AMD Radeon RX 480 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Ännu en stor besvikelse.. att ens göra så stort väsen för ett kort som detta.. Priset i sverige är uppåt väggarna för högt 2800kr! Köpte fasiken mitt 970 strix för 3200kr för över 1år sedan, nä AMD får sänka till 2100kr så börjar det bli ett ok val i budget segmentet. Förstår inte heller hur den ens tar ordet VR men i denna lansering och detta kort.. bildspel snarare än något annat

Tror inte AMD kan sänka priserna. Det är de som säljer det som får göra det.

Kolla här bara: http://www.newegg.com/Product/ProductList.aspx?Submit=ENE&IsN...

Verkar inte vara några problem att hålla priset för newegg.

Geforce 970
http://www.newegg.com/Product/ProductList.aspx?Submit=ENE&DEP...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Problemet är väl minnets hastighet, inte storlek? ... min gissning skulle vara att 4GB-versionen är det bättre köpet då det är kanske 99.5% av vad 8GB-kortet är?

Det är rätt uppfattat att bandbredden är den primärt begränsande faktorn.
Bandbredden är 12,5% lägre för 4GB-versionen, så jag förväntar mig 10-15% sämre nettoprestanda i 1080p. (Mer skillnad vid högre upplösning.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det är rätt uppfattat att bandbredden är den primärt begränsande faktorn.
Bandbredden är 12,5% lägre för 4GB-versionen, så jag förväntar mig 10-15% sämre nettoprestanda i 1080p. (Mer skillnad vid högre upplösning.)

Skillnaden är inte så stor, benchmarks finns. 4GB-kortet går också att klocka, alltså även minnet. Du får max 1-2 fps mindre.

Permalänk
Medlem

Fan vad glad jag är att jag inte sålde mitt ASUS GTX 970 Strix som presterar lika bra eller bättre i överklockat utförande i jämförelse med överklockat RX 480. Dessutom är GTX 970 tystare och utvecklar mindre värme.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Tumnus:
Du menar TBP? RX480 drar lika mycket som ett GTX970 när RX480 har "lägre" TBP, falsk marknadsföring?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Tycker det är rätt korkat att bry sig om det är kampanjpris eller ej. Om du kan få ett bättre kort till lägre pris, avstår du då för att det är kampanjpriser? Märkligt resonerat. Spelar ingen roll om kortet är helt nytt eller 10 år gammalt, det ska ju vara prestandan du betalar för och då finns det absolut inget som talar för ett rx480 mot ett eftermarknadskort av modell gtx 970.

Men 480 vinner i prestanda emot ett 970.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Jag förstår inte, finns det alltså folk som köper RX480 så som det är nu?
Om ni vill kasta era pengar is sjön, så vet jag andra sätt ni kan göra er av med dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

@SweCarl: kolla andra marknader där priaet är rätt. Dom sålde slut alla kort i usa. Overclockers uk sålde över 700 kort.

Det är bara här i swe vi gnäller men det är för att vi är grisbilliga 970 som inga andra länder verkar ha.

Och att nvidia fanboys fortfarande tror att en 970 är bättre även fast den bara har 3,5gb vram.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Överallt, på alla hårdvarusajter och på utländska forum får RX480 ros, kortet prisas för sitt värde och sin prestanda och teknologin som följer med kortet, lysande recensioner och lovord, tom från PCPER.

Sweclockers forum är en av de få platser där det är negativt utan någon särskild anledning, det är förvånande, nivån borde kunna vara högre.

Det säljer fruktansvärt bra redan, och kommer antagligen fortsätta göra det när tredjepartslösningar släpps och drivrutinerna blir bättre, att det ÖHT jämförs med 970 är märkligt, 970 har endast 3,5GB minne och kommer aldrig vara användbart för VR ex, dessutom är det endast nu vid EOL och reapris som det är prisvärt, att RX480 släpps för detta pris och har likvärdig eller bättre prestanda bevisar bara att Nvidia har tagit överpris för 970 under hela produktcykeln, vilket dom givetvis ska ha beröm för, deras yttersta mål är att vara lönsamma.

Sverige är en väldigt begränsad marknad med relativt höga inkomster jämfört med flera andra länder, där blir RX480 en succé.

Väldigt intressant intervju med Raja Koduri ang. RTG och Polaris.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FatherOfThree:

Ett handikapp som RX480 har, är 8 GB strömslukande GDDR5.
4GB-versionen torde dra 25W mindre bara pga minnet, vilket ger större marginaler för strömförsörjningen.
(Har tagit siffran 25W från Fury-släppet,
kanske tom var så att 4 GB HBM drog 25W mindre än motsvarande GDDR5.)

Sant, det är ju i alla fall delvis en förklaring, till varför RX480 tar ungefär lika mycket effekt som ett GTX970.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är samma process som hos Samsung och GlobalFoundries tillverkar sedan tidigare 14 nm LPP åt andra också, som Qualcomm där det verkar fungera fint. Processen är det nog inte fel på där.

Förmodligen är kretsarna amerikanska, från New York. (Vet inte om det står diffused in United States eller dylikt på kretsen, eller vart de förpackat kretsarna – men det bör inte stå Made in Taiwan längre. Går hur som helst inte att utläsa från exempelvis Sweclockers bilder på kortet.)

Fast det var ju ett spektakel när iPhone 6s släpptes, där hälften av kretsarna var producerade med TCSM 16nm och den andra hälften med Samsung 14nm. Vad jag kommer ihåg var det en ganska markant skillnad i energiförbrukning, till TCSMs fördel. Fick dock aldrig med mig hur den saken slutade.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Mycket skit här i tråden så jag ska sprida lite ljus iaf.

Någonstans nämndes det här i kommentarerna att inköpspris + moms hamnade på 2500:- på dessa kort hos en stor kedja. Jag kan bekräfta uppgifterna. Om det är samma kedja vet jag såklart inte då inga namn nämns

Priserna från AMD är alltså precis som de utlovat och att butikerna just för tillfället tar "för mycket" för korten.

Stackars AMD, är glad att kortet säljer bra i andra länder iaf
Tror tredjepartskorten kommer vara riktigt grymma kort när priserna lägger sig lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enbom:

Lite besviken faktiskt. Hade den legat närmare eller lite över GTX 980-nivå så hade den varit mer intressant.

Asså... Vad kommer RX 490 slåss mot? Det kan ju aldrig slåss mot GTX 1080. Blir ju alldeles för stort glapp mellan 480 och 490 eller ska de släppa 3-4st kort till däremellan (typ 480X, 485, 485X)??

Min gissning är samma prestanda som 980 ti.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Och att nvidia fanboys fortfarande tror att en 970 är bättre även fast den bara har 3,5gb vram.

Spelar väl ingen roll hur mkt vram man har om man ändå får ut bättre prestanda i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Överallt, på alla hårdvarusajter och på utländska forum får RX480 ros, kortet prisas för sitt värde och sin prestanda och teknologin som följer med kortet, lysande recensioner och lovord, tom från PCPER.

Sweclockers forum är en av de få platser där det är negativt utan någon särskild anledning, det är förvånande, nivån borde kunna vara högre.

Det säljer fruktansvärt bra redan, och kommer antagligen fortsätta göra det när tredjepartslösningar släpps och drivrutinerna blir bättre, att det ÖHT jämförs med 970 är märkligt, 970 har endast 3,5GB minne och kommer aldrig vara användbart för VR ex, dessutom är det endast nu vid EOL och reapris som det är prisvärt, att RX480 släpps för detta pris och har likvärdig eller bättre prestanda bevisar bara att Nvidia har tagit överpris för 970 under hela produktcykeln, vilket dom givetvis ska ha beröm för, deras yttersta mål är att vara lönsamma.

Sverige är en väldigt begränsad marknad med relativt höga inkomster jämfört med flera andra länder, där blir RX480 en succé.

Väldigt intressant intervju med Raja Koduri ang. RTG och Polaris.

24rFeHo1S-o

MVH

På utländska forum är det väl 4GB-versionen som prisas för sitt värde. Korten är betydligt billigare i USA än i Sverige och 970 är mycket dyrare där.

RX 480 finns även med endast 4GB, i SweClockers test av RotTR 4K och GTA 5 4K kommer det antagligen att flaskas av minnet om de inte har förbättrat minneshanteringen. AMD:s 8GB-kort och Nvidias 970 och uppåt klarar sig bra trots mindre minne.
Kortet är dock inte menat för 4K, så 4GB kan nog räcka bra till och bli prisvärt då det släpps i Norden (om man inte vill ha CF).

Hur har Nvidia tagit överpris under hela livscykeln?
När det släpptes för nästan 2 år sedan hyllades det för sin prisvärdhet. Det tvingade även AMD att sänka priserna på 290 och 290X för att vara konkurrenskraftiga. Det har varit rätt så prisvärt mot 390 i princip hela tiden, det har ofta varit billigast. Fabriksöverklockade kort tog in den lilla prestandaskillnaden eller till och med övervann den.

Hoppas tredjepartskorten har minst 8-pin då referenskortens 6-pin är väldigt begränsande.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UsAndThem:

Jag förstår inte, finns det alltså folk som köper RX480 så som det är nu?
Om ni vill kasta era pengar is sjön, så vet jag andra sätt ni kan göra er av med dom.

Om man vänder på det varför köpa 970 är inte det kasta pengarna i sjön. Finns det potential att utveckla för 970. Detta är bara 2a dagen för 480.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ja alltså, klart man inte ska ignorera kampanjpriser och reor om man ska skaffa ett kort precis just nu...men om man ska dra slutsatser över hur prisvärda kort är i allmänhet, vilket jag anser att dessa individer gör men misslyckas, tycker jag att man ska jämföra icke-nedsatt pris mot icke-nedsatt pris på produkterna som jämförs. Men jag kanske är ensam om att tycka detta och då får det väl vara så då.

Ja, det är väl precis nu vi pratar om eller? Kortet är släppt nu och kostar som det gör medans det finns eftermarknadskort för 970 som ÅF vill bli av med vilket antagligen inte kommer innebära att de går upp i pris heller. Det enda jag skrev är att om du just idag ska köpa ett kort så är det ett eftermarknadskort av modell 970 ett bättre val än det referenskort av rx480 som finns tillgängligt just nu. Om priserna går ned och eftermarknadskorten av rx480 presterar mycket bättre en referensmodellen så blir det en annan femma, men det vet vi inte och det enda vi kan gå på är vad som just nu finns att köpa, vad det presterar och vad det kostar så jag ser fortfarande inte din poäng

Skrivet av kelthar:

Ska man inte jämföra med begagnade kort då också?

Ehh, varför skulle man göra det? Begangade kort är från privatpersoner som sätter priset vilket pris de vill. Du får gärna förklara varför man skulle blanda in begagnade gafikkort från privatpersoner i detta.

Skrivet av _Merc_:

Men 480 vinner i prestanda emot ett 970.

Jag skrev eftermarknadskort i mitt inlägg, där vinner 970 fortfarande.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Väldigt underhållande tråd

Men som sagt sitt ner i båten och rid ut stormen för när den väl lagt sej och tredjepartskorten kommer ut samt nya drivrutiner då kommer 480 piska skiten ur 970 och 980

Blir lagom att förbereda spelhösten genom att köpa ett 480 i slutet på sommaren när priserna har stabiliserats

Trevlig sommar/semester på er alla sweclockers

Visa signatur

CPU: Ryzen R7 1700 | GPU: MSI GTX 1080 Ti GAMING X TRIO | MB: ASUS PRIME X370-Pro | RAM: 2x8GB G.Skill Flare X @3200MHz CL14 | Cooling: Air | Case: Fractal Design R5 Titan | Monitor: AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Min gissning är samma prestanda som 980 ti.

Känns som att om inte AMD kommer kunna kontra Nvidias top-kort så kommer inte Nvidia ersätta sina gamla kort utan bara höja priset på deras nya kort.

Lanseringspriser:
Asus 980 Strix OC: 5500kr
Asus 1070 Strix OC: 5500kr
Asus 980Ti Strix OC: 7900kr
Asus 1080 Strix OC: 7500kr

Av denna slutsats så säger jag att 1070 ersätter 980 medans 1080 ersätter 980Ti. Om detta då fortsätter så kommer väl GTX 1170 kosta ~7500kr och GTX 1180 kosta 9500kr eller nå sånt. Nåja... Only time will tell.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ehh, varför skulle man göra det? Begangade kort är från privatpersoner som sätter priset vilket pris de vill. Du får gärna förklara varför man skulle blanda in begagnade gafikkort från privatpersoner i detta.

För att du jämför mot ett mycket gammalt kort som fått en prisdump EOL. Du är bara intresserad av pris/prestanda.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Fast det var ju ett spektakel när iPhone 6s släpptes, där hälften av kretsarna var producerade med TCSM 16nm och den andra hälften med Samsung 14nm. Vad jag kommer ihåg var det en ganska markant skillnad i energiförbrukning, till TCSMs fördel. Fick dock aldrig med mig hur den saken slutade.

Slutade? De fortsätter att köra båda och båda kör ju i samma frekvenser. Det var dessutom 14 nm LPE, detta är 14 nm LPP och är mognare. Skillnaderna var små och det var exempelvis TSMC som fick mindre batteritid i Toms-hardwares test. Vid riktigt tung last var förhållandena de omvända. Geekbench var det enda som visade mer än ett par procents skillnad. När det gäller ett grafikkort är det egentligen inte intressant om Samsung/GlobalFoundries drar 5% högre effekt än TSMC för samma krets. Det intressanta är hur mycket mindre ett RX 480 8GB drar jämfört mot 390/390X med 8GB och vad de kan göra med designen. Du får inte 2000MHz GPU på Polaris för att du kör TSMC istället för GlobalFoundries eller dylikt. Allt tyder på att de är jämförbara i prestanda. Och är exempelvis Qualcomms 820 dålig? 14 nm LPP från Samsung verkar göra de gott, de har ökat frekvenser och hela köret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sille:

RX 480 VINNER MOT 980 i DX12 i både Ashes, Hitman och Warhammer, fundera på det en stund.

alla 3 spel är AMD spel, fundera på det en stund

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

För att du jämför mot ett mycket gammalt kort som fått en prisdump EOL. Du är bara intresserad av pris/prestanda.

Okey, om vi vänder på steken då. Här har vi ett helt nytt kort som får spö av ett två år gammalt grafikkort. Givetvis är jag bara intresserad av pris och prestanda, vad annars ska man vara intresserad av när det gäller vad som är prisvärt att köpa?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Är fortfarande löjligt nöjd att jag nyligen fick tag i ett begagnat Nano för en billig peng. Nvidia är för dyra och AMD övertygar inte riktigt med sin prestanda.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Hade stora förhoppningar på detta kort och hade tänkt att inskaffa mig en modell ganska tidigt.
Men ju mer jag läser på diverse sidor så blir jag bara mer och mer besviken.

Undermålig kylare som inte ens borde få släppts iväg till produktion.
Hög ljudnivå tack vare kylare/fläkt och förmodligen inte så bra design faktiskt på själva kortet.
Verkar vara rätt så hungrig på watt som leder till högre värme.

Att komma med ursäkter till AMD för detta tycker jag är löjligt, likaså att man ska få vänta till tredjepart för att få en mer vettig kylning.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

... inköpspris + moms hamnade på 2500:- på dessa kort...
Priserna från AMD är alltså precis som de utlovat och att butikerna just för tillfället tar "för mycket" för korten.

???
Räknat på prislappen 3000kr innebär det en marginal på 20% för handlaren som ska täcka frakt (till butiken), löner, marknadsföring, lokaler, ....
Det är inte alls "för mycket"!

AMDs riktpris är 240 USD, alltså ca 2090kr, plus moms.
Då måste grossistpriset ligga runt (under!) 1500kr i stället för 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det känns som ett konstigt resonemang. Varför ska man jämför med vad GTX 970 kostade när det kom? Det är väl priset nu som är intressant? Samma tänkesätt gäller även 390(X) som också framstår som intressanta alternativ här. Du får ju t.ex. ett 390/8GB med tredjepartskylare för lägre än vad du får med referenskylaren här.

Faktum är att det går in i både prestanda, pris och strömförbrukning som ett GTX 970. Visst har det kortet funnits på marknaden i snart två år och visst kostade det över 3500kr när det var nytt. Men det spelar INGEN roll. RX 480 ska inte konkurrera om 1 eller om 2 år utan ska vara tänkt som något attraktivt vid start och det är tveksamt till om det är det. Det är inte konstigt att så många är negativt inställda.

Börjar däremot RX 480 med tredjepartskylare och kanske extra strömtillförsel att börja dyka upp för runt 2500kr så har ju situationen förändrats helt och hållet. Men lanseringen av Polaris är inte mycket att hänga i granen tyvärr. Man får hoppas det förändras dock.

Det många gnäller på är ju hur kortet lanserats och hur det står sig nu mot konkurrenten Nvidia och tidigare kort från AMD. Att kortet skulle vara mycket mer prisvärt om 6 månader spelar ju föga roll nu?

Sen är det ingen tvekan om att två krypningar i tillverkningsteknik med FinFET och ny arkitektur borde leverera mer prestanda per watt än gamla GTX 970.

Du ser inte skogen för alla träden. Jag skriver inte att man inte ska jämföra. Vad jag skriver är att den är 1000-lapp billigare i Intruduktionspris ändå häller den jämförbar prestanda. När 970, 390 kom var den låg highend. Säkert minst 50% av jordens gamers önskar bättre eller likvärdigt kort som 970 eller 390 för en låg peng med den senaste tekniken. Tycker du inte det låter rimligt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FatherOfThree:

Ett handikapp som RX480 har, är 8 GB strömslukande GDDR5.
4GB-versionen torde dra 25W mindre bara pga minnet, vilket ger större marginaler för strömförsörjningen.
(Har tagit siffran 25W från Fury-släppet,
kanske tom var så att 4 GB HBM drog 25W mindre än motsvarande GDDR5.)

Om man ska tror TomsHardware så säger de att

"The seventh phase, which is responsible for the card’s memory, has to deal with an average of 2W and a peak of 3W."

Och om 4 GB extra ger 25 W högre effekt så är det svårt att förklara dels hur 1070 kan ligga så nära både 970 och 480, men också hur 1080 kan ligga så nära dessa då GDDR5X drar väsentligt mindre.

Skrivet av Aeig:

Överallt, på alla hårdvarusajter och på utländska forum får RX480 ros, kortet prisas för sitt värde och sin prestanda och teknologin som följer med kortet, lysande recensioner och lovord, tom från PCPER.

Sweclockers forum är en av de få platser där det är negativt utan någon särskild anledning, det är förvånande, nivån borde kunna vara högre.

Det säljer fruktansvärt bra redan, och kommer antagligen fortsätta göra det när tredjepartslösningar släpps och drivrutinerna blir bättre, att det ÖHT jämförs med 970 är märkligt, 970 har endast 3,5GB minne och kommer aldrig vara användbart för VR ex, dessutom är det endast nu vid EOL och reapris som det är prisvärt, att RX480 släpps för detta pris och har likvärdig eller bättre prestanda bevisar bara att Nvidia har tagit överpris för 970 under hela produktcykeln, vilket dom givetvis ska ha beröm för, deras yttersta mål är att vara lönsamma.

Sverige är en väldigt begränsad marknad med relativt höga inkomster jämfört med flera andra länder, där blir RX480 en succé.

Väldigt intressant intervju med Raja Koduri ang. RTG och Polaris.

24rFeHo1S-o

MVH

Om man ska spy galla över en produkt för man hatar företaget bakom så kan det vara lämpligt att i alla fall angripa något där man inte uppenbarligen har fel

Dels har 970 4 GB VRAM, dels har massor med tester visat att när program aktivt använder runt 4 GB VRAM så uppför sig 970 och 980 inom några procent. D.v.s. ur alla praktiska hänseende så har kortet 4 GB VRAM.

I detta specifika fall blir just ett angrepp med "har bara 3,5 GB VRAM" ett rejält självmål då det i flera lägen, t.ex. detta, visat sig att 970 börjar gå på knäna senare än AMDs kort med 4 GB VRAM.

Sedan ska man nog inte pusha just VR som en fördel för Polaris givet att kretsen inte alls har de finesser som Pascal har. Undantaget preemption, som kan bli ett problem på Maxwell, så har dessa två kort exakt samma förutsättning för VR. Vilket kanske inte är jättemycket att komma med

"Though AMD claims the 480 enables a premium VR experience, we say it’ll get you in the door. Let’s put our muted enthusiasm into numerical terms. The Radeon R9 390 scores a 7.4 in Steam’s VR Performance Test. Radeon RX 480 achieves a 6.6. An old Radeon R9 290 isn’t far off at 6.5."

Ser inte heller att forum som AnandTech, TechReport och TomsHardware skulle vara mer entusiastiska kring RX480. Skulle snarare säga att kortet totalt sågas på forumen där (minus ett par individer) medan känslan här är att de flesta tycker det är ett OK kort fast kanske runt 500 kr för dyrt för vad man får idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Du ser inte skogen för alla träden. Jag skriver inte att man inte ska jämföra. Vad jag skriver är att den är 1000-lapp billigare i Intruduktionspris ändå häller den jämförbar prestanda. När 970, 390 kom var den låg highend. Säkert minst 50% av jordens gamers önskar bättre eller likvärdigt kort som 970 eller 390 för en låg peng med den senaste tekniken. Tycker du inte det låter rimligt.

Jag tror att många hade väntat sig mera på nästan 2 år. Priserna i Norden är inte direkt upphetsande just nu. USA:s priser däremot är riktigt fina för 4GB-modellen och dess minne borde räcka för ett kort i 1080p. Tror den versionen skulle komma till Norden i augusti.
Ett annat problem är kylaren och den bristfälliga strömtillförseln. Jag tror att tredjeparts-4GB kommer att bli populära om priset sjunker en aning.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?