Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

under alla mina år jag använt OSX/iOS och apple har aldrig i hela sin historia haft en bugg... eller?

inte linux heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

håll dig du till din mac och respektera oss som är nöjda med windows, du är totalt orelevant i den här tråden, har haft en macbook pro 2013 som jag ogillade men spyr inte galla för det, sålde skiten och sen var det bra

Är väl klart att jag respekterar er som väljer W10.. Jag respekterade t.o.m. att min farsa valde Win10, trots att jag visste att jag skulle få merjobb...
De jag inte respekterar är Microsoft eftersom dem inte respekterar sina kunder.

Om jag är orelevant eller inte får stå för dig, då även jag har en åsikt om Win10..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Och när du vill spela upp den DVD du mountade?

Sant då blir man tvungen att ha en mediaspelare men vid tex spel ISO osv så är det en grym funktion och slippa daemon tools tex

DVD ISO mountar jag enbart när jag vill rippa in text osv till PLEX och då kör jag Wondershare Video Converter som även kan spela upp DVD´n

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Antar att du kört Hackintosh och då är det inte så lustigt att du fått problem emellanåt.. liksom inte helt ovanligt.

OSX är gjort för Apples egna hårdvara och inte för ditt ihop-plock. Försökte få igång det på min nuvarande HTPC, men det gick inte ens..

Vaaa? Var fick du det ifrån att jag skulle kört Hackintosh!?

Macbook Pro 13 och en Macbook Pro 15!

Och förutom att OSX dog, så har ju 13" tummarn även den sämsta byggkvalitet jag någonsin stött på (ja, t.o.m. sämre än Acer), där den har grova värmeproblem p.g.a. ett farbikationsfel! Finns en civil lawsuit bl.a. på detta i USA där de kompenserats!
Men här i EU så får man bara moderkortet utbytt (där även utbytskortet ju har felet då det är ett fabrikationsfel!). Detta får man utbytt så länge datorn är under garanti, sedan är man körd! Med andra ord, Apple har aldrig löst sitt problem, bara silvertejpat sig vidare!

Men kör du vidare på OSX, så kör jag vidare på Win 10!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wickman:

Ok nu pratar vi helt plötsligt om andra saker, du skrev tidigare att du var missnöjd med vad som hände när du uppdaterade FRÅN ett annat system till Windows 10, och jag svarade på detta. Nu ändrar du fokus och håller på och fipplar med uppdateringar INNE I Windows 10 vilket jag kallar en urspårning.

Du kan ta din damage control någon annanstans. Min arbetsdator med Windows 10 uppdaterade sig själv mot min vilja, utan att fråga. Uppdateringen saboterade min arbetsstation och gjorde mina ljudinterface obrukbara.

Tråden handlar om vad man tycker om Windows 10. Jag har förklarat mitt problem och vad varför jag tycker som jag gör om Windows 10. Min dator är till för att göra det jag vill att den ska göra. Min dator är ingen lekstuga för microsofts nya påhitt.

Skrivet av turbomaniac:

@fxfighter: i det läget hade jag gjort en ominstallation, du kan ju välja att behålla appar, kollar ibland efter uppdateringar på det viset men aldrig vart med om det, låter som att nåt har fuckat ur, dåliga drivrutiner? Virus? du använder väl antivirusprogram?

Antivirusprogram har jag självklart installerat. Ett virus skulle snarare inaktivera uppdateringar än att tvinga dem långt ner i halsen. Det får nog bli ett annat operativsystem eller så inaktiverar jag nätverket. Kommer skiten i vägen på jobbet så kan det bli riktigt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Har inte haft en enda krasch på någon burk sedan Win 7!!!
Va i h-vete gör ni med era burkar!?

Precis min poäng. Med Win 10 tycks vi vara tillbaka i Win 95-träsket.
Med Win 7/8/8.1 fungerar allt klockrent.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Sant då blir man tvungen att ha en mediaspelare men vid tex spel ISO osv så är det en grym funktion och slippa daemon tools tex

DVD ISO mountar jag enbart när jag vill rippa in text osv till PLEX och då kör jag Wondershare Video Converter som även kan spela upp DVD´n

Bara lite nyfiken, hur mountar man iso i W10 om man inte har någon virtuell drive?
Kör själv med power iso sen länge just för att ha en virtuell drive, men det behövs kanske inte längre.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Är väl klart att jag respekterar er som väljer W10.. Jag respekterade t.o.m. att min farsa valde Win10, trots att jag visste att jag skulle få merjobb...
De jag inte respekterar är Microsoft eftersom dem inte respekterar sina kunder.

Om jag är orelevant eller inte får stå för dig, då även jag har en åsikt om Win10..

Som kund får man ta dom beslutena själv, allt microsoft gör är inte det bästa alltid det håller jag med om men hur kan det bli bättre då? tar hjälp av detta eminenta forumet om jag behöver, men förstår inte varför du måste komma här och prata ner windows 10 när du inte ens använder det längre? förlåt om jag låter otrevlig, men om man inte har något intresse i windows världen är det väl lättast att hålla sig borta, eller är du lite sugen ändå ?

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Skrivet av Aje:

Precis min poäng. Med Win 10 tycks vi vara tillbaka i Win 95-träsket.
Med Win 7/8/8.1 fungerar allt klockrent.

Jo men, det som började med Win 7 har fortsatt ännu bättre med Win 10 och Win 10 AE.
Har fortfarande haft något som helst instabilitetsproblem what so ever!

Win 8 hade lite Vista varningar i början, men Win 8.1 var klockrent. Är dock mer nöjd med Win 10 än både Win 7 och Win 8.1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Bara lite nyfiken, hur mountar man iso i W10 om man inte har någon virtuell drive?
Kör själv med power iso sen länge just för att ha en virtuell drive, men det behövs kanske inte längre.

Bara högerklicka på ISO välj mount

Skapas en virtual drive auto demount och det försvinner

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Bara lite nyfiken, hur mountar man iso i W10 om man inte har någon virtuell drive?
Kör själv med power iso sen länge just för att ha en virtuell drive, men det behövs kanske inte längre.

Du klickar höger musknapp på din ISO-fil och väljer Mount/Montera, den kommer därefter dyka upp som en vanlig enhet!

För att unmount/avmontera, höger musknapp på disken och välj Eject/Mata Ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Precis min poäng. Med Win 10 tycks vi vara tillbaka i Win 95-träsket.
Med Win 7/8/8.1 fungerar allt klockrent.

Har inte haft en enda krasch i windows 10 och jag har kört det i 1 år så vad gör ni med era datorer kan man fråga sig då

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Vilka jävla popups? Windows uppdaterar utan att fråga. Datorn är inställd på never check for updates. Men endå uppdaterar sig datorn utan tillåtelse. Microsoft ska ge fan i att ändra min dator. Speciellt mina ljudinterface.
https://gyazo.com/2ad02a8959e7ef29c69c754a6e7cdfd4.png
https://gyazo.com/2e7d8d54a21c1bf66019da149d0ac131.png
Nu kommer skiten igen efter en jävla system restore.
https://gyazo.com/7eb96d5d86234b610794078d41324ce4.png

Du har ju inte bockat i defer updates enligt screenshot. Då är det inte så konstigt att uppdateringar kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Bara högerklicka på ISO välj mount

Skapas en virtual drive auto demount och det försvinner

Som standard räcker det till och med med ett dubbelklick.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Du har ju inte bockat i defer updates enligt screenshot. Då är det inte så konstigt att uppdateringar kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

https://support.microsoft.com/en-us/instantanswers/20a98a29-d...
Defer updates ser till att datorn automatiskt uppdaterar sig själv senare. Jag vill inte att datorn ska uppdaterar sig nu eller senare. Det ska räcka med att stänga av automatiska uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Sluta försvara Microsoft som en fanboy. Microsoft har ett ansvar för sina handlingar. Windows 10 ändrade min dator och installerade mjukvara UTAN MITT MEDTYCKE. Jag hade fungerade drivrutiner i från min tillverkare innan windows 10 saboterade min arbetsstation med en uppdatering.

Ja det är illa när saker installeras utan ditt godkännande.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

https://support.microsoft.com/en-us/instantanswers/20a98a29-d...
Defer updates ser till att datorn automatiskt uppdaterar sig själv senare. Jag vill inte att datorn ska uppdaterar sig nu eller senare. Det ska räcka med att stänga av automatiska uppdateringar.
https://gyazo.com/c0e6a8fb49c9a6f9e4ed148d9895fcd3.png

Så antingen har du Windows Enterprise och det är konfigurerat att inte uppdatera, vilket inte är så sannolikt då du verkar vara egenföretagare, eller så har du skrivit in ett ogiltigt värde i registret för att inte installera uppdateringar. Du kan inte välja bort uppdateringar i Windows 10 förutom i Enterprise, vilket är tydligt i editorn för gruppolicys, så om man sätter värdet till 1 (som motsvarar inga uppdateringar) i registret så har det ingen verkan. Däremot kanske inställningarna för uppdateringarna ser ut som dina, men det står i så fall fel där.

Vad du borde gjort, om du nu vill undvika uppdateringar, är att sätta värdet eller policyn till 2 för att få notifieringar för både nedladdning och installation av dem vilket hade gjort att uppgraderingarna inte hade installerats direkt, dock förr eller senare då man inte kan skjuta upp dem i all evighet längre, och hade du kryssat för Defer så hade det blivit senare. Alternativt bara bockat i Defer för att skjuta upp dem så länge som möjligt. Oavsett borde du ha bockat i Defer.

Inställningen som du har satt, stäng av automatiska uppdateringar, är inte en giltig inställning längre. Defer (eller skjut upp uppgraderingar som den heter på svenska) och gruppolicyn till 2 är det närmaste du kan komma avstängda uppdateringar. Är det en omöjlighet för dig, att någon gång under de månader du har på dig låta uppdateringarna installeras så är inte Windows 10 för dig. Jag förstår att det kan vara jobbigt om en uppdatering kommer mitt i något kritiskt skede, och det har hänt mig också (men det var tack vare en okunnig administratör som pushade ut dem för hårt), men hade du valt att skjuta på dem hade du haft väldigt lång tid på dig att hitta ett lämpligt tillfälle att uppdatera. Jobbar man med en dator så behöver man ha tid att uppdatera den då och då, så enkelt är det.

Eller så har du Enterprise men då får du skälla på din administratör som har pushat ut uppgraderingen istället för på MS. Och Defer hade fungerat lika bra då vad jag förstår (annars hade du inte kunnat välja det).

Permalänk
Inaktiv

@snajk: Tack att du förklarar utförligt, Windows 10 är uppenbarligen inget för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Bara högerklicka på ISO välj mount

Skapas en virtual drive auto demount och det försvinner

Skrivet av oxygenial:

Du klickar höger musknapp på din ISO-fil och väljer Mount/Montera, den kommer därefter dyka upp som en vanlig enhet!

För att unmount/avmontera, höger musknapp på disken och välj Eject/Mata Ut

Om jag hö klickar på en iso har endast alternativet att mounta den i min virtuella drive skapad av power iso.
Kanske måste avinstallera power iso för att det skall fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag vill inte att datorn ska uppdaterar sig nu eller senare.

Men hur svårt kan det vara? Se till då till att "Windows Update" inte ligger i bakgrunden och kör!

Gå in i tjänster, högerklicka på "Windows Update" och välj startmetod "manuell".
Gör du det så kommer uppdateringar att köras endast då du själv önskar, dvs aldrig eller då du startar dem manuellt .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wickman:

Men hur svårt kan det vara? Se till då till att "Windows Update" inte ligger i bakgrunden och kör!

Gå in i tjänster, högerklicka på "Windows Update" och välj startmetod "manuell".
Gör du det så kommer uppdateringar att köras endast då du själv önskar, dvs aldrig eller då du startar dem manuellt .

Vad är poängen med strömbrytaren om den inte gör något? Enligt snajk så krävs det Windows Enterprise för att stänga av automatiska uppdateringar. Man ska inte behöva döda ett helt program i registret för att förhindra automatiska uppdateringar. Tack för i övrigt för en eventuell lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vad är poängen med strömbrytaren om den inte gör något? Enligt snajk så krävs det Windows Enterprise för att stänga av automatiska uppdateringar. Man ska inte behöva döda ett helt program i registret för att förhindra automatiska uppdateringar.

Du behöver inte gå in i registret. Att ändra tjänsten "Windows Update" under tjänster, till "manual start" så att den inte kör i bakgrunden har tidigare fungerat utmärkt om man haft pro. (Du startar istället programmet/tjänsten när du själv vill.)

Om nu inte detta har ändrats i och med Redstone I (AU) så bör det funka fortfarande. Är osäker där, får kolla om det ändrats i AU.

EDIT: Hittar inget på nätet om att detta skulle ha ändrats. Sitter inte framför någon Redstone 14393.51 nu så kan inte kolla. Någon annan kanske kan göra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

...men förstår inte varför du måste komma här och prata ner windows 10 när du inte ens använder det längre? förlåt om jag låter otrevlig, men om man inte har något intresse i windows världen är det väl lättast att hålla sig borta, eller är du lite sugen ändå ?

Har använt Win10 och kommer tyvärr fortfarande i kontakt med bröten (hos släkt o vänner) och försöker därför så gott det går, hålla mig informerad vad som händer och gäller. Om jag kunde hållit mig borta, så hade jag gjort det.

Men å andra sidan mår nog diskussionstrådar bra av att ha två sidor av myntet och inte bara fanboys.. eller hur?
Speciellt en tråd som heter "Vad tycker ni om Windows 10?"..
Men det finns väl fler folk än TS, som bara vill höra goda och bra saker..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om jag hö klickar på en iso har endast alternativet att mounta den i min virtuella drive skapad av power iso.
Kanske måste avinstallera power iso för att det skall fungera?

Du behöver inte avinstallera Power ISO. Högerklicka bara på ISO-filen, välj "Egenskaper", vid "Öppna med" kan du välja "Utforskaren" och klicka OK. Du kan därefter välja att "Öppna med" Power ISO när du högerklickar på ISO-filen eller bara "Öppna" direkt med utforskaren.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du behöver inte avinstallera Power ISO. Högerklicka bara på ISO-filen, välj "Egenskaper", vid "Öppna med" kan du välja "Utforskaren" och klicka OK. Du kan därefter välja att "Öppna med" Power ISO när du högerklickar på ISO-filen eller bara "Öppna" direkt med utforskaren.

Får testa, dock kan jag lika bra avinstallera power iso eftersom enda anledningen till jag har det är att kunna mounta iso filer, funkar det direkt i W10 så behöver jag inte det.

Permalänk
Medlem

Vilken build har windows 10 anniversary update?
Jag tog hem en ISO fil och om jag förstår rätt så är det Build 14393 som gäller?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det ska vara 1607 som gäller för anniversary update.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

@snajk: Tack att du förklarar utförligt, Windows 10 är uppenbarligen inget för mig.

Det må så vara, men om du inte kan lägga en halvtimme till ett par timmar i halvåret på att uppdatera så blir det nog svårt att hitta ett OS som fungerar. Det var tråkigt att dina drivrutiner försvann, det förstår jag mycket väl, men du kan väl bara installera dom igen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Vilken build har windows 10 anniversary update?
Jag tog hem en ISO fil och om jag förstår rätt så är det Build 14393 som gäller?

Skrivet av RVX:

Det ska vara 1607 som gäller för anniversary update.

Skickades från m.sweclockers.com

Build 14393 är version 1607.

Permalänk
Medlem

Ah, så var det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X