Permalänk
Medlem

Tappar uppkopplingen när jag spelar.

När jag spelar så tappar jag uppkopplingen slumpmässigt och det är väldigt irriterande.
Jag provade pinga till google.com samtidigt som när jag spelade och när jag fick min lilla disconnect som varar i ungefär 1-3 sekunder, står det "Destination net unreachable" två gånger, som sedan leder till "Request timed out".
Detta gäller alla spel och inte bara ett.

Nätverkskort: Intel GT/1000 Desktop Adapter
OS: Windows 10
PSU: 850W
Router: ASUS N56-U
Hastighet på internet (Om det spelar roll): 30 Mbit/s

Jag har provat byta kabel, men problemet återstår.
Detta händer aldrig när jag surfar, bara när jag spelar.

Tack i förhand!

EDIT: Jag har märkt nu att jag får det på alla datorer, så verkar vara något klabb med modemet eller routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuzzy:

När jag spelar så tappar jag uppkopplingen slumpmässigt och det är väldigt irriterande.
Jag provade pinga till google.com samtidigt som när jag spelade och när jag fick min lilla disconnect som varar i ungefär 1-3 sekunder, står det "Destination net unreachable" två gånger, som sedan leder till "Request timed out".
Detta gäller alla spel och inte bara ett.

Nätverkskort: Intel GT/1000 Desktop Adapter
OS: Windows 10
PSU: 850W
Router: ASUS N56-U
Hastighet på internet (Om det spelar roll): 30 Mbit/s

Jag har provat byta kabel, men problemet återstår.
Detta händer aldrig när jag surfar, bara när jag spelar.

Tack i förhand!

installera pingplotter och testa i minst 30min med en sekunds intervall.
lägg upp en bild så att vi kan se

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

installera pingplotter och testa i minst 30min med en sekunds intervall.
lägg upp en bild så att vi kan se

Här är en bild när jag pingar Overwatch europe: https://gyazo.com/bd0f143b485da7ba8077dae3ea8be191

Router asus är min egna router.

Permalänk
Skrivet av linuzzy:

Här är en bild när jag pingar Overwatch europe: https://gyazo.com/bd0f143b485da7ba8077dae3ea8be191

Router asus är min egna router.

Du har ju packet loss vid din egen router. Har du någonting emellan din dator och routern, t.ex. switch, powerlines eller liknande?
Testa koppla dig direkt mot modemet/fiberkonvertern, då kommer du antagligen inte få dessa problem.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

@flaxehytt: Detta låter vettigt, har bett telia att ta bort bryggan på modemet så jag kan använda den som modem och router.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av linuzzy:

@flaxehytt: Detta låter vettigt, har bett telia att ta bort bryggan på modemet så jag kan använda den som modem och router.
Tack för hjälpen!

Mja.. tänkte mest bara att du skulle prova mot modemet för att vara helt 100% på att felet ligger inom ditt lokala nätverk. Delar Telia endast ut 1 publik IP-adress? Om de delar ut 2 eller fler IP-adresser så kan du låta routern vara inkopplad i en port och sedan koppla in din dator i en annan.

Men som jag frågade innan, har du någon typ av enhet mellan din dator och router, eller bara en nätverkskabel direkt från datorn till routern? Någon switch, powerline eller skarvkontakt?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Mja.. tänkte mest bara att du skulle prova mot modemet för att vara helt 100% på att felet ligger inom ditt lokala nätverk. Delar Telia endast ut 1 publik IP-adress? Om de delar ut 2 eller fler IP-adresser så kan du låta routern vara inkopplad i en port och sedan koppla in din dator i en annan.

Men som jag frågade innan, har du någon typ av enhet mellan din dator och router, eller bara en nätverkskabel direkt från datorn till routern? Någon switch, powerline eller skarvkontakt?

Endast nätverkskabel mellan dator och router.
Jag vet inte riktigt hur jag ser om dem delar ut fler än 1 ip adress, inte riktigt kunnig inom ämnet vilket försvårar problemet.

Permalänk
Skrivet av linuzzy:

Endast nätverkskabel mellan dator och router.
Jag vet inte riktigt hur jag ser om dem delar ut fler än 1 ip adress, inte riktigt kunnig inom ämnet vilket försvårar problemet.

Okej, då kan problemet endast ligga i din dator, router eller kabeln med andra ord. Eftersom du redan har bytt kabel, så kan vi antagligen utesluta att det är felet. Eftersom felet visar sig på flera enheter, så kan vi nog utesluta din dator också. Felet bör alltså ligga i din router (om det nu är packetlossen som orsakar de här avbrotten du upplever, för enligt pingplotter grafen så verkar det "endast" vara 30% packetloss och inte 100%). Upplevde du avbrotten samtidigt som du fick packetloss i pingplotter?

Om det beror på hårdvarufel eller något annat är svårt att säga, men det du kan testa är en fabriksåterställning på den, och se till att den är uppgraderad till senaste mjukvaran.

Om du kopplar in två enheter i modemet (förutsatt att modemet är bryggat), så märker du om du får IP till båda enheterna eller bara den ena. Om båda enheterna erhåller en IP-adress, så delar de ut åtminstone 2 IP-adresser. Om bara den ena enheten får en IP-adress, så delar de bara ut en. Om du kopplar in två windows datorer så kan du köra "ipconfig /release" och "ipconfig /renew" i CMD, för att få datorerna att efterfråga en ny IP. Om en av datorerna har en IP-adress som börjar på 169.254, så delar de endast ut 1 IP-adress, för 169.254 är en IP-adress som datorn tilldelar sig själv om den inte får en IP från en DHCP-server.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Okej, då kan problemet endast ligga i din dator, router eller kabeln med andra ord. Eftersom du redan har bytt kabel, så kan vi antagligen utesluta att det är felet. Eftersom felet visar sig på flera enheter, så kan vi nog utesluta din dator också. Felet bör alltså ligga i din router (om det nu är packetlossen som orsakar de här avbrotten du upplever, för enligt pingplotter grafen så verkar det "endast" vara 30% packetloss och inte 100%). Upplevde du avbrotten samtidigt som du fick packetloss i pingplotter?

Om det beror på hårdvarufel eller något annat är svårt att säga, men det du kan testa är en fabriksåterställning på den, och se till att den är uppgraderad till senaste mjukvaran.

Om du kopplar in två enheter i modemet (förutsatt att modemet är bryggat), så märker du om du får IP till båda enheterna eller bara den ena. Om båda enheterna erhåller en IP-adress, så delar de ut åtminstone 2 IP-adresser. Om bara den ena enheten får en IP-adress, så delar de bara ut en. Om du kopplar in två windows datorer så kan du köra "ipconfig /release" och "ipconfig /renew" i CMD, för att få datorerna att efterfråga en ny IP. Om en av datorerna har en IP-adress som börjar på 169.254, så delar de endast ut 1 IP-adress, för 169.254 är en IP-adress som datorn tilldelar sig själv om den inte får en IP från en DHCP-server.

Väldigt lång och lärorik text. Jag verkar ha löst problemet för tillfället. Jag tog bort bryggan på telias routermodem och nu fungerar det.
Jag har nämligen redan resetat routern en gång, det fungerade inte. Osäker på hur man uppdaterar mjukvaran då jag inte sett något i routerns inställningar.
Jag förutsätter nu att det var någon defekt sak i routern. Ska lämna in den och testa igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuzzy:

Väldigt lång och lärorik text. Jag verkar ha löst problemet för tillfället. Jag tog bort bryggan på telias routermodem och nu fungerar det.
Jag har nämligen redan resetat routern en gång, det fungerade inte. Osäker på hur man uppdaterar mjukvaran då jag inte sett något i routerns inställningar.
Jag förutsätter nu att det var någon defekt sak i routern. Ska lämna in den och testa igen!

Mjukvaran i Telias routrar brukar uppdateras automatiskt efter man gjort routern strömlös en stund.

Permalänk
Medlem

@Gaist: Det var klabb med mig egen, eftersom telias router var bryggad. ASUS N56-U var det som jag hade som router.