Permalänk
Avstängd

Telejack eller comhem fiberkoax?

Blev så besviken när jag fick veta att lägenheten jag precis flyttat in i inte har fiber/statsnät

Det enda som finns är telejack och fiberkoax från comhem.

Jag lirar CS och jag vill ha det så stabilt som möjligt och comhem hade riktigt bra priser. 195:- i månaden för 250mbits

Men är fiberkoax något att ha? Hur är svarstiderna? Hur blir det när jag lirar online spel?

Permalänk
Medlem

Coax är bättre än adsl. Specielt om du delar förbindelse med familjen. För det är när de belastar förbindelsen och då speciellt laddar upp en fil som gör att din ping spikar i höjden med adsl. Eftersom hastigheten på coax är mycket högre slipper man det problemet

Permalänk
Medlem

Ja com hem funkar bra för spel, du får inte lika bra svarstider som fiber men inte lång ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Coax är bättre än adsl. Specielt om du delar förbindelse med familjen. För det är när de belastar förbindelsen och då speciellt laddar upp en fil som gör att din ping spikar i höjden med adsl. Eftersom hastigheten på coax är mycket högre slipper man det problemet

Jag är den enda i lägenheten. Men alla grannar runt omkring har comhem .HELT GALET! Kommer detta påverka när jag spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Jag är den enda i lägenheten. Men alla grannar runt omkring har comhem .HELT GALET! Kommer detta påverka när jag spelar?

Jag bor i Stockholm (Gärdet/Östermalm) och har Comhem 100/10 (Docsis). Får i princip ALLTID ut den hastigheten (om källan ger den möljlighet).
Ping mot stockholmsservrarna Valve har är 5-16ms. "Ingen" packetloss.
Är relativt nöjd men jag känner att jag betalar på tok för mycket för tjänsten (~450:-)

Permalänk
Entusiast

Fiber > Koaxial > ADSL

Bara köra på och testa.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd

Men är fiberkoax från comhem bättre än telejacket? Vad hade ni beställt?

Permalänk
Medlem

@qruiser77: Enkelt svar.

JA.

Comhem.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AnXeZ:

@qruiser77: Enkelt svar.

JA.

Comhem.

Jag vill men vågar inte bestämma. Tänk om svarstiden är hög och ping i CS går åt skogen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Jag vill men vågar inte bestämma. Tänk om svarstiden är hög och ping i CS går åt skogen?

det är 100% säkert lägre svarstider och ping med coax än med ADSL så hur ska du någonsin kunna få internet om du inte vågar bestämma dig mellan det som är bättre (coax) eller sämre (ADSL).....?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Jag vill men vågar inte bestämma. Tänk om svarstiden är hög och ping i CS går åt skogen?

Beställ utan abonnemang så har du bara 1 månads uppsägningstid hos ComHem.

Permalänk
Medlem

Det är väl klart du du ska ta coax? Svarstiderna kan jag inte svara för, men de torde vara minst lika bra som ADSL, antagligen mycket bättre. Oavsett hade jag valt coax för att det blir billigare och snabbare hastighet, du kanske kan ha VDSL, dvs ca 80 mbit/s? Men du får du nog punga ut minst 500kr/månaden för det, vilket jag gör idag för 22mbit/s. Bara det gör ju valet ganska enkelt imo...

Om nu alla grannarna har Com Hem, det är ingen du snackat med/känner som du bara kan fråga om du kan testa en match på deras nät?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Det är väl klart du du ska ta coax? Svarstiderna kan jag inte svara för, men de torde vara minst lika bra som ADSL, antagligen mycket bättre. Oavsett hade jag valt coax för att det blir billigare och snabbare hastighet, du kanske kan ha VDSL, dvs ca 80 mbit/s? Men du får du nog punga ut minst 500kr/månaden för det, vilket jag gör idag för 22mbit/s. Bara det gör ju valet ganska enkelt imo...

Om nu alla grannarna har Com Hem, det är ingen du snackat med/känner som du bara kan fråga om du kan testa en match på deras nät?

Comhem har 12 bindningstid vilket betyder att jag är fast med skiten i 12 månader om jag nu beställer det. Hur blir det med ångerrätt? Kan jag ångra mig även fast jag testat bredbandet?

Jag ser även att bredbandsbolaget erbjuder ADSL är det något att ha?

Permalänk
Medlem

Bara att beställa Comhem och sluta vela.

ADSL/VDSL är sämre i alla sätt att ens tänka på.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Comhem har 12 bindningstid vilket betyder att jag är fast med siten i 12 månader om jag nu beställer det. Hur blir det med ångerrätt? Kan jag ångra mig även fast jag testat bredbandet?

Jag ser även att bredbandsbolaget erbjuder ADSL är det något att ha?

Baserat på mina egna erfarenheter så skulle jag välja Comhems DOCSIS framför ADSL.

Som med mycket annat så är det dock beroende på hur belastat nätet är i ditt område. Det finns många mardrömsberättelser om Comhem, jag fick dock själv utlovad hastighet och okej svarstider (storleksordning någonstans mellan vad man kan förvänta sig med fiber och vad man kan förvänta sig med adsl).
För min del var det mycket snabbare (hade 100/10 när detta var aktuellt) och stabilare.

Vad gäller ångerrätten så kan du ju ta dig ur avtalet iaf. Se https://www.comhem.se/kundservice/support/faktura/angerratt-o... för deras syn på det hela.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att antingen fungerar ComHem riktigt bra, eller så fungerar det uselt (hade det i 3 år helt utan problem innan jag fick fiber, fibern har gått ner 2 gånger på 3 år). Fungerar det uselt brukar det göra det för åtminstone en hel trappuppgång. Eftersom grannarna berättat att de har ComHem utan att svära och förbanna det är ComHem nog ett bra val.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk

Som ovan säger, när ComHem funkar, funkar det faktiskt jävligt bra. Och måste säga att supporten har även dem blivit mycket bättre. Sedan tycker jag att de var förjävla dåliga som inte tog sitt ansvar med CG3100 modemet som ju aldrig fungerade efter WPS-patchen!
Har kört nu med 500Mb tjänsten, och är jättenöjd. Även Compal modemet är suveränt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oxygenial:

Som ovan säger, när ComHem funkar, funkar det faktiskt jävligt bra. Och måste säga att supporten har även dem blivit mycket bättre. Sedan tycker jag att de var förjävla dåliga som inte tog sitt ansvar med CG3100 modemet som ju aldrig fungerade efter WPS-patchen!
Har kört nu med 500Mb tjänsten, och är jättenöjd. Även Compal modemet är suveränt!

Jag får compal modemet när jag beställer bredbandet.

Räcker 250mbit för 195:- eller ska jag satsa på 500mbit för 295:-

Får jag fråga vad du får för svarstid på bredbandskollen.se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Jag får compal modemet när jag beställer bredbandet.

Räcker 250mbit för 195:- eller ska jag satsa på 500mbit för 295:-

Får jag fråga vad du får för svarstid på bredbandskollen.se?

Är de där priserna något som er förening förhandlat fram? Annars låter det för lågt för att vara normalpris (typ "första x månaderna, sedan...").

Hursomhelst verkar tjänsterna vara 250/10 och 500/50. Så om priset stämmer så skulle ju jag rösta på 500/50.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Jag får compal modemet när jag beställer bredbandet.

Räcker 250mbit för 195:- eller ska jag satsa på 500mbit för 295:-

Får jag fråga vad du får för svarstid på bredbandskollen.se?

Har du råd, kör på 500Mbit. Sitter själv på det just nu. Se här:

Dold text

När det inte är kl 18-23 på kvällen brukar jag toppa runt 550-560. Och sjunker till det du ser ovan atm.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

Är det 250mbit för 195 kr i månaden i 12 månader eller de första 3?

För jag betalar 400 ( ish ) för samma hastighet.

Edit: fel person...

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sickly:

Har du råd, kör på 500Mbit. Sitter själv på det just nu. Se här:

När det inte är kl 18-23 på kvällen brukar jag toppa runt 550-560. Och sjunker till det du ser ovan atm.

Snabbt och fint men har du inte bra hög ping? Jag pingar 4ms mot göteborg 10 mil härifrån men jag kör ju telias öppen fiber så det kanske ger lite bättre ping?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Är de där priserna något som er förening förhandlat fram? Annars låter det för lågt för att vara normalpris (typ "första x månaderna, sedan...").

Hursomhelst verkar tjänsterna vara 250/10 och 500/50. Så om priset stämmer så skulle ju jag rösta på 500/50.

Japp eftersom det är en studentlägenhet så får jag bra rabatt.

Skrivet av Sickly:

Har du råd, kör på 500Mbit. Sitter själv på det just nu. Se här:

När det inte är kl 18-23 på kvällen brukar jag toppa runt 550-560.
Och sjunker till det du ser ovan atm.

Det där är bra svarstid. Är den samma hela tiden?

Permalänk
Avstängd

Brukar hastigheten påverka svarstid en? Om jag väljer 500Mbit över 250mbit får jag bättre svarstid då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Brukar hastigheten påverka svarstid en? Om jag väljer 500Mbit över 250mbit får jag bättre svarstid då?

Jag skulle inte förvänta mig någon skillnad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Ta comhem och 100/10. Det är låga svarstider och bandbredden räcker gott och väl för en användare om du inte ska köra någon slags filserver. Blir 199kr i månaden med studentrabatt.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Snabbt och fint men har du inte bra hög ping? Jag pingar 4ms mot göteborg 10 mil härifrån men jag kör ju telias öppen fiber så det kanske ger lite bättre ping?

Vi snackar 4 ms, det gör inte superskillnad.

Här är min på telia 100/10

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Snabbt och fint men har du inte bra hög ping? Jag pingar 4ms mot göteborg 10 mil härifrån men jag kör ju telias öppen fiber så det kanske ger lite bättre ping?

Om nu TS alternativ är ADSL så är ju något i den där stilen rena drömmen

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Snabbt och fint men har du inte bra hög ping? Jag pingar 4ms mot göteborg 10 mil härifrån men jag kör ju telias öppen fiber så det kanske ger lite bättre ping?

Jo tyvärr. Hade 100/100 Mbit från ownit tidigare via HSB Bolina. Pingade mot samma mätserver från samma lägenhet 3ms då. Men har inte märkt någon större skillnad i spel.

Skrivet av qruiser77:

Japp eftersom det är en studentlägenhet så får jag bra rabatt.

Det där är bra svarstid. Är den samma hela tiden?

Yes, förändras inte alls.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

Comhem har jag aldrig haft problem med och jag spelar CS:GO med 10 - 15 MS. Kan tilläggas att jag bor i ett hus där 8 andra lägenheter också har Comhem!

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80