EVGA Geforce GTX 1080 SC ACX 3.0

Permalänk
Melding Plague

EVGA Geforce GTX 1080 SC ACX 3.0

Testlabbet drunknar i partnertillverkarnas varianter av Geforce GTX 1080, och först ut är EVGA:s Geforce GTX 1080 SC ACX 3.0 med både påkostad kyllösning och fabriksöverklockning på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite recensioner på eftermarknadskylarna!

Trist att den knappt överklockar bättre än FE dock. Strömförsörjningen verkar onekligen sätta en spärr.

EVGA's ACX 3.0 kylare verkar också tyvärr vara ett steg tillbaka jämfört med deras ACX 2.0+ som sitter på deras GTX 980 Ti:
Högre ljudnivå, och högre temperatur.

Edit: Kan inte bestämma mig om jag gillar utseendet på 3.0 kylaren eller inte heller...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Snyggaste eftermarknadskylaren jag någonsin sett! Bravo EVGA!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Bra prestanda men känns lite tråkigt att det bästa kortet ännu inte klarar minst 60fps i 1440p

Permalänk

Väldigt nyfiken på hur strix står sig emot denna!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Överklockningen verkar ju nästan meningslös, speciellt i 1440p eller högre.

... eller snarare oavsett upplösning 3-5fps, woah, jämfört med referens då.

Och heeeeeeela 1-2 när Swec har klockat vidare, lol!

Höga temperaturer dessutom, trots tredjepartskylning.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Entusiast

När man kommer upp i 7000kr+så känner jag nästan att det är självklart att välja ett kort med custom PCB och extra strömförsörjning.

Men bra recension som vanligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nog ett av de fulaste kort jag någonsin sett.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:

Ser det inte tillräckligt ”gamer” ut?
Tycker det ser rätt bra ut, jag.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

GTX 1080 är säkert intressant för dom som har äldre kort, för min del så skippar jag denna generationen. Skall bli mer intressant med nästa generations kort som förhoppningsvis har HBM2 minnen och kraftfullare GPU.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag älskade främst den sköna designen på filmen att se vit bakgrund och se fokus på produkten som visas. Tidigare med den Gul-fula bakgrunden så har jag inte varit särskilt imponerad över vare sig recensioner, paneler eller annat.

Grafikkortet ser perverst snyggt ut, synd bara att den bär på samma som Founder's Edition.

Finns ju säkert andra EVGA kort som har samma design fast med ett kraftfullare eget kretskort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag älskade främst den sköna designen på filmen att se vit bakgrund och se fokus på produkten som visas. Tidigare med den Gul-fula bakgrunden så har jag inte varit särskilt imponerad över vare sig recensioner, paneler eller annat.

Grafikkortet ser perverst snyggt ut, synd bara att den bär på samma som Founder's Edition.

Finns ju säkert andra EVGA kort som har samma design fast med ett kraftfullare eget kretskort.

Ja, FTW eller Classified.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Ser slimmat ut, hade dock gärna haft en mer clean backplate

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@Stoff3th3m4n:

Ser det inte tillräckligt ”gamer” ut?
Tycker det ser rätt bra ut, jag.

Nä, bryr mig inte om bling-bling. Men det blir lite för mkt "nät-känsla" för mig. Tycker mkt bara ser påklistrat ut också. Men alla kan inte ha samma smak

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Riktigt magplask om man är ute efter överklockning...
(känns som dom verkligen har avgränsat 1000-serien så det inte blir något överlapp)

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Bra prestanda men känns lite tråkigt att det bästa kortet ännu inte klarar minst 60fps i 1440p

Håller med den klarade det dock i 8 av 11 spel, dom 3 övriga var 50+ så inte allt för kasst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är det spännande och se va jag tror är flaggskepps-kortet av alla dessa kommer prestera? Dvs MSI Gaming X...

Permalänk

980 bättre än R9 Nano?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och när kommer det dyka upp kort klockade i över 2100MHz? Det lät ju så lätt från nVidias sida vill jag minnas.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trinitypcw:

GTX 1080 är säkert intressant för dom som har äldre kort, för min del så skippar jag denna generationen. Skall bli mer intressant med nästa generations kort som förhoppningsvis har HBM2 minnen och kraftfullare GPU.

Jag håller med.
Minst ett år till kommer mina 2x970 räcka fint för mig.(Så länge jag ej bytar skärm)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Riktigt magplask om man är ute efter överklockning...
(känns som dom verkligen har avgränsat 1000-serien så det inte blir något överlapp)

Beror ju på hur man ser det, ser ju ut som korten helt enkelt kommer väldigt nära max klock från fabrik. Vilket imo inte är så konstigt, då motsatsen i princip blir en strypning. Detta lär förövrigt bli normen nu när boost funkar som det gör, finns liksom ingen poäng längre med att sätta en väldigt låg gräns för att safe:a, ä ju bättre att låta kortet överklocka sig själv så mycket som möjligt beroende på temperaturer. Är ju fortfarande "överklockning" bara att det inte ligger lika mycket i användarnas händer.

Värt att nämna angående strömförsörjningen är ju att de sidor som testat kort med custom-pcb med extra strömförsörjning inte lyckats klocka dom högre än FE så är ju intressant att sweclockers dragit slutsatsen att det är strömförsörjning som håller tillbaka och inte chipet (eller voltgräns från Nvidia).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Beror ju på hur man ser det, ser ju ut som korten helt enkelt kommer väldigt nära max klock från fabrik. Vilket imo inte är så konstigt, då motsatsen i princip blir en strypning.

Värt att nämna angående strömförsörjningen är ju att de sidor som testat kort med custom-pcb med extra strömförsörjning inte lyckats klocka dom högre än FE så är ju intressant att sweclockers dragit slutsatsen att det är strömförsörjning som håller tillbaka och inte chipet.

Skickades från m.sweclockers.com

Spela roll om de når max klock. +200mhz på kärnan påverkar ju inte prestandan nämnvärt när det gäller dessa korten.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Spela roll om de når max klock. +200mhz på kärnan påverkar ju inte prestandan nämnvärt när det gäller dessa korten.

Gör den inte? OC mot stock FE ser ju ut att ge runt 10% mer prestanda eller runt 10fps i flera titlar, är väl rätt linjär skalning. Är väl typ 200MHz skillnad mellan dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cpu som begränsar prestandan vid överklockning?

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Värt att nämna angående strömförsörjningen är ju att de sidor som testat kort med custom-pcb med extra strömförsörjning inte lyckats klocka dom högre än FE så är ju intressant att sweclockers dragit slutsatsen att det är strömförsörjning som håller tillbaka och inte chipet (eller voltgräns från Nvidia).

Skickades från m.sweclockers.com

Reagerade också på det. Kanske är det så enkelt att dom inte hade testat något annat kort med custom-pcb när detta test skrevs. Konstigt att ens skriva det utan mer kött på benen dock..

Permalänk
Medlem

Rätt så trevligt att ha dig sittandes framför kameran "all casual", bra talat också

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Värt att nämna angående strömförsörjningen är ju att de sidor som testat kort med custom-pcb med extra strömförsörjning inte lyckats klocka dom högre än FE så är ju intressant att sweclockers dragit slutsatsen att det är strömförsörjning som håller tillbaka och inte chipet (eller voltgräns från Nvidia).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår det som att @JonasT menar att det throttlar ner sig efter en tids körning vid överklockning. Detta då kortet vill ha mer ström än som kan ges.
Det är alltså inte själva maxtaket för klockfrekvenserna i sig som stoppas av strömmen (då FE och skräddarsydda kort verkar kunna komma upp i samma nivåer ~1,95-2,2Ghz på luft), utan kortet vill ha mer kraft än det kan få efter en viss tid.
Ett kort som kan få mer ström klockar alltså inte ner sig självt efter en stunds körning.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Wow, det var ju imponerande. /s
Verkligen nyfiken på vad AMD har att kontra med nu!

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Nu är det spännande och se va jag tror är flaggskepps-kortet av alla dessa kommer prestera? Dvs MSI Gaming X...

Du menade såklart Kingpin och HOF.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Moriquende:

Wow, det var ju imponerande. /s
Verkligen nyfiken på vad AMD har att kontra med nu!

Ja, mycket spännande. Kanske kommer ett kort om 6 månader lagom till 1080ti?

Skickades från m.sweclockers.com