Bästa antivirusprogram som är HELT gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, jag har inte ignorerat någonting. Jag tror bara inte på att det fungerar att skanna sin dator då och då, och tro att man ska hitta allting, särskilt inte med en online-skanner.

Sen är det inte en lustig poäng, det är ett objektivt mätt resultat från mängder av tester.

Nu är iofs F-Secure bland de bästa och det är ingen skillnad mellan onlinescanners och annat.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hulle:

Nu är iofs F-Secure bland de bästa och det är ingen skillnad mellan onlinescanners och annat.

/hulle.

Tills motsatsen bevisats har jag helt enkelt svårt att tro på det, det är för många lager emellan den och ens bootsektorer, bland annat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

som jag skrev det finns inget som är 100% säkert. Du är bästa virus programet själv tänkte skriva ner lite exempel till dej för att undvika 80% av viruset

Om du laddar ner program gör det då från företagets egna hemsida

Öppna alldrig falska mejl

Tryck alldrig på skum reklma på hemsidorna

Gå alldrig in på skumma webbsidor

Då klarar du dej långt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Nej, jag har inte ignorerat någonting. Jag tror bara inte på att det fungerar att skanna sin dator då och då, och tro att man ska hitta allting, särskilt inte med en online-skanner.

Sen är det inte en lustig poäng, det är ett objektivt mätt resultat från mängder av tester.

Det finns inget virus program som hittar allting jag använde avg och fick polisvirus på gamla datorn men installera helt enkelt linux på disken och windows effter det och använde backupen så allting var på sin plats

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av vict94:

varför ladda grattis gå in på G2a och köp ett för 80kr så gorde jag
och windows defender, malwarebyte är riktigt bra
har köpt 90% av spelen och programen från G2A

Kör hellre ett gratisprogram och ger stöd åt tillverkaren än köper gråzonsnycklar och riskerar att stödja kriminella.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Kör hellre ett gratisprogram och ger stöd åt tillverkaren än köper gråzonsnycklar och riskerar att stödja kriminella.

för det priset köper jag hellre gråzonsnycklar, men det är min personliga åsikt på det.

Skickades från m.sweclockers.com

§8ish /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Medlem

Kör Kaspersky AV. 400kr för 2år är inte direkt mycket.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av vict94:

Det finns inget virus program som hittar allting jag använde avg och fick polisvirus på gamla datorn men installera helt enkelt linux på disken och windows effter det och använde backupen så allting var på sin plats

Skickades från m.sweclockers.com

Det har väl ingen sagt heller? Men de är olika effektiva, såklart.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Kan vi bara lägga ner rekommendationerna om Windows egna ... snälla.

Det blir nog svårt, i alla fall så länge säkerhetsforskare som Koret och Ormandy rekommenderar det.

Skrivet av CC86:

Sophos Home verkar lovande

För de som funderar på Sophos kanske Ormandys papper kan vara intressant (30 sidor).
Sophail: Applied attacks against Sophos Antivirus (pdf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det blir nog svårt, i alla fall så länge säkerhetsforskare som Koret och Ormandy rekommenderar det.

För de som funderar på Sophos kanske Ormandys papper kan vara intressant (30 sidor).
Sophail: Applied attacks against Sophos Antivirus (pdf)

Finns väl forskare som fortfarande tror att jorden är 6000 år gammal och global uppvärmning vara en påhitt.....

Microsofts egna antivirus är bland de sämsta som finns på marknaden och då även när man tar med andra gratisalternativ.

https://www.av-test.org/en/compare-manufacturer-results/

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Bitfefender free
Bitdefender är min favorit just nu.
http://www.bitdefender.com/solutions/free.html

Emsisoft Free Emergency Kit)
För lite andra temporära sökningar och på ett USB minne är även EEK trevligt, men verkar missa en del.
https://www.emsisoft.com/en/software/eek/

Malwarebyts 30 dagars har jag använt några ggr. men vet inte om de har någon gratis version.

Sedan MS Defender det bytte namn och blev samma produkt MS Security Essentials + MS -> nya MS Defender kan jag inte rekomendera det som en bra produkt men bättre än inget alls.

Sen gillar jag inte heller AVAST då det värkar missa det mesta. Vet inte hur många dator jag har installerat om bara för att de haft virus och AVAST 1år gratis inte märk att de fanns.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det blir nog svårt, i alla fall så länge säkerhetsforskare som Koret och Ormandy rekommenderar det.

För de som funderar på Sophos kanske Ormandys papper kan vara intressant (30 sidor).
Sophail: Applied attacks against Sophos Antivirus (pdf)

Kom igen nu ge oss en ordentlig källa och inte någon idiotforskare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Det blir nog svårt, i alla fall så länge säkerhetsforskare som Koret och Ormandy rekommenderar det.

För de som funderar på Sophos kanske Ormandys papper kan vara intressant (30 sidor).
Sophail: Applied attacks against Sophos Antivirus (pdf)

Ja, det är ju säkert därför folk rekommenderar det för att två okända twittrare pratar om det...

Folk rekommenderar det de själva använder och för att de tror att de är skyddade.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det blir nog svårt, i alla fall så länge säkerhetsforskare som Koret och Ormandy rekommenderar det.

Känner att jag måste citera mig själv från en av de tusen andra, liknande trådar som den här: "Sen blockerar Microsofts antiviruslösning endast 94,5% i deras test, vilket är väldigt lågt" (källa).

Dock får Microsoft Security Essentials 97,5% i blockeringsbetyg av AV-Comparatives i ett test under juli det här året, men det är fortfarande väldigt lågt. Till och med Avira och AVG får bättre betyg än MSE.

Sen att programmen innehåller säkerhetshål får du faktiskt lägga ner med! Som jag skrev i ett annat inlägg (mjodå), så borde du då byta till Linux, alternativt försvinna från datorvärlden helt! Du verkar ju vara hur rädd som helst för säkerhetshål!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Säkerhetsforskarna Joxean Koret och Tavis Ormandy rekommenderar MSE/Windows Defender.

Källa på det? Det enda jag snabbt kunde hitta var att Tavis Ormandy hade hittat säkerhetshål i Defenders inbyggda javascriptmotor (!).

För övrigt hade jag aldrig hört talas om dessa två tidigare (men den första har visst skrivit en bok och den andra jobbar med Google Project Zero), så name-droppingen säger åtminstone inte mig något.

MSE/Defender är bättre än ingenting alls, men bra vet jag inte om man kan påstå att de är (utifrån testresultat).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag körde fram till nyligen, under många år, AVG Antivirus Free Edition, vilket funkade kanon. Dock har de börjat med "nagware" och dessa sporadiska popups gick mig på nerverna efter ett tag då de inte heller gick att stänga av.

Gjorde lite efterforskning och bestämde mig för Bit Defender istället. Funkar kanon. Slöar inte ner datorn heller när det scannar...och framförallt, inga störiga popups.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem

Jag börjar tro på att det är troll.
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/april-2016/microsoft-windows-defender-4.8-161447/

Den ända svagheten är de 164st 0days där den missar 14 st

Windows Defender
22795 st Protection 99.8 Bättre än Industristandard
12-8326 st Performence 0-61% Bättre än Industristandard
1217779 st False detection 1 st Bättre än industristandard

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dunder:

In b4 folk börjar säga att MSE är bäst och länkar till random personer på Twitter som källa

Bitdefender brukar ligga etta i testerna, pröva det!

Dock har Avira vunnit i gratis segmentet i nästan alla oberoende tester som gjorts för 2016, kör själv på det efter att ha kört Kaspersky/MSE - Funkar kanonbra!

Dock tycker precis som alla andra anti-virus program inte Avira om Cracks, så det kan vara värt att tänka på om man håller på med sådant

Ett alternativ till Avira är helt klart Bitdefender och Malwarebytes (kör alltid Malwarebytes utöver Anti-virus, men just denna combo har funkat klockrent tidigare!).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Har mest erfarenhet av avg och avast.
Båda funkar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillade Avast free tills de började försöka lura kunderna till att köpa den betalda versionen. "Vi har hittat 5 fel på din dator, köp en licens för ditt antivirus så fixar vi dem" Bytte över till Bitdefender därifrån och datorn är snabbare, det blockerar virus (förutom dagen jag inte tänkte på vad jag höll på med och Bitdefender var lite långsamt i svängarna) och är inte så pratglatt utan hör bara av sig när det behövs.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vict94:

Öppna alldrig falska mejl

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge du inte lever i 90-talet kommer du inte få något virus genom att öppna ett mail. Om du öppnar och sedan tankar hem den oidentifierade bilagan samt öppnar/kör den av någon outgrundlig anledning, då kanske du utsätter dig, men inte genom att öppna mailet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaZman:

Så länge du inte lever i 90-talet kommer du inte få något virus genom att öppna ett mail. Om du öppnar och sedan tankar hem den oidentifierade bilagan samt öppnar/kör den av någon outgrundlig anledning, då kanske du utsätter dig, men inte genom att öppna mailet.

+1 på den! Såvida man inte klickar på länkar i mailet eller öppnar bilagor så är man säker. Dock om den hamnar i inkorgen så ska man nog akta sig för att öppna det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Defender+mbam+skopa sunt förnuft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Själv kör jag på Defender och Malwarebytes. Fungerar klockrent!

Samma här.

Windows antivirus som aktivt antivirus och MBAM som extring man kör lite då och då.
Jag är av uppfattningen att man bör ha två antivirus.
Helst skall bara det ena av dem ligga i minnet och det andra köras vid behov, manuellt då och då.

Att båda två är gratis gör ju inget...

Permalänk
Medlem

Hoppas att du är ironisk. Det är ett uselt resultat jämfört med konkurrenterna.

Jag går efter protection och prestanda enligt denna listan. Får du Windows Defender i topp, så har du sorterat fel
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Själv kör jag med BitDefender, uBlock Origin samt sunt förnuft.

Permalänk
Avstängd

Bästa antivirusprogrammet är GNU/Linux. Den är gratis dessutom!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

En bidragande orsak till att jag kör Linux nu är att det är svårt att hitta bra gratisprogram ( i synnerhet antivirus) för Windows som inte installerar annat man inte vill ha, kommer med popuprutor eller samlar in ens information och använder den för reklam:
http://www.wired.co.uk/article/avg-privacy-policy-browser-sea...

På de Windowsmaskiner jag fixar antvirus till (familj) körs numera Windows Defender eller MSE beroende på Windowsversion tillsammans med Malwarebytes Anti Exploit, skannas ibland med Malwarebytes Anti Malware också. Dessutom är det väl nästan lika viktigt med adblocker som antivirus nu för tiden, även helt vanliga nyhetssidor distribuerar malware lite nu och då:
https://www.theguardian.com/technology/2016/mar/16/major-site...

Antivirus är komplicerade saker som dessutom exponeras relativt mycket för skadlig kod, det blir en del svagheter som går att utnyttja:
http://www.computerworld.com/article/3089872/security/securit...
Den typen av svagheter är inte bara att ignorera, lär väl finnas en del virusmakare som försöker angripa Norton.

EDIT: Vet inte varför ni klagar så mycket på Tavis Ormandy, hans arbete med att läxa upp antivirustillverkare angående korkade lösningar och buggar är väl förhållandevis känt? Han nämns i länken ovanför också.

EDIT2: Källa på uttalande om MSE:
https://twitter.com/taviso/status/647409908967604224

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

En bidragande orsak till att jag kör Linux nu är att det är svårt att hitta bra gratisprogram ( i synnerhet antivirus) för Windows som inte installerar annat man inte vill ha, kommer med popuprutor eller samlar in ens information och använder den för reklam:
http://www.wired.co.uk/article/avg-privacy-policy-browser-sea...

På de Windowsmaskiner jag fixar antvirus till (familj) körs numera Windows Defender eller MSE beroende på Windowsversion tillsammans med Malwarebytes Anti Exploit, skannas ibland med Malwarebytes Anti Malware också. Dessutom är det väl nästan lika viktigt med adblocker som antivirus nu för tiden, även helt vanliga nyhetssidor distribuerar malware lite nu och då:
https://www.theguardian.com/technology/2016/mar/16/major-site...

Antivirus är komplicerade saker som dessutom exponeras relativt mycket för skadlig kod, det blir en del svagheter som går att utnyttja:
http://www.computerworld.com/article/3089872/security/securit...
Den typen av svagheter är inte bara att ignorera, lär väl finnas en del virusmakare som försöker angripa Norton.

EDIT: Vet inte varför ni klagar så mycket på Tavis Ormandy, hans arbete med att läxa upp antivirustillverkare angående korkade lösningar och buggar är väl förhållandevis känt? Han nämns i länken ovanför också.

EDIT2: Källa på uttalande om MSE:
https://twitter.com/taviso/status/647409908967604224

Klagar inte på Tavis, jag lyckas bara inte hitta någonstans där han faktiskt rekommenderar MSE/Defender.

Gratis antivirus tar emot för mig också just pga reklam eller annat helsike (som konstanta popups som försöker få en att köpa en premiumversion), så än så länge kör jag faktiskt fortfarande MSE på 7:an och Defender på 10:an, då jag inte bestämt mig vilken icke-gratis antivirus jag ska satsa på (då jag behöver många licenser, så jag vill vara säker innan jag slänger pengar i sjön).

Jag kör uBlock Origin + Anti-Exploit + EMET + Anti-Malware (köpt, med realtidsscanning) + MSE/Defender, och även Sandboxie ibland. Och UAC på max, ej att förglömma.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

ESET skyddar dig mot skadlig kod, exploits och botnät.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hoppas att du är ironisk. Det är ett uselt resultat jämfört med konkurrenterna.

Jag går efter protection och prestanda enligt denna listan. Får du Windows Defender i topp, så har du sorterat fel
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Själv kör jag med BitDefender, uBlock Origin samt sunt förnuft.

Då får du ett program som klarar 14st virus mera än Microsoft men går 25% långsammare.

Permalänk
Medlem

Sätt Avast i tyst/spelläge så slipper man irriterande Spam-popups.

Sunt omdöme när man surfar, klickar på länkar och laddar ner program så undviker man majoriteten av virusen som finns. 99% av de resterande virusen man utsätts för tar alla större/kändare antivirusprogram hand om, även MSE.