Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte vad du menar, men de kan enkelt se vilken IP-adress du har och de vet att du har laddat ned filmer/serier olagligt.

Menar du att man ska hållas ansvarig för vad ens IP-adress används till?

Permalänk
Medlem

Såg detta test ang olika VPN - http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.642462/test-vpn-surfa-anonym... - ganska aktuellt nu alltså. Ngn här som har erfarenhet av NordVPN och F-secure Freedom? Det var dom två som fick bäst betyg i testet.

Permalänk
Medlem

Jag har inte så mycket koll på vilka som är bra, bättre bäst. Men jag har skaffat en VPN från Anonymous

Visa signatur

Mvh Pierre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte vad du menar, men de kan enkelt se vilken IP-adress du har och de vet att du har laddat ned filmer/serier olagligt.

Jo jag vet vilken info excipio samlar på men mitt IP nr och en eventuell fil säger ju ingenting. Finns ju många anledningar till att ens IP kan kopplas till olagliga saker.

Jag undrar bara om det verkligen kan hålla som bevis i rättegång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Såg detta test ang olika VPN - http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.642462/test-vpn-surfa-anonym... - ganska aktuellt nu alltså. Ngn här som har erfarenhet av NordVPN och F-secure Freedom? Det var dom två som fick bäst betyg i testet.

Skrivet av mayfire:

Jag har inte så mycket koll på vilka som är bra, bättre bäst. Men jag har skaffat en VPN från Anonymous

Kolla även denna tråden angående VPN:

#16357743

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Exxovion:

Menar du att man ska hållas ansvarig för vad ens IP-adress används till?

Hur drog du den slutsatsen från mina inlägg..?

Skrivet av daempull:

Jo jag vet vilken info excipio samlar på men mitt IP nr och en eventuell fil säger ju ingenting. Finns ju många anledningar till att ens IP kan kopplas till olagliga saker.

Jag undrar bara om det verkligen kan hålla som bevis i rättegång.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju precis det det gör. De ser din IP-adress begå en brottsling handling och det är utifrån det de handlar.

Huruvida det håller som bevis i rättegång vet vi ju inte, och svårare blir det när man är mer än en person i hushållet, men att koppla IP-adressen till en brottslig handling är inga problem. Det kan som sagt vem som helst göra, i valfri bittorrentklient.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Intressant slutsats när det faktiskt är marknadskrafterna som står för detta.

Nej det är inte den fria marknaden som står för detta, då en fri marknad naturligtvis inte har marknadsbegränsande aktörer? Liberalism står för frihet, detta är en härlig kombination av kulturvänster och fascism

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hur drog du den slutsatsen från mina inlägg..?

Det var en fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Menar du internet leverantören? Ganska så enkelt, de kollar bara DHCP loggar, vilken som hade den adressen vid en viss tidpunkt, och eftersom de flesta har routrar idag så brukar oftast kunder ha samma adress i flera dagar.

Men idag så är det mer vanligt att ditt stadsnät hanterar adresserna så de skickar ärendet vidare till access näten om vi skall vara konkreta.

Nej, när internetleverantörerna säger att de inte lämnar ut uppgifter. Hur har de då lyckats få dessa uppgifter till 1000 personer redan nu?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Exxovion:

Det var en fråga.

Nej, det tycker jag inte, då en IP(v4)-adress inte betyder någonting. När IPv6 blir aktuellt blir det antagligen annorlunda.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

En ½ OT fråga.
Varför gör man inte Bittorrent krypterat så att inga IP addresser eller vad som sänds syns i klartext? Kan väl inte vara tekniskt omöjligt eller?

OnT.
Läst alla inlägg och det verkar som om man skulle få ett sådant där brev i lådan så skall man alltså neka, neka och sända tillbaka brevet till avsändaren med ett följebrev där man nekar. Tror iofs att risken är liten då jag kör Banhof Integrity OPEN VPN direkt i min router. Naturligtvis så har jag själv aldrig tankat ned något, men man har ju ett WIFI

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hur drog du den slutsatsen från mina inlägg..?

Det är ju precis det det gör. De ser din IP-adress begå en brottsling handling och det är utifrån det de handlar.

Huruvida det håller som bevis i rättegång vet vi ju inte, och svårare blir det när man är mer än en person i hushållet, men att koppla IP-adressen till en brottslig handling är inga problem. Det kan som sagt vem som helst göra, i valfri bittorrentklient.

Vi får se vad som händer.

Man får väl önska opus law och Gothia law lycka till då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte vad du menar, men de kan enkelt se vilken IP-adress du har och de vet att du har laddat ned filmer/serier olagligt.

IPadressen säger inget om vem som fildelat

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ATJ:

En ½ OT fråga.
Varför gör man inte Bittorrent krypterat så att inga IP addresser eller vad som sänds syns i klartext? Kan väl inte vara tekniskt omöjligt eller?

Klienten måste ansluta till en adress och den adressen kan man alltid se... Vad som skickas är lättare att kryptera.

Skrivet av matte70:

IPadressen säger inget om vem som fildelat

Den säger vilket hushåll som fildelat, mer har jag inte sagt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Nej, när internetleverantörerna säger att de inte lämnar ut uppgifter. Hur har de då lyckats få dessa uppgifter till 1000 personer redan nu?

Domstols beslut tydligen, Telenor har redan erkänt att de gett ut 350 namn på kunder pga det och vi vet att Telia har gett ut kund namn. Så länge det kommer till domstols beslut och polisen så ger varje ISP ut information, ja även Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det stått något om detta här än men.. Telia har idag lämnat ut 8000!!!!! IP-adresser.. :/

http://www.dn.se/nyheter/sverige/maste-bevisa-vem-som-suttit-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xi:

Vet inte om det stått något om detta här än men.. Telia har idag lämnat ut 8000!!!!! IP-adresser.. :/

http://www.dn.se/nyheter/sverige/maste-bevisa-vem-som-suttit-...

Kan tänka mig att både en och annan Telia-kund kan känna sig lite uppskrämd nu.

Frågan är hur detta kommer tas emot av oss konsumenter. Total jävla bojkott åt samtliga inblandade bolag i denna sörja? Jag har lite svårt att se att dessa film och tvbolag verkligen vill få den dåliga PR de nu riskerar att också få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kan tänka mig att både en och annan Telia-kund kan känna sig lite uppskrämd nu.

Frågan är hur detta kommer tas emot av oss konsumenter. Total jävla bojkott åt samtliga inblandade bolag i denna sörja? Jag har lite svårt att se att dessa film och tvbolag verkligen vill få den dåliga PR de nu riskerar att också få.

Inom en till tre månader får de berörda kunderna brev från Telia.

Enligt "IPRED" så måste det ske genom domstolsprövning, men operatörerna blir också mer eller mindre tvingade av domstolen att lämna ut uppgifterna. Krävs lagändring för att göra något åt denna situation, eller att Datainspektionen dömer ut deras verksamhet.

Jag uppmanar nog de som får brev att begära ut uppgifter från Arvato enligt PuL. 9000+ begärda registerutdrag blir nog mycket för dem att hantera. Även de som inte får några kravbrev kommer ju få brev från sina operatörer om att de begärt ut abonnentsuppgifter. Detta inte för att jävlas utan för att folk har rätt att se vad de registrerar för uppgifter om dem.

Ska domstolar och operatörer lämna ut tiotusentals uppgifter flera gånger om året så kommer denna kostnad i princip skeppas över till abonnenterna... Det p.g.a. av en lag som inte skulle användas mot småfisken.

Permalänk
Medlem

Kul att "läsa" dessa trådar. Nej jag kollar faktiskt bara på antalet kommentarer mot andra skapade nyheter på sidan och ser hur det engagerar.
Inte jätte svårt att misstänka att de flesta (2,3,4,5,6,8TB diskar * x antal många antal diskar i flera system) inte är till för att lagra semesterfilmer från 2010-1016.

Helt rätt att alla skall betala för sig precis som ja gör vid precis ALLA köp/hyr av film gör.
Att filmer sedan kanske kostar lite väl mycket pengar är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kul att "läsa" dessa trådar. Nej jag kollar faktiskt bara på antalet kommentarer mot andra skapade nyheter på sidan och ser hur det engagerar.
Inte jätte svårt att misstänka att de flesta (2,3,4,5,6,8TB diskar * x antal många antal diskar i flera system) inte är till för att lagra semesterfilmer från 2010-1016.

Helt rätt att alla skall betala för sig precis som ja gör vid precis ALLA köp/hyr av film gör.
Att filmer sedan kanske kostar lite väl mycket pengar är något helt annat.

Ärligt talat så tror jag inte folk fildelar särskilt mycket film, det finns en handfull sevärda filmer som kommer ut om året. Att köpa t.ex. fem Blu-rayfilmer om året är brutalt mycket billigare än att prenumerera på en streamingtjänst. En streamingtjänst som i princip inte har film och har mindre utbud än den nu nedlagda uthyrning över postorder. Det folk betalar för liknar mer en TV-kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ärligt talat så tror jag inte folk fildelar särskilt mycket film, det finns en handfull sevärda filmer som kommer ut om året. Att köpa t.ex. fem Blu-rayfilmer om året är brutalt mycket billigare än att prenumerera på en streamingtjänst. En streamingtjänst som i princip inte har film och har mindre utbud än den nu nedlagda uthyrning över postorder. Det folk betalar för liknar mer en TV-kanal.

Märkligt att tråden blivit så stor om det stämde

Permalänk

Chattade med Telia angående om min IP-adress lämnats ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kul att "läsa" dessa trådar. Nej jag kollar faktiskt bara på antalet kommentarer mot andra skapade nyheter på sidan och ser hur det engagerar.

Problemet jag har, såväl många andra troligtvis, är att ett tyskt bolag som Arvato, som tydligen äger Gothia Inkasso, som har tidigare blivit granskade för bluff fakturor och liknande kan etablera ett företag i Sverige och få domstols beslut på detta sätt för att gynna ett företag och deras sätt att tjäna pengar.

De har redan gjort detta i Tyskland där fildelningen minskade med typ 40% så nu tar de sin affärs ide och hoppar över till Sverige. Detta handlar egentligen inte om fildelning eller värna om svensk kultur, det handlar bara om utländska företag som vill tjäna pengar på att etablera sig i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Märkligt att tråden blivit så stor om det stämde

Det finns massor annat än film att se på. Tyvärr finns mycket tillgängligt på geoblockerade tjänster i andra delar av EU som inte finns tillgängligt på svenska tjänster, trotts att detta är något som helt bör ingå i den gemensamma marknaden precis som fysiska varor. Till stor del sådant som också piratkopieras. Det finns ju t.o.m. grejer som inte ges ut i EU överhuvudtaget. Konsumeras gör det i vilket fall som helst.

Marknaden idag uppmanar snarare användare att kopiera olovligt, uthyrningen över postorder finns inte längre och mycket folk tittar på kan de inte hitta på en (laglig) streamingtjänst – särskilt spelfilm –, kan inte hyra och kan kanske inte ens köpa det de är intresserade att se. Här har vi tagit ett steg tillbaka, och när uthyrningen över postorder stängde ner blev vi av med tillgången till drygt 20 000 titlar. En del av dessa kunder kommer ha gått till piratkopiering. Andra kanske helt enkelt konsumerar mindre film. Någon laglig tjänst för just ett brett utbud av film finns inte, så dit har de inte gått. Streamingtjänsterna har mer blivit som TV-kanaler som sagt, och alltså tagit kunder därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Nej, när internetleverantörerna säger att de inte lämnar ut uppgifter. Hur har de då lyckats få dessa uppgifter till 1000 personer redan nu?

På spridningskollen.se , som just nu verkar havererad, fanns en cirkel som visade vart utpressningspengarna gick. Artisten fick en del, spridningskollen, jurister, etc, fick också, och även internetleverantörerna fick sig en slev av bytet. Lite svårt dock att tolka för vad, och till vem. Men internetleverantörerna har ju sålt information om abonnenterna förr, så det är väl inte orimligt att de får en bonus för varje fildelare de hjälper till att utpressa.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.175582/operatorerna-saljer-d... (ja, gammal länk, men visar på att operatörerna värnar profit framför kundernas privatliv)

Kan tillägga att jag tidigare prenumererade på Lovefilm innan de lade ner, och den tjänsten för ca 200kr/månad var tusan så mycket bättre än Viaplay och Netflix som jag provat nu. Har haft Viaplay i snart 2 år för barnens skull, men jag och min sambo har inte sett en endaste liten film eller serie på Viaplay. Netflix provade vi ett par brittiska serier men textningen var helt kokobäng, även på Netflix USA.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurman:

@Blomman90:

Fast jag skulle vilja påstå att så länge inte den stämda erkänner så skulle "bevisen" i de allra flesta fall inte hålla i en rättegång. Detta är också dessa bakom detta väl medvetna om. Men man spelar lite på att skrämmas och visa vilka muskler som står bakom med indirekta hot om att allt kan bli mycket dyrare. Här känner sig kanske en förälder tvingad att betala trots att denne som fått brevet och denne som står på abonnemanget inte har med något av detta att göra, vilket jag dels tycker är moraliskt förkastligt.

Jag har tyvärr ingen aning om vad för typ av bevisning Spridningskollen sitter inne med och inte heller hur domstolen väljer att tolka den. Självklart är det inte okej att skicka ut kravbrev om man inte anser sig ha nog på fötterna för att ta det till domstol, då håller jag definitivt med dig. Men om jag skulle veta med mig att jag de facto laddat ner avsnittet i fråga, kanske man inte vill chansa? Men om det som sagt endast är tomma hot är det riktigt illa!

Skrivet av Wiggin:

Då undrar jag, är det OK för mig som privatperson att starta ett företag som heter Kännbarastraff.se, för att sedan skicka rejäla skadeståndskrav till alla jag tycker kom billigt undan när jag läser läser om dem i medierna. 90% av pengarna jag drar in kan få gå till brottsoffren, och resten till mina "omkostnader".

Du har självklart rätt att företräda brottsoffer för att yrka på skadestånd från gärningsmän. Det finns redan i Sverige och kallas advokatfirma. Du måste ha brottsoffrets tillstånd och kan alltså skicka ett kravbrev till gärningsmannen och vid utebliven betalning kan du alltså ta gärningsmannen till domstol (civilrättsligt).

Skrivet av MBY:

Du har emellertid inte rätt att utpressa någon, inte ens med kännedom om denna någons brott. Så nej, det finns ingen skillnad där. Tror man att ett brott begås, hör man av sig till polisen och ber polisen sköta det. Eller så tar man lagen i egna händer för att sko sig. Då är medborgargarden som tar lagen i egna händer för att skydda sig både mer sympatiskt och etiskt. Tycker verkligen det är komiskt med "den som är med i leken får leken tåla".

Rättighetsfolket är ivriga citatmaskiner må jag säga. Vi minns ju "man får inte kopiera andras verk oavsett vad lagen säger" som någon kärring till jurist i detta träsk sa för några år sedan.

Så, vi vet ju allt vi behöver veta. Deras respekt för lag är noll, och därmed så har de grävt den gropen de själva kommer falla i. Anser de besitta makt utöver lag, får de finna sig i att hederligt folk anser sig besitta makt och befogenhet utöver lag jämte dem.

Vill man begära ersättning av någon man anser ha stulit ens upphovsskyddade verk kan man alltså stämma denna person (civilrätt) och yrka på skadestånd. Man behöver inte blanda in polisen eller så kan man göra båda delarna. Om man endast tar det civilrättsligt kan den ponerade gärningsmannen inte dömas till någon form av böter eller fängelse, utan endast skadestånd till upphovsmakaren.

Om det nu visar sig att Spridningskollen inte har tillräckligt med bevis för att ta det till rättegång är deras beteende förkastligt och borde i min mening leda till omedelbart näringsförbud.

Men vi har inte kommit så långt att vi vet hur de kommer agera när folk inte går med på förlikningen och vad för typ av bevis de faktiskt har.

Skrivet av zeagan:

Nej, när internetleverantörerna säger att de inte lämnar ut uppgifter. Hur har de då lyckats få dessa uppgifter till 1000 personer redan nu?

De har blivit ålagda att göra så genom ett domstolsbeslut. Jag tvivlar på att någon ISP är beredd att betala det vite som föreligger ifall man inte följer domstolens beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns massor annat än film att se på. Tyvärr finns mycket tillgängligt på geoblockerade tjänster i andra delar av EU som inte finns tillgängligt på svenska tjänster, trotts att detta är något som helt bör ingå i den gemensamma marknaden precis som fysiska varor. Till stor del sådant som också piratkopieras. Det finns ju t.o.m. grejer som inte ges ut i EU överhuvudtaget. Konsumeras gör det i vilket fall som helst.

Marknaden idag uppmanar snarare användare att kopiera olovligt, uthyrningen över postorder finns inte längre och mycket folk tittar på kan de inte hitta på en (laglig) streamingtjänst – särskilt spelfilm –, kan inte hyra och kan kanske inte ens köpa det de är intresserade att se. Här har vi tagit ett steg tillbaka, och när uthyrningen över postorder stängde ner blev vi av med tillgången till drygt 20 000 titlar. En del av dessa kunder kommer ha gått till piratkopiering. Andra kanske helt enkelt konsumerar mindre film. Någon laglig tjänst för just ett brett utbud av film finns inte, så dit har de inte gått. Streamingtjänsterna har mer blivit som TV-kanaler som sagt, och alltså tagit kunder därifrån.

Fast att olika varor släpps vid olika tillfällen eller inte alls i olika delar av världen är knappast unikt för film m.m.
Bilar, elektronik är exempel andra produkter som har samma mönster. Inte börjar vi människor kopiera V90 bara för att den inte finns i USA samma dag som i Sverige.
Så argumentet håller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

De har blivit ålagda att göra så genom ett domstolsbeslut. Jag tvivlar på att någon ISP är beredd att betala det vite som föreligger ifall man inte följer domstolens beslut.

Precis, vilket i stort sett betyder att alla ISP troligtvis ger ut info vid det här laget, så det brukar fungera, men de kommer hålla tyst om det ända in i det sista för att inte tappa kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Fast att olika varor släpps vid olika tillfällen eller inte alls i olika delar av världen är knappast unikt för film m.m.
Bilar, elektronik är exempel andra produkter som har samma mönster. Inte börjar vi människor kopiera V90 bara för att den inte finns i USA samma dag som i Sverige.
Så argumentet håller inte.

Inom EU/EES finns en gemensam marknad – den inre marknaden, släpps en film i t.ex. Storbritannien eller Frankrike på blu-ray så får inte en svensk filmdistributör som köpt rättigheterna till samma film hindra utgåvan som släpptes i Storbritannien eller Frankrike från att säljas i Sverige. Något de kan göra när det handlar om import från USA. När det gäller strömningstjänster så har helt plötsligt inte den franska utgivaren rätt att sälja tjänsten (och/eller därav titeln) till Sverige... För företag i Sverige (bland annat NCB/STIM/IFPI som har musikrättigheterna) sitter och hindrar detta. Detta är i praktiken ett förbjudet handelshinder, som ändå tillåts.

Det moraliska har ingen aspekt här, folk konsumerar media oavsett om de har tillgång eller inte, oavsett om de har lovlig tillgång eller inte. Man får inte fler betalande kunder när man försämrar något.

Ta något så simpelt som en lokaltidning, när de börjar sätta upp betalväggar så ser du istället artiklarna sprids inskannade/fotade på facebook och dylikt. Kan folk kopiera nyhetsartiklar kan de väl också kopiera film...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Fast att olika varor släpps vid olika tillfällen eller inte alls i olika delar av världen är knappast unikt för film m.m.

Nja, ingen annan vara har artificiella begränsningar av det här slaget. Det är helt enkelt produktionskapacitet, och leveranstider som är avgörande, något som inte precis är ett problem med digitala varor.

Skrivet av Triton242:

Bilar, elektronik är exempel andra produkter som har samma mönster. Inte börjar vi människor kopiera V90 bara för att den inte finns i USA samma dag som i Sverige.

Fast bilar, om vi utgår från ditt exempel, är föremål för bland annat miljö och säkerhetscertifieringar, som måste genomgås innan man kan lansera sin produkt på en ny marknad. Elektronik, ditt andra exempel, är av ren nödvändighet från olika produktionsbatchar, eftersom de har olika krav på drivspänning, och andra spännande certifieringar.

Skrivet av Triton242:

Så argumentet håller inte.

Det vågar jag inte uttala mig om. Jag kan bara konstatera att dina exempel inte är jämförbara exempel.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.