Permalänk
Medlem

Gaming dator 18-24k

Hej på er!

Jag tänkte nu bygga en dator som främst ska användas till gaming. Spelar just nu The Division och World of Warcraft men skulle vilja maxa Battlefield 1 när den kommer ut.

Jag har slängt ihop det jag tror blir en bra dator, men har tyvärr ingen koll alls när det kommer till komponenter.

Jag värderar era råd oerhört mycket, så det vore mycket uppskattat om jag kunde få ett par rader av er som är kunniga

Har egentligen ingen budget, men vill självklart inte bränna pengar i onödan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9494548/gtx1080-20160626-r5...

Ha det gott!!

Permalänk
Medlem

Tycker allt ser väldigt bra ut. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att byta processorkylare. Visst duger Hyper 212, men kan tycka att när man ändå är uppe och nosar kring dessa priser att man kan slänga in en schysst kylare så man skulle kunna överklocka i framtiden. Tyvärr så vill ju Inet inte montera någon av de bättre luftkylarna pga av risken för fraktskador .. Kan inte så mycket om vattenkylning så kan inte ge några rekommendationer där.

Jag skulle därtill aldrig klara mig på 500GB lagring, men där är vi väl alla olika så du vet nog bäst själv hur mycket utrymme du behöver.

Därtill får du tänka på att det är väldigt hög efterfrågan på just det grafikkortet du valt, vilket innebär att det kan vara lång väntetid för att få ett.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Inet monterar inte 2666MHz minnen utan enbart 2133MHz.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9494651/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Tycker allt ser väldigt bra ut. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att byta processorkylare. Visst duger Hyper 212, men kan tycka att när man ändå är uppe och nosar kring dessa priser att man kan slänga in en schysst kylare så man skulle kunna överklocka i framtiden. Tyvärr så vill ju Inet inte montera någon av de bättre luftkylarna pga av risken för fraktskador .. Kan inte så mycket om vattenkylning så kan inte ge några rekommendationer där.

Jag skulle därtill aldrig klara mig på 500GB lagring, men där är vi väl alla olika så du vet nog bäst själv hur mycket utrymme du behöver.

Därtill får du tänka på att det är väldigt hög efterfrågan på just det grafikkortet du valt, vilket innebär att det kan vara lång väntetid för att få ett.

Stort tack för ditt svar, mycket uppskattat. Då känns det som att jag är på väg åt rätt håll!

Datorn är bara tänkt till spelande, har min nuvarande gamingdator på endast ett 256gb SSD, så jag bör klara mig

Återigen, stort tack!

Är inte 2666MHz minnen bättre, varför gör de så? :/

Edit: märker först nu att du ändrat en del saker. Vad skiljer Define S från R5, och varför körde du på ett billigare moderkort, borde inte det andra var mer framtidssäkert?

Stort tack för din hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satoki:

Stort tack för ditt svar, mycket uppskattat. Då känns det som att jag är på väg åt rätt håll!

Datorn är bara tänkt till spelande, har min nuvarande gamingdator på endast ett 256gb SSD, så jag bör klara mig

Återigen, stort tack!

Är inte 2666MHz minnen bättre, varför gör de så? :/

Edit: märker först nu att du ändrat en del saker. Vad skiljer Define S från R5, och varför körde du på ett billigare moderkort, borde inte det andra var mer framtidssäkert?

Stort tack för din hjälp!

Dom vill inte riskera reklamationer på grund av ostabila system.

Skall man inte ha DVD-enhet kan man lika gärna köra på Define S

Hero är inte mer framtidssäkert hårdvarumässigt.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Jag gör de ändringarna och kör på denna dator. Återigen, stort tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Kommentar på min kundvagn

Hej!

Med hjälp av vissa av er (och så många kunniga som jag lyckats få tag i) så har jag lyckats slänga ihop en kundvagn till min drömdator.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9507484/gtx-1080-20160630-1...

Om ni skulle ändra något (VAD SOM HELST) som skulle göra datorn något bättre, även om det skulle kosta 1000-2000kr utöver nuvarnde pris, skulle ni ändra på något?

Permalänk

Billigare processorkylare, ta bort den extra fläkten och montera själv/med kompis om möjlig.

Edit: Läste inte riktigt inlägget korrekt. Bortse från min kommentar...

Permalänk

Snabbare ram minnen

Visa signatur

Chassi: Define R5 | Cpu: i7 6700K @ 4.0GHz (Stock)
Kylare: Corsair H100i V2 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M5
Ram: Corsair Vengeance LPX 2400MHz 2x8Gb | Gpu: MSI GTX 1070
SSD: Kingston SSD 240Gb | Hårddisk: Seagate 1TB + 2TB
Nätagg: EVGA 750W G2 | Skärm: ACER 27" 1440p 144hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_von_bagge:

Snabbare ram minnen

Går inte om inet monterar.

Permalänk
Medlem

Kanske skaffa ett bättre SSD? Samsung 950 Pro. Vet inte om skillnaden är värt det.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag lägga till ytterligare en SSD bara för OS eller köra en 256gb samt en 1TB WD BLACK, Handlar mest om preferenser i och för sig.

Annars kanske köra en sluten vattenkylning eller liknande till CPU'n, Corsair Hydro ligger på ~400kr mer.

Visa signatur

ASUS CROSSHARI V FORMULA-Z | AMD FX-8350 | XFX Radeon R9 390X | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Corsair RM 1000W | NZXT Phantom Fulltower |

Permalänk
Hedersmedlem

@Satoki *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Byt ut CPU kylaren.

Det är en jättebra kylare i sig, men den är attans tung.

Just Skylake är lite klena i konstruktionen, så tunga kylare kan böja dessa processorer.

Här är en länk till en artikel i PC Gamer om problemet

Mvh

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Byt ut CPU kylaren.

Det är en jättebra kylare i sig, men den är attans tung.

Just Skylake är lite klena i konstruktionen, så tunga kylare kan böja dessa processorer.

Här är en länk till en artikel i PC Gamer om problemet

Mvh

Har du något tips på en högpresterande luftfläkt som väger mindre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

NF-F12 fläktarna har högt statiskt tryck, vilket betyder att de INTE lämpar sig som chassifläktar. Hade du tänkt sätta dem på 212 EVO kylaren så är de jättebra. Men inte som chassifläktar. Då vill du ha NF-P12 eller NF-S12A.

http://noctua.at/en/which_fan_is_right_for_me

Annars tycker jag du har valt fina delar för en som påstår sig ha "ingen koll alls" :).

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell