. Har gammal P1a och lite annat som fungerar klockrent än. Se det lite som en gammal Volvo... de fungerar så länge (tills rosten tar chassit iaf) för att de tillverkades med enorm marginal och för att hålla, inte för att vara billiga.

Men med det sagt så självklart kan bra saker gå sönder också, men oddsen är bättre att de håller iaf.

Skrivet av CynXen:

Får lite fallout vibbar av den bilden. Man kanske skulle leta fram C64an i garderoben och nostalgitrippa lite.

Skrivet av Gender Bender:

Den där bilden gav mig Fallout-vibbar. En övergiven terminal i ett gammalt garage eller nåt

Håller med fullständigt. Första man såg var ju denna gröna lysande skärmen som nästan liknar en Rob-Co terminal

Så vem tror att den håller 200+ år?
... ni tror inte att verkstan bygger en power armor?!

Permalänk
Medlem

Som av en slump såg jag denna grymma musikvideo igår:
https://www.youtube.com/watch?v=OoTA5VeBJeY

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Håller inte med. De mesta som tillverkas idag "ska" inte hålla mer än garanti-tiden ut. Förutom headsets, dessa håller sällan inte mer än ett halvår. Grabbarna har gjort slut på ca 8st de senaste 5 åren, i prisklassen 500-800kr/st, det är illa. Senaste vändan var 3 par av dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2814007
2 av 3 gick av på mindre än 6mån.

Ingen vill ha Kina-skräpet, men det finns ingen återvändo eftersom det pågår en tävling att tillverka till lägsta priset, vilket leder till att alla hållbara prylar försvinner från marknaden. Ta tex det vansinniga med att sätta in en Micro-USB-kontakt i ALLT, oavsett om produkten är i storleksordningen ett mindre kylskåp så MÅSTE det vara Micro-USB, som i sin tur sitter på en tjock kabel som det slits och dras i.

Vad är vitsen med att sätta dit en Micro-USB-kontakt? Om jag köper en apparat för 1000kr så hade jag gladeligen betalat 10kr extra för en USB typ-B-kontakt (aka skrivarkontakt).

Köper man skräp så får man skräp. Creative har aldrig gjort riktiga hörlurar vare sig ljudkvalite eller byggkvalite. Lite som att köpa billigaste HP eller Acer och klaga att det inte är en Macbook Pro....

Skrivet av RVX:

Undrar om resten av verkstadens utrustning är från samma tids-era
Men härligt att se oavsett

Kanske förklarar varför man slipper betala alla tusentals kr för något enkelt arbete som kostar 10% av den summan i Polen.

Skrivet av Stefflo:

Nu tycks ju inte telefonen de använder på verkstaden vara av senaste modell. Kanske är de bara rädda att pilla på saker som funkar.

Tror inte heller man vill ha moderna mobiler på en bilverkstad som inte fungerar med skitiga händer etc.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

En dator som kostar 15 000 idag är ju princip gratis "bara några år efter".

Jo men skillnaden är att det skapades plattforms specifik mjukvara länge till många datorer på den tiden vilket gjorde att maskinerna var aktuella längre och kunde säljas länge.

C64:an fick kommersiella spel 12 år efter den kom till marknaden som Lemmings, det är bra länge det (ett exempel och beroende på hur man definierar kommersiell så även senare än så).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.