EVGA Geforce GTX 1080 SC ACX 3.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moriquende:

Wow, det var ju imponerande. /s
Verkligen nyfiken på vad AMD har att kontra med nu!

Ja gör dom om tabben med bihanget.
Så har dom ju sketet ner det blå skåpet fullständigt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Gör den inte? OC mot stock FE ser ju ut att ge runt 10% mer prestanda eller runt 10fps i flera titlar, är väl rätt linjär skalning. Är väl typ 200MHz skillnad mellan dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollar vi samma recension?

3-5 fps är långt ifrån 10.
Och I några titlar så är det endast 1 fps..

Sedan ökar Swec kärnan med 100mhz och får hela 1-2 fps i ökning..

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Livsnjutare 😎

Inte så imponerande... visst det är ref-design på PCB, men ändå... den kylaren borde gett mer effekt kan jag tycka!

Nästan samma som FE -utgåvorna ju? :/ *besviken*

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt mediorkert OC resultat tycker jag. Samma typ av OC som på Fury korten verkar det som.

Kylaren verkar ju vara desto mer imponerande med den väldigt låga ljudnivån!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Bra prestanda men känns lite tråkigt att det bästa kortet ännu inte klarar minst 60fps i 1440p

Måste man maxa precis varenda inställning då?

Tycker det roligaste med grafikkortsrecensioner brukar vara att se överklockningspotentialen men med Pascal har det varit jävligt tråkig läsning än så länge.
Men med det sagt så tack till er på Sweclockers som tar er tid att göra testen, mycket uppskattat!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Inväntar 1080 strix review innan köp
Andra sidors reviews på strix verkar få toppbetyg. Så blir nog ett strix.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Ja jo det vore skoj om återförsäljarna drunknade i olika varianter 1080 också...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om detta stämmer och gäller flera kort?
http://videocardz.com/61121/asus-and-msi-accused-of-sending-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Måste man maxa precis varenda inställning då?

Tycker det roligaste med grafikkortsrecensioner brukar vara att se överklockningspotentialen men med Pascal har det varit jävligt tråkig läsning än så länge.
Men med det sagt så tack till er på Sweclockers som tar er tid att göra testen, mycket uppskattat!

Jepp. Speciellt i Crysis.

Skulle det vara för mycket begärt att be om ett 1080 SLI-test och kanske prestandatest i VR-spel?
Antagligen men hoppas få se det i framtiden

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nä, bryr mig inte om bling-bling. Men det blir lite för mkt "nät-känsla" för mig. Tycker mkt bara ser påklistrat ut också. Men alla kan inte ha samma smak

Hmm… Vad menar du med ”nät-känsla”?
Nä, alla kan inte ha samma smak. Och vissa har ingen smak ö.h.t.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BigWaterSplash:

Ja, mycket spännande. Kanske kommer ett kort om 6 månader lagom till 1080ti?

Skickades från m.sweclockers.com

Eller Titan Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Måste man maxa precis varenda inställning då?

Tycker det roligaste med grafikkortsrecensioner brukar vara att se överklockningspotentialen men med Pascal har det varit jävligt tråkig läsning än så länge.
Men med det sagt så tack till er på Sweclockers som tar er tid att göra testen, mycket uppskattat!

Verkligen inte, brukar själv ta bort saker som man faktiskt inte märker någon skillnad på alls, eller saker som är jobbiga. I GTA V så kunde jag inte se någon skillnad på FXAA och MSAA faktiskt även om jag tittade noga så där sparade man fps, men det gäller ju inte alla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Verkligen inte, brukar själv ta bort saker som man faktiskt inte märker någon skillnad på alls, eller saker som är jobbiga. I GTA V så kunde jag inte se någon skillnad på FXAA och MSAA faktiskt även om jag tittade noga så där sparade man fps, men det gäller ju inte alla spel.

Jag brukar ha svårt att se skillnad i många spel. Skulle någon visa mig medium och high skulle jag förmodligen bara gissa rätt med tur.

Angående 1080 då så är ju det är rätt bra kort för folk som har skärmar med 120/144Hz. Ett par inställningar lägre än vad testen är så är man uppe i sina bilder per sekund men ändå med rätt höga inställningar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Medioker överklockning men det är det ju på samtliga 1080 kort ovasett PCB och strömförsörjning.
Jag är övertygad om att den begränsande överklockningen är ett måste på grund av den höga transistortätheten och FinFet designen.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett EVGA GTX 1080 som skickas nästa vecka vad det verkar, ångrar inte det köpet nu. Att den går tyst osv är vad jag prioriterar, jag klockar aldrig mina kort och planerar inte att börja med det nu heller, så denna kommer gå alldeles prima känner jag nu.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Medioker överklockning men det är det ju på samtliga 1080 kort ovasett PCB och strömförsörjning.
Jag är övertygad om att den begränsande överklockningen är ett måste på grund av den höga transistortätheten och FinFet designen.

Och säkert också pga av de höga klockfrekvenserna i grundutförande...

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk

spoltjut fy fan sånt gillar vi inte

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Tycker ni får testa lite mer spel än bara ett.

Permalänk
Snusfri

Trevligt med 3'e parts recension av 1080.
Kommer nog att bli ett Galax HOF för mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@dazelou:
Ja det verkar som dom kommer max överklockade direkt från fabrik.

Permalänk
Inaktiv

1080 har intressanta features men prestandan är inte direkt imponerande, bench nedan med mitt GIGABYTE Xtreme 980ti med OC. Väntar på stora Pascal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gallahorn:

Tycker ni får testa lite mer spel än bara ett.

Ser du pilarna uppe till höger ?

11 st spel tycker jag räcker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Kollar vi samma recension?

3-5 fps är långt ifrån 10.
Och I några titlar så är det endast 1 fps..

Sedan ökar Swec kärnan med 100mhz och får hela 1-2 fps i ökning..

10fps var från som jag sa FE kortet. Kollar man på detta kort stock mot oc så är det ca 100MHz skillnad vilket är ca 5% ökning, kolla the division och Witcher 3, 6 respektive 7 fps ökning så tycker visst prestandan ökar hyfsat linjärt med med klocken. Sen ja vissa titlar ser ut att få mindre boost, lär väl vara något annat som flaskar där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MinscS2:

Äntligen lite recensioner på eftermarknadskylarna!

Trist att den knappt överklockar bättre än FE dock. Strömförsörjningen verkar onekligen sätta en spärr.

EVGA's ACX 3.0 kylare verkar också tyvärr vara ett steg tillbaka jämfört med deras ACX 2.0+ som sitter på deras GTX 980 Ti:
Högre ljudnivå, och högre temperatur.

Edit: Kan inte bestämma mig om jag gillar utseendet på 3.0 kylaren eller inte heller...

Mer ström verkar inte göra skillnad alls faktiskt. Det verkar mer som att 1000-serien hålls tillbaka av värme mer än något annat.

Han får tom. ut 50Mhz mer ur FE kortet än MSI's kort (silicon lottery).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd

Varför slänger man på en bra kylare men kör med referensdesign på pcb som ger för dålig spänning och ändå hämmar en bra överklockning?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

@jonas1972: enligt olika reviews så finns det indikationer på att det inte spelar så stor roll om det är custom PCB med 6+8 eller 8+8. Kanske bios låsningar eller värre hårdvarulåst på 108x serien. Den som lever får se

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

https://www.youtube.com/watch?v=0rHjgnBtxhM

Mer ström verkar inte göra skillnad alls faktiskt. Det verkar mer som att 1000-serien hålls tillbaka av värme mer än något annat.

Han får tom. ut 50Mhz mer ur FE kortet än MSI's kort (silicon lottery).

Värme? Hur drar du den slutsatsen, förutom FE korten så verkar det inte vara några problem med kyla dessa chip. De går ju riktigt svalt med låga fläkthastigheter dessutom. Som jag ser det finns det två alternativ, antingen klarar inte chippen högre frekvenser än såhär (vilket i sig inte är dåligt då de faktiskt kommer upp i 2Ghz) eller så är korten strypta i vilket spänning som nvidia låter oss mata kortet med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När ni testar i 4K, varför då maxa inställningarna? Vore kul att se hur grafikkorten presterar i medium eller high och utan antialiasing. AA kan ju knappast vara nödvändigt i en så pass hög upplösning.

Kan man våga hoppas på 60+ fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I princip samma prestanda och OC-potential som FE fast lite billigare. *gäsp*

Jag kommer nog inte att hänga med i dansen förrän det är dags för en Volta

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Avstängd

Så ett 1080 i 1080p är kass med 144hz skärm och mer 120hz material och i 1440p så kan man gå till närmaste 60hz hylla och känner man sig wild and crazy trimma upp den till 75hz och i 4k så kanske man kan nå 60hz gränsen i dom flesta spel med medium settings och känns värt 7000kr ++

Men en bra sak är att oc bara ger 30-40w extra och en ökning med 2-4 fps i 1440p men ser fint ut om man kollar på syntetiska resultat och verkar så förbannat bra att jag tror jag beställer 2st så man kanske kan köra 4k i 60hz med skapliga settings

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w