Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kul att "läsa" dessa trådar. Nej jag kollar faktiskt bara på antalet kommentarer mot andra skapade nyheter på sidan och ser hur det engagerar.
Inte jätte svårt att misstänka att de flesta (2,3,4,5,6,8TB diskar * x antal många antal diskar i flera system) inte är till för att lagra semesterfilmer från 2010-1016.

Helt rätt att alla skall betala för sig precis som ja gör vid precis ALLA köp/hyr av film gör.
Att filmer sedan kanske kostar lite väl mycket pengar är något helt annat.

Läs detta http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.664747/spridningskollens-hot... .

Samt som jag tycker, så varför ska man helt plötsligt vara skyldig tills motsatsen bevisats? Brukar normalt vara tvärt om i 99,9999% av fallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

När du porrsurfar så streamar du materialet, vilket än så länge är lagligt i och med att inget sparas på din dator.

Jag har slutat ladda ner film. Idag har jag Netflix, och det som inte finns där streamar jag från Exodus genom Kodi. Då filmindustrin bedriver den värsta häxjakten som går att hitta så är det inte värt riskerna att ladda ner film idag.

Nej Rättighetsalliansen anser att det är olagligt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Nej det är inte den fria marknaden som står för detta, då en fri marknad naturligtvis inte har marknadsbegränsande aktörer? Liberalism står för frihet, detta är en härlig kombination av kulturvänster och fascism

Vilket dösnack. Anser du inte att filmbranschen är en del av marknadskrafterna? Detta är precis vad som händer när just marknadskrafterna får härja som de vill och ta lagen i egna händer.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja, ingen annan vara har artificiella begränsningar av det här slaget. Det är helt enkelt produktionskapacitet, och leveranstider som är avgörande, något som inte precis är ett problem med digitala varor.

Nja det stämmer tyvärr inte helt, ofta är skådespelarna med vid lanseringar av filmer i olika världsdelar för att göra reklam för tex en ny film. Släpps den samtidigt i världen så ja du förstår själv vart jag vill komma.

Citat:

Fast bilar, om vi utgår från ditt exempel, är föremål för bland annat miljö och säkerhetscertifieringar, som måste genomgås innan man kan lansera sin produkt på en ny marknad. Elektronik, ditt andra exempel, är av ren nödvändighet från olika produktionsbatchar, eftersom de har olika krav på drivspänning, och andra spännande certifieringar.

Det vågar jag inte uttala mig om. Jag kan bara konstatera att dina exempel inte är jämförbara exempel.
B!

Ja filmer måste gå igenom olika steg för att godkännas i olika länder och anpassas med om vi skall spinna vidare på bilar exemplet. Filmer har sedan 1911 fram tills för något år sedan bara i Sverige genomgått sitt godkännande och ibland editeras av Svensk filmcensur.
Filmer skall dubbas av lokala skådespelare för att anpassad till respektive land som sysslar med dubbning.
Skall vi i Sverige då behöva vänta på att man i Tyskland, indien, Thailand mfl skall ordna detta?

Mitt exempel är med andra ord fortfarande helt jämförbart.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Dunder:

Klienten måste ansluta till en adress och den adressen kan man alltid se... Vad som skickas är lättare att kryptera.

Den säger vilket hushåll som fildelat, mer har jag inte sagt.

Riktigt så enkelt är det inte. Jag själv t.ex. driver en Tor Exit Nod (kallad PiratPartiet) ivrigt påhejad av svenska SIDA (de har sponsrat Tor-projektet) så från mina IP-adresser kommer det trafik från all världens hörn. Min lokala polis har hört av sig (inkallad till förhör) och vet numera (förhoppningsvis) vad t.ex. PDT betyder i t.ex. de loggar svenska polisen får från Microsoft i Seattle. Polisen visste väldigt lite om hur Tor fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nja det stämmer tyvärr inte helt, ofta är skådespelarna med vid lanseringar av filmer i olika världsdelar för att göra reklam för tex en ny film.

Det är "rätt många" skådespelare med vid inspelningen av en film, om man nu nödvändigtvis vill försöka använda det som ett argument. I realiteten är det sjukt sällsynt att skådespelarna är med vid annat än USA lanseringen, om det är filmer från Hollywood.

Skrivet av Triton242:

Ja filmer måste gå igenom olika steg för att godkännas i olika länder och anpassas med om vi skall spinna vidare på bilar exemplet. Filmer har sedan 1911 fram tills för något år sedan bara i Sverige genomgått sitt godkännande och ibland editeras av Svensk filmcensur.

Det har inte censurerats någon film sedan vad, 95, och sedan 2011, har man lagt ned verksamheten helt? Tittar man på filmerna som faktiskt släpps så är de identiska här och i USA. Bara det faktum att marknaden själv har insett att det här är löjligt, och börjat göra något åt det, borde vara nog för att avsluta diskussionen.

Skrivet av Triton242:

Filmer skall dubbas av lokala skådespelare för att anpassad till respektive land som sysslar med dubbning.
Skall vi i Sverige då behöva vänta på att man i Tyskland, indien, Thailand mfl skall ordna detta?

Eftersom vi väntar på svensk dubbning, eller får den odubbade, engelska versionen, så ser jag inte problemet. Släpp den odubbade versionen när den är färdig, och de dubbade efterhand som de blir klara.

Skrivet av Triton242:

Mitt exempel är med andra ord fortfarande helt jämförbart.

Vi kan som vanligt konstatera att det finns delade meningar i frågan. Så länge det som distribueras är identiskt, och den enda anledningen till varför man sätter artificiella spärrar, är att det ligger krångliga rättighetsavtal mellan distributörer bakom de olika fördröjningarna, så är det helt enkelt inte jämförbart med fysisk tillverkning av produkter som faktiskt dras med fysiska skillnader, och måste fraktas.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Problemet jag har, såväl många andra troligtvis, är att ett tyskt bolag som Arvato, som tydligen äger Gothia Inkasso, som har tidigare blivit granskade för bluff fakturor och liknande kan etablera ett företag i Sverige och få domstols beslut på detta sätt för att gynna ett företag och deras sätt att tjäna pengar.

De har redan gjort detta i Tyskland där fildelningen minskade med typ 40% så nu tar de sin affärs ide och hoppar över till Sverige. Detta handlar egentligen inte om fildelning eller värna om svensk kultur, det handlar bara om utländska företag som vill tjäna pengar på att etablera sig i Sverige.

Kan inte annat än att hålla med dig. Sådan här verksamhet och ofta sättet den bedrivs på är vedervärdig och borde definitivt begränsas.

Det jag uppmärksammar i min kommentar är att den troliga anledningen till att trådar som belyser lagar, straffskatter, polisiära tillslag m.m som runt ämnet piratkopiering/fildelning ofta (alltid) engagerar en väldigt stor massa användare av Sweclockers.

Min sedan personliga tanke om varför det är just så är att väldigt många troligen sysslar med detta och inte gillar att det sker olika försök till att begränsa den verksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Nej Rättighetsalliansen anser att det är olagligt.

Och lagen anser att det är lagligt i och med att det klassas som framställning av tillfälliga exemplar. EU-domstolen ser så vitt jag vet över ärendet om det är lagligt eller inte, så en dom från deras sida kommer att avgöra framtiden för streaming. Dock är det i stort sett omöjligt att sätta dit någon för att streama, även om det skulle vara olagligt. De enda som de effektivt kan jaga i det här fallet är de som står för uppladdningen av materialet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hasenfrasen:

Riktigt så enkelt är det inte. Jag själv t.ex. driver en Tor Exit Nod (kallad PiratPartiet) ivrigt påhejad av svenska SIDA (de har sponsrat Tor-projektet) så från mina IP-adresser kommer det trafik från all världens hörn. Min lokala polis har hört av sig (inkallad till förhör) och vet numera (förhoppningsvis) vad t.ex. PDT betyder i t.ex. de loggar svenska polisen får från Microsoft i Seattle. Polisen visste väldigt lite om hur Tor fungerar.

Ja det är väl klart, men då har man ju gjort ett aktivt steg som 99.9% av användarna inte gjort. Det är inte heller dessa personer som jag tror företagen bryr sig om, då de kräver alldeles för mycket resurser att jaga.

Det är "vanligt folk" och helt oskyldiga nätverksägare som kommer drabbas av denna smörjan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är "rätt många" skådespelare med vid inspelningen av en film, om man nu nödvändigtvis vill försöka använda det som ett argument. I realiteten är det sjukt sällsynt att skådespelarna är med vid annat än USA lanseringen, om det är filmer från Hollywood.

Det har inte censurerats någon film sedan vad, 95, och sedan 2011, har man lagt ned verksamheten helt? Tittar man på filmerna som faktiskt släpps så är de identiska här och i USA. Bara det faktum att marknaden själv har insett att det här är löjligt, och börjat göra något åt det, borde vara nog för att avsluta diskussionen.

Eftersom vi väntar på svensk dubbning, eller får den odubbade, engelska versionen, så ser jag inte problemet. Släpp den odubbade versionen när den är färdig, och de dubbade efterhand som de blir klara.

Vi kan som vanligt konstatera att det finns delade meningar i frågan. Så länge det som distribueras är identiskt, och den enda anledningen till varför man sätter artificiella spärrar, är att det ligger krångliga rättighetsavtal mellan distributörer bakom de olika fördröjningarna, så är det helt enkelt inte jämförbart med fysisk tillverkning av produkter som faktiskt dras med fysiska skillnader, och måste fraktas.
B!

Tror det är just det som görs på marknaden, vissa fall släpps det två versioner av samma film (en utan dubbning). Men kommer inte ihåg om den lanseras för eller efter dubbade versionen, i Sverige då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Comhem säger som de allra flesta:
"Com Hem ger enbart ut namn/adress avseende IP-nummer till en rättighetshavare i det fall vi ålagts att göra detta av en domstol. Utan ett beslut från en domstol lämnar vi inte ut dessa uppgifter till de rättighetshavare som Spridningskollen företräder.".

På frågan om något sådant domstolsbeslut finns i dagsläget svarar Comhem att det inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är "rätt många" skådespelare med vid inspelningen av en film, om man nu nödvändigtvis vill försöka använda det som ett argument. I realiteten är det sjukt sällsynt att skådespelarna är med vid annat än USA lanseringen, om det är filmer från Hollywood.

Tycker det är rätt vanligt att de är med på olika premiärer världen över när man tittar samt åker runt och promotar på olika vis.

Citat:

Det har inte censurerats någon film sedan vad, 95, och sedan 2011, har man lagt ned verksamheten helt? Tittar man på filmerna som faktiskt släpps så är de identiska här och i USA. Bara det faktum att marknaden själv har insett att det här är löjligt, och börjat göra något åt det, borde vara nog för att avsluta diskussionen.

Nej som ja skrev, det har det lagts ner. Huruvida det sedan har eller inte skett censur av film på fler år är ju ganska irrelevant då den ändå skulle genomgå den processen och liknande processer än idag i andra länder.

Citat:

Eftersom vi väntar på svensk dubbning, eller får den odubbade, engelska versionen, så ser jag inte problemet. Släpp den odubbade versionen när den är färdig, och de dubbade efterhand som de blir klara.

Ja det kan man ju så klart få tycka. Följden kan bli något liknande av bara just det. Man kör Hitta Doris på Engelska i Januari och i April den svenska. Då måste filmbolaget göra reklam för filmen två gånger vid två olika tillfällen, vilket bara gör att kostnaderna ökar och alla vet vilka som får betala det. Eftersom flera filmer måste ha mer reklam så kommer annan reklam få stryka på fötterna för att ge plats åt Doris på svenska. Detta i sin tur gör att det kommer att sättas upp ännu fler reklamposter på stan, nätet eller att tillgång/efterfrågan gör att priset per reklamtillfälle ökar ytterligare.

Eftersom vi ägnar oss åt tyckande så tycker ja då att vi vänta en månad extra på filmen. Det är ju ändå inte så att den kommer vara annorlunda en månad senare till skillnad från viss elektronik som när den väl släpps i vissa länder nästan känns gamla och uppdateringar hägrar.

Citat:

Vi kan som vanligt konstatera att det finns delade meningar i frågan. Så länge det som distribueras är identiskt, och den enda anledningen till varför man sätter artificiella spärrar, är att det ligger krångliga rättighetsavtal mellan distributörer bakom de olika fördröjningarna, så är det helt enkelt inte jämförbart med fysisk tillverkning av produkter som faktiskt dras med fysiska skillnader, och måste fraktas.
B!

Tyvärr ligger det mer bakom olika lanseringsdatum på olika fysiska ting som du skriver än bara frakt eller tillverkningstakt. Dock misstänker jag att det bara leder till mer skriven text som bara tar mer tid från oss båda

Permalänk
Medlem

Hur är det med Bahnhofs Lex VPN? Den som är gratis. är man helt skyddad mot detta eller finns det sätt att få tag på ägaren? Läste något om att vissa stadsnät lagrar viss info ändå.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Eftersom vi ägnar oss åt tyckande så tycker ja då att vi vänta en månad extra på filmen. Det är ju ändå inte så att den kommer vara annorlunda en månad senare till skillnad från viss elektronik som när den väl släpps i vissa länder nästan känns gamla och uppdateringar hägrar.

Det år du gärna tycka. Det leder till situationen vi har i dag. De som vill ha den med en gång fortsätter tanka den på nätet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@anon56869:

Vad är risken att det går till domstol? 30%? Vad är risken att du blir dömd? 50%? Vad kostar det ifall du blir dömd? 150,000?

0.3*0.5*130,000 = 19500.

2000kr är billigare än 20000kr.

Upp till var och en att försöka få så korrekta siffror som möjligt. Men just nu ser det ut som att det är enklast att bara betala dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte vad du menar, men de kan enkelt se vilken IP-adress du har och de vet att du har laddat ned filmer/serier olagligt.

Fast vet de egentligen det? Om jag har ett öppet nätverk, så kan det det ju vara min granne, min grannes hund eller till och med min sambo som laddat ner och inte jag? Om jag helt enkelt bestrider fakturan, nekar brott så är det väl upp till dem att bevisa att det är just jag som juridisk person som gjort något olagligt? Slänga fakturan är ju en helt annan sak, det är ju som att ringa direkt till Kronofogden.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

erbjudande på NordVPN 4$/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Om jag helt enkelt bestrider fakturan, nekar brott så är det väl upp till dem att bevisa att det är just jag som juridisk person som gjort något olagligt?

Jo, och det är det bästa sättet, för om de måste gå till domstol och bevisa tusentals fall så kommer de inte bli ekonomiskt lönsamt för dem, vilket är vad de är ute efter. Det skulle även binda upp den rättsliga processen i flera år eftersom de inte har tillräckligt med advokater till alla.

Men tyvärr så kommer nog de flesta betala ist för riskera mer kostnader och är just det de är ute efter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Macatonia:

@H_Bozz:

Vad är risken att det går till domstol? 30%? Vad är risken att du blir dömd? 50%? Vad kostar det ifall du blir dömd? 150,000?

0.3*0.5*130,000 = 19500.

2000kr är billigare än 20000kr.

Upp till var och en att försöka få så korrekta siffror som möjligt. Men just nu ser det ut som att det är enklast att bara betala dock.

Fast nu var det väl 2000 per film/serie?

Skrivet av orginallinus:

Fast vet de egentligen det? Om jag har ett öppet nätverk, så kan det det ju vara min granne, min grannes hund eller till och med min sambo som laddat ner och inte jag? Om jag helt enkelt bestrider fakturan, nekar brott så är det väl upp till dem att bevisa att det är just jag som juridisk person som gjort något olagligt? Slänga fakturan är ju en helt annan sak, det är ju som att ringa direkt till Kronofogden.

Vilket var varför jag lade till hushåll i följande inlägg, då folk endast verkar tänka på sig själva

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det år du gärna tycka. Det leder till situationen vi har i dag. De som vill ha den med en gång fortsätter tanka den på nätet.
B!

Ja det är ett intressant argument ja ofta läser.
Bara för att den är släppt men inte finns att köpa ger det en rätten att tanka ner den...
Märklig logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast nu var det väl 2000 per film/serie?

Vilket var varför jag lade till hushåll i följande inlägg, då folk endast verkar tänka på sig själva

Hushåll är ingen juridisk person. Men låt säga att du har en vän över helgen. Hen laddar ner en film över ditt
nätverk, du får en faktura. Skickar du den till din vän då eller vad?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja det är ett intressant argument ja ofta läser.

Inte speciellt oväntat eftersom det är vad debatten handlar om...

Skrivet av Triton242:

Bara för att den är släppt men inte finns att köpa ger det en rätten att tanka ner den...

Rätten? Vi har väl sedan länge konstaterat att det är piratkopiering och olagligt, men att folk gör det i alla fall, inte för att det finns ekonomiska incitament, utan för att bekvämligheten, och tjänsteleveransen helt enkelt är svårslagen så länge man fortsätter följa de pinsamt löjligt snåriga avtalsreglerade releasetiderna man har att jobba med på den lagliga sidan. Det är ett konstaterande att människor är bekväma, och inte helt sällan lata. Vi betalar gärna för bekvämlighet, men när gratis levererar en bättre tjänst, för marknaden faktiskt skylla sig själv något.

Skrivet av Triton242:

Märklig logik.

Tror snarare du läser in annat i påståendet än vad jag faktiskt skrev.
Så det får stå för dig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Fast vet de egentligen det? Om jag har ett öppet nätverk, så kan det det ju vara min granne, min grannes hund eller till och med min sambo som laddat ner och inte jag? Om jag helt enkelt bestrider fakturan, nekar brott så är det väl upp till dem att bevisa att det är just jag som juridisk person som gjort något olagligt? Slänga fakturan är ju en helt annan sak, det är ju som att ringa direkt till Kronofogden.

Fast nu kommer de inte att skicka någon faktura. En faktura kan användas som ett betalningssätt när man ingått ett avtal, alltså om du köper/hyr filmen. I det här fallet handlar det om ett kravbrev. Upphovsmakaren anser att du, utan tillåtelse, kopierat dennes verk och kräver därför ett skadestånd om 2000 kr. Ignorerar du detta kommer det inte att gå vidare till någon kronofogde, eftersom ni inte ingått ett avtal, det är en tvist. En tvist som man klarar upp i domstol. Civilrätt skiljer sig från straffrätt eftersom det inte finns någon åklagare (det är inte staten mot den åtalade, utan två parter), det kan inte heller dömas ut fängelse eller böter. Du är heller inte "oskyldig tills motsatsen bevisats", det handlar snarare om att båda parter lägger fram sitt mål och domstolen avgör vem som har rätt och ifall skadestånd ska utgå. Så vid förlust riskerar du att betala både skadestånd och rättegångskostnader.

Skrivet av VexedRelic:

Jo, och det är det bästa sättet, för om de måste gå till domstol och bevisa tusentals fall så kommer de inte bli ekonomiskt lönsamt för dem, vilket är vad de är ute efter. Det skulle även binda upp den rättsliga processen i flera år eftersom de inte har tillräckligt med advokater till alla.

Men tyvärr så kommer nog de flesta betala ist för riskera mer kostnader och är just det de är ute efter.

Det beror ju helt och hållet på. Om det nu skulle ha tillräckligt med bevis för att vinna i domstol så är det ju definitivt ekonomiskt lönsamt, hur skulle det inte vara det? De får ju skadestånd plus att förloraren får betala rättegångskostnaderna. Antalet advokater de kan tänkas använda är inte heller något vi vet i nuläget. Men rimligtvis kommer de inte driva tusentals fall samtidigt.

Det man måste vara medveten om, ifall man nu vet med sig att man olovligen kopierat de material de beskyller dig för, är att det kan bli väldigt kostsamt om man förlorar i domstolen.

Så det kan ju vara ganska dumt att slänga ur sig rekommendationer om hur man bör agera, när vi inte vet vad de har för typ av bevisning, hur domstolen ser på den bevisningen samt vilken storlek på skadestånd de yrkar på. Att man i kravbrevet uppmanas betala 2000 kr säger inget om vad de kommer kräva i en eventuell rättsprocess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Och lagen anser att det är lagligt i och med att det klassas som framställning av tillfälliga exemplar. EU-domstolen ser så vitt jag vet över ärendet om det är lagligt eller inte, så en dom från deras sida kommer att avgöra framtiden för streaming. Dock är det i stort sett omöjligt att sätta dit någon för att streama, även om det skulle vara olagligt. De enda som de effektivt kan jaga i det här fallet är de som står för uppladdningen av materialet.

Nej, Rättighetsalliansen anser att dom har stöd i lagen att streaming av upphovsrättsskyddat material är olagligt. Sen om dom har rätt i detta påstående får väl framtida rättegångar utvisa.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Stryper du uppladdningen till max så är det inte mer än någon enstaka MB man hunnit ladda upp, om ens det. Och då tvivlar jag på att man är intressant för det här gänget, speciellt om det bara rör sig om någon enstaka film, de ger sig nog på det största fildelarna först.
Vore ju rätt komiskt om de går till domstol för en nedladdning på ca 500mb plus uppladdning på 100kb (SD-kvalitet på en 1h avsnitt av en valfri serie).

Det står inget om att man bara har med dom som har laddat upp eller ner, bara att man ingått i fildelningslistan. Så är du ansluten så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Fixade precis autostart på min Bahnhof Integrity VPN. Nu blir de å köra VPN 24/7.

Den ska läggas in i routern så är den alltid aktiv.
Skulle du fildela på mobilens wifi så har du ett visst skydd ändå.

När jag började med det så fick jag massor av olika gratiserbjudanden. Men jag ville inte tala om vem jag var så de har gett upp idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Naturligtvis har Spridningskollen upphovsmakarens tillstånd för att "ladda ner" filen. Så länge du har tillstånd kan du använda torrents hur mycket du vill. Det är alla som inte har fått tillstånd som ligger pyrt till.

Det händer ibland att filmer kommer ut på nätet innan de ens har skickats ut provupplagor till olika personer (typ Journalister).
De utlagda filmerna är inte heller vattenstämplade, så förmodligen är det typ producent som lagt ut filmerna. Har ägaren lagt ut filmen så är den offentlig också och fri att ladda ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det har inte censurerats någon film sedan vad, 95, och sedan 2011, har man lagt ned verksamheten helt? Tittar man på filmerna som faktiskt släpps så är de identiska här och i USA. Bara det faktum att marknaden själv har insett att det här är löjligt, och börjat göra något åt det, borde vara nog för att avsluta diskussionen.

Filmcensuren gällde bara biofilm och vi har ändå lyckats visa filmerna vid internationell premiär på bio. Statens biografbyrå ersattes av Statens mediaråd som fortfarande utövar en form av censur genom att sätta åldersgränserna på bio. De kan därigenom påverka våldsskildringar i filmer ämnade för publik under 15 år.

Det är helt irrelevant när det gäller film som kommer ut på video, censuren fanns inte för 8/16mm film för hemmabruk, för betamax och VHS, för laserdisc, för dvd eller för blu-ray. Den har heller aldrig funnits för sändningar/strömmar/VoD/sVoD på nätet.

En stor del varför inte "allt" kommer till Sverige är p.g.a. handelshinder som olika oligopol stödjer, det finns inget lagligt stöd för regionsspärrar i EU som har en inre marknad. Men ska du strömma en film från Frankrike måste du ju också ha licensierat musiken i filmen för Sverige... Och massor sånt som sätter käppar i hjulen och i Sverige så äger någon annan än den franska distributören rättigheterna till strömning... Det är ett riktigt problem och ett handelshinder inom EU som försämrar marknaden och gör att filmskapare förlorar pengar, och har självklart inte något att göra med piratkopierade bilar. Det vore självklart att ljud och rörlig bild kan licensieras för hela marknaden, när man ger ut på DVD/BD så får ingen hindra försäljningen av filmen i andra länder då det är en vara som har fri rörlighet. Något i praktiken också PC-spel har då Steam, GoG med flera inte har några liknande begränsningar. Eböcker har inte heller några liknande begränsningar, utan där får man köpa från både amerikanska och brittiska Amazon. När det gäller ljud och rörlig bild får vi inte ens köpa (strömmat och nerladdat) inom den gemensamma marknaden i EU helt plötsligt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av orginallinus:

Hushåll är ingen juridisk person. Men låt säga att du har en vän över helgen. Hen laddar ner en film över ditt
nätverk, du får en faktura. Skickar du den till din vän då eller vad?

Det är det ingen som har sagt heller. Du behöver inte försöka försvara att hela denna fadäsen är dum, jag säger inte emot, och du repeterar bara vad som redan sagts.

Det vi vet är att för ensamstående så vet vi ännu inte vilka bortförklaringar som kommer hålla och vilka som kommer falla. I familjehushåll är det annorlunda då det per automatik blir omöjligt att veta vem som är skyldig, om det nu inte är en ensamstående förälder med enbart minderåriga hemma.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaval:

Hur är det med Bahnhofs Lex VPN? Den som är gratis. är man helt skyddad mot detta eller finns det sätt att få tag på ägaren? Läste något om att vissa stadsnät lagrar viss info ändå.

Trafiken mellan dej och VPN servern är okrypterad, dvs rent tekniskt möjlig att avlysna, precis som utan VPN.
Det du får, är ett ANNAT IP NUMMER medans du är uppkoplad. I samma sekund du koplar ner, försvinner alla koplingar till IP numret du just hade. Jagar Tysken dej, landar han hos VPN, som om han levererat vad han lovar, inte har en aning om vem som hade det efterfrågade IP numret vid den tidpunkten.

Så de som skaffar VPN och låter den gå på 24/7 skjuter sig i foten. Trixet är ju att byta IP och intew föra log...

Skilnaden mellan en ISP leverantör och en VPN är att ISP enligt lag måste spara uppgifter, vem som hade vilket IP?
En VPN leverantör är INTE en ISP och därmed är denna heller inte skyldig att föra log.
Själv har jag haft VPN via Bahnhof sedan jag blev kund hos dem. Betalar man 40kr/mån, så får man, om man bemödar sig att intallera open-VPN, en starkt krypterad linje till VPN servern.

Sedan vad gäller hur pålitlig andra änden är? Tjah... Vad gäller integrity-VPN, så kämpar ju Bahnhof med näbbar och klor för våra rättigheter, om jag inte kan lita på dem? (Vilket jag inte gör) Vem kan man då lita på?

En VPN, skall jag passa på att nämna, är inte bara av godo (Tyvärr) då en del människor missbrukar VPN på olika siter och forum, upptäcker man ofta att med VPN påslagen är man portad från en del siter.
Men givetvis är det en jätte fördel om man vill toktanka film en dag. Kommer kalle-batong och jagar IP numret som laddade ner senaste bond rullen, hamnar han hos VPN leverantören, som (Om du koplat ner efter den sessiionen) inte har en aning om vem som lånade det IPt. Loggar? Det finns givetvis inte... Det är ju inte en ISP det är frågan om... Har du där emot legat kvar med samma IP (24/7) så kan de se vem som ligger med det IPt just nu. Och hur länge du haft IPt. De ser inte namn, men de ser vilket IP du kommer ifrån, vilket i sin tur leder dem till din ISP som ÄR skyldig att lämna ut dej efter domstols beslut...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!