Permalänk
Medlem

Ny telefon - kluven!

Min Z3+ har fastnat i någon rebootslinga, och ärligt talat var jag inte nöjd med hur hiskeligt varm den blev. Så nu ska jag ha mig en annan telefon!

Jag gillar dock Sony, hade en Z2 innan som jag var väldigt nöjd med. (Körde över den med en truck...)
Ska jag satsa på en Z5 trots att den har samma CPU som Z3+? Värmeproblemen sägs ju vara lösta.

Jag är lite sugen på Samsung också, men velar. Då jag hade en S3 blev jag missnöjd hur fort färgen nöttes av från hörnen och den svarta plasten träder fram. Deras TouchWiz var segt också, men det löste på den tiden med en ny launcher.

iPhone? Mjo kanske. Jag gillar iofs Android, men iOS är härligt nerdummat och felsäkert. Och ärligt talat så är jag impad över kvalitén, jag har en 4S som rullar på fortfarande liksom. Och uppdateringar får den också.

Jag är nyfiken på en One+. Men jag har fått intrycket av att dom är meckiga. Jag läser mycket om root och custom roms. Jag gillar när det funkar out of box. Är jag fel på det?

Givetvis är jag öppen för andra förslag.

Permalänk

Har en Z5 som jag haft i 10 månader nu, och är väldigt nöjd fortfarande. Den blir varm, ibland väldigt varm tillochmed. Men jag tycker inte det är något större problem. Annars är den snabb och gör det man vill

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@biorrith: One+ har lite den andan över sig.
Jag kör bara en annan Launcher på min one+3 och rekommenderar den starkt. Finns egentligen inget man måste göra när man får den. Man kan dock göra väldigt mycket om man vill.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skulle nog kört på en Galaxy S6. De nya samsung telefonerna använder ingen plast längre så färgen kommer inte att nötas bort och jag tycker att deras Android förbättrats med tiden, dock är det fortfarande lite segare än till ex Nexus telefonernas Android.

One+ 3 är också ett bra val dock är den lite större och har lägre upplösning samt sämre ljudkvalitet men å andra sidan så är det lite billigare och har nyare hårdvara än S6:an.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Huawei P9
Grym mobil

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Min Z5 Compact blir väääldigt varm ibland.

One+ behöver inte vara meckigare än man gör det. Funkar bra out of the box men har MÖJLIGHET att mecka till det om man vill.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Ja, jag har kört BuzzLauncher i mina 3 senaste telefoner så jag kommer nog göra det igen.

Kan du berätta mer om One+3? Är deras Dash-Charge tilfresställande, hur är deras OxygenOS, batteritid etc? Har dom fortfarande udda bandbredder eller lär det funka med dom vi har i Sverige?

Ärligt talat, ju mer jag läser på deras sida ju mer sugen blir jag! Krävs inte mycket mer än en liten knuff så har du nog övertalat mig.

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S7 har ej problemet med bortnött färg då det är metall runtomkring. Har en S7 edge sedan i release i våras. Riktigt bra telefon imo, FÖRUTOM att edge verkligen inte är något att ha. Kostar mer, tillför inte speciellt mycket och gör telefonen svår att hålla i då man gärna kommer åt skärmen bara när man håller i den. Bra temperatur, mycket bra batteritid, fantastisk kamera. Ska du ha en satsar jag dock på en S7 utan edge.

Permalänk
Medlem

LG G5 finns på rea för 4444 kr

http://cdon.se/hemelektronik/lg-g5-gra-p37051443

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Rydisen:

Känns lite som att jag väljer bort Z5. Eller till och med väljer bort allt som kör med Snapdragon 810.
Den verkade ju floppa ganska bra - http://www.sweclockers.com/nyhet/19979-qualcomm-vi-har-forlor...

Permalänk
Medlem

@Anders9110: Knapp på baksidan? Nä fy fan. Passar vissa, men jag avskyr det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av biorrith:

@DavidtheDoom: Ja, jag har kört BuzzLauncher i mina 3 senaste telefoner så jag kommer nog göra det igen.

Kan du berätta mer om One+3? Är deras Dash-Charge tilfresställande, hur är deras OxygenOS, batteritid etc? Har dom fortfarande udda bandbredder eller lär det funka med dom vi har i Sverige?

Ärligt talat, ju mer jag läser på deras sida ju mer sugen blir jag! Krävs inte mycket mer än en liten knuff så har du nog övertalat mig.

Dash fungerar galet bra. Laddar inte under nätterna längre utan endast när jag duschar + äter frukost på morgonen. På långa intensiva dagar kan en extra laddnin på 5-10minuter krävas om man ska ut på 2h monsterjakt med mobilen i högsta hugg på en kvällspromenad.

De uppdateringar som har kommit har starkt förbättrat mobilen. Framförallt "pocketmode" som förhindrar att skärmen tänds och aktiverar fingerprint-läsaren i fickan.

OxygenOS är i princip som min Motorola med Stock Android fast med lite extra inställningar, jag kör egen launcher och då känns mobilerna princip likadana förutom att min 1+3 är mycket snabbare.

Lirar man CSR2 eller andra mycket tunga spel så blir mobilen lite varm. Har man en app som startar kameran så kan mobilen även bli varm i fickan. Har problem med Snapchat som envisas tända skärmen men stänger man av lockscreen notifikationerna eller kör någon Wake-lock app som hindrar snapchat så undgår man dessa problem.

Allt som allt. Det är svårt för mig att rekommendera en annan mobil. Kör du 2st sim-kort så får du drygt 10-15% högre "Standby förbrukning" dvs när inget är igång så drar den något mer.

Det enda jag kan rekommendera är att köp till en extra sladd till laddaren, man måste ha 1+ egna kabel för att dash ska fungera med laddaren. Jag har testat andra USB A till USB C och de stödjer inte Dash.

Gällande banden märker jag inga märkligheter. Fungerar bra för mig LTE/4G hela tiden och bra täckning både i Teleonor och Telias nät. Har dock ej 4G på mitt Telia nät.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag hade nog inväntat dom nya Nexus-telefonerna som antagligen släpps inom 2 månader om det inte är akut.

Eller, inte bara hade, min mobil är apkass och det är precis det jag gör innan jag bestämmer mig för vad jag ska köpa.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: varför bör jag köpa en extra sladd?
Skal tänkte jag köpa iaf.

Hur snabbt fick du din telefon?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@biorrith: 5 arbetsdagar, men det var när de fanns gott om i lager. Idagsläget är det 7veckors leverans sist jag kollade, så typ slutet av September för dig om du beställer idag.

Köp en kabel för att om du pajar den de skickar med så kostar det 180kr för kabeln + 60kr i frakt hit och tar tid. Utan deras kabel blir det vanlig laddning och inte dash charging.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@biorrith det var bara OnePlus One som inte hade stöd för lågfrekvensband i EU/Sverige. Både OnePlus 2, X och 3 har stöd för alla EU länders band

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom det gäller bara den silvriga. Beställer du guld färgen så är det beräknat att skicka inom 11 dagar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Personligen tänker jag inte köpa en Sony igen, just pga så mycket strul med mjukvara (t ex bootloop som du nämnde). I övrigt snygga telefoner, men mjukvarumässigt har Sony svikit mig för gott. Bootloopen löstes förresten med Sony PC Companion, dock med total formatering som bieffekt.

Har använt en Nexus 6P senaste halvåret och är fantastiskt nöjd, verkligen ingenting att klaga på. Jag hade lätt kört på en Nexus, eller möjligen en OnePlus.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på tankarna om en ny mobil de närmaste veckorna. Men ogillar tanken av att lägga ut nästan 8000 (!!!!!!!!!!!!) på typ en s7 eller i den stilen.

Det var då jag fick upp ögonen för Xiaomi, specifikt deras nyaste Redmi Pro som släpptes bara nån vecka sen.
5.5 tum 1080p OLED skärm
Helio X25 10-kärnig prolle, ungefär 70% av Snapdragon 820s prestanda.
4050mah batteri
USB type-C
Dubbla kameror bak
Borstat aluminium skal
Upp till 4gb ram, 128gb lagring

Det sjuka är att den kostar endast ca 3000!?
Måste dock köpa från aliexpress eller liknande eftersom den är endast släppt i kina än sålänge, men där har jag köpt förr så.

Annars skulle jag nog vänta på nexus telefonerna. Jag ska nog göra det om jag inte köper denna Redmi Pro. Så jävla prisvärd helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Blev en oneplus3 för mig då jag lyckades krossa frontglaset på min oneplusone. Gillar konceptet med det telefonen och har inget emot lite meckande. Brukar köra customromar men får se om det blir nått denna gång. 3700kr räcker väl för en toppmodell tycker jag, gillar dashcharge featuren, får se om den e nått att ha.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Sitter själv på tankarna om en ny mobil de närmaste veckorna. Men ogillar tanken av att lägga ut nästan 8000 (!!!!!!!!!!!!) på typ en s7 eller i den stilen.

Det var då jag fick upp ögonen för Xiaomi, specifikt deras nyaste Redmi Pro som släpptes bara nån vecka sen.
5.5 tum 1080p OLED skärm
Helio X25 10-kärnig prolle, ungefär 70% av Snapdragon 820s prestanda.
4050mah batteri
USB type-C
Dubbla kameror bak
Borstat aluminium skal
Upp till 4gb ram, 128gb lagring

Det sjuka är att den kostar endast ca 3000!?
Måste dock köpa från aliexpress eller liknande eftersom den är endast släppt i kina än sålänge, men där har jag köpt förr så.

Annars skulle jag nog vänta på nexus telefonerna. Jag ska nog göra det om jag inte köper denna Redmi Pro. Så jävla prisvärd helt enkelt!

Det verkar som det bara är 3GB/32GB versionen med X20 som säljs ännu, för 2300 kr.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det verkar som det bara är 3GB/32GB versionen med X20 som säljs ännu, för 2300 kr.

Det finns de dyrare varienterna med 3gb/64gb och X25 också för $309. Det verkar dock som att alla 4gb/128gb versioner säljs slut som smör.

http://www.aliexpress.com/item/Original-Xiaomi-Redmi-Pro-4G-M...

Där kan du välja 64gb med X25, men 128gb verkar vara slut.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

@DavidtheDoom: varför bör jag köpa en extra sladd?
Skal tänkte jag köpa iaf.

Hur snabbt fick du din telefon?

Skrivet av jnsson:

@DavidtheDoom det gäller bara den silvriga. Beställer du guld färgen så är det beräknat att skicka inom 11 dagar

Beställde igår guldfärgen, fick mail idag att den skickats

Guld färg är väl lite nejtack egentligen, men kommer fortsätta med trätemat så baksidan förblir osynlig vilket fall som helst. Rosewood case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det finns de dyrare varienterna med 3gb/64gb och X25 också för $309. Det verkar dock som att alla 4gb/128gb versioner säljs slut som smör.

http://www.aliexpress.com/item/Original-Xiaomi-Redmi-Pro-4G-M...

Där kan du välja 64gb med X25, men 128gb verkar vara slut.

OK, den hittade jag inte. Antagligen är inte 128GB-versionen släppt eller i väldigt få exemplar.

Fast det känns inte uppenbart att denna mobil är en uppgradering över Redmi Note 3 för halva priset... USB-C är onödigt, Mediatekprocessorn är inte uppenbart bättre än Snapdragon 650 och tio kärnor är förstås helt onödigt, OLED 1080p har lägre upplösning än LCD 1080p pga pentile osv.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

OK, den hittade jag inte. Antagligen är inte 128GB-versionen släppt eller i väldigt få exemplar.

Fast det känns inte uppenbart att denna mobil är en uppgradering över Redmi Note 3 för halva priset... USB-C är onödigt, Mediatekprocessorn är inte uppenbart bättre än Snapdragon 650 och tio kärnor är förstås helt onödigt, OLED 1080p har lägre upplösning än LCD 1080p pga pentile osv.

Mi note 2 pro ryktas dock få en amoled med RGB, ska bli riktigt intressant om det stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

OK, den hittade jag inte. Antagligen är inte 128GB-versionen släppt eller i väldigt få exemplar.

Fast det känns inte uppenbart att denna mobil är en uppgradering över Redmi Note 3 för halva priset... USB-C är onödigt, Mediatekprocessorn är inte uppenbart bättre än Snapdragon 650 och tio kärnor är förstås helt onödigt, OLED 1080p har lägre upplösning än LCD 1080p pga pentile osv.

Självklart är denna inte nödvändigtvis en uppgradering över nånting. Dock så är jag fullständigt övertygad om att den är det över Redmi Note 3, enbart skärm, kamera, OS, mer lagring, är ju helt klart värt den tusenlappen extra enligt mig. Angående pentile, detta är 400 ppi. Om du märker pentile på den densiteten blir jag extremt förvånad, men färgrymden i OLED är nånting som alla kan se.
Nej den är inte uppenbart bättre än Snapdragon 650, dock så anser jag att flera kärnor är ett måste på mobila proccesorer. Oftast körs en miljard grejer i bakgrunden på en mobil och det konstanta bytet mellan appar och trådar blir lättare med fler kärnor. Inte råkraft överlag, men sömlösheten mellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Sitter själv på tankarna om en ny mobil de närmaste veckorna. Men ogillar tanken av att lägga ut nästan 8000 (!!!!!!!!!!!!) på typ en s7 eller i den stilen.

Det var då jag fick upp ögonen för Xiaomi, specifikt deras nyaste Redmi Pro som släpptes bara nån vecka sen.
5.5 tum 1080p OLED skärm
Helio X25 10-kärnig prolle, ungefär 70% av Snapdragon 820s prestanda.
4050mah batteri
USB type-C
Dubbla kameror bak
Borstat aluminium skal
Upp till 4gb ram, 128gb lagring

Det sjuka är att den kostar endast ca 3000!?
Måste dock köpa från aliexpress eller liknande eftersom den är endast släppt i kina än sålänge, men där har jag köpt förr så.

Annars skulle jag nog vänta på nexus telefonerna. Jag ska nog göra det om jag inte köper denna Redmi Pro. Så jävla prisvärd helt enkelt!

Värt att notera med Xiaomi telefonerna är att de inte har stöd för alla svenska 4G band, o då specifikt lågfrekvensbanden!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Värt att notera med Xiaomi telefonerna är att de inte har stöd för alla svenska 4G band, o då specifikt lågfrekvensbanden!

Aha, det var jag inte medveten om. Du råkar inte veta hur det brukar utspela sig i daglig användning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Aha, det var jag inte medveten om. Du råkar inte veta hur det brukar utspela sig i daglig användning?

Det beror helt på vart man bor, o täckningen där. Lågfrekvensbanden används för att få en bättre täckning, även inne i städer där det också finns högre frekvensband som Xiaomi telefoner stödjer. Så det är svårt o säga bara så här utan någon mer information

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Självklart är denna inte nödvändigtvis en uppgradering över nånting. Dock så är jag fullständigt övertygad om att den är det över Redmi Note 3, enbart skärm, kamera, OS, mer lagring, är ju helt klart värt den tusenlappen extra enligt mig. Angående pentile, detta är 400 ppi. Om du märker pentile på den densiteten blir jag extremt förvånad, men färgrymden i OLED är nånting som alla kan se.
Nej den är inte uppenbart bättre än Snapdragon 650, dock så anser jag att flera kärnor är ett måste på mobila proccesorer. Oftast körs en miljard grejer i bakgrunden på en mobil och det konstanta bytet mellan appar och trådar blir lättare med fler kärnor. Inte råkraft överlag, men sömlösheten mellan.

Skickades från m.sweclockers.com

I praktiken är ju upplösningen högre på Redmi Note 3. Finns ju folk som tycker texten är suddig på OnePlus 3, lär vara lika på den här isåfall. Det behövs knappast mer än fyra kärnor i en mobil.

Skrivet av Jackbob:

Aha, det var jag inte medveten om. Du råkar inte veta hur det brukar utspela sig i daglig användning?

Om du har Tele2 eller Telenor så lär det inte vara något problem då LTE band 8 stöds av Redmi Pro (och Redmi Note 3 Pro SD-versionen) vilket har lika bra eller bättre täckning än band 20 inte stöds (utom på Redmi Note 3 Special version).

Så det är fel att påstå att lågfrekvensbanden inte stöds, band 8 stöds men inte band 20.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W