Bästa antivirusprogram som är HELT gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har mest erfarenhet av avg och avast.
Båda funkar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Detta var bra, men missar mycket idag, samt segar ner systemet något... o-troligt.

Skrivet av mrqaffe:

Avira blev bäst i test nyligen, det varierar lite vilket som är bäst just nu men Avira kan ju vara lämpligt att kolla på just nu.

Jag har kört Avira både gratis och betalt, och det är rätt bra. Nackdelen med gratis versionen är det ständiga popup-reklamen (för sin egen köp version), vilket inte är så kul.

Idag säger jag MSE/Windows inbyggda + Malwarebytes... man får skanna manuellt med det sista, men det är gratis och hittar mycket som andra missar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Bästa och gratis, det är två ord som man sällan ser i samma mening

Bästa gratis AV är nog att tänka sig för när det gäller vilka siter som man besöker.
Undvik ryska porrsiter, skumma warez och aftonbladet så klarar du dig rätt långt.

Det bästa jag har hört på länge!
Undvik Aftonbladet så får du inga virus

Mvh

Visa signatur

$$

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av bz2:

Då får du ett program som klarar 14st virus mera än Microsoft men går 25% långsammare.

Nej, Bitdefender får 6/6 i performance, Defender får 5/6. Defender är alltså långsammare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Då får du ett program som klarar 14st virus mera än Microsoft men går 25% långsammare.

Jag får ett virusskydd som fungerar, samt att siffrorna för en "Standard PC" talar för Bitdefenders fördel.
Själv har jag ingen High-End PC eller kör ens Windows 10 för den delen. Håller hårt i 8.1:an.

I mina egna tester, så har även Windows Defender krävt mer resurser (CPU samt RAM) än Bitdefender Free. En annan fördel med Bitdefender Free är att det är väldigt lätt att stänga av automatisk scanning samt virus shield vid behov.

@Krigarvarg
Mitt tips till dig är att kolla på https://www.av-test.org/en/ för ditt operativsystem för att se vad som fungerar bäst för just dig. Att jag föll för just Bitdefender Free är av samma anledning som @gaminggirl. Det gör sitt jobb och sitter tyst i bakgrunden tills det behövs.

Permalänk
Avstängd

Jag ladda ner ESET för någon vecka sen och fungerar riktigt bra inget att klaga på tänkte testa det på skoj men rekomenderar det
https://www.g2a.com/eset-nod32-smart-security-1year-1pc-cd-ke...

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Säkerhetsforskarna Joxean Koret och Tavis Ormandy rekommenderar MSE/Windows Defender.

Skiter högaktningsfullt i vad de tokstollarna twittrar om så länge det inte finns något substantiellt bakom.

Finns många som rekommenderar saker också för att de får betalt för det, de litar man än mindre på.

Permalänk
Medlem

Kör för tillfället bara på det inbyggda i Windows 10 och har därmed förstått att just antivirusprogram många gånger är en felorsak i vissa konfigurationer. Alltså att själva antivirusprogrammet i sig ställer till med en massa ofog.

Permalänk
Medlem

@Lasse Laserman: Måste också slå ett slag för ESET. Det är inte gratis, men utan tvekan det trevligaste skyddet (för datorn åtminstone) som jag någonsin haft.

Permalänk
Avstängd

@eXpander_: rekomenderar debian utan skrivbord då istället snabbare också
och ett stort PLUS datorn blir mycket snabbare också

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Det blir nog svårt, i alla fall så länge säkerhetsforskare som Koret och Ormandy rekommenderar det.

För de som funderar på Sophos kanske Ormandys papper kan vara intressant (30 sidor).
Sophail: Applied attacks against Sophos Antivirus (pdf)

Sophos är 4e största leverantören av Endpoint säkerhet. Skulle så många företag använda det ifall det var osäkert?
Dessutom är PDFen från 2012. Är det ens längre aktuellt?

Personligen skulle jag gärna se att MS Defender fick toppbetyg i AV test. Skulle gärna slippa en 3e parts AV. Men hittills verkar de inte riktigt kunna leverera om man tror till AV tester. Har inte kollat senaste året tester dock. Hur ser det ut med MS Defender idag, kan man börja använda det ännu tro?

Edit: I slutet framgår det att Sophos verkar tagit till sig hans undersökning och de borde ha fixat de fel som fanns efter 4 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CC86:

Sophos är 4e största leverantören av Endpoint säkerhet. Skulle så många företag använda det ifall det var osäkert?
Dessutom är PDFen från 2012. Är det ens längre aktuellt?

Edit: I slutet framgår det att Sophos verkar tagit till sig hans undersökning och de borde ha fixat de fel som fanns efter 4 år.

Ja, det är väl ungefär det pappret visar i ett nötskal. De som kör Sophos kan ju dra igång Process explorer och kontrollera om ASLR är påslaget, ungefär som Ormandy gör på sidan fem i sitt papper. Vid halvtid 2014 var det inte fixat.
Use of DEP & ASLR in Endpoint Security Solutions (png)

Här är lite nyare artiklar som kanske belyser problemet (generellt, inte bara Sophos).

Antivirus products riddled with security flaws, researcher says
Antivirus software could make your company more vulnerable

It's also reasonable to expect companies that are part of the IT security industry to follow secure programming guidelines, to implement common anti-exploitation defenses in their products and to perform frequent code audits and vulnerability testing.

Unfortunately, these things seem to be rare in the antivirus world.

'Security' Software Wrecking Your Security Is the Ultimate Irony

If you think this news reflects poorly on Symantec (it does), you’re missing the bigger point. Ormandy, a Boba Fett-level computer bug bounty hunter, has uncovered vulnerabilities of all shapes and sizes in software sold by cybersecurity companies ranging from FireEye to Kaspersky to Intel Security’s McAfee to Trend Micro. Rather, what Ormandy’s findings show are this: A flagrant disregard on the part of security vendors for securing their own code.

Skrivet av RaZman:

Så länge du inte lever i 90-talet kommer du inte få något virus genom att öppna ett mail. Om du öppnar och sedan tankar hem den oidentifierade bilagan samt öppnar/kör den av någon outgrundlig anledning, då kanske du utsätter dig, men inte genom att öppna mailet.

Skrivet av anon114264:

+1 på den! Såvida man inte klickar på länkar i mailet eller öppnar bilagor så är man säker. Dock om den hamnar i inkorgen så ska man nog akta sig för att öppna det.

Det räcker att ta emot ett mejl, ni behöver inte öppna det.

Kaspersky: Mo Unpackers, Mo Problems.

Because antivirus products typically intercept filesystem and network traffic, simply visiting a website or receiving an email is sufficient for exploitation. It is not necessary to open or read the email, as the filesystem I/O from receiving the email is sufficient to trigger the exploitable condition.

Säkerhetshål i Symantecs antivirus – ett mejl kan krascha datorn

När Tavis Ormandy först mejlade över information om sårbarheten till Symantec fick han företagets mejlserver att krascha. Den har samma sårbarhet själv och klarade inte av det exempel han skickade med som bevis.

Skrivet av backfeed:

Källa på det? Det enda jag snabbt kunde hitta var att Tavis Ormandy hade hittat säkerhetshål i Defenders inbyggda javascriptmotor (!).

För övrigt hade jag aldrig hört talas om dessa två tidigare (men den första har visst skrivit en bok och den andra jobbar med Google Project Zero), så name-droppingen säger åtminstone inte mig något.

MSE/Defender är bättre än ingenting alls, men bra vet jag inte om man kan påstå att de är (utifrån testresultat).

Jag såg att du fått en redan, men här är länkarna:

Koret: +1 to 2FA, PAX and EMET. Also, in case of using an AV in Windows, Microsoft.
Koret: The Microsoft's AV is heavily audited. All the others are not.
Koret: [for Win 7 MSE] is the one I recommend: windows.microsoft.com/en-us/windows/ ...

Don’t Use Your Antivirus’ Browser Extensions: They Can Actually Make You Less Safe

Interestingly enough, Ormandy–who’s found a variety of security holes in many, many different antivirus programs–ends up recommending Microsoft’s Windows Defender, stating that it’s “not a complete mess” and “has a reasonably competent security team.”

Permalänk
Keeper of Traditions

Lite fler Twitterinlägg:

MalwareTech: "I guess security in numbers and all that, but Defender doesn't compliment anything, it's a heap of shit."

Vess: "Windows Defender used to be the least bad one of the free scanners. But it has deteriorated lately."

SwiftOnSecurity: "Like I've said before, you need three antivirus. American, Russian to watch the American one, then one from Finland to watch them both."

Så rekommendationen är att inte använde Windows Defender.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75
Eftersom du verkar vara så himla livrädd för säkerhetshål, låt mig ge dig några färska slagpåsar för att påminna dig om att det inte endast är antivirus-program som kämpar mot säkerhetshål.

Apple Patches Trident Vulnerabilities in OS X, Safari
Android Patch Fixes Nexus 5X Critical Vulnerability
Browser Address Bar Spoofing Vulnerability Disclosed

Plus, många, många fler... och ännu fler.

Om du ska hålla på och klaga över säkerhetshål, varför använder du då en dator (eller någon annan form av teknik) över huvud taget?! Det är omöjligt att täppa till alla säkerhetshål!

Sen är jag väldigt nyfiken på varför du skyddar Microsoft Security Essentials, vars produktskapare (Microsoft) är känd för att skapa produkter med nästan oändligt antalet säkerhetshål (källa 1, källa 2, källa 3, källa 4... ska jag fortsätta?).

Ingenting är perfekt och ingenting kan bli perfekt heller! Snälla, inse det!

Uppdaterade länken för den andra källan
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ja, det är väl ungefär det pappret visar i ett nötskal. De som kör Sophos kan ju dra igång Process explorer och kontrollera om ASLR är påslaget, ungefär som Ormandy gör på sidan fem i sitt papper. Vid halvtid 2014 var det inte fixat.
Use of DEP & ASLR in Endpoint Security Solutions (png)

Här är lite nyare artiklar som kanske belyser problemet (generellt, inte bara Sophos).

Antivirus products riddled with security flaws, researcher says
Antivirus software could make your company more vulnerable

It's also reasonable to expect companies that are part of the IT security industry to follow secure programming guidelines, to implement common anti-exploitation defenses in their products and to perform frequent code audits and vulnerability testing.

Unfortunately, these things seem to be rare in the antivirus world.

'Security' Software Wrecking Your Security Is the Ultimate Irony

If you think this news reflects poorly on Symantec (it does), you’re missing the bigger point. Ormandy, a Boba Fett-level computer bug bounty hunter, has uncovered vulnerabilities of all shapes and sizes in software sold by cybersecurity companies ranging from FireEye to Kaspersky to Intel Security’s McAfee to Trend Micro. Rather, what Ormandy’s findings show are this: A flagrant disregard on the part of security vendors for securing their own code.

Det räcker att ta emot ett mejl, ni behöver inte öppna det.

Kaspersky: Mo Unpackers, Mo Problems.

Because antivirus products typically intercept filesystem and network traffic, simply visiting a website or receiving an email is sufficient for exploitation. It is not necessary to open or read the email, as the filesystem I/O from receiving the email is sufficient to trigger the exploitable condition.

Säkerhetshål i Symantecs antivirus – ett mejl kan krascha datorn

När Tavis Ormandy först mejlade över information om sårbarheten till Symantec fick han företagets mejlserver att krascha. Den har samma sårbarhet själv och klarade inte av det exempel han skickade med som bevis.

Jag såg att du fått en redan, men här är länkarna:

Koret: +1 to 2FA, PAX and EMET. Also, in case of using an AV in Windows, Microsoft.
Koret: The Microsoft's AV is heavily audited. All the others are not.
Koret: [for Win 7 MSE] is the one I recommend: windows.microsoft.com/en-us/windows/ ...

Don’t Use Your Antivirus’ Browser Extensions: They Can Actually Make You Less Safe

Interestingly enough, Ormandy–who’s found a variety of security holes in many, many different antivirus programs–ends up recommending Microsoft’s Windows Defender, stating that it’s “not a complete mess” and “has a reasonably competent security team.”

Samma gamla skräp igen. Kan du inte hänvisa till en ordentlig källa. Nu drar du ett sidospår som har väldigt lite med ämnet att göra. Säkerhetshål finns i allt, finns även i din kära MSE.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fisken1986:

Det inbyggda i Windows 10, sen lite uppsyn på vilka sidor man besöker under surfandet.

Windows defender.
Chrome med uBlock origin.
CCleaner (Inget antivirus men rengör registret)
Tixati som torrentklient.

Att ha en bra torrentklient är otroligt viktigt.
Tänk bara på hur många dårar som fått malware/adware skickat med uppdateringar till Transmission, µTorrent & BitTorrent osv..

Rekommenderar alla att byta till och köra Tixati. Otroligt kraftfullt och bra program utan dependencies på Java osv.

Citat:

In March 2015, it was alleged that µTorrent had automatically installed a program known as Epic Scale—a program classified as "riskware" by some security programs, which mines the cryptocurrency Litecoin in the background for BitTorrent, Inc.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Att ha en bra torrentklient är otroligt viktigt.
Tänk bara på hur många dårar som fått malware/adware skickat med uppdateringar till Transmission, µTorrent & BitTorrent osv..

Rekommenderar alla att byta till och köra Tixati. Otroligt kraftfullt och bra program utan dependencies på Java osv.

Tixati är en utmärkt klient om ni använder "public trackers". Men undvik det för guds skull om ni använder privata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jag såg att du fått en redan, men här är länkarna:

Koret: +1 to 2FA, PAX and EMET. Also, in case of using an AV in Windows, Microsoft.
Koret: The Microsoft's AV is heavily audited. All the others are not.
Koret: [for Win 7 MSE] is the one I recommend: windows.microsoft.com/en-us/windows/ ...

Interestingly enough, Ormandy–who’s found a variety of security holes in many, many different antivirus programs–ends up recommending Microsoft’s Windows Defender, stating that it’s “not a complete mess” and “has a reasonably competent security team.”

För att vara besvärlig så behöver jag mer kött på benen - dessa Twitterinlägg räcker inte eftersom de inte innehåller någon konkret information/fördjupning/motivering.

Att säga att något "inte är en total röra" är långt ifrån en rekommendation, så jag tycker det är mycket underligt att Ormandys uttalande verkar tolkas som det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För att vara besvärlig så behöver jag mer kött på benen - dessa Twitterinlägg räcker inte eftersom de inte innehåller någon konkret information/fördjupning/motivering.

Visst innehåller de en motivering: The Microsoft's AV is heavily audited. All the others are not.
Men fördjupning absolut, det finns ett papper från Koret och så har han som du nämnde skrivit en bok.

Breaking Antivirus Software (pdf)
The Antivirus Hacker's Handbook

Här är papper från andra som har analyserat antivirusprogram tidigare (Sergio Álvarez, Thierry Zoller och Feng Xue).

Attacking Antivirus (pdf)
The Death of AV Defense in Depth (pdf)
Antivirus (In)Security (pdf)

Most Antivirus lack of an Secure Dev Livecycle
They need to follow Microsoft steps.

Skrivet av backfeed:

Att säga att något "inte är en total röra" är långt ifrån en rekommendation, så jag tycker det är mycket underligt att Ormandys uttalande verkar tolkas som det.

Där ser man. Det kanske är mindre konstigt om man är bekant med hur han brukar uttrycka sig.

MSE; Does Anyone Still Use It?

Anyone familiar with Tavis Ormandy's way of writing and everybody who are familiar with his testing, will know that this is quite a token of appreciation.

As far as I'm aware, then MSE/Defender are the only ones, that he has spoken positively about.

All other security software that he has had close encounters with, has had very harsh comments about them. --Martin_C

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Tixati är en utmärkt klient om ni använder "public trackers". Men undvik det för guds skull om ni använder privata.

http://i.imgur.com/E84KGRa.png

Inga problem med baconbits eller andra privata trackers för min del.
Folk får sluta fuska ;P

Finns dock en anledning till att det räknas som bannat:

Citat:

So Tixati is banned because:
1) it's banned somewhere else, (we are too lazy to check ourselves)
2) we think it can be used to cheat ratio, (every client can)
3) isn't supporting private trackers, (not true)
4) is rare, (don't bother us, go away)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Malwarebytes anti-malware skulle vara ett bra val så länge du skannar manuellt regelbundet

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk

Antivirus

Inget AV är 100% säkert, men om man varierar mellan några AV:n från månad till månad, så står man rätt "safe". Jag kör nu nod32 och Comodo o nån anti malware

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av P3mariefred:

Inget AV är 100% säkert, men om man varierar mellan några AV:n från månad till månad, så står man rätt "safe". Jag kör nu nod32 och Comodo o nån anti malware

Det var en lustig metod Hur det skulle göra en säkrare däremot har jag svårt att se.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pronomen:

Jag har noterat att personer som verkar veta vad de talar om ofta rekommenderar MalwareBytes AntiMalware.

Annars tror jag Windows inbyggda räcker långt.

Kör själv bara med Defender och Malwarebytes samt Adblock, så avaktiverar man bara adblock på de sidor man litar på och som inte har störig reklam (som SweC). Kört BitDefender tidigare dock, riktigt bra det med.

Permalänk
Inaktiv

Kör enbart Avast och Malwarebytes Pro. Har prövat Bitdefender (Gratis) men tyckte GUI var så pass B att det inte kändes seriöst.