Permalänk
Medlem

Asus X99-A II, hittar inga SATA-enheter

Har satt ihop en ny maskin med moderkortet Asus X99-A II (manual: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/X99-A_II/E11090_X....

Har SATA-enheter anslutna till SATA6G_3, SATA6G_4, SATA6G_5 och SATA6G_6 (de sitter bäst till).
Dock hittas inga SATA-enheter varken i UEFI/BIOS Setup eller i Windows (installerat på M.2-enhet).

Kontrollern är ställd till AHCI. SATA-kablarna sitter ordentligt i båda ändarna, enheterna har ström ikopplade.

UEFI version 0601.

Förstår verkligen inte vad som pågår, någon som har några uppslag eller erfarenheter som kan förklara detta?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@evil penguin: Nu har jag förvisso bara en disk inkopplad i port 3 men den hittas utan problem (utöver port 1 & 2).
Du har dubbelkollat så portarna inte är avstängda? Vet inte varför dom skulle vara det men värt att dubbelkolla iaf.

I övrig har vi iprincip identiska system som sånär märket på minnet och typ av gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

@evil penguin: Nu har jag förvisso bara en disk inkopplad i port 3 men den hittas utan problem (utöver port 1 & 2).
Du har dubbelkollat så portarna inte är avstängda? Vet inte varför dom skulle vara det men värt att dubbelkolla iaf.

I övrig har vi iprincip identiska system som sånär märket på minnet och typ av gpu.

Enheterna sitter ju anslutna, iaf. I UEFI setup så ser det ut som att kontrollern och portarna är aktiva men det står "not installed" på varje enhet.

Ska testa att byta portar lite, se om det gör någon skilnad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@evil penguin: Ja då vetetusan... Det enda som är gemensamt för dom fyra är ju att det är sata-express portarna men fortfarande samma controller som 1&2.
Är väl 7-10 som är en annan controller utan att läsa manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

@evil penguin: Ja då vetetusan... Det enda som är gemensamt för dom fyra är ju att det är sata-express portarna men fortfarande samma controller som 1&2.
Är väl 7-10 som är en annan controller utan att läsa manualen.

Testade att flytta kablarna till just 7,8,9,10. Då POSTar systemet inte ens. Vet inte riktigt vad jag ska tro.

Displayen stannar då iaf på AA, vilket tydligen är "Reserved for ASL" och i tabellen för ASL "System has transitioned into ACPI mode. Interrupt controller is in APIC mode". Tyvärr säger ju inte det så mycket om vad felet är.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@evil penguin: Ja AA betyder ju att POST är klar och att UEFI lämnar över till OS.
Vad är det för diskar du kopplar in?
Nya sata-kablar?
Testa dom var för sig är väl nästa steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

@evil penguin: Ja AA betyder ju att POST är klar och att UEFI lämnar över till OS.
Vad är det för diskar du kopplar in?
Nya sata-kablar?
Testa dom var för sig är väl nästa steg.

Mm, har precis börjat testa mig fram. En av enheterna fungerar iaf ensam (en Intel 520 240GB), får arbeta mig igenom dem allihopa och se om jag kan hitta var skon klämmer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Efter många försök med inkonsekventa och förvirrande resultat så fann jag med hjälp av en av mina gamla hederliga hårddiskar att den inte alltid spann upp öht, vilket ledde mig in på vad som verkar ha varit rätt spår.

Nu verkar iaf alla SATA-enheterna fungera och det verkar som att problemet varit att strömkablaget glappar. (Har använt nätagget tidigare utan att upptäcka detta men allting tyder ju på att det varit problemet.)

Tack @the_weird, uppskattar verkligen att du tog dig tid! Kan bara beklaga att det verkar ha varit något så banalt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304