Permalänk

Jag är inte överens med Cisco RV320

Jag är inte riktigt överens med brandväggen i Cisco RV320.
Se bild:

Tanken är att öppna det som är nödvändigt och blockera allt annat. Därav nr 23 ("Deny All traffic * any any") efter alla regler.
Detta funkar dock inte helt smärtfritt. Lokalt kommer ingen åt hemsidan via varken IP-nummer eller domännamn, men det funkar som det ska utifrån.
Stänger jag av regeln för HTTP 80 (regel nr 16) och "deny all" så funkar det ska men jag hade föredragit om allt "övrigt" kunde spärras, så något måste jag ju ha gjort fel.

Första tanken var hairpin-fel så googlade jag runt för att hitta hur detta skulle ställas in i routern men hittade bara information om att "hairpinning" inte skulle vara ett problem i RV320 utan att felet måste vara någon annanstans.

När jag då går igenom loggfilerna för in- och utgående trafik så ser det ut så här:

Varför verkar det som att en massa höga portnummer slumpas ut och skickas vidare till en mer lämplig port?
T.ex 192.168.15.52:37682 -> 80.244.69.13:80
(Port 37682 borde för övrigt ha blockerats enligt "deny all")

Exemplet är min egen dator till företagets hemsida men trots att det står att trafiken tilläts så får jag inte upp hemsidan utan bara ett connection time out.

Vad gör jag för fel i brandväggsreglerna om det nu är där?

Permalänk
Medlem

Din dator kommer använda en "ledig" port så source-port kan man aldrig lita på att den är samma som den tjänst den använder. Vad är det för "Hemsida" du ska komma åt? Ligger den lokalt eller vad ligger den?

Du blockerar endast destination, du kan inte blockera på source för då kommer ingenting att fungera.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Företagets domän helt enkelt. Allting ligger på egna servrar som skyddas av samma brandvägg så klienterna bakom samma brandvägg kommer inte åt servern vare sig via domännamnet eller det externa IP-numret. Däremot funkar det lokala namnet och IP-numret.

Är source-porten något som bara Cisco visar? Jag kan inte minnas att dessa portar stod med i loggarna i Netgear-routern vi hade förut. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Företagets domän helt enkelt. Allting ligger på egna servrar som skyddas av samma brandvägg så klienterna bakom samma brandvägg kommer inte åt servern vare sig via domännamnet eller det externa IP-numret. Däremot funkar det lokala namnet och IP-numret.

Är source-porten något som bara Cisco visar? Jag kan inte minnas att dessa portar stod med i loggarna i Netgear-routern vi hade förut. =/

Då är det väl enkelt att göra så DNS-uppslaget internt pekar till det interna adressen, så är problemet löst

Många routrar som inte tycker om trafik som går ut o vänder!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Inaktiv

Har inte använt den där FW men nog är problemet att du inte får prata med externa interfacet från insidan.

Loggen du visade ser jag ingen HTTP trafik på alls, kanske missade den.

Kör du destination NAT även på din webbserver? Ser det inte l listan.

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Då är det väl enkelt att göra så DNS-uppslaget internt pekar till det interna adressen, så är problemet löst

Många routrar som inte tycker om trafik som går ut o vänder!

Jag tänkte det också som reservplan om det inte gick att lösa med brandväggsregler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Jag tänkte det också som reservplan om det inte gick att lösa med brandväggsregler.

Har inte Cisco någon support du kan kontakta?
Jag skulle köra på DNS, så vet du att det fungerar

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maxizor:

Då är det väl enkelt att göra så DNS-uppslaget internt pekar till det interna adressen, så är problemet löst

Många routrar som inte tycker om trafik som går ut o vänder!

Mycket dåååålig idé då du får Split Brain problem. Du måste underhålla alla records både externt och internt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Mycket dåååålig idé då du får Split Brain problem. Du måste underhålla alla records både externt och internt.

Vi har gjort det med gott resultat, men självklart är det bästa en router som gör korrekt.

Så annars kontakta Cisco och be dom om lösningen i deras router

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Konstigt nog så löste det sig när jag inaktiverade regeln om att släppa igenom allt på port 80. :S
Hittade lösningen genom en blandning av dessa trådar:

https://supportforums.cisco.com/discussion/12107931/rv320-hai...
https://supportforums.cisco.com/discussion/12370196/port-forw...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maxizor:

Vi har gjort det med gott resultat, men självklart är det bästa en router som gör korrekt.

Säger inte att det INTE kommer fungera. Men vad händer om man har 25 CNAME och A records i sin DNS och alla dessa måste finnas i båda DNS servrarna? Nu vet jag inte vilket bolag trådskaparen har (låter inte som en privatperson) men att uppdatera dubbla DNS servrar ger dubbelt så mycket jobb och är alltså dubbelt så jobbigt.

Permalänk

Tänkte tillägga en sak OM någon mot förmodan skulle stöta på samma problem.
Som standard finns det ett par gråmarkerade regler i brandväggen som inte går att ändra på/ta bort. En av dessa är "deny all wan1 any any".
Jag tänkte inte på det utan la till en egen som jag då kunde redigera men tydligen var det det som skapade problem i grund och botten. Två likadana regler där all inkommande trafik utom angivna undantag nekas skapar tydligen konflikter.
Givetvis en miss av mig men jag tänkte som sagt inte på det då regeln var gråmarkerad.

Tackar för svaren!

Permalänk

Jag minns att jag hade ganska mycket frågetecken om brandväggen när jag körde RV320 som router för ca 2 år sen men sen var det någon på "cisco small business forums" som hade ett bra inlägg om hur det fungerade, reglerna utvärderas "top to bottom" dvs utvärderingen slutar vid första träffen uppifrån och ner. Deny placeras lämpligen längst ned och undantagen ovanför.

Har testat lite mer och om jag inte läst fel i loggen så går det tom att blocka "portforward" vilket är riktigt bra. Dvs om du gör en portforward eller nat regel så går det tex välja vilka som får åtkomst i en fw regel. Dock vill jag reservera mig för att jag kan ha fel eftersom jag bara kör RV320 som OpenVPN server och inte sitter och petar i den så mycket numera.

Men mitt intryck av RV320 är att det är en riktigt bra router, aningen långsam speciellt om man börjar aktivera mycket finesser men annars många riktigt och lättkonfigurerade "features", så en perfekt router för ett litet företag :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber