Nvidia Geforce GTX 1060

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det här med pris är intressant. Riktpriset för RX 480 är 199/229 dollar (4gb/8gb) medan riktpriset för GTX 1060 är 249/299 (partner/founder).

Men i Sverige i praktiken är priset nästintill samma: Prisjakt RX 480 - Prisjakt GTX 1060 (RX 480 8gb: 2727kr - GTX 1060 partner: 2799kr.

Men vänta nu tänker du. Jag jämför 8gb med Nvidias partnerkort? Ja, inte nog med att AMDs priser är saltade i Sverige mot riktpriset, 4gb versionen som är mest prisvärd finns inte ens att tillgå!

Med nuvarande priser hamnar RX 480 (8gb) på 28,11 krona/index (1080p) och GTX 1060 26,16 krona/index (partner). Nvidia är alltså betydligt billigare. Hade däremot riktpriserna följts hade det varit 2,36 dollar/index för RX 480 (8gb) mot 2,33 dollar/index för GTX 1060 (partner). Mycket jämnare och hade 4gb versionen funnits att tillgå hade AMD klart gett mest prestanda för pengarna.

Men nu är priserna som de är men man undrar varför AMD är så mycket dyrare i Sverige? Just nu för svenska konsumenter finns det väldigt liten anledning att välja RX 480 över GTX 1060.

Nu jämför du det lägsta priset du kan hitta med något av korten. Räkna ut ett snitt istället så får du lite större prisskillnad mellan korten. Men ändå, håller helt och hållet med om att det borde vara större med tanke på riktpriserna.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fade:

Nu jämför du det lägsta priset du kan hitta med något av korten. Räkna ut ett snitt istället så får du lite större prisskillnad mellan korten. Men ändå, håller helt och hållet med om att det borde vara större med tanke på riktpriserna.

Det finns helt enkelt dyra andrapartsmodeller, antagligen inte minst precis vid lanseringen, att jämföra alla andrapartsmodellers priser med priserna på ett kort där allt fortfarande är referens lång tid efter lanseringen blir lite haltande.

Edit: *Tråd smått rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Känns som att all oro man hade när jag bygde dator i vintras var i onödan, mitt 390 för 2899:- på black friday rean står sig väldigt bra.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Plötsligt känns mitt köp av ett MSI 970 Gaming i vintras inge vidare :/

Visa signatur

| Fractal Design Arc Midi R2| MSI H77MA G43 | i5-3570K@3.4GHZ | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8Gb DDR3 1600MHz | MSI GTX970 Gaming | Samsung 64Gb SSD | Kingston Hyper X Fury 240 Gb SSD | Seagate Barracuda 1Tb 7200rpm | Fractal Design Edison 650W |

Permalänk
Medlem

För att Doom i Vulkan inte körs fullt ut på Nvidia-kort i dagsläget. Ingen större mening att lägga ner tid och energi på att köra benchmarks nu när man ändå måste köra om dem så fort patchen släpps.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@MinscS2:Varför svarar du då mig när jag påpekar att Fury är ett bättre köp än 1060 när båda kostar samma? Jag skiter la i om det finns för 2900 när den här personen hade köpt för 3690:-

Men snälla människa, du började med att citera mig:

Citat:

@MinscS2: Nu köpte han för 3690 dvs exakt samma peng som Fury kortet kostar och då är Fury bättre på precis allt. Varför köpa ett slöare kort för samma peng?

Någon (inte du) skrev att det billigaste R9 Fury:t kostade 3690:-, varpå jag svarade att då känns ett GTX 1060 för 2890:- som ett betydligt bättre köp rent allmänt, det var inte riktat åt denna person som köpt ett GTX 1060 för samma pris som ett R9 Fury. (För i ärlighetens namn vet jag inte ens vem det är.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GQruel:

Plötsligt känns mitt köp av ett MSI 970 Gaming i vintras inge vidare :/

Har du inte fått användning för ditt kort tills nu och kommer få i fortsättningen? Man kan ju alltid ångra sig i efterhand men tänk på tiden du nyttjat det istället så känns det bättre. Kortet blir ju inte sämre för att nya kort har kommit.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

För att Doom i Vulkan inte körs fullt ut på Nvidia-kort i dagsläget. Ingen större mening att lägga ner tid och energi på att köra benchmarks nu när man ändå måste köra om dem så fort patchen släpps.

Och patchen släpps?
Och varför använder man inte den filosofin när det är nvidea som släppt drivisar före amd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

När det gäller prestanda föredrar jag testmetoden som HardOCP använder, att manuellt spela hands on och skruva upp grafikinställningarna till "bästa spelupplevelse". Det kort som klarar högst inställningar är bättre.
Deras resultat för GTX1060 vs RX480(8GB) ger en lite annorlunda bild än de vanliga automatiska testerna som alla andra recensenter använder:
DX11: Korten är i princip jämbördiga, med liten fördel GTX1060. I många spel presterar korten lika bra, annars är det upp till om det specifika spelet funkar generellt bättre för GeForce eller Radeon.
DX12: Liten fördel RX480, som är lika bra eller mycket bättre (Hitman).
Vulkan (Doom): RX480 dominerar!

Om man, som jag, tror att framtiden innebär mer DX12 och Vulkan än DX11 verkar RX480 vara det av korten som kommer att prestera generellt bättre i de spel som släpps om ett till tre år.
De nya APIerna tar också död på behovet/möjligheten att använda SLI/CrossFire.

ser man till vad linustechtips får fram (dom kör inte syntetiska tester) så är det ungefär ett 10% bättre kort. dock är detta i 1440p, vilket jag tycker är konstigt att dom endast körde det+4k.

dx12 performance tänker jag inte säga något för jag vill ha fler tester att gå utifrån. tycker inte hitman i dx12 är speciellt bra optimerat och sen har amd en fördel i hitman. ett fair test är minst 3st olika spel enligt mig.
vulkan förväntar jag mig att amd är bättre i.

"De nya APIerna tar också död på behovet/möjligheten att använda SLI/CrossFire."
dock är det upp till spelskaparna själva att implementera detta, och det lär endast vara dom största företagen som ens har pengar till att göra det.

billigaste 1060 kostar 2799kr enligt prisjakt. billigaste 480 kostar 2649kr (dock 4gb versionen, 8gb kostar 2727kr).
man får alltså ett generellt 10% bättre kort (vilket både sweclockers och linustechtips rapporterar) för ett 6% dyrare kort. vilket betyder att i dagsläget tjänar du 4% performance av att välja 1060 över 480

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Hatten av för Nvidia! Utklassning gällande pris/prestanda. Nackdel ingen SLI. RX 480 i CF är fortfarande en farlig kombo.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Teval: klart det säkert höjer kostnaden lite men jag är övertygad om att det är en medveten begränsning för att folk ska köpa 1070 eller 1080 istället.

Extremt sällan jag ser folk köra X60-serien i SLI, säg att det är några enstaka % av alla kort som hamnar i en SLI-konfiguration. Då känns det rätt dumt att tvinga på de andra >90%en en merkostnad.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Extremt sällan jag ser folk köra X60-serien i SLI, säg att det är några enstaka % av alla kort som hamnar i en SLI-konfiguration. Då känns det rätt dumt att tvinga på de andra >90%en en merkostnad.

Bra poäng! Det är förutsatt att det faktiskt är någon märkbar summa som hade fått läggas på vid SLI-stöd.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ser man till vad linustechtips får fram (dom kör inte syntetiska tester) ...

???
Linustechtips är, så vitt jag kan se, ett forum som inte gör några egna tester alls.
De har bara en tråd med länkar till ett tjogtal andra recensenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

well well, måste säga jag vart en aningen missnöjd, hade förväntat mig över 980 i prestanda i detta fall, men ja.. Är ju Nvidias budgetkort som tävlar mot AMDs "flaggskepp" just nu, RX480 var otroligt överhypat och detta var knappt prat om.. Så Grattis Nvidia till att inte hypa en produkt för en gångs skull och knäppa AMD på sina fingrar lite lätt.

Positivt Nvidia:
+++ Överklockningsbart med god prestanda (nästan som 980ti ref / Fury X i vissa spel!)
+++ Strömsnålt
+++ Priset (för att var Nvidia)

Så för 2899kr så får man nästan ett Fury X / 980ti REF om man kör en OC! Det är grymt!

Sedan när blev 3000 kronor både budget och flaggskepp beroende på tillverkare?

Skrivet av Hymer:

@avt: japp och snart sitter vi i den situationen att man kommer få betala extra om man vill ha sli samt överklockningsbara kort.

Självfallet är det nästa steg. När Nvidia är så stora som de är konkurrerar de i första hand med sig själva, så de måste införa artificiella begränsningar för att upprätthålla och kanske även öka incitamenten att köpa nytt och bättre. Deras strategi är ju att öka vinstmarginalerna på hela sin verksamhet, och det verkar ju gå väldigt bra än så länge. De har ju lyckats dribbla bort folk totalt när flera stycken på fullt allvar menar att ett kort för 3000 kronor är budget.

Skrivet av Gender Bender:

Nej det jag menade var att det är en ökande trend och att folk kan ge fan i att bestämma åt andra vad som är overkill och inte.

HTC Vive har sålt 100000 exemplar, och 0.15% äger en enligt undersökningen. Så 1.56% avslöjar alltså att det finns minst en miljon Steamanvändare som sitter på 1440p eller högre, och det är en växande trend.

Även 1GB och 2GB RAM är dominerande, men hur väl speglar detta västvärldens hardcore gamers? Jag har inte stött på någon de senaste åren som har haft mindre än 8GB på sin stationära speldator, ändå så har lika många 256MB och 512MB som 8GB+ enligt Steam.

Du menar att dina vänner och bekanta i Sverige och/eller internetforumvänner är representativa för prestanda för… ja, för vad? Sverige? Väst? Världen? "Hardcore gamers", vad det nu är för något?

Skrivet av Teval:

Extremt sällan jag ser folk köra X60-serien i SLI, säg att det är några enstaka % av alla kort som hamnar i en SLI-konfiguration. Då känns det rätt dumt att tvinga på de andra >90%en en merkostnad.

Titta på priset och prestandan istället för att stirra dig blind på namnet. CF och SLI är väl ändå något som man borde kunna förvänta sig på ett kort för 3000 kronor idag, även om teknikerna är påväg ut så sakteliga.

Skrivet av Olle P:

???
Linustechtips är, så vitt jag kan se, ett forum som inte gör några egna tester alls.
De har bara en tråd med länkar till ett tjogtal andra recensenter.

https://www.youtube.com/user/LinusTechTips

Personligen gillar jag inte snubben. Han har lite konstiga saker och vinklingar för sig ibland.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Borde det inte bli lite minus för drivrutiner denna gången för nvidia då? Har redan bara efter några veckor sett att ovanligt många pascalköpare har haft mycket skumma problem.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

???
Linustechtips är, så vitt jag kan se, ett forum som inte gör några egna tester alls.
De har bara en tråd med länkar till ett tjogtal andra recensenter.

va? hur har du missat linustechtips?
https://youtu.be/mF4S5ZaXdgE?t=192
https://www.youtube.com/channel/UCXuqSBlHAE6Xw-yeJA0Tunw

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Varför blir folk sura över att folk vill ha benchmark för Doom? Doom är ju det ända spelet med Vulcan så det visar hur Vulcan funkar på kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Du menar att dina vänner och bekanta i Sverige och/eller internetforumvänner är representativa för prestanda för… ja, för vad? Sverige? Väst? Världen? "Hardcore gamers", vad det nu är för något?

Går du på automatläge nu i sommarhettan eller vad?

Så här skrev jag

Citat:

Även 1GB och 2GB RAM är dominerande, men hur väl speglar detta västvärldens hardcore gamers?

Detta svarar ganska bra på din fråga, så jag förstår inte varför du ändå måste ställa en fråga som du nyss har fått svar på?

Vem som bor vart och vad denna kör med för upplösning är egentligen irrelevant. Allt jag sa var att många, ja minst en miljon är ganska många i mina ögon, har lämnat 1080p och behöver värre hårdvara än kort som är designade för 1080p. Vad som är overkill i dina ögon behöver inte vara det för någon annan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Extremt sällan jag ser folk köra X60-serien i SLI, säg att det är några enstaka % av alla kort som hamnar i en SLI-konfiguration. Då känns det rätt dumt att tvinga på de andra >90%en en merkostnad.

var nog det vanligaste uppsättningen i sli när 4 serien fanns. billigt å snabbt, är uppenbart att nvidia inte vill slakta 1080/1070 försäljningen av att folk inhandlar 1060 kort i sli.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

var nog det vanligaste uppsättningen i sli när 4 serien fanns. billigt å snabbt, är uppenbart att nvidia inte vill slakta 1080/1070 försäljningen av att folk inhandlar 1060 kort i sli.

Hur många tror du köpte 960 sli istället för 980/980ti? Det hade inte slaktat någon försäljning utav 1070/1080 däremot hade dom kanske sett att fler folk köpte ett till 1060 nästa eller nästnästa generation.

Jag tror inte att många faktiskt vill köra SLI/Xfire utan att folk gör det när det värsta kortet inte kan ge vad som krävs.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur många tror du köpte 960 sli istället för 980/980ti? Det hade inte slaktat någon försäljning utav 1070/1080 däremot hade dom kanske sett att fler folk köpte ett till 1060 nästa eller nästnästa generation.

Jag tror inte att många faktiskt vill köra SLI/Xfire utan att folk gör det när det värsta kortet inte kan ge vad som krävs.

960 var rena skräpkortet jämfört med hur 60serien va förr.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"När" borde vara "Om" istället. Nvidia är inte den som drar ned priset om inte AMD gör något drastiskt.

Fast 290X-korten kostade 3900-4000kr även efter att Nvidia hade lanserat GTX970 och det kostade 3400-3500kr, helt sant är det inte riktigt att AMD måste göra något "drastiskt" för att Nvidias priser ska neråt. Tittar vi på dollarpriset så är inte priserna onormalt höga alls jämfört med tidigare generationer. Det handlar mest om återförsäljare tror jag men även att 480 4GB inte riktigt finns i Sverige. 8GB för ett kort med den prestandan är helt onödigt, kunde man få tag på 480 4GB för 2000kr vid det här laget så hade 480 varit ett riktigt bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

960 var rena skräpkortet jämfört med hur 60serien va förr.

Fast GTX 760 var ju inte särskilt imponerande heller, det presterade sämre än GTX 670.
Och sen så var GTX 560 inte heller särskilt imponerade; betydligt svagare än GTX 560 Ti som var den stora säljaren i den generationen.

Vill minnas att både GTX 760 och GTX 560 var väldigt ovanliga här på Sweclockers, och inte direkt var några kort som rekommenderades till folk som ville köpa nytt. Dom flesta av dessa korten återfanns mestadels i OEM-datorer.

Så visst var 60-serien bättre förr (GTX 460 som du nämnde), men med rätt stor betoning på förr.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Fast GTX 760 var ju inte särskilt imponerande heller, det presterade sämre än GTX 670.
Och sen så var GTX 560 inte heller särskilt imponerade; betydligt svagare än GTX 560 Ti som var den stora säljaren i den generationen.

Vill minnas att både GTX 760 och GTX 560ti var väldigt ovanliga här på Sweclockers, och inte direkt var några kort som rekommenderades till folk som ville köpa nytt. Dom flesta av dessa korten återfanns mestadels i OEM-datorer.

Så visst var 60-serien bättre förr (GTX 460 som du nämnde), men med rätt stor betoning på förr.

Gtx 760 var sämre än 670 när upplösningen skruvades upp men annars var det snabbare pga högre klock, dock var det billigare så klart än 670. 960 var inte så super när det släpptes heller om jag minns rätt då 760 presterade i runda slängar som det. Nu presterar ju 960 som 680/770 men kanske ligger det nära 760 fortfarande ändå då skillnaderna lär va små nu om upplösningen hålls nere.

pratar så klart om den första versionen som släpptes i x60 serien retail. ibland var ju det x60 som var topp of the line och ibland var det ju x60ti som va top of the line i serien å rena x60 var ännu mer nerskuret. Nu lär vi inte se någon 1060ti, skulle inte tro det iaf men man vet ju aldrig, man ser ju att det saknas 2 minneskapslar på korten så antingen är de små pcb ämnade för 1070mini-itx eller en kommande 1060ti med 256bist buss å 8gb. vi får se, men då borde det ju ligga närmare 1070 i prestandan då priset redan nu är för nära hehe.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Som en uppföljning på mitt förra inlägg. Så här ser det ut i USA:

(Källa: LinusTechTips - Nvidia GTX 1060 Review)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Sedan när blev 3000 kronor både budget och flaggskepp beroende på tillverkare?

De jag menar är att Amd har inte släppt annat kort just nu, därmed är detta för tillfället det bästa av den nya gennen = pure shit i mina ögon. Ohållbar oc, väldigt tveksam dx12 prestanda, många problem vid lansering.. Amd hypa denna produkt till skyarna.. Se vad som hände...

3000kr är enligt mig ändå stora pengar för en gpu, så nog borde både 1060/rx480 presera mer.. Men de hör dom inte, så för 2000kr mer, 40% ca extra får du 1070 med ca dubbla prestandan.. Jag känner någonstans är kostnaderna väldigt efterblivna på svensk marknad.. Jag förstår om 1080 är dyrt idag då inget kommer högre i prestanda.. Men när 1060/480 kostar som typ 980/980ti idag med alla sänkningar blir jag fundersam..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Daark:

Varför blir folk sura över att folk vill ha benchmark för Doom? Doom är ju det ända spelet med Vulcan så det visar hur Vulcan funkar på kort.

Finns något enstaka spel till som idag har Vulkan stöd, Gamers Nexus har t.ex. testat Talos Principle (som även stödjer DX11)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

För att Doom i Vulkan inte körs fullt ut på Nvidia-kort i dagsläget. Ingen större mening att lägga ner tid och energi på att köra benchmarks nu när man ändå måste köra om dem så fort patchen släpps.

Vad menar du inte körs fullt ut? Tycker inte det spelar någon roll då även Nvidia får en boost av vulkan så varför skulle man inte vilja visa det?

http://www.guru3d.com/news-story/new-patch-brings-vulkan-supp...
http://www.gamersnexus.net/game-bench/2510-doom-vulkan-vs-ope...

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk

Adored TV med fina analyser!

https://www.youtube.com/watch?v=V54W4p1mCu4
Här är hans nya klipp och jag tycker att den är väl gjord!
I snitt är 1060 5-6% snabbare än 480 men kostar mer globalt, I Sverige är det helt annan femma sålänge priset på 480 är så högt. Vad Adored TV säger är att RX480 på 1400 Mhz borde vara väääldigt nära 1060 och det är utan Vulcan och DX12. I ett tidigare inlägg skrev jag att jag inte trodde att RX480 skulle gå om 1060 med nu tror jag faktiskt att den kommer åldras minst lika bra som 1060.

jag tror fortfarande att 1060 är ett jävligt bra kort så det är absolut inte meningen att prata ner 1060 men jag tror nog att RX480 kommer bli den framgång AMD behövde efter alla om och men.

Mvh

Permalänk
Medlem

Finns Doom med Vulkan test på Gamers Nexus.
Här är en bild med 1440P test:

Här ligger rx 480 även bättre till än MSI varianten som är OC ca 100 Mhz.
Länk till test för dom som vill läsa mer: http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2518-nvidia-gtx-1060-rev...