Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Du får nog fakturera farsan isåfall.

Skrivet av DaBone:

Slutar aldrig att förundras över Windows 10.............

Farsan ringde och beklagade sig över att han inte hittade sina program. De hade tydligen bara försvunnit och funderade på om det var något virus eller vad det kunde vara.

Visar sig att Windows 10 avinstallerat både Google Chrome, Norton Antivirus och några andra program för honom. Datorn var nyinstallerad för ett par veckor sedan..

Är så skönt att slippa allt skit som kommer med Win10, så ni fattar inte.
Men så tvingas man ändå in i det emellanåt.

Kan man skicka en reseräkning och timarvode till Microsoft, då jag ändå måste åka 12mil enkel resa för att fixa detta..?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Du får nog fakturera farsan isåfall.

Det är ju dock Microsoft som avinstallerat programmen och rört till allt.....

Enda felet jag ser som farsan har gjort, är att han installerat Win10...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Visar sig att Windows 10 avinstallerat både Google Chrome, Norton Antivirus och några andra program för honom. Datorn var nyinstallerad för ett par veckor sedan..

Nu tycker jag att din farsa är lite gnällig! Han bör istället vara glad över att ha fått Candy Crush, Asphalt 8 samt FarmVille 2 installerat. Vem vet vad Microsoft installerar åt honom härnäst?

Enda lösningen blir nog att avinstallera Anniversary Update och stänga av alla uppdateringar. Bäst vore att köra in Windows 7 eller 8.1 beroende på dator. 10:an har blivit en virus som borde utplånas!

Permalänk
Medlem

Uppdaterat två burkar idag, funkar klockrent. Blir två till imorgon.
Inga konstigheter.

Permalänk
Medlem

Funkar ok.

GUI:t är oerhört platt och tråkigt som alla OS verkar vara numera (nån kass trend).

Avskyr att de har två saker av varje...två olika kontroll-paneler(!) en "app-metro-mög" och en "aero"...suger balle. Gör EN, som har ALLT.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu tycker jag att din farsa är lite gnällig! Han bör istället vara glad över att ha fått Candy Crush, Asphalt 8 samt FarmVille 2 installerat. Vem vet vad Microsoft installerar åt honom härnäst?

Enda lösningen blir nog att avinstallera Anniversary Update och stänga av alla uppdateringar. Bäst vore att köra in Windows 7 eller 8.1 beroende på dator. 10:an har blivit en virus som borde utplånas!

Eller avinstallerar..... Avinstallera antivirus borde ju vara kriminellt, så förstår inte hur Microsoft tänker där.

Fast det går väl inte att stänga av uppdateringarna? Han har Win10 Home-versionen..

Har slängt alla Windows skivor/nycklar jag hade, men kanske går att ladda ner Win7 någonstans.
Han har nyckeln kvar.. men hittar inte skivan.

Har trakasserierna upphört nu eller fortsätter Microsoft att spamma om Win10?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

GUI:t är oerhört platt och tråkigt som alla OS verkar vara numera (nån kass trend).

Yes!

Alla vill vara lämlar och hoppa på W10 tåget bara för att MS säger att platt och tråkigt är inne just nu - IMO FAIL!

Vänta 18-24 månader och W7 ikonerna + 95'ans start meny är helt plötsligt i ropet igen och dessutom det absolut bästa GUI't genom tiderna enligt MS för de har testat det på 1000's tals användare och DX13 är bättre än guds egen skapelse - precis som varje gång tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Fast det går väl inte att stänga av uppdateringarna? Han har Win10 Home-versionen..

Det ska gå fint att stänga av Windows Update servicen i Windows 10 Home, annars finns WinAeroTweaker som fixar det åt en:
http://winaero.com/blog/how-to-disable-windows-update-in-wind...

7:an och 8.1 ska ha slutat gnälla om 10:an nu. Iaf så har det försvunnit ett par dolda uppdateringar för mig, då jag blockerat dem tidigare.

Windows 10 Anniversay Update litar jag inte alls på, då jag fick bloatware installerat efter reboot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

7:an och 8.1 ska ha slutat gnälla om 10:an nu. Iaf så har det försvunnit ett par dolda uppdateringar för mig, då jag blockerat dem tidigare.
Skickades från m.sweclockers.com

Då blir det nog 7:an om jag kan få tag på någon ISO..

Då jag som egenföretagare eventuellt måste tacka nej till jobb för att ha tid att fixa detta, så ser jag potentialen att det blir mindre strul i framtiden med Win7..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då blir det nog 7:an om jag kan få tag på någon ISO..

Då jag som egenföretagare eventuellt måste tacka nej till jobb för att ha tid att fixa detta, så ser jag potentialen att det blir mindre strul i framtiden med Win7..

Från en företagare till en annan. Det är exakt så jag resonerat - jag har inte råd att MS f-ckar upp mina datorer! De används till mer än att spela den senaste AAA titeln!

Hojta om du inte hittar en orginal W7 ISO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Från en företagare till en annan. Det är exakt så jag resonerat - jag har inte råd att MS f-ckar upp mina datorer! De används till mer än att spela den senaste AAA titeln!

Hojta om du inte hittar en orginal W7 ISO.

Själv gick jag över till Apple och OSX, då jag ganska snabbt insåg att det kommer bli problem..
Blir ju en kostnad då Mac:ar inte är gratis, men för att hålla företaget igång, så såg jag det som en viktig investering.

Farsan har ju inte samma krav på att kunna vara igång och att saker och ting fungerar, men det blir ju ändå jobbigt, då det är till mig han vänder sig.

Är upptagen nästan hela helgen, men ska försöka få tid till att leta efter ISO-filen..

Funderar faktiskt på att maila MS och fråga vart jag ska skicka fakturan.. Fakturera för tiden jag måste lägga ner och resan.. Brukar väl dra in 1500kr/tim och det lär ju ta några timmar och sedan 24mil.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då blir det nog 7:an om jag kan få tag på någon ISO..

Då jag som egenföretagare eventuellt måste tacka nej till jobb för att ha tid att fixa detta, så ser jag potentialen att det blir mindre strul i framtiden med Win7..

Skrivet av KeyCat:

Från en företagare till en annan. Det är exakt så jag resonerat - jag har inte råd att MS f-ckar upp mina datorer! De används till mer än att spela den senaste AAA titeln!

Hojta om du inte hittar en orginal W7 ISO.

Har ni nycklarna så är det bara att tanka
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows7

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Slutar aldrig att förundras över Windows 10.............

Farsan ringde och beklagade sig över att han inte hittade sina program. De hade tydligen bara försvunnit och funderade på om det var något virus eller vad det kunde vara.

Visar sig att Windows 10 avinstallerat både Google Chrome, Norton Antivirus och några andra program för honom. Datorn var nyinstallerad för ett par veckor sedan..

Är så skönt att slippa allt skit som kommer med Win10, så ni fattar inte.
Men så tvingas man ändå in i det emellanåt.

Kan man skicka en reseräkning och timarvode till Microsoft, då jag ändå måste åka 12mil enkel resa för att fixa detta..?

Team viewer har sparat mig många bensinslantar Ett tips.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Går inte om han har oem-licens, då får man inte tanka ner därifrån utan de hänvisar dig till datortillverkaren. Råkade ut för detta tidigare när vi var tvungna att återinstallera w7 efter att w10 mer eller mindre brickade farsans laptop.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Team viewer har sparat mig många bensinslantar Ett tips.

Bra tips!, ett annat är att använda den inbyggda Snabbhjälpen (Quick Assist). Fungerar underbart bra och man slipper förklara för personen på andra sidan hur man installerar nya program :).

Permalänk

Var lite nyfiken att testa w10 nu när den vart ute ett tag,som tur var så läste jag här först.
(Blir inge w10 här)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Var lite nyfiken att testa w10 nu när den vart ute ett tag,som tur var så läste jag här först.
(Blir inge w10 här)

Haha japp dumt att skaffa dig en egen uppfattning

För mig fungerar Windows 10 hur bra som helst..Senaste uppdateringen med..Inga problem alls.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Tvivlar inte på att det fungerar för de flesta,annars borde det ju inte finnas kvar.

Det tråkiga är ju när man hör att dom fortfarande håller på o bestämmer vad du ska ha installerat och inte o det gillar jag inte,kombinerat med all övervakning så väger det över till att inte köra det,hade det fungerat felfritt och man har kontroll över systemet själv med updates osv men att dom spionerar på dig så kunde man ju iaf övervägt det,jag menar övervakad är man ju ändå så lite mer spelar ju ingen roll.

Permalänk
Inaktiv

Låter konstigt att Windows på eget bevåg skulle avinstallera program sådär?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Låter konstigt att Windows på eget bevåg skulle avinstallera program sådär?

Det är inget nytt och har diskuterats sedan iaf november 2015. Hittade denna länk lite snabbt, men som sagt, det är inget nytt fenomen: http://www.howtogeek.com/243581/windows-10-may-delete-your-pr...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tackar.. Ser på länken att det är eng/US-sidan som är länkad. Finns den svenska versionen av Win7 Home där?
Farsan är ingen hejare på engelska..

Skrivet av Bakwetu:

Går inte om han har oem-licens, då får man inte tanka ner därifrån utan de hänvisar dig till datortillverkaren. Råkade ut för detta tidigare när vi var tvungna att återinstallera w7 efter att w10 mer eller mindre brickade farsans laptop.

Det ska vara en Retail-licens han har..

Skrivet av bardbard:

Team viewer har sparat mig många bensinslantar Ett tips.

Då det är så mycket bröte och farsan inte riktigt kan förklara allt, så känner jag att det är bättre att göra det på plats. Speciellt om jag eventuellt ska ominstallera skiten..
Har börjat fundera på om jag inte ska köpa en Mac åt honom...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Tackar.. Ser på länken att det är eng/US-sidan som är länkad. Finns den svenska versionen av Win7 Home där?
Farsan är ingen hejare på engelska..

Det ska vara en Retail-licens han har..

Då det är så mycket bröte och farsan inte riktigt kan förklara allt, så känner jag att det är bättre att göra det på plats. Speciellt om jag eventuellt ska ominstallera skiten..
Har börjat fundera på om jag inte ska köpa en Mac åt honom...

Eller testa om linux kan funka,kör han inga windowsspecifika program kanske det är enklare,och billigare.
Köp en liten ssd o installera det på den går ju att flytta till annat sedan om det inte funkar och du kan ha den andra installationen kvar.

Jag la in Linux Mint på tantens laptop för nåt år sedan och det har funkat kanon sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Eller testa om linux kan funka,kör han inga windowsspecifika program kanske det är enklare,och billigare.
Köp en liten ssd o installera det på den går ju att flytta till annat sedan om det inte funkar och du kan ha den andra installationen kvar.

Jag la in Linux Mint på tantens laptop för nåt år sedan och det har funkat kanon sedan dess.

Samma här.
När datorovana (som inte spelar) ber om hjälp med strulande system så är det nån linux distro som gäller.
Som bonus så finns det ju rätt slimmade distros som kan få liv i rätt gammal hårdvara.
Trevligt som attan att veta att dom inte kommer vara infekterade av diverse "jag klickar alltid 'ja' när nånting frågar" program.
När allt man skall göra är att "surfa" och betala räkningar så är inte windows ett bra val.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BABOON_ASS:

Eller testa om linux kan funka,kör han inga windowsspecifika program kanske det är enklare,och billigare.
Köp en liten ssd o installera det på den går ju att flytta till annat sedan om det inte funkar och du kan ha den andra installationen kvar.

Jag la in Linux Mint på tantens laptop för nåt år sedan och det har funkat kanon sedan dess.

Fungerar Trim till alla ssd:er nuförtiden? Sist jag höll på med Linux så fanns enbart stöd för Samsung och Intel har jag för mig. I annat fall var man tvungen att fixa och trixa för att få automatisk trim.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DaBone:

Då det är så mycket bröte och farsan inte riktigt kan förklara allt, så känner jag att det är bättre att göra det på plats. Speciellt om jag eventuellt ska ominstallera skiten..
Har börjat fundera på om jag inte ska köpa en Mac åt honom...

Jag brukar sätta en genväg för TeamViewer på skrivbordet som jag så övertydligt namnger "Fjärrstyrning" åt alla "klienter" jag har och det fungerar oftast galant!
Om jag är mitt i ett supportärende och jag av någon anledning måste starta om datorn så är det bara att lägga till att TeamViewer skall startas vid uppstart med schemaläggaren i Windows.

Sen är det ju inte helt fel att få en gratis middag som tack då och då men att åka 12 mil för det här låter inte jobbigt

När vi ändå är inne på det här med mindre kunnigt folk och Windows så rekommenderar jag starkt "Unchecky".
Det är ett litet program som alltid körs i bakgrunden och bockar av bloatware vid många typer av installationer automatiskt.
Det har avvärjt en hel del onödiga program åt släkten kan jag lova

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

@Crockett: Jag har för mig att jag kollade upp det där,och tex Kingston har det inbyggt så det krävs inte Trim,faktum är att det skulle bli sämre med Trim än utan, men det här är länge sedan jag kollade på så sök på det om det är viktigt,jag minns inte 100%.

Permalänk
Medlem

rätt så dåligt. Inget i windows 10 som man inte har i windows 7 som jag behöver. Snabbare boot är ju dock ett +

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tackar.. Ser på länken att det är eng/US-sidan som är länkad. Finns den svenska versionen av Win7 Home där?
Farsan är ingen hejare på engelska..

Det ska vara en Retail-licens han har..

Då det är så mycket bröte och farsan inte riktigt kan förklara allt, så känner jag att det är bättre att göra det på plats. Speciellt om jag eventuellt ska ominstallera skiten..
Har börjat fundera på om jag inte ska köpa en Mac åt honom...

Har för mig du får länk till den versionen som nyckeln gäller.

Men annars är här till svenska MS
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag brukar sätta en genväg för TeamViewer på skrivbordet som jag så övertydligt namnger "Fjärrstyrning" åt alla "klienter" jag har och det fungerar oftast galant!
Om jag är mitt i ett supportärende och jag av någon anledning måste starta om datorn så är det bara att lägga till att TeamViewer skall startas vid uppstart med schemaläggaren i Windows.

Sen är det ju inte helt fel att få en gratis middag som tack då och då men att åka 12 mil för det här låter inte jobbigt

När vi ändå är inne på det här med mindre kunnigt folk och Windows så rekommenderar jag starkt "Unchecky".
Det är ett litet program som alltid körs i bakgrunden och bockar av bloatware vid många typer av installationer automatiskt.
Det har avvärjt en hel del onödiga program åt släkten kan jag lova

Jag ställer in Teamviewer så att jag kan ansluta till datorn med ett lösenord som jag ställt in i TeamViewer. Jag installerar också Unchecky på alla datorer jag fixar med

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Testar just nu Windows 10 Enterprise LTSB och har ett par frågor.

1. Kan man avinstallera flash som kommer med?

2. I Enterprise LTSB versionen ska man ju kunna skjuta upp uppdateringar. Men när jag söker på uppdateringar så laddar den ner automatiskt och installerar. Får man inte välja vilka uppdateringar man vill ladda ner och vilka man vill skjuta upp eller dölja?