Radeon RX 480 kan pressa PCI Express utanför specifikationerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vänta nu, redaktionen är måttligt imponerande, men ger ändå kortet "en bra produkt" stämpel? Förklara gärna.

Den meningen reagerade jag också på.
Måttligt imponerande produkter får utmärkelser som bra produkt?
Aningen förvirrande runt hela den här recensionen och allt eftersnack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon5930:

Något problem tycks ha uppstått vid tillverkning eller i drivrutinerna. Eller om det är någon form av kompatibilitetsproblem.

Kortet ska vara specifierat för 110W TDP och drar kortet då så mycket även i stock att den överlastar PCI-e så är något uppenbarligen fel.

Förhoppningsvis får vi veta mer snart, det är oavsett anledning en trist start på lanseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

GPUN skall ta max 110W resten max 40W.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen fara alls med ett grafikkort, faran med för mycket effekt i PCI-E slot:arna är ju om man har flertalet grafikkort och därmed överbelastar moderkortets strömförsörjning.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Barilla08:

Detta kort kommer inte få någon vidare höjning av prestanda via Drivrutiner, för att drivrutinerna är redan väldigt bra. Detta har att göra med att det i stort sett inte är en skillnad på GCN 4.0 och GCN 1.2

Det märker du när du ser att skillnaden inte är så stor mellan DX11 och DX12. och följer samma mönster som Nvidias kort.

Så förvänta dig inte några mirakel via drivare framöver för detta kort.

Det är visst skillnad, läs Sweclockers test.
Se på hur RX480 får ett jädra lyft i the Devision, Assasin Cred och i Raise of Tomb raider.
Normal ligger det ganska jämnt med R9 390.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Låter som att kortet är ett ganska farligt "hemmabygge", inget jag skulle våga köpa. Hoppas för AMDs skull att tredjepartstillverkare utvecklar bättre PCB:er med dubbla 6-pin.

Skrivet av Daemon:

Den fick Bra produkt, inte Utmärkt, inte Toppklass. Exakt vad är det du tycker de ska förklara närmare?
Hade kortet inte haft brister så hade det såklart fått ett högre betyg.

Så "Bra produkt" är utgångsläget för allt? På dig låter det som att det inte finns ett steg under, d.v.s. ingen utmärkelse. Själv tycker jag att detta kort förtjänar två nivåer under vad som gavs, d.v.s. "Dålig produkt". Detta kort utmärker sig på flera mindre smickrande punkter.

Sämsta överklockningspotentialen på jag vet inte hur länge.
Hårdvarudesign som inte följer standarder och orsakar därmed problem med vissa konfigurationer.
Prestanda och prestanda/watt i nivå med ett två år gammalt kort trots 14nm vs 28nm.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intressant. Jag har alltid trott att de 75W det pratats om är en fysisk begränsning.

Dock känns det ju som att skulden i det här fallet ligger på standardorganisationen som släppt igenom korten, snarare än AMD.

Har liknande tester gjorts för Nvidias kort? Om inte så känns det mer som det vanliga "hacka på AMD för att hacka på AMD"-tugget.

Vet inte om liknande tester har gjorts men då jag kollade på att modda biosen på 980 Ti för att få en högre Powertarget så lästa jag att man kunde dra till några extra watt från standard på PCIE porten men inte mer än så då moderkortet ofta blev ostabilt då. Så man skulle ändra hur mycket man drog från PCIE strömkontakterna i stället.
Såhär ser orginal msi biosen ut.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laine:

Det är sådant trams, helt utan grund.

Det finns ingenting som hindrar en 6-pin att ge mer än 75W.

Stiften (Molex Mini-Fit Jr.) är specifierade till 9A styck med bred marginal, det ger 216W med bara två stift, eller 324W över tre om man vill pusha 6-pin-konfigurationen.

Den egentliga 6-pinstandarden hade bara fem stift från början, två +12V och tre GND.

Fast detta är inte problemet, detta gäller ström via moderkortet inte direkt från nätagget.
Begränsningen var inget problem för 295X2 då det ändå gällde att ha ett nätaggregat med lite kvalité.
295X2 drog knappt någonting från moderkortet.

Att dra ~85W+ från moderkortet kan ha oförutsagda konsekvenser. Framförallt vid överklockning blir det ännu värre, tänk dig själv om du kör två överklockade kort i Crossfire, då tippar vi över 200W bara från moderkortet. Detta kan säkert orsaka konstiga prestandaproblem och anslutningsproblem över PCI-e bussen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Baxtex:

Fast de har ju direktlänkar nedanför recensionen till prisjakt och överallt kostar det 3000kr för referens kortet. AMDs riktpris är imo ointressant, det som är intressant är vad butikerna tar för det. Så för 3000kr är det alltså inte rekommenderat, men för 2300kr är det?

Ja?

Vad är det som är oklart i detta? Precis samma förhållande gäller ju för GTX 1070 och 1080. Bra kort för sina MSRP mindre imponerande pris per krona med nuvarande pris.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Vet inte om liknande tester har gjorts men då jag kollade på att modda biosen på 980 Ti för att få en högre Powertarget så lästa jag att man kunde dra till några extra watt från standard på PCIE porten men inte mer än så då moderkortet ofta blev ostabilt då. Så man skulle ändra hur mycket man drog från PCIE strömkontakterna i stället.
Såhär ser orginal msi biosen ut.
http://i.imgur.com/j2Vuwjk.jpg

Utan att veta hur bios konfigurationen ser ut på AMD kort, så skulle jag kunna tänka mig att något har gått galet i biosen till de som testar korten. Då de har fått kort med möjlighet att skifta bios för att kunna recensera ett 4GB kort med samma 8GB kort som de har fått skickat till dem.

För i.om. att kortet har gått igenom oberoende testerna för att få kallas ett PCI-E kort och därmed inte får dra mera än 75W från PCI-E porten.

För konspirationen att AMD har gjort detta för att få en prestanda ökning med test exemplaren som får dra mera än vad konsument versionen. Kan inte tro att AMD är så dumma, då de måste vara väl medvetna om att TomsHardware testar förbrukningen från PCI-E porten.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fire_Ice:

Så "Bra produkt" är utgångsläget för allt? På dig låter det som att det inte finns ett steg under, d.v.s. ingen utmärkelse. Själv tycker jag att detta kort förtjänar två nivåer under vad som gavs, d.v.s. "Dålig produkt". Detta kort utmärker sig på flera mindre smickrande punkter.

Självklart inte, samtidigt är utgångsläget inte heller att allt som inte är i samma liga som Utmärkt (GTX 1080/1070 pga prislappen)/Toppklass (GTX 970/980/980Ti) är dåliga produkter heller. Väljer man att helt glömma bort de positiva punkterna när det passar så får givetvis inga produkter några utmärkelser.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hmm... Det var ju illa. Jag tycker det hade varit bättre att begränsningen satts av vad moderkortet ger ut och inte av vad kortet begär.

Hur tänkte du då? Om du kopplar in något som drar för mycket i huset finns säkringar som går så att ledningar och annat inte brinner.
Det finns inte motsvarande på moderkort. Du menar alltså att det skulle finnas effektmätarkrets på moderkortet för alla olika bussar och anslutningar? Blir mycket extra logik. Bättre att tillverkare följer standarden (och testas mot den).
Tänk om och tänk rätt.
Eftersom kort har dubbla spänningskällor (pci+kontakt) så sköter väl regleringen av spänningskretsarna på kortet hur de belastas. Det låter som det kanske är fel i regleringen där? Dvs att PCI-delen lastas för mycket jämfört med den externa kontakten. Hoppas det går att fixa via BIOS-uppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast detta är inte problemet, detta gäller ström via moderkortet inte direkt från nätagget.
Begränsningen var inget problem för 295X2 då det ändå gällde att ha ett nätaggregat med lite kvalité.
295X2 drog knappt någonting från moderkortet.

Att dra ~85W+ från moderkortet kan ha oförutsagda konsekvenser. Framförallt vid överklockning blir det ännu värre, tänk dig själv om du kör två överklockade kort i Crossfire, då tippar vi över 200W bara från moderkortet. Detta kan säkert orsaka konstiga prestandaproblem och anslutningsproblem över PCI-e bussen.

Det skulle vara om vi talar om överdriven effekt via 3V och 5V genom bussen, ingenting som en extra 6-pin på kortet skulle lösa.

Permalänk
Medlem

@Dinoman:
Off topic syftar du på rekomderat pris på Fe eller priset från tredjepart? För rekomenderat pris för tredjepart är bara ren smörja enligt mig. Varför skulle tredjepart vilja sälja sina förbättrade versioner av Pascal för småslantar när Nvidias sämre version skulle ge betydligt bättre marginaler på sista raden för dem.

I så fall är det ju rent meningslöst för tredjepart att investera i egna versioner.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laine:

Det skulle vara om vi talar om överdriven effekt via 3V och 5V genom bussen, ingenting som en extra 6-pin på kortet skulle lösa.

Det är ju inte riktigt dom moderkorten som finns i AMDs målgrupp.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är ju inte riktigt dom moderkorten som finns i AMDs målgrupp.

Det jag menar är att en extra 6-pinskontakt på grafikkortet inte skulle lösa problemet med en överbelastad PCI Express-port. Den delen av strömförsörjningen är redan långt över specifikation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laine:

Det jag menar är att en extra 6-pinskontakt på grafikkortet inte skulle lösa problemet med en överbelastad PCI Express-port. Den delen av strömförsörjningen är redan långt över specifikation.

Ah, jag läste moderkortet. Nej, det är ju isåfall något man eventuellt kan lösa med ett BIOS.

Edit: Fast nu när jag läser igen tror jag inte riktigt vi syftar på samma sak. Det är moderkortets strömförsörjning till grafikkortet som är problemet. Inte 6-pin från nätagget.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Intressant. Jag har alltid trott att de 75W det pratats om är en fysisk begränsning.

Dock känns det ju som att skulden i det här fallet ligger på standardorganisationen som släppt igenom korten, snarare än AMD.

Har liknande tester gjorts för Nvidias kort? Om inte så känns det mer som det vanliga "hacka på AMD för att hacka på AMD"-tugget.

Det förutsätter att AMD inte ändrat något sedan man certifierade kortet. En sak som verka ha spikats väldigt nära inpå släpp är bas- och turbo-frekvens. Effekt/frekvens-kurvan är formad ungefär som ett J och exakt var botten ligger är väldigt kopplat till hur kretsen är designad. Här kan man tänka sig att man relativt sent bestämde sig för en lite högre frekvens då man så att kretsen ändå var stabil, men missade att det kanske är utanför det spann där man håller sig inom 75 W.

En annan sak som nämns på forumen både hos AnandTech och TechReport är möjligheten att de som tillverkar korten bytt ut vissa komponenter till billigare varianter. Även om de nya komponenterna har samma specifikationer på pappret kan de resultera i vad man nu ser. Enligt vad som skrivs skulle det knappast vara första gången något sådant händer i så fall.

Skrivet av Lessismore:

Håller fullständigt med. Varför sätter standardorganisationen ett tak på 75W men samtidigt godkänner 80++W?
Det vore intressant om någon kunde göra ett test på andra kort (märken, modeller och serier).

De har inte godkänt något som under test drar mer än 75 W i genomsnitt (spikar få ligga högre, spikarna hanteras med kondensatorer). Alla som har en PCIe-logotyp på sin produkt, vilket i praktiken är allt som säljs som PCIe-kompatibel, har genomgått detta test.

AMD har tydligen tre månader på sig att fixa eventuell problem, efter det får man inte längre använda PCIe-logotypen eller sälja kortet som PCIe-kompatibelt.

Skrivet av TuHack:

"sägs endast påverka ett fåtal kort"

Hmm, vilken tur då att just det fåtalet kom till recensenter som kollade upp detta och inte vanliga OC sugna kunder.

Kräver att man har en PCIe-riser brygga som möjliggör mätning av effektuttaget för att man ska kunna mäta detta på ett tillförlitlig sätt. Ytterst få professionella testare verkar ha detta, statistiks sett har ingen privatperson den utrustning som krävs.

Så lär vara helt omöjligt för något att säga huruvida det är ett problem som drabbar få eller många kort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

hur kollar man pci-e effekten? I gpu-z eller liknande? Skulle vilja kolla vad mitt kort drar från den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

hur kollar man pci-e effekten? I gpu-z eller liknande? Skulle vilja kolla vad mitt kort drar från den.

Ja, men du kan bara kolla vad GPU drar för AMD-kortet där. Inte hela kortet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@Daark: Mätningen gjord av tomshardware är tydligen gjord med oscilloskop (står nått på bilden i artikeln), och antagligen med en mät-adapter mellan kort och PCI port.

Detta ger iallafall bombsäkra mätresultat.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Wyver:

@Dinoman:
Off topic syftar du på rekomderat pris på Fe eller priset från tredjepart? För rekomenderat pris för tredjepart är bara ren smörja enligt mig. Varför skulle tredjepart vilja sälja sina förbättrade versioner av Pascal för småslantar när Nvidias sämre version skulle ge betydligt bättre marginaler på sista raden för dem.

I så fall är det ju rent meningslöst för tredjepart att investera i egna versioner.

Tredjepart.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

"sägs endast påverka ett fåtal kort"

Hmm, vilken tur då att just det fåtalet kom till recensenter som kollade upp detta och inte vanliga OC sugna kunder.

This!

Med tanke på att kortet är rykande färskt så har det ju knappast nått ut till en större mängd konsumenter. Jag är rädd för att det är betydligt fler kort som är påverkade av detta.

Riktigt tråkigt detta, jag var så sugen på detta kort :/

Permalänk
Hjälpsam

Skulle vilja se några fler som upprepat resultatet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Den fick Bra produkt, inte Utmärkt, inte Toppklass. Exakt vad är det du tycker de ska förklara närmare?
Hade kortet inte haft brister så hade det såklart fått ett högre betyg.

Det jag antar personen ifrågasätter är varför den fått utmärkelsen "Bra produkt" när det verkar vara så många frågetecken och oro kring kortets prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det finns ingenting som hindrar en 6-pin att ge mer än 75W.
Stiften (Molex Mini-Fit Jr.) är specifierade till 9A styck med bred marginal, det ger 216W med bara två stift, eller 324W över tre om man vill pusha 6-pin-konfigurationen.
Den egentliga 6-pinstandarden hade bara fem stift från början, två +12V och tre GND.

* Det kan sitta ett snävt överströmsskydd i PSU som hindrar högre effekt.
* Billiga PSU har klena kablar som sänker spänningen för mycket vid höga strömmar.
* 6-pinstandarden har fortfarande bara fem stift. Två +12V, två GND för returströmmen, och ett (GND) som bara indikerar att pluggen sitter i. Sjätte stiftet används till +12V vid 8-pinskonfiguration.

Skrivet av Laine:

Hur ska du strypa strömstyrka (A) i en krets, utan att samtidigt förlora spänning?

Det är i slutändan kortets impedans(er) som bestämmer strömstyrkan.

Skrivet av skogsvilden:

... faran med för mycket effekt i PCI-E slot:arna är ju om man har flertalet grafikkort och därmed överbelastar moderkortets strömförsörjning.

Blir även ett problem om de individuella ledningsbanorna till en slot överbelastas.

Skrivet av Daark:

hur kollar man pci-e effekten?

Adapter som kopplas in mellan moder- och grafikkort. Strömmen mäts med precisionsinstrument på de individuella ledarna. (Utrustningen kan nog fås för under 10kkr om du inte har för stora krav och löder lite själv.)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Punaneee:

@Daark: Mätningen gjord av tomshardware är tydligen gjord med oscilloskop (står nått på bilden i artikeln), och antagligen med en mät-adapter mellan kort och PCI port.

Detta ger iallafall bombsäkra mätresultat.

Tja, har tillgång till oscilloskop och diverse annan mätutrustning. Har också en riser-brygga jag kan modda. Vill någon skänka mig ett par RX480 inköpta från de vanliga kanalerna så får ni mätningarna som tack

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kräver att man har en PCIe-riser brygga som möjliggör mätning av effektuttaget för att man ska kunna mäta detta på ett tillförlitlig sätt. Ytterst få professionella testare verkar ha detta, statistiks sett har ingen privatperson den utrustning som krävs.

Så lär vara helt omöjligt för något att säga huruvida det är ett problem som drabbar få eller många kort.

Det var lite av min poäng. Om det nu endast finns ett "fåtal" (enligt AMD) kort med detta problem så var det ju ganska låg sannolikhet att just de korten hamnade hos någon som kunde mäta detta.

Märkligare saker har hänt och en foliehatt kanske behövs men jag börjar misstänka att jag och AMD inte har samma definition av ett "fåtal".

Permalänk

Risken, på riktigt, är om detta är ett större problem, alltså antalet kort är fler än några och det händer någonting allvarligt som brand. Mindre allvarligt, moderkort går sönder men i ett antal låt oss säga i USA...Då är det på riktigt kört för MAD. Jag hoppas detta inte är medvetet på något sätt utan en tankevurpa. Alla får väl göra fel men tycker det redan nu smakar lite illa med denna lansering.

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem

Får väll se om datorn brinner upp då.
De är väll ändå på tiden nu, gammal sandybridge burk med ett bra 1000w nätagg.

Tvekar på det dock, körde 4x 5970 mining kort utan powered risers i ett år utan att moderkortet pajja, och dessa skulle tydligen dra mycket mer ifrån moderkortet än detta.

Permalänk

Är jag helt ute o cyklar nu ? 75W är väll vad som dras från PCI-E kabeln från nätagget ?
Kortet kan väll inte dra 75W ut från PCI-E slotten ? Aldrig att ett moderkort kan leverera 75W direkt från ett slott med minimala kopparbanor, det skulle börja glöda typ. Merparten av effekten som ett grafikkort drar tas väll från de dedikerade PCI-E kablarna som går direkt från nätagget ?`

Detta verkar skumt ! Om så vore fallet att grafikkortet tar sin ström från moderkortet så skulle man ju inte ens behöva koppla in separat försörjning till det via PCI-E kablaget. Det spelar väll ingen roll hur många W som ett kort drar när det är nätagget som levererar strömmen och inte moderkortet ???

EDIT: Läste på och såg att korten utöver försörjningen från nätagget även sörplar duktigt med ström från moderkortet... Tala om designfel från grunden...

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011